• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

ongevoelig voor hoofdletters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brechtvdd

Nieuw lid
Lid geworden
20 okt 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Beste,
Ik ben hier een oefening aan het maken ivm met lijsten en de if-instructie.
Hierin moet ik een lijst met gebruikers en nieuwe gebruikers kunnen vergelijken met elkaar en ongevoelig maken voor hoofdletters, maar de lijst niet definitief in kleiner letters omzetten en de lijst niet kopiëren.
dus bv. als Jack al gebruikt word in de current_users, moet JACK in de new_users een andere naam gebruiken.
Hier heb ik de startcode:

current_users = ["Jack" , "Jill" , "Jonas" , "Jeroen", "Jara"]
new_users = ["Shari" , "Jacob" , "Jonas" , "Jeroen"]
for new in new_users:
new == new.lower()
if new not in current_users:
print("Welkom " + new)
else:
print(new + ", you need a new name.)

Maar deze is natuurlijk gevoelig voor hoofdletters, en als ik de current_users wil omzetten kan ik de lijst kopiëren, maar dan heb je al een lijst meer. Kan iemand me helpen? Alvast bedankt.
 
Ik ga ervanuit dat dit Python is. In plaats van new.lower() kan je gebruik maken van new.capitalize(), deze maakt de eerste letter uppercase en de rest niet.

Daarnaast zie ik nog een fout: new == new.lower() doet niks zinnigs op de manier zoals het daar staat. Ik zou dat weghalen en gewoon in de if in plaats van 'new', new.capitalize() zetten.

Ik hoop dat ik daarmee je vraag beantwoord heb. Zou je voortaan wel gebruik willen maken van code highlighting? Dit kan je doen door op de drie puntjes te klikken in je reageerbox en te kiezen voor '</>'. Voor meer informatie zie: Nieuwe code tag ingevoerd op het forum (Handleiding).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan