• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ongevraagd herstelprocedure bij opstart.

speedo

Gewaardeerd
Lid geworden
2 okt 2011
Waarderingsscore
17
Hallo iedereen,

Ik had onlangs een mini pc gekocht voor wat op te experimenteren.
Het toestel bevat een M.2 SSD van 500 Gb.
Ik wilde een zelfde opslag gebruiken maar dan 1.000 Gb en daarop een OS plaatsen naar keuze.

Blijkt na het verwijderen van de bijgeleverde M.2, de UEFI boot (die nog steeds het logo van de verkoper laat zien) begint met het starten van de ongewenste herstelprocedure, (waarvan de gekoppelde bestanden zich op de oorspronkelijke M.2 bevinden).
Hoe kan ik dat oplossen? Hoe kan ik vermijden dat bij de opstart de herstelprocedure begint?

Bedankt van het meedenken.

In een UEFI systeem wordt er altijd opgestart via de Windows Bootloader wat je ook als eerste hebt gezet in de UEFI (wat geen BIOS is).
Je start op via het bootmenu die je oproept via een F toets, welke is afhankelijk van het merk moederbord.

Laatst bewerkt:
Is alleen bij een Windows systeem, welke is niet genoemd en wat er precies hoe of wat is gedaan ook niet.
Ook niet welke M.2 op welk moederbord, welk protocol?
Helaas zit m'n glazen bol in de afwasser...

Ik moet wel zeggen dat de nieuwe schijf een kloon is, maar de opstartvolgorde is wel gerespecteerd en de nieuwe schijf staat als eerste geselecteerd. Verder kan je de foto's bekijken. De oorspronkelijke M.2 heeft maar drie contacten terwijl dat normaal toch vier zijn? Kijk op de foto.

Bijlagen

• Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-12 om 16.58.07_e0bc3c72.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-12 om 16.58.07_e0bc3c72.jpg
    153 KB · Weergaven: 18
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-12 om 16.58.08_5c0ca06c.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-12 om 16.58.08_5c0ca06c.jpg
    282,7 KB · Weergaven: 18
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-12 om 16.58.08_c302056c.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-12 om 16.58.08_c302056c.jpg
    159,5 KB · Weergaven: 18
Waarom een kloon gemaakt als je opnieuw Windows wilt installeren?
Hoe wil je Windows installeren vanaf usb of een ander medium?

Hoe kan ik dat oplossen? Hoe kan ik vermijden dat bij de opstart de herstelprocedure begint?
Opstarten in recovery mode (indien nodig via USB stick).
Dan command prompt kiezen en dit commando ingeven:
bcdedit /set {current} recoveryenabled no
daarna zou je hij gewoon door moeten starten, tenminste als er niets mis is.

Voor uit te testen of dat kan Rick 13.
Kan dat wel eens proberen Black Tiger, dat zou dan toch betekenen dat er nog ergens data zit in het toestel is het niet?

Windows zal wel in recovery mode gaan omdat je de Hd gekloond hebt naar een andere HD (waar ook de data op staat)
Zou het advies van Black Tiger volgen.
Welke OS staat op de oude/nieuwe hd?
Want als het Windows 10 of 11 is en het werkt, kan je ook nog even voorruit (zonder nieuwe installatie)

dat zou dan toch betekenen dat er nog ergens data zit in het toestel is het niet?
Ja dat lijkt me wel. Een andere optie is om gewoon even tijdelijk die originele m.2 er uit te halen en dan te zorgen dat ie start van die wat jij wilt.
Nadien weer terug plaatsen en dan kun je via de bios kiezen van wie hij moet opstarten en als dat gedaan is ook evt. resterende handel verwijderen met de partitie manager.

Echter als alleen de Windows partitie gecloned is heb je een ander probleem. ;)

Beste vrienden,

Met de jaren heb ik ondervonden dat niet alles gaat zoals je zelf wil, en dat ondervind ik nu ook.
Soms is dat door gebrek aan kennis of iets wat je over het hoofd ziet
Het was mijn bedoeling om het OS (Windows 11 prof) van de ene PC, ( die ik pas een drietal weken geleden succesvol heb kunnen installeren) en dan nog vrij maagdelijk is kwestie programma´s, over te brengen naar de mini pc.
Wijselijk en dan verwijs ik naar de eerste zin, verwijderde ik de oorspronkelijke M.2 SSD van de mini PC, ( daar staat als OS Windows 11 home op ) en wisselde die dan door een nieuwe en gekloonde M.2 SSD van PC nummer 1, maar bij opstart gaat de mini PC in herstelmodus en zoekt hij de bestanden van de verwijderde en vervangen SSD waar als OS Windows 11 home op staat.
( de mini pc moet nog verder geconfigureerd worden en de installatie is nog niet helemaal compleet)
Maar dat zou toch geen belemmering zijn voor het verwerpen van de gekloonde M.2 SSD?
En wat met het ontbreken van het contact op de originele SSD van de mini PC? Bekijk de laatste foto, daar liggen de twee SSD´S naast elkaar, op de bovenste (originele) ontbreekt een contact?

op de bovenste (originele) ontbreekt een contact?
Dat ziet er wat mij betreft verder goed uit, er gaat daar ook geen printbaan naar het missende contact dus volgens mij is dat gewoon weggelaten wegens onnodig.
Hij werkt toch of niet?

Maar ik heb je verhaal nog eens gelezen en dan kom ik tot een andere conclusie.
Zelfs als jij van de juiste SSD start, zal hij ook willen gaan herstellen in jouw geval.

Waarom? Omdat jouw SSD uit een ander systeem komt. Programma's over zetten is iets anders dan schijven clonen.
Als jij de schijf van een ander systeem kloont, is dat niet altijd zomaar zoals vroeger 1:1 over te zetten naar een ander systeem.
Wil je de minste problemen, dan moet met name het moederbord exact hetzelfde merk en model zijn.

Dat is bij jou niet het geval, dus die betreffende Windows installatie detecteert een ander hardware id en zal dus inderdaad de boel moeten gaan herstellen. Feitelijk wordt dan de boel gecontroleerd en de juiste drivers geinstalleerd zodat je Windows ook met -dat- moederbord weer kan werken.
En dan moet je nog geluk hebben dat je Windows licentie er op werkt want daar kan ie ook nog over gaan mauwen als het geen retail versie is, omdat het hardware id anders is.

Daarnaast blijft altijd een hoop rommel over, drivers van het andere systeem waar het vandaan komt en dat kan soms tot problemen leiden, niet altijd, maar kan wel.

Helaas ben je net te laat want EaseUs PC Trans Pro kan dat prima, en vanaf 1-7 november was er een lifetime deal. Nu 70% maar dat is maandelijks abo. Er is ook een free versie maar die is beperkt tot 2 GB en 5 programma's.

Maar daarmee zet je echt programma's over.

Dus je hebt de volgende keuzes:
1.) Je gebruikt die ssd clone en laat Windows de boel repareren indien mogelijk
2.) Als die problemen geeft gebruik je die andere disk als clone en dan idem
3.) Je installeert Windows nieuw en gebruikt een programma als PC Trans en zet daarmee je programma's over
4.) Je installeert Windows vers (beste optie mijns inziens) en installeert dan gewoon de programma's opnieuw en copieert dan eventuele losse data die erbij hoort over het netwerk bijvoorbeeld.

Dus je hebt de volgende keuzes:
1.) Je gebruikt die ssd clone en laat Windows de boel repareren indien mogelijk
2.) Als die problemen geeft gebruik je die andere disk als clone en dan idem
3.) Je installeert Windows nieuw en gebruikt een programma als PC Trans en zet daarmee je programma's over
4.) Je installeert Windows vers (beste optie mijns inziens) en installeert dan gewoon de programma's opnieuw en kopieert dan eventuele losse data die erbij hoort over het netwerk bijvoorbeeld.

Eigenlijk heb je gelijk wanneer je zegt om een schone installatie te maken, daar ben ik ook voorstander van, alleen is er nu het probleem dat je een account van Microsoft moet hebben om te kunnen installeren.
Ik persoonlijk ben voorstander van een installatie met een offline account, vroeger kon je daar voor kiezen maar deze optie is niet meer mogelijk omdat Microsoft ook het programma CMD niet meer toegankelijk maakt tijdens de installatie van Windows 11.
Microsoft heeft deze mogelijkheid uitgeschakeld omdat dit niet naar hun zin is vanwege het kunstmatige intelligentie programma (AI) Copilot dat je dagelijkse activiteiten analyseert en je monitort, wat dat ik dan weer ervaar als een inbreuk op mijn privacy.
Voorlopig heb ik geen oplossing maar ik blijf wel zoeken ( het is wel geen kwestie van legaal of illegaal ), maar een persoonlijke keuze.

Pearl, heb je dat onlangs nog zelf geprobeerd? Mij lukte het niet om te kunnen installeren zonder account. Weet niet of je in de mogelijkheid bent om te testen zelf?

Windows installeren met een lokaal account werkt nog altijd. Er zijn nog steeds verschillende manieren voor maar ik vind een windows installatiestick gemaakt met rufus het makkelijkst.
Ik gebruik die voornamelijk omdat ik zelf een naam voor de gebruikersmap wil kiezen zodat die op al mijn pc's hetzelfde is. Dit is ook van belang als je programma's wil overzetten met behulp van het eerder genoemde easeus pc-trans.
Er zijn wel apps die na het overzetten met pc-trans opnieuw een licentie-sleutel vragen.

Het is inderdaad al een tijdje niet meer zo eenvoudig als alleen internet er af laten.
Maar zoals Shady zegt kan het nog wel, beetje omslachtiger.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan