• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Omscholen tot software developer

Status
Niet open voor verdere reacties.

IMO

Nieuw lid
Lid geworden
10 aug 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Geachte forum,

Als jonge 40er, wil ik mij omscholen tot programmeur, maar geraak er niet uit welke richting te kiezen. Mijn bedoeling is om in een korte periode van maximum 1 tot 1,5 een officiële stoomcursus te volgen en zo ergens Q2 2021 als (junior) developer aan de slag te kunnen gaan. De keuze moet mij dus op kortste termijn beste jobkansen kunnen aanbieden in de Benelux.

Keuze 1: JavaScript? Reden: omdat ik reeds basiskennis HTML & CSS heb en als ik JavaScript erbij neem en op termijn eventueel PHP erbij... lijkt mij een doenbare scenario. JavaScript zou niet zo super moeilijk zijn om te leren en bovendien hoor ik overal dat na Python, JavaScript op nummer 2 staat als meerst populaire en gevraagde skill, zelfs boven Java die op nummer 3 komt. Deze piste lijkt mij sneller haalbaar, vermits mijn bestaande basis HTML/CSS en het feit dat JavaScript niet zo super complex zou zijn om te leren, zeker in vergelijking met Java bijvoorbeeld. Maar hoe zit het met jobkansen voor iemand met HTML/CSS/JavaScript skills?

Keuze 2: Pyhton + eventeel SQL? Reden: zoals hierbovenreeds aangegeven, is Python "blijkbaar" DE Java vervanger als meest populaire en gevraagde programmeertaal vanaf 2020. Aangezien AI, Machine Learning en Big Data de toekomst lijken, lijkt mij de combinatie Python + SQL een topkeuze. Daarenboven zeggen bijna alle programmeurs (voornamelijk gebaseerd op Youtube), dat Python een zeer leesbare en daarom de ideale taal is om te leren als eerste programmeertaal.

Keuze 3: Java? Reden: Java is vandaag nog steeds één van de allermeest gebruikte programmeertalen. Hoewel de laatste jaren Python en JavaScript Java hebben voorbijgestoken, zou Java een stabiele blijver zijn, zelfs ver na 2020. In tegenstelling tot de VS, waar Python meer in trek is blijkbaar, denk ik dat bij ons in de EU en Benelux, Python nog iets te beperkte kansen biedt qua werk... dus met Java sneller en meer kansen op werk. Of vergis ik mij?
Een bijkomende pro voor Java was ook dat het DE taal is (was) voor Android development... MAAR, blijkbaar heeft Google Java opzij geschoven, ten voordele van Kotlin... in hoeverre deze laatste een doodsteek zal betekenen voor Java, weet ik nog niet.

Om mijn vraag even te herhalen, welke van de 3 bovenste scenarios zouden jullie aanraden aan een +40er die zich wil omscholen in een tijdspanne van zo'n 1 tot 1,5 jaar, om nadien als (junior) developer aan de slag te kunnen gaan?

Misschien zijn hier ervaringsdeskundigen en/of programmeur, ... die min of meer dezelfde keuze hebben moeten maken... ik ben benieuwd naar jullie bevinding.

Alvast bedankt, doei!
 
Laatst bewerkt:
Je kan de keuze op een andere manier maken.
Wil je een backend developer of frontend developer worden?

Backend developer
Talen die op de webserver worden uitgevoerd.
PHP, Java of Python (en SQL voor database).

Frontend developer
Talen die in de browser worden uitgevoerd.
HTML, CSS en Javascript.

HTML en CSS worden ten onrechte programmeertalen genoemd maar het zijn "domme" opmaaktalen voor de vormgeving.

Een kennis van mij wordt door een uitzendbureau in een "bootcamp" omgeschoold naar Java.
Hiervoor zijn 3 maanden uitgetrokken en dan is hij Junior in kleine opdrachten.

Bij programmeren is vooral ervaring belangrijk, dus veel projectjes verzinnen en maken. Leg de lat niet te hoog om te voorkomen dat je er geen zin meer in hebt.

Een backend developer heeft altijd de kennis nodig van Javascript, dat is dus verplichte kost.
Vooral het onderdeel "objecten" (niet in html/css) is zeer belangrijk.

Als het gaat om job kansen dan zou ik zeker PHP of Java gaan leren nadat je Javascript hebt gedaan.

Suc6 met de keuze.
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling over job kansen. Lees even dit artikel . Wat betreft web development voor de backend is Java of Python de beste keuze.

De bijbehorende taart vind je hier
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan