• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ook nieuw hier...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Javiss

Nieuw lid
Lid geworden
28 mrt 2024
Waarderingsscore
4
Hallo,

Zou best es kunnen dat ik een van de eerste was met 'n computer hier in Nederland ( Sinclair Spectrum 48K, ergens halfverwege de jaren 80 van de vorige eeuw dacht ik...;-) maar ik begin eigenlijk best oud te worden nu en b.v. dat hele gedoe met die QR codes gaat mij behoorlijk boven de pet (trouwens dat hele mobiele telefoon/social media gedoe net zo...) Geef mij maar gewoon 'n lekker snelle PC met 'n lekkere grote monitor en ik ben blij als blik (momenteel i9 9900K, RTX2080Ti, 64GB DDR4, Dell 32'' gebogen monitor. Ok, kan beter, wordt aan gewerkt.. ;-).

Mijn eerst vraag gaat dan ook over zo'n QR code maar er zal ongetwijfeld nog wel meer volgen.

Vriendelijke groet,
Jan Visser
Wormer

Hallo Jan,

Welkom hier op het forum!

Leuk te lezen over die Sinclair. Mijn echtgenote kocht er ook een "voor de kinderen" die er eindeloos mee gespeeld hebben. Als ik heel goed zou zoeken moet ik 'm nog kunnen vinden. Zelf was ik toen niet zo handig met dat tennisspel en zo. Ook was er toen "iets" op de radio 's avonds laat waarmee (op een cassette) een code opgeslagen kon worden. Tja, wat je daar mee kon?

Oh, ja, ik heb er ook eindeloos mee gespeeld, ook Basic mee geleerd. Grappige was dat de meeste opdracht codes gewoon op de keys stonden. Je had toen computergame bladen met spellen uitgeschreven in Basic. Je moest de hele boel over typen, foutje zo gemaakt, spanned en heel leuk om het spel dan toch aan de gang te krijgen.
Je hoeft niet heel goed te zoeken naar 'n Sinclair Spectrum hoor, te kust en te keur op eBay maar ook nieuw bij Etsy voor nog geen 50 euri :

Ik kon na die Spectrum 'n Commodore 64 lenen van 'n vriend en kocht zelf 'n Atari 1024ST, graphics toch weer mooier. Wat je bedoelt met codes uitgezonden via de radio waren waarschijnlijk ook spellen of eenvoudige toepassingen die je dan kon opnemen en in je computer laden. Zelfde als met die bladen die ik kocht. Bijzonder leuk dat ik de hele ontwikkeling van de PC heb kunnen meemaken en nog steeds natuurlijk. Het is aan de ene kant wel 'n beetje sneu maar ik zou niet weten wat ik moest zonder mijn geliefde PC. :cool:

Btw, nog 'n verlate hartelijk dank voor de welkoms ! ;-)

Hallo,

Zou best es kunnen dat ik een van de eerste was met 'n computer hier in Nederland ( Sinclair Spectrum 48K, ergens halfverwege de jaren 80 van de vorige eeuw dacht ik...;-) maar ik begin eigenlijk best oud te worden nu en b.v. dat hele gedoe met die QR codes gaat mij behoorlijk boven de pet (trouwens dat hele mobiele telefoon/social media gedoe net zo...) Geef mij maar gewoon 'n lekker snelle PC met 'n lekkere grote monitor en ik ben blij als blik (momenteel i9 9900K, RTX2080Ti, 64GB DDR4, Dell 32'' gebogen monitor. Ok, kan beter, wordt aan gewerkt.. ;-).

Mijn eerst vraag gaat dan ook over zo'n QR code maar er zal ongetwijfeld nog wel meer volgen.

Vriendelijke groet,
Jan Visser
Wormer
Hoi die sinclair is van 1982 ik kocht in 1981 de vic20 in engeland, maar we behoren dus wel tot de vroege vogels. Ik wilde de commodore pet kopen, maar zag de aankondiging van de vic20. Werkte ervoor al op de zgn mainframes met fortran o.a.

Oh, ja, ik heb er ook eindeloos mee gespeeld, ook Basic mee geleerd. Grappige was dat de meeste opdracht codes gewoon op de keys stonden. Je had toen computergame bladen met spellen uitgeschreven in Basic. Je moest de hele boel over typen, foutje zo gemaakt, spanned en heel leuk om het spel dan toch aan de gang te krijgen.
Je hoeft niet heel goed te zoeken naar 'n Sinclair Spectrum hoor, te kust en te keur op eBay maar ook nieuw bij Etsy voor nog geen 50 euri :

Ik kon na die Spectrum 'n Commodore 64 lenen van 'n vriend en kocht zelf 'n Atari 1024ST, graphics toch weer mooier. Wat je bedoelt met codes uitgezonden via de radio waren waarschijnlijk ook spellen of eenvoudige toepassingen die je dan kon opnemen en in je computer laden. Zelfde als met die bladen die ik kocht. Bijzonder leuk dat ik de hele ontwikkeling van de PC heb kunnen meemaken en nog steeds natuurlijk. Het is aan de ene kant wel 'n beetje sneu maar ik zou niet weten wat ik moest zonder mijn geliefde PC. :cool:

Btw, nog 'n verlate hartelijk dank voor de welkoms ! ;-)
Dat was hobbyscoop op de radio. Zonden uit in basicode, was geschilt voor all apparaten. Moest je eerst een programma geschikt voor je atari, sinclair, commodore installeren en dan kon je de uitzending opnemen op cassette en die cassette in de cassette speler van mijn vic20 om te laden. Was van alles

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan