• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[OPGELOST] HD bijplaatsen + aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilma05

Enthousiast
Lid geworden
28 sep 2007
Waarderingsscore
0
heb hier computer HP PC-XE310 pentium3 met xp home, met HD van 20GB en een samsung CDrom. Hiervoor wil ik een nw.HD plaatsen en DVDrom bijplaatsen, wat is het verstandigste ik moet de gegevens van de 20GB wel bewaren, moet ik:
1: nw. hd bijplaatsen en de oude laten zitten
2: oude hd eruithalen en er een nw. voor in de plaats zetten

De oude HD is dus met xp home, de nieuwe HD wordt xp pro,

Re: HD bijplaatsen + aansluiten

Maak een back-up van je (belangrijke) gegevens, en vervang de oude HD voor de nieuwe.
Ook de CD-ROM speler vervangen voor de DVD. (DVD kan ook CD`s lezen en branden)

Dan Windows opnieuw installeren.

Je kan je 20 GB Drive er in houden, maar dan als slave. (voor opslag van documenten enz.)
Als je Windows XP nu op een 20 GB Drive of partitie doet, zit de drive snel vol, kan je geen updates/software meer installeren, en wordt je PC traag!

hoi louisdji, de nw. HD heeft 120GB voor xp pro. oke eerst backup maken van documenten/foto's etc. moet ik daarna deze op slave zetten en de nwe. erbij doen op master en dan eerst opstarten, en daarna formatteren en xp pro installeren? of is er een andere volgorde?

Je maakt eerst een Back-UP van je belangrijke bestanden, en daarna zet je de HD op slave en de nieuwe op master.
Formateer dan beide schijven, en installeer XP Pro op de nieuwe schijf (je kan een partitie maken, ongeveer 40 GB)
Dan de Back-UP terugzetten.

LET OP DAT JE DE BACK-UP OP CD`s/DVD`s OF EEN EXTERNE HD MAAKT!

Als de oude installatie goed werkt, kun je de bootpartitie klonen naar de nieuwe schijf. Bootvolgorde omzetten, en je werkt vanaf de nieuwe schijf. Deze partitie kun je uitbreiden, maar je kunt de rest van de ruimte ook als aparte partitie/schijf inzetten. Als alles dan goed werkt, kun je de oude schijf leeghalen/formatteren, en als extra schijf gebruiken.

Klonen kan met de meeste partitioneer/backup-tools, bijvoorbeeld partition wizard.
http://www.partitionwizard.com/download.html

maar op de oude zit home en op de nieuwe moet xp pro kan je dan wel klonen?

Als je vanaf Windows XP Home Edition naar Windows XP Proffesional wilt, kan je niet klonen.
Dan moet je opnieuw installeren.

ja, dat was ook de bedoeling op de nw.schijf xp pro installeren, maar moet de oude schijf de gegevens bewaren om weer terug te zetten, ook email etc.
ik heb geen home schijf alleen xp pro dus daarom mijn gedachte, maar als ik kan klonen komt home dus op de nieuwe schijf vanzelf te staan bij het terugzetten, maar heb nooit met klonen gewerkt, is dan ook alles gekloond, bedoel email internet mappen etc.? is het genoeg om dat programma te gebruiken? maar heb dan nog wel hulp nodig bij bootvolgorde omzetten etc.

Als je kloont, wordt alles overgezet!

ik heb op de andere computer partitionwizard (boven) gedownload maar wil even proef doen of ik het goed doe, hier staat bij disk 1 (20GB) als source en heb nu externe hd van mezelf, lege, als disk 2 staan als target. als ik straks disk 2 afkoppel is disk 1 dan nog wel goed? want bedoelen ze met copy disk alleen het copieren van de hele disk of word hij ook verplaatst? snap het niet goed. Ik heb de nw.HD nog niet in de computer gezet, moet ik dat nu al wel doen, en het direct naar die nw. copyen? ken het programma niet, maar zie geen klonen staan.

Mischien moet je even googlen, ik heb wel eens gekloond maar weet het niet meer zo goed...
Ik kan je wel proberen maar mischien help ik we alles naar de ********

ga nu eerst maar de nw.hd inzetten en de dvdrom, op slave zetten, denk ik totdat ik een kloon heb op de nw.schijf? bedankt dan zover,

Je kunt zowel een partitie als een schijf klonen. Maar als je toch overgaat naar xp pro, zou ik de oude schijf loskoppelen, de nieuwe monteren, en xp pro installeren. Draait dat naar tevredenheid, koppel je de oude harddisk waar aan als slave, kopier je je data, en tenslotte formatteer je de oude schijf.

nou ik heb dus geen windows home schijfje, dus dacht ik dat ik xp pro erop moest zetten, hij is dus niet van mij die compt. is nog een oude IE uitvoering etc.
dus als ik nu de oude loskoppel kan ik wel foto's mappen etc. terugplaatsen? gaat dat wel openen dan, gemaakt in home en openen in xp pro?
de optie van het klonen staat me ook wel aan, dan hoef ik niet alles weer te downloaden en kan ik home toch ook bijwerken met IE8 etc.?

Je kunt een probleem met rechten krijgen, maar dat is wel op te lossen (take ownership).
Klonen is het minste werk. Updaten is geen probleem, zolang het een legale versie is.

oke ga klonen, maar neem ik dan de optie "clone disk" en verderop optie 1, fit partition to entire disk? of moet ik eerst een partitie creeren?
moet nu eerst de hd inzetten en formatteren denk ik, als hij bij de computer herkend wordt kan ik klonen, en dan de nieuwe als master zetten?

Nee, je hoeft vantevoren niets aan de nieuwe schijf te doen. Als je de fit optie doet, krijg je waarschijnlijk n partitie op de nieuwe schijf, die de hele schijf beslaat. Alternatief is de partitie gelijk te laten, en de rest van de ruimte te gebruiken voor een nieuwe partitie, met dus een eigen schijfletter.

help, ik krijg hem niet meer opgestard, moet de dvd speler zijn, ik heb zoveel kabels en flappen ik weet niet meer wat ik bij elkaar op moet zetten hd 1 (oude) master verbinden met hd2 of de dvd of cd rom?

Je hebt twee kabels.
De eerste kabel (IDE-1) gebruik je voor de HD`s. (en IDE-2 voor de DVD en CD)
Einde van de kabel = master (dus station om master, einde van kabel) en in het midden van de kabel is slave (dus station op slave midden kabel)

okay, maar die korte stekkers dan met rood/geel/zwart, heb ze met enkele draden en dubbele draden? wat moet de enkele draad de hd of dvd? P1 P2 P3 P4 P5

Als ik hem aanzet gromt hij beetje ventilator blaast, maar dan gaat hij niet verder en gaat het beeldscherm op oranje lampje

heb weinig ruimte, veel draden, er zitten 3 flappen op het moederbord, 1 naar de diskettest. 1 zwarte aansluiting en daarnaast zit een blauwe stekker waar op de flap CPU staat, weet niet welke waarheen gaat.

krijg hem niet opgestart, lampje achterkant groen, voorkant groen, en daaronder oranje de dvd knippert groen aan, geen piepjes, maar start niet door. wat is er mis?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan