• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

opensourche router aanschaffen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruin

Junior lid
Lid geworden
4 nov 2023
Waarderingsscore
6
Ik ben op zoek naar een nieuwe router omdat mijn oude steeds meer lijkt te begeven
(Signaal wat het uitzend lijkt zwakker te worden waardoor laptop vaak moeite heeft om verbinding te maken.

Security en privacy begint bij mij steeds meer de aandacht trekken en zit ik eraan denken te denken om een open source router aan te schaffen.

Als ik het beetje goed begrijp ze de meeste bekende router merken allemaal closed-sourche? Dus ik weet niet goed waar ik het zoeken moet. Kan iemand mij advies geven?
Of heb je zelf ervaring met bepaalde opensourche routers, wat zou dan je advies zijn om aan te schaffen?

Wat ik overigens ook wil is dat er een vpn functie erop zit.
Ook staat er op mijn verlanglijstje om ooit eens een NAS aan te schaffen, dus daar moet de router ook mee kunnen omgaan. (ik weet niet of voor de router dit specifieke eisen verreist maar ik dacht ik meld het even)

Klopt. Nagenoeg alle routers komen met firmware van de fabrikant zelf.
Om te beginnen; koop gewoon reguliere (westerse/Amerikaanse) merken en laat dat flashen van firmware zitten.

Toch is dit wel je vraag dus hier komt ie:

Wil je toch echt eigen firmware draaien zou ik eerst gaan zoeken welke firmware dat moet worden. Het kan zijn dat die firmware niet draait op een chipset die jij net in jouw router heb zitten, zonde en onlogisch om het op die volgorde te doen.
Zelf heb ik wel eens OpenWRT voor een schoolproject gebruikt. Dat was toen der tijd volledig open source en door iedereen die het getest heeft als betrouwbaar bevonden.
DD-WRT is ook nog een alternatief die je kunt proberen.

Last but not least; hoe is je kennis en kunde met Linux? Als je weet wat 'ifconfig' doet en wat 'ls' is dat echt niet genoeg om je eigen router te onderhouden.

Als ik je handtekening lees kom ik al gauw tot de conclusie om hier niet aan te gaan beginnen.
Troubleshooting op Linux is echt van een totaal andere orde dan Windows.

Klopt. Nagenoeg alle routers komen met firmware van de fabrikant zelf.
Om te beginnen; koop gewoon reguliere (westerse/Amerikaanse) merken en laat dat flashen van firmware zitten.

Toch is dit wel je vraag dus hier komt ie:

Wil je toch echt eigen firmware draaien zou ik eerst gaan zoeken welke firmware dat moet worden. Het kan zijn dat die firmware niet draait op een chipset die jij net in jouw router heb zitten, zonde en onlogisch om het op die volgorde te doen.
Zelf heb ik wel eens OpenWRT voor een schoolproject gebruikt. Dat was toen der tijd volledig open source en door iedereen die het getest heeft als betrouwbaar bevonden.
DD-WRT is ook nog een alternatief die je kunt proberen.

Last but not least; hoe is je kennis en kunde met Linux? Als je weet wat 'ifconfig' doet en wat 'ls' is dat echt niet genoeg om je eigen router te onderhouden.

Als ik je handtekening lees kom ik al gauw tot de conclusie om hier niet aan te gaan beginnen.
Troubleshooting op Linux is echt van een totaal andere orde dan Windows.
Bedankt voor uw eerlijke antwoord.
ok nouja dan koop ik wel eerst een westers/Amerikaanse router en dan zal ik later altijd bekijken of flashen en onderhouden iets is om te leren.
Wat zijn westers/Amerikaanse merken? gewoon de bekende tp-link, asus, linksys, netgear, enzo?

edit:
asus = taiwans
tp-link en netgear = china
linksys = China, Vietnam, Taiwan en Mexico

Laatst bewerkt:
Ja de fabrikanten zijn veelal Aziatisch. Maar hij zal bedoelen in het westen en Amerika bekende merken.
Dat zijn inderdaad de door jou genoemde merken.

Fritzbox is wel een bekend Europees merk, dat wordt in Duitsland gemaakt.
3com in Amerika dacht ik.
Als je per se iets uit die landen wilt.

Maar Asus is ook een bekend en gerenommeerd merk.
Draytek is ook een heel goed merk.
Als je later eens met openwrt wilt oefenen zou ik kijken naar een merk en type wat gesupport wordt.
Niet met 4MB FLASH / 32MB RAM want dat gaat 'm niet worden volgens OpenWRT.
Hier een lijstje met gesupporte routers:

Ik kan niet in je beurs kijken, maar als je met meerdere VPN's wilt werken zou ik eerder kijken naar iets als Draytek en Asus. Fritzbox is super, maar qua VPN is het een stuk beperkter qua mogelijkheden.

Klopt ik bedoel o.a. de 3 door jouw genoemde merken.
Veel wordt inderdaad wel gewoon in Azie geproduceerd etc. maar het gaat om de merken die in het Westen veel vuldig gebruikt worden.

Welke VPN functie heb je nodig, client en/of server? Niet alle routers ondersteunen beide.

Halo zelf ik heb een router over een jaar aangeschaft en ik werk alleen op Wifi en daar ben ik tevreden mede nog geen enkel probleem gehad , mag het u interesseren de router die ik heb is TP Link 57DF 5G
Giedoke

Als je echt iets open source wil kan je ook kijken naar pfsense.

Als je echt iets open source wil kan je ook kijken naar pfsense.
als ik het onderschrift lees: "
Ik ben een man van 65+ dat amper verstand heeft van deze technologie.
Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van."

Dan vraag ik mij af of Pfsense gaat werken. ;)

Eens. Maar ik kies ervoor de optie aan te dragen zodat TS zelf een afweging kan maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan