• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Of controller van de fan van de cpu kan weg gelaten.

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166019

Gast
Dag, probleem met mijn cpu ventilator. De controller had nukken, daar wat in gesoldeerd, en
alles leek het weer gewoon te doen. Nu paar dagen later houd hij er toch weer mee op. En bij een volgende poging om nog maar eens proberen te solderen, mol ik de hele boel dusdanig, dat de héle controller naar de mallemoer is. Nou gebruik ik de controller nooit, staat op zacht en gaat ook vanzelf wel harder draaien, wanneer nodig is, wel handig misschien om hoger te zetten als je niet
van schommeling in lawaai houd (zover het al te horen is) maar verder zie ik amper nut van in.
Ik kan iig wel zonder, maar als hier tussenuit is, doet die dus niks, en zit ik met wat on-aangesloten draden. Of iemand weet of die met elkaar kan verbinden zodat die standaard op zacht draaien staat ingesteld, en welke aan welke dan daarvoor moet aangesloten dus, of iemand dat kan vertellen misschien ?
 
Of regelaartje, of hoe het heet.
 
"De controller"
Wat voor fan controller. Bedoel je een los aangeschafte?

" had nukken"
Wat voor "nukken"

"daar wat in gesoldeerd"
Wat heb je gedaan dan? Had je een schema? (mss is het zinnig om wat foto's te plaatsen)

"alles leek het weer gewoon te doen. Nu paar dagen later houd hij er toch weer mee op."
Mss iets gedaan waardoor hij te heet is geworden?

"En bij een volgende poging om nog maar eens proberen te solderen, mol ik de hele boel dusdanig, dat de héle controller naar de mallemoer is."
Hoe heb je dat klaargespeeld? Wist je wel voldoende wat je deed;)

"zit ik met wat on-aangesloten draden"
Foro's?

"Of iemand weet of die met elkaar kan verbinden zodat die standaard op zacht draaien staat ingesteld, en welke aan welke dan daarvoor moet aangesloten dus, of iemand dat kan vertellen misschien ?"
Ik kan je dat in elk geval niet vertellen. En zonder meer info waarschijnlijk niemand.
 
Zelf later nog eens gekeken, zat wel logica in, voor u waarschijnlijk vraagt, welke logica ?: Waren 2 keer 3 draden rood wit zwart, en rood wit geel, rood aan rood, zwart aan zwart, en wat overbleef aan elkaar gezet. ventilator draaid dat lieve lust is, maar te snel constant dus. Dat die langzaam gaat automatisch gaat dus echt van regelaar uit, niet iets wat moederbord hier doet lijkt het.
Dus als dat toch weer zo wil hebben zal regelaar moeten halen denk ik. Dus beantwoorden u vragen niet meer echt van nut, gezien er wel al uit ben eigenlijk, voel u vrij om niet te lezen onderste, zover dat niet ook al logisch is, maar als u nieuwsgierig bent, heb proberen te antwoorden hieronder.


-Ja, had wat nukken zei ik, maar was er gewoon mee opgehouden eigenlijk.
-Vergeten wat precies los zat, maar uiteindelijk 6 draden gewoon weer aan contactjes gesoldeerd
en later nog eens.
-Van bepaalde contacten, wanneer helemaal los kwam, kon aan de hand van hoe een zichtbare baan (maar even zogezegd) de draad op een eerder deel, voor uiteindelijk punt waar die van fabriek af was bevestigd ook solderen, dat werkte gewoon, wat paar keer moest, omdat contact afbrak, of omdat moeilijk bij kon (al herinner ik niet precies, eerder wel eens alle originele contacten gelukt, maar later toch eens zo opgelost iets). Twee contacten was nergens een baan te zien wat er naar toe liep. die soldeerde ik met solderen van één er van wat te ruim. zodat ook aan andere vast zat, en contact maakte, met proberen weer los te maken en opnieuw te doen, trok ik al het soldeer wat er standaard zat los, met opnieuw zelf weer wat soldeer daar aanbrengen werkte het toch daarna niet meer, en niet te zien of ergens anders, zoals bij andere contact punten, dan gewoon de draad daar vast te solderen.
-Eerder is de controller paar keer te heet geweest, had met testen draden even handvast gedraaid, en waren tegen elkaar gekomen, hoewel daar apart wel op had gelet dat daarvoor even moest oppassen. Daarna lijkt me raar dat iets te heet is geweest.
-Iemand die goed op hoogte is van standaard soort ventilator regelaartjes zou dat lijkt me zo kunnen zeggen. Maar prima als u dat niet kan, maar meteen voor de héle wereld spreken, dan kom je wel van erg goede huize neem ik aan, wees anders wat voorzichtiger, zou ik aanraden, (ik op mijn beurt die u dan eens wat aanraad, zo kan je nog lang even lekker over en weer bezig zijn leert ervaring, maar hoop dat wat kort kunnen houden).
-Ps Ik weet zo vaak niet voldoende wat ik doe, soms speel je toch iets klaar, soms niet. Biet een stelregel in mijn boekje, maar als u hem wel hanteert, ik laatste die daar een punt van zal gaan maken.
 
Hierboven moest staan "Niet..........een stelregel in mi....etc".

Nog eens bekeken, denk dat nog een manier om weer te solderen kan proberen, dus te meer reden dat deze iig voor nu afgesloten kan om mijn part.
 
als je aan componenten wilt solderen zorg dan voor een goed regelbaar soldeerstation
met een puntje dat fijn genoeg is voor dit soort dingen

overvloedig tin trek je niet los maar zuig je in gesmolten toestand weg
 
Nog een tip: alle elektronica is tegenwoordig met loodvrij soldeer gesoldeerd. Dat heeft een hogere smelttemperatuur (217) en soldeert minder gemakkelijk. Door er een beetje gewone(60/40 smelt bij 183) tin bij te doen kom je weer op lagere smelttemperaturen uit en soldeert het weer gemakkelijker. Zeker als je met een lichter bout moet solderen op een prent met veel koper.
 
.... Waren 2 keer 3 draden rood wit zwart, en rood wit geel, rood aan rood, zwart aan zwart, en wat overbleef aan elkaar gezet.
Die uitleg klopt niet. Wat bleef er dan over ?

Wat ik niet snap is dat er een vaste12V (of 5V) uit je moederbord komt voor die fan. Is er geen regeling vanuit het BIOS dan ?
 
Klopt i.d.d. niet, excuses mois, moest zijn rood zwart wit en rood zwart en geel.
Misschien kan met speedfan nog wat uithalen, vanuit bios geen idee hoe dat zou kunnen. misschien wel optie voor, maar lijkt me dat dan standaard zo wel ingesteld had gestaan, maar wie weet ja.
 
Misschien nuttig die link, toch helft goedkoper dan die ik vond ongeveer, al hoop ik
het apparaatje nog wel eens in elkaar weer te flansen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een tip: alle elektronica is tegenwoordig met loodvrij soldeer gesoldeerd. Dat heeft een hogere smelttemperatuur (217) en soldeert minder gemakkelijk. Door er een beetje gewone(60/40 smelt bij 183) tin bij te doen kom je weer op lagere smelttemperaturen uit en soldeert het weer gemakkelijker. Zeker als je met een lichter bout moet solderen op een prent met veel koper.
Ja, ook zoiets, soldeer altijd met 60-40 soldeer, uit onwetendheid aangeschaft, maar werkt altijd gewoon prima. Zou mooi zijn dat die wel gewoon zelfde blijft ? Zat te overwegen boutje te kopen van 30 watt, sinds vorige bout het loodje (mwah hah) heeft gelegd. Nu een pistool, maar kan minder goed overal bij vaak, daarom ook dat eerder boel mis ging, al is het nog wel op te lossen misschien, meer werk er van sowieso.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je dit soort dingen wilt doen is het belangrijk dat de temperatuur regelbaar is.
een standaard boutje wordt over het algemeen te warm

meestal is het vermogen eerder te hoog dan te laag
 
Ik heb nooit echt een regelbare bout gebruikt, heb er een stuk of 6 in diverse wattages (7 - 150), maar zeker als je goed solderen kunt gebruik ik liever een iets te zware dan te lichte bout.
 
als je aan componenten wilt solderen zorg dan voor een goed regelbaar soldeerstation
met een puntje dat fijn genoeg is voor dit soort dingen

overvloedig tin trek je niet los maar zuig je in gesmolten toestand weg
Ja, dat lesje wel geleerd, kan ik een rietje gewoon gebruiken, of leer ik er dan gelijk weer een lesje bij (beetje flauw) ? 30 watt boutje altijd goed bevallen, dus tja.
 
Die uitleg klopt niet. Wat bleef er dan over ?

Wat ik niet snap is dat er een vaste12V (of 5V) uit je moederbord komt voor die fan. Is er geen regeling vanuit het BIOS dan ?
Net gekeken, kan op twee standen zetten, uit of zoveel rpm, wat getal is met 4 nullen dacht ik en ongeveer fluctueert met een twintigtal aan rpm's meer of minder.
 
Ergens idee om met lassen oude draden weer aan bout te bevestigen, beetje jammer om zo weg te gooien. Maar voor andere keer misschien.
Kijken of met speedfan of i.d. wat voor elkaar kan krijgen. Deze in principe
wel op slot om mijn part.
 
nee je gebruikt een desoldeerpompje zeker niet aan een rietje gaan zuigen met je mond
voor computer componenten is een regelbare veel veiliger en makkelijker
 
"Ja, ook zoiets, soldeer altijd met 60-40 soldeer"
Is prima. ik gebruik niet anders. Loodvrij is verplicht voor de fabrikanten van el.
"Nu een pistool, maar kan minder goed overal bij vaak".
Nu begrijp ik waarom het mis ging. Soldeerpistolen gebruik je in de elektronica als je broddelwerk wilt bakken en braden, sorry;)

Voor goed soldeerwerk heb je een voldoende hete bout nodig. Is hij te koud, dan soldeert het niet goed. Te warm is hij niet vlug, mits je voldoende snel kunt solderen. Te heet (niet geregeld) zorgt er bij de goedkopere boutjes wel voor dat je tin (flux) verbrandt. Dan soldeert het ook niet fijn. bovendien wordt je soldeerpunt snel "opgevreten". Een goede punt heeft over het koper een speciale metalen afdeklaag. Dat zie je ook terug in de prijs.
Bij goedkope boutjes (beneden de grofweg € 50) wordt namelijk alleen het toegevoerde vermogen geregel. Dat zegt maar weinig over de temperatuur. Bij de duurdere (>€ 75) wordt echt de temperatuur geregeld.
Dan heb je nog instelbare, of zoals ik zelf gebruik, een aan/uit regeling met een magneetje. Een stukje materiaal aan de soldeerpunt bepaalt dan welke temperatuur je gebruikt (bekende Weller Magnastat boutjes, gebruik ik al 40 jaar. Stift nummer 7 -> 370°C):
Altijd een nat sponsje bij de hand houden om de stift schoon te vegen.

Desolderen lukt het beste met desoldeer/zuig litze, mits de litze niet te oud is en daarmee te veel geoxideerd, want dan vloeit de tin er niet meer in.
(Zuigpompjes heb ik nooit mee overweg gekund.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan