• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Probleem Nieuwe router instellen

Probleem

MoyoCoZo

Junior lid
Lid geworden
21 aug 2023
Waarderingsscore
1
Hallo,ik heb boven op zolder een nieuwe router geinstalleerd maar er zijn zoveel settings
dat ik door het bos de bomen niet meer zie...
Nu is mijn default gateway de router die ik ah instellen ben,maar de dhcp server en 1van de dns servers
hebben allemaal hetzelfde ip adress,dat van de router.
playstation5 heeft een ping van 32ms en heeft lag,verbinding met internet heb ik,maar het is wel een wi-fi 6E router
en ik woon in BE en isp is proximus,moet ik beneden op de modem een port forwrden ofzo?

edit: wel las ik dat modem en router wifi op dezelfde kanalen moeten staan? alvast bedankt

Het was handig geweest om het merk en het model van de routers te vermelden, maakt het een stuk handiger voor ons.

Stap 1. Reset alles naar defaults. (heeft iedere router wel een optie voor)
Stap 2. Disable de DHCP server in de nieuwe router.
Stap 3. Prik de kabel van beneden in een van de netwerk poorten en niet IN de WAN poort.
Stap 4. Neem de wifi instellingen van de hoofd router over.

Hey,ja dat kan ik doen maar ik wil 2 aparte netwerken.Dus beneden modem/router proximus
en boven router asus rog rapture GT-AXE16000?

Ik wil boven alles kunnen instellen,mijn IOT apparaten,ps5 etc...En mijn vpn server
Normaal verbindt je de modem via de lan beneden met de router boven via de wan niet?

Wat kan ik beste doen want ik en netwerken...Ben nog ah wachten op fiber man man blijft
maar uitgesteld,al 5x telefonisch contact opgenomen,mijn vader is daar nog area chief
geweest nu enkele jaren met pensioen,gaat er tegenwoordig echt erg aan toe.

Dat was handig geweest om meteen te vertellen.

Tsja, router op router is al niet ideaal, en helemaal niet als je ook nog eens VPN en andere dingen wil activeren. Moet dat ding specifiek boven staan?

Begin eens met vertellen wat je beneden nodig hebt aan internet en wat je boven specifiek wil aansluiten bereiken, want ik heb zo'n vermoeden dat je de verkeerde kant op aan het fietsen bent en geen idee hebt waar je mee bezig bent. ;)

Beneden heeft mijn vader een pc en kijken mijn ouders tv,mijn vader heeft ook buiten een camera
aan de voordeur,en ik zou graag een apart netwerk willen omdat ik op de ps5 aan wereldrecords
meedoe op gt7 en last heb van lag,vpn staat niet op de router maar iedere verbinding kan er een
krijgen met vpn fusion.
Gaming radar staat ook op de router,dns diensten etc...
Wil gewoon snelste en zo weinig mogelijk lag,maar mijn google nest hub en slimme lampen
zou ik ook willen maar hoeft niet per se.

edit:idd ik heb niet veel kaas gegeten van netwerken etc...

Is modem op router,geen twee routers achter elkaar...

Is modem op router,geen twee routers achter elkaar...
Als het modem ook een ingebouwde router heeft (dus 4 lan poorten) zoals de meeste routers, dan is het wel 2 routers achter elkaar.

Als je een eigen netwerk wilt zou je de kabel aan de tweede router aan de WAN poort kunnen instellen. Alleen weet ik niet of dat gaat lukken met VPN.
Misschien moet je dan het modem in DMZ zetten om alle poorten open te krijgen naar de PS5 als dat nodig is voor welke reden dan ook. Dat kan soms door dubbele NAT problemen geven en het is dan wel handig om de firewall in router 2 grotendeels of geheel uit te zetten indien aanwezig.
Verder moet je zorgen dat die router in het LAN netwerk een andere ip range heeft dan het modem gebruikt.
Op die manier heb je 2 gescheiden netwerken en kunnen apparaten van het modem en de router elkaar niet "zien".

Dat wil nog altijd niet zeggen dat alles dan perfect werkt, kwestie van testen.

Ik snap er eerlijk gezegd niets van.
Wat is het idee achter een 2e netwerk om lag tegen te gaan? Als je last heb van lag heb je een issue met je verbinding.
En waarom zit je niet gewoon op een lan-kabel? Ik ken niemand die op hoog niveau gamed en op een wifi zit te kutten. Elke gamer die zichzelf een beetje serieus neemt zit gewoon decent op de kabel.

Via dmz zou in theorie kunnen als die camera beneden geen gekke dingen vereist qua open poorten.

Andere opties.
Modem in bridge mode, fatsoenlijke router erachter die vlans kan. En dan twee netwerken creëeren. Maar dan ben je voorbij het consumenten spul en dat zie ik jou niet configureren.

Maar persoonlijk zou ik eerst gaan uitzoeken waar je lag vandaan komt, in plaats nieuwe apparatuur gaan plaatsen en met netwerken gaan klooien waar je geen verstand van hebt.

In het kader van dat laatste heb ik wat vragen:
Wat voor internet heb je?
Ja, ik weet dat je proximus hebt, maar is dat glasvezel, adsl of kabel?
Wat zou je volgens je abo moeten halen qua snelheden en wat haal je op speedtest.net ?
Test dit zowel op je computer boven als die beneden. Als je alles draadloos hebt test het dan ook eens bedraad.
Heb je de mogelijkheid om met een laptop rechtstreeks op de modemrouter bekabeld te testen? Zo ja, ook dat doen.
Maak ook eens een uitgebreide tekening van hoe je netwerk thuis eruit ziet, met daarin alle apparatuur, switches, en soort kabels.

Via dmz zou in theorie kunnen als die camera beneden geen gekke dingen vereist qua open poorten
Klopt, als er camera's hangen dan zou je daar port forwards voor moeten maken, die zouden dan buiten de DMZ vallen als het goed is.
Tenzij uPnP gebruikt wordt, dan zou het automatisch moeten werken, alhoewel dat iets is wat ik sowieso af raad om aan te hebben staan.

Maar @nlreiniernl haalt wel een goed punt aan. Gescheiden netwerken gaat geen lag voorkomen. Als je dat hebt is er structureel iets met de verbinding mis.
Sowieso niet gamen op wifi, dat is om mee te beginnen. Maar als het probleem blijft is het misschien eens iets om naar die camera's te kijken, wellicht firmware update indien mogelijk.
Bij een kennis wist men op een of andere wijze die dingen te gebruiken om een ddos uit te voeren of te minen of zoiets met als gevolg dat de hele verbinding dicht slibte.
Dat kan ook leuke lag veroorzaken. :)

Heb adsl nog geen fiber,en ik zit op de ethernet kabel cat6a u/utp flat.
Soms is de lag goed en soms slecht maar ik heb nog een probleem gevonden,
ik heb een curved monitor 120Htz en die heeft geen hdmi 2.1 dus alleen 2.0 en ps5
heeft hdmi 2.1

en die heeft geen hdmi 2.1 dus alleen 2.0 en ps5
heeft hdmi 2.1
Dat maakt verder niet uit. De 2.1 is backwards compatible zoals de dat deftig noemen, anders gezegd, als je de monitor op de PS5 aansluit, dan gaat de PS5 gewoon hdmi 2.0 gebruiken om te communiceren me de monitor.
Dat zou geen probleem mogen zijn.

Ik heb de tor browser maar kan geen connectie maken,via een bridge snowflake zou moeten gaan maar lukt niet,voorheen was dit geen probleem?help

Dat maakt verder niet uit. De 2.1 is backwards compatible zoals de dat deftig noemen, anders gezegd, als je de monitor op de PS5 aansluit, dan gaat de PS5 gewoon hdmi 2.0 gebruiken om te communiceren me de monitor.
Dat zou geen probleem mogen zijn.
Ja maar dan krijg ik er geen 120hertz uit?

Ja en? Je monitor zal wel display port hebben dan om die 120Hz aan te kunnen. En dat zit weer niet op je PS5 of wel? Dus het is een kwestie van keuzes maken.
Of geen 120 Hz ofwel een nieuwe monitor.

Tor Snowflake is weer een verhaal apart, kun je beter een nieuw onderwerp voor starten.

Ik snap er eerlijk gezegd niets van.
Wat is het idee achter een 2e netwerk om lag tegen te gaan? Als je last heb van lag heb je een issue met je verbinding.
En waarom zit je niet gewoon op een lan-kabel? Ik ken niemand die op hoog niveau gamed en op een wifi zit te kutten. Elke gamer die zichzelf een beetje serieus neemt zit gewoon decent op de kabel.
Dat is het idee erachter niet om lag tegen te gaan en ik ben verbonden met ethernet kabel,
lag ligt aan adsl heb nog geen fiber.

Via dmz zou in theorie kunnen als die camera beneden geen gekke dingen vereist qua open poorten.

Andere opties.
Modem in bridge mode, fatsoenlijke router erachter die vlans kan. En dan twee netwerken creëeren. Maar dan ben je voorbij het consumenten spul en dat zie ik jou niet configureren.

Maar persoonlijk zou ik eerst gaan uitzoeken waar je lag vandaan komt, in plaats nieuwe apparatuur gaan plaatsen en met netwerken gaan klooien waar je geen verstand van hebt.

In het kader van dat laatste heb ik wat vragen:
Wat voor internet heb je?
Ja, ik weet dat je proximus hebt, maar is dat glasvezel, adsl of kabel?
Wat zou je volgens je abo moeten halen qua snelheden en wat haal je op speedtest.net ?
Test dit zowel op je computer boven als die beneden. Als je alles draadloos hebt test het dan ook eens bedraad.
Heb je de mogelijkheid om met een laptop rechtstreeks op de modemrouter bekabeld te testen? Zo ja, ook dat doen.
Maak ook eens een uitgebreide tekening van hoe je netwerk thuis eruit ziet, met daarin alle apparatuur, switches, en soort kabels.
1724833089576.png

HELP:mijn vader schakelt de modem soms uit om mij te stangen,wat kan ik hieraan doen???
Kan ik mijn router apart instellen of zoiets,ik ben ten einde raad.dank

wat kan ik hieraan doen???
Het is zijn internet verbinding. Beste oplossing is een gesprek met hem aan gaan waarom hij dat doet en dat dit niet wenselijk is tijdens het gamen hij beter iets anders kan bedenken om je te stangen omdat hier de lol ondertussen wel van af is en het meer irriteert dan iets anders.

Of..... hij doet dat niet om te stangen maar om te straffen, hij zal je vast wel de reden kunnen vertellen. Los het met elkaar op.

Volgens je profiel ben je nu 44 jaar oud:

66e0875ac024b-leeftijd_MoyoCozo.png

Weinig mensen wonen op 44-jarige leeftijd nog bij hun ouders. Misschien wil papa jou eindelijk uit huis jagen?

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de geboortedatum 1 april 1980 een 1 april grap van jou was...

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan