• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe windows geinstalleerd, bestanden allemaal versleuteld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander de Ruiter

Gewaardeerd
Lid geworden
10 jan 2007
Berichten
1.576
Waarderingsscore
2
Gisteren heb ik mijn nieuwe pc gebouwd en windows 10 geïnstalleerd.
Ik had van de vorige pc alle bestanden(Foto's, documenten etc.) op een losse SSD gezet en voor het zekere alles ook nog maar op een USB stick.
Dit is eigenlijk de manier hoe ik het altijd doe om bestanden te bewaren/over te zetten.

Echter nu ik Windows 10 vers heb geïnstalleerd op de nieuwe build heb ik geen toegang meer tot al mijn bestanden/foto's..
Alles is versleuteld.
Het gaat hierbij voornamelijk om oude foto's en bestanden van het werk.

Hoe kan ik deze bestanden ontsleutelen/weer inzien?
Ik heb helaas geen toegang meer tot de oude pc, deze is destijds verkocht, hardeschijf was defect dus ook die heb ik niet meer.

Persoonlijk heeft het erg veel waarde voor me gezien er foto's van 20 jaar op staan en allerlei bestanden van het werk..
Het gaat hier dus niet om ransomware oid, maar echt versleuteld door windows?
 
aangezien er een Windows versleuteling werd toegepast werd er je destijds ook de mogelijkheid gegeven om een sleutel aan te maken om deze bestanden terug vrij te geven ..deze sleutel kon opgeslagen worden als text alsook kon men kiezen om extern op teslaan op een externe drager cd of usb stick ..bezit je deze niet dan kunnen deze bestanden niet meer benaderd worden .
 
Ik heb nooit een pop-up oid gekregen destijds waar mij gevraagd werd om dit te versleutelen.
Het kan toch niet zo zijn dat alle bestanden nu verloren zijn?
6000 foto's van de afgelopen 20 jaar weg?
 
Welke melding krijg je dan?
Zijn ze wel versleutel of heb je geen rechten?

Installeer W10 eens opnieuw dan?
 
Ik krijg de melding:
Mogelijk bent u niet gemachtigd het bestand weer te geven.
Controleer de machtiging en probeer het opnieuw.

De rechten heb ik volgens mij allemaal aangepast.
Er moet toch een manier wezen om er alsnog bij te kunnen?
 
Ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niets van jouw verhaal...

Windows gebruikt Bitlocker om bestanden of hele schijven te versleutelen. Dit staat echter nooit automatisch aan. Dus als het zo is dat de bestanden versleuteld zijn heb je dat ooit zelf gedaan. Daarbij, als de gehele schijf (disk encryptie), aan heeft gestaan kan je sowieso niet bij bestanden komen. Als het geen disk encryptie betreft is de versleuteling op bestand niveau gedaan wat een enorm omslachtige methode is welke ook zeer tijdrovend is.

De melding die jij omschrijft lijkt ook meer op een gebruikersrechten issue dan echte encryptie.
 
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"

Zet dat in kladblok, sla het op als takeownership.reg en dubbelklik dat bestand.
Staat er in je contextmenu een regel erover, gebruik die op de schijf waar die bestanden staan, wil dat?

Tis idd een rechtenkwestie.

Kun je die bestanden niet naar je schijf, waar ze eerst stonden, kopiëren?
 
Dit werkt helaas niet.
Kladblok aangemaakt en zodra ik deze wil uitvoeren krijg ik de melding:

Kan ....... \takeownership.reg niet importeren: het opgegeven bestand is geen registerscript.
 
Onzin want die melding gaat daarover en op 2 fora hetzelfde plaatsen is gewoon cross posting.
Maar goed, ben er weg van.
 
Onzin want die melding gaat daarover en op 2 fora hetzelfde plaatsen is gewoon cross posting.
Maar goed, ben er weg van.
Als je het screenshot ziet dan zie je dat de bestanden met EFS versleuteld zijn. Het EFS slotje is daarop duidelijk zichtbaar.

En inderdaad, crossposten is 'Not done' .
 
Probleem is ook dat de TS het gewoon zelf heeft verprutst en nu mensen probeerd in te schakelen om zijn zelf gemaakte probleem op te lossen.
Installeer W10 opnieuw maar dat wordt gewoon niet gedaan.
 
Waarom is het een probleem voor jullie als iemand op twee forums de zelfde vraag stelt.
mij maakt het helemaal niet uit zolang de TS een gevonden oplossing op de enen ook even op het ander forum deelt.
 
ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die al zijn bestanden niet in kan
of dit nu zijn eigen schuld is of niet deze graag terug wil.

voor een rechtenprobleem heeft Hiren’s BootCD PE hele krachtige tools waarmee je zonder meer weer eigenaar van die bestanden kunt worden maar gezien de scheenshot is dat het probleem niet.
 
Waarom is het een probleem voor jullie als iemand op twee forums de zelfde vraag stelt.
mij maakt het helemaal niet uit zolang de TS een gevonden oplossing op de enen ook even op het ander forum deelt.
Jou misschien niet, maar anderen wel. Ook omdat een TS een gevonden oplossing bijna nooit even op het andere forum deelt.

Verder heb ik er ook om de volgende redenen er problemen mee. (even een bloemlezing wat ik in de afgelopen 20+ jaar dat ik mensen help via het internet op dit gebied heb meegemaakt.)

1. Vaak moet je dingen uitzoeken, informatie in vakjargon of technisch Engels vertalen / begrijpbaar maken voor een leek, of tijd steken in het maken/vinden van screenshots. En ook vaak combinaties daarvan. Dat kost tijd, soms zelfs veel tijd, waar ik op zich geen probleem van maak, anders zou ik het niet doen. Maar als je dan later erachter komt dat je het voor niets hebt gedaan omdat het zelfde antwoord al gegeven is op een ander forum dan baal je toch.

2. Je werkt niet met alle informatie. Je weet niet wat de TS al geprobeerd heeft of deelt, zoals hier, niet de screenshots die de discussie hierboven grotendeels nutteloos maken.

3. Een foute oplossing van forum a kan de in principe goede oplossing van forum b nutteloos maken. Komt niet vaak voor, maar heb ik wel eens meegemaakt. Omdat je dat echter niet weet kan je er geen rekening mee houden.

4. Oplossingen worden niet geprobeerd omdat het lijkt op iets wat al voorgesteld is op een ander forum, terwijl wat ik voorstel net even anders is en wel zou werken. Je antwoord wordt genegeerd, of nog erger, ze melden terug dat ze het geprobeerd hebben en niet werkt.

5. Je ziet de TS na het plaatsen van de vraag niet meer terug. Hoe vaak zie je wel niet dat een Topic gestart wordt door een net geregistreerde gebruiker, die niet eens de beleefdheid heeft om te reageren op wat je geschreven hebt?

Het maakt dat ik soms geen zin meer heb om mensen te helpen. Voor mij gaat er als zoiets weer eens gebeurt de lol eraf en neem ik een meer afwachtende houding aan. Vaak reageer ik al niet eens meer op meer ingewikkelde vragen van nieuwe gebruikers, tot ik zie dat ze terugkomen en laten zien dat het mijn tijd waard is.
 
reageren en ergens tijd in stoppen vind je waarschijnlijk leuk.
er is namelijk niemand die je er toe dwingt.

Sander heeft hier bijna 1600 berichten dat is geen eenmalige poster
 
Welnu, dan ook maar mijn mening :
ik vind crossposting geen enkel probleem. Reden(en) :

als ik iets nieuws voor in huis wil hebben, dan surf ik van website(winkel) naar webstie(winkel) en vervolgens van website(reacties) naar website(reacties). Voel ik mij daardoor 'slecht' of minder integer? Welnee, ik zoek het beste apparaat of meubelstuk en het liefst één die door vele mensen als "top" wordt gewaardeerd.

Stel ik heb een computerprobleem. Dan zou ik het alleen maar waarderen als zoveel mogelijk mensen mij adviseren en dus: "Nee", ik zou mij totaal niet bezwaard voelen door crossposting.

Je zou voor de grap eens op wat Engelse, Duitse of Amerikaanse forums moeten kijken. Dan kom je een héleboel bekenden tegen die ook in Nederland hun vraag / probleem posten. Probleem? Nee, wat mij betreft niet.
 
Ik sluit mij aan bij @Enigma147.
Het feit dat mensen inderdaad zomaar een kwartier/20 minuten bezig zijn om 1 reactie te geven (indien technisch geaard en onderbouwd), en vervolgens de hulp elders ook gegeven wordt blijft er bijna altijd 1 van de 2 hulp gevende met een dood-topic zitten. Dit naast het feit dat mensen serieus willen helpen en tijd spenderen aan het probleem van een wildvreemde.

Een forum is er juist voor bedoeld dat mensen mee kunnen lezen en er zelf ook wat aan hebben. Zo'n niet afgemaakt dood lopend onderwerp helpt niet en is killing voor een forum.
 
Dat er iemand 'achterblijft', is dat een serieus probleem?

Ik kan wel 25 consumenten 'zaken' bedenken waarin wij het met zijn allen heel normaal vinden dat we bij diverse leveranciers (bijv. keukenbedrijven, badkamerbedrijven, aannemers) om een offerte te vragen alvorens een keuze te maken.

Ik denk dat het opgelost krijgen van een probleem hét belangrijkste is voor een topic-starter. Hoe en bij wie hij / zij dat opgelost krijgt doet imho weinig terzake, áls het maar opgelost wordt.
 
Ik vind crossposting ook zeker geen probleem. Feit alleen al dat je weet dat op een ander forum dezelfde vraag wordt gesteld, wil toch zeggen dat je zelf ook op diverse forums actief bent. Het is toch ieders volste recht om dit te doen en ben je het daar niet mee eens, reageer dan niet maar laat de TS/vrager in zijn/haar waarde. Idiote en brute reacties heeft niemand baat bij en jaagt enkel meer mensen weg. Anderzijds vind ik het ook wel een must als TS dat je toch even meldt als er een oplossing is gevonden maar helaas is dit niet altijd het geval, dat weet ik ook wel. Ik heb gezegd en dit is mijn mening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan