• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky Office 2016 sjablonen start

Status
Niet open voor verdere reacties.

hotabibber

Gevestigd lid
Lid geworden
25 nov 2015
Berichten
287
Waarderingsscore
17
Hallo,

Hoe kan ik bij het starten van een Office programma (behalve Outlook) opgeven dat hij niet met de sjablonen moet beginnen maar gelijk met een lege pagina?

Alvast bedankt.


Ronald
 
Toen ik net Office 2016 in gebruik had genomen moest ik ook even zoeken waar ik die instelling kon vinden.

Open een willekeurig Word bestand.
Klik op Bestand > Opties (staat helemaal onderaan).
Klik in de linker kolom op Algemeen.
Scroll in het rechter paneel helemaal naar beneden.
Haal het vinkje weg dat staat voor 'Startscherm weergeven wanneer deze toepassing wordt gestart'.
Klik onderaan op OK om de wijzigingen op te slaan.

Met een plaatje erbij:

5b1bf47bede0c-Opties_voor_Word-geen_startscherm.png


Sluit Word af en start Word weer op. Je krijgt dan direct een nieuw leeg Word document, waarin je aan de slag kunt.

Herhaal deze handelingen voor de andere programma's van Office 2016.
 
Hoi Porrelaar,

Dank je voor je snelle en de duidelijke uitleg. Eindelijk zijn die irritante sjablonen verdwenen. Het werkt dus uitstekend jouw oplossing. Ook gelijk gedaan bij de andere office programma's en daar zijn die irritante sjablonen verdwenen
 
Toch nog eventjes een vervolg vraag. Hopelijk weet jij die ook, want daar erger ik mij ook aan omtrent Word.

Ik heb opgegeven binnen Word dat mijn documenten standaard onder een submap van de map documenten moet worden opgeslagen.

Als ik een document opsla moet ik altijd toch nog eerst op bladeren klikken en daarna verschijnt pas mijn map waarin ik het op moet slaan.

Ik wil graag die stap bladeren ook kunnen overslaan zodat het gelijk in mijn gewenste map komt te staan is dit ook mogelijk? Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
 
Ja, het is duidelijk wat jij bedoelt. Na een klik op het diskettesymbool krijg jij eerst dit venster te zien:

5b1d08cc64984-Opslaan_als-Bladeren.png


In dat venster moet jij eerst op de knop Bladeren klikken. Daarna pas is de standaard map voor Word bestanden zichtbaar.
Dit is nieuw ten opzichte van oudere versies van Word, zoals Word 2007 of Word 2010. Voor mij is deze werkwijze wel prettig, want ik sla mijn Word bestanden niet steeds in dezelfde map op. Ik kan in dat venster aan de rechterkant zien in welke mappen ik onlangs Word bestanden heb opgeslagen. Dat is voor mij dus een verbetering ten opzichte van oudere versies van Microsoft Word. Voor jou niet, omdat jij die stap met dit venster over zou willen staan.
Ik heb gekeken of hetgeen jij wilt bereiken is in te stellen via Bestand >Opties > Opslaan. Daarbij kwam ik in dit venster:

5b1d07848e21d-Opties_voor_Word_Opslaan.png


Ik haalde het vinkje weg voor 'Extra opslaglocaties weergeven...' en klikte op OK.
Helaas (voor jou) had dat niet het gewenste resultaat. Ik kreeg weer bovenstaand venster te zien wanneer ik een bestand wilde opslaan. Het enige verschil was dat OneDrive was verdwenen als opslaglocatie.

Ik weet dus wat jij wil bereiken, maar ik heb helaas geen oplossing voor jou.
 
Hoi Porrelaar,

Dank je voor de moeite. Deze stappen had ik zelf ook reeds doorlopen ook mij niet gelukt. Hopelijk weet iemand anders de juiste oplossing. Anders gewoon mee leren leven die extra stap.

Maar ben in ieder geval nogmaals blij dat ik het sjablonen venster niet meer heb,
 
Waarbij het mij trouwens even een raadsel is waarom je dat sjablonenvenster kreeg. Als je office (Word, PowerPoint etc. etc.) installeert, dan wordt standaad in geen enkele Office applicatie met een sjabloon gestart, TENZIJ je dat zelf eenmaal aangeeft.
 
Heb jij Office 2016, quandor? Klik dan eens op de volgende link: https://www.nedermeijer.nl/tip-ms-office-startscherm/
Het startscherm met de sjablonen is dus standaard bij Microsoft Office 2016.
Bij het opstarten van Microsoft Word 2016 of Microsoft Excel 2016 wordt niet direct doorgestart naar een nieuw document of nieuwe Excel map. Standaard wordt eerst het Startscherm weergegeven waarin de gebruiker de mogelijkheid krijgt om recente bestanden te openen of om op basis van een sjabloon een nieuw document te maken.
Bron: https://www.opleidingscentrum.eu/ti...l-direct-door-naar-nieuw-document-of-map.html

En dat scheen ook al het geval te zijn bij Office 2013 (die versie heb ik zelf nooit gebruikt): https://support.office.com/nl-nl/ar...chakelen-1f2834b4-09d4-490d-9c04-5d9f1b25ff70
 
Links boven, Nieuw document. (lege pagina)
 
Dat startscherm is ook in de applicaties van Office 2013 aanwezig en ik vind dat wel makkelijk als je iets anders wil instellen.
 
Links boven, Nieuw document. (lege pagina)
Klopt zo deed ik het ook.
Toch heel blij met porrelaar zijn tip!!!
Heb je ineens leeg blad.
Mvg
 
Links boven, Nieuw document. (lege pagina)
Dat is het hem nou juist, quandor. Dat wist Ronald (= TS hotabibber) ook wel. Die route van jou vereist een extra klik, die helemaal niet nodig is.
Ronald wil dat er direct een nieuw document (lege pagina) opent, wanneer hij klikt op het pictogram van Word dat in zijn taakbalk staat.
Of misschien staat het pictogram van Word niet permanent in zijn taakbalk. Het doet er ook niet toe waar dat pictogram van Word staat: in de taakbalk, in de lijst met apps, op het bureaublad..., maakt niet uit; Ronald wil na een klik op dat pictogram dat Word direct opent met een nieuw leeg document.
Zijn vraag is allang opgelost. Het heeft weinig zin om daar nog over door te gaan, lijkt mij.
 
Aanwijzing in # 2: reuze handig. Wat ik voordien deed is een lege word-bladzijde maken en die op bureaublad opslaan.
 
Geldt trouwens voor alle Office programma's, wel per programma instellen (je kan dit niet voor alle programma's tegelijk doen).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan