• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

opnieuw gesteld: Van 2 routers 1 netwerk maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

marrich77

Nieuw lid
Lid geworden
25 dec 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Goedemorgen en fijne kerstdagen alvast gewenst. 🎅🎄

Deze vraag vandaag eerder gesteld, maar wilde hem aanpassen, weet alleen niet hoe dat moet :sob: Vandaar voor 2e keer de vraag gesteld 🥺

Ik zit een beetje met het volgende.
Heb internet via Caiway. Hiervoor heb ik bij afsluiten abonnement een TP-link AC1200 router aangeschaft.
Deze doet zijn werk. Enkel geeft mijn zoon aan dat hij op zolder matig verbinding heeft op zijn android toestel als hij ook aan het gamen is (en zeggen dan doe je toch niet gamen, is voor een puber geen optie)

Had een TP-link powerlink set gekocht, maar probleem blijft. (oud huis en waarschijnlijk niet overal geaarde stopcontacten) Dus die haal ik weer weg.

Dus een Netgear WAC124 gekocht, deze in access point modus gezet en die zend een sterk signaal uit.

Enkel volgende speelt nu:
De TP-link zend signaal (SSID?) A uit. (met wachtwoord A) ip-adres 192.168.0.1
De Netgear zend signaal (SSID?) B uit (met wachtwoord B) ip-adres 192.168.0.1

Ik wil de boel graag zo instellen dat, als ik met een wifi-apparaat van beneden naar boven (of andersom) hij verbinding blijft houden. En dat ik niet handmatig moet wisselen van netwerk-signaal.
Dus wil het liefst dat beide routers (indien mogelijk) alleen signaal (SSID) A uitzenden.

Heb al eea zitten lezen en vraag nu bevestiging of ik het juist heb.

Als ik het signaal (SSID) van de Netgear nu hernoem naar die van de TP-link zou ik 1 netwerk moeten hebben.
Dus beide signaal (SSID) A, met wachtwoord A

Heb ik het zo juist?
Of mis ik een stap ergens?

Graag eenvoudige taal, omdat ik (nog) niet heel handig ben ik het uitbreiden van een netwerk op deze manier.

Hoor het graag.
 
Heb al eea zitten lezen en vraag nu bevestiging of ik het juist heb.

Als ik het signaal (SSID) van de Netgear nu hernoem naar die van de TP-link zou ik 1 netwerk moeten hebben.
Dus beide signaal (SSID) A, met wachtwoord A
Je hebt het juist voor het wifi deel.
Beide apparaten zelfde SSID en zelfde wachtwoord geven maar je zit wel met een ander probleem.

De TP-link zend signaal (SSID?) A uit. (met wachtwoord A) ip-adres 192.168.0.1
De Netgear zend signaal (SSID?) B uit (met wachtwoord B) ip-adres 192.168.0.1
Dat wil zeggen dat beiden in router mode staat. Ik durf niet te garanderen dat het dan ook werkt. Het is beter om de Netgear als switch te gebruiken. Ik weet niet of deze een AP mode optie heeft in zijn configuratiescherm, anders dat gebruiken.
Is dat niet het geval, dan DHCP op de Netgear uitzetten en de kabel die vanaf de TP-Link komt in een van de LAN poorten duwen en niet in een WAN poort.
Ze mogen sowieso ook niet beiden 192.168.0.1 hebben in dat geval, dus evt. die van de Netgear veranderen in 192.168.0.2 indien nodig.
 
Bedankt voor je reactie alvast.

Kreeg het niet anders als in deze bijlage geupload.

De 1e 2 afbeeldingen van de netgear.
DIe staat via 'standaard-instelling' in de router op Access point ingesteld.

De 3e afbeelding is het netwerk van de tp-link.

Wat wel het geval is, is dat de netgear via LAN van de TP-link in de WAN van de netgear staat.
Zou het anders kwestie zijn van in de LAN van de NETGEAR prikken (SSID's en ww veranderen) en klaar?

Heb zoals het nu staat ingesteld, wel wifi vanuit allebei de apparaten. (Maar dan zoals gezegd op verschillende SSID.
 

Bijlagen

  • instellingen.docx
    295,7 KB · Weergaven: 4
Ik ben even aan het kijken. Want ik durf niet met zekerheid te zeggen of je 2.4 Ghz en 5 Ghz op die manier (zelfde SSID en zelfde wachtwoord) met elkaar kunt koppelen.

Als het nu goed werkt zou ik het eigenlijk zo laten.

Zou het anders kwestie zijn van in de LAN van de NETGEAR prikken (SSID's en ww veranderen) en klaar?
Ja en DHCP op de Netgear uit zetten, want alles krijgt dan een IP adres van de TPLink (via de Netgear).
 
Ok. Thnx.
Ga ik het zo laten staan.
DCHP kan ik op netgear niet vinden
Nadat die in AP is gezet staan er veel tabs op grijs bij instellingen.
Dus neem aan dat dat al geregeld is.
 
Zou je trouwens wel zeggen om het SSID van de netgear te wijzigen naar die van de TP? Of gewoon beide eigen signaal laten zenden?
 
DCHP kan ik op netgear niet vinden
Nadat die in AP is gezet staan er veel tabs op grijs bij instellingen.
Klopt, maar dat hoef je ook alleen te doen als je zelf de Netgear in switchmode gaat zetten. Dan werkt het ook niet meer via de WAN poort.
Nu gaat het automatisch omdat de Netgear deze AP instelling heeft, dus dat scheelt weer werk en kopzorgen.

Ik zou wel sowieso de SSID's gelijk zetten. Maar dan wel de 2.4 Ghz SSID's hetzelfde, en de 5 Ghz SSID's een andere naam geven, maar die ook hetzelfde.
Bijv. Beide 2.4 GHz SSID's "mijnwifi" en de 5 GHz SSID's "mijnwifi-5G".

Ik zou niet de 2.4 en de 5 GHz hetzelfde SSID geven, want dan gaat een device steeds lopen wisselen tussen 2.4 en 5 en dat gaat meer storing geven dan profijt.
 
Ok. Kan hem 3 signalen uit laten zenden. Ga morgen even stoeien ermee.
Bedankt zover voor de reactie. 👍
Laat morgen weten of het gelukt is
 
3 signalen? Die begrijp ik even niet, welke 3 signalen?
Ben benieuwd morgen!
 
Heb nu alleen het 5G signaal van de TP-link overgenomen op de Netgear (om te kijken of het werkt. En dat het sterkste signaal is voor oa de PS4 van mijn zoon)
kabel in de LAN ipv de WAN gedaan.
Het lijkt te werken.

Wat ik bedoelde met 3 signalen is, de Netgear geeft aan dat hij 3 draadloze signalen uit kan zenden.
Ik zag bij draadloos namelijk ; Draadloos 1, draadloos 2 en draadloos 3 staan.




Heb hem voor nu het netgear signaal en het gekloonde 5G signaal van de TP uit laten zenden.
Als blijkt dat het 5G werkt, kan ik altijd het 2.4 signaal van de TP klonen en aanzetten en het eigen Netgear1 signaal uit zetten.


Moet trouwens wel zeggen, dat ik het grappig vind om te zien dat de Netgear nu niet een 'apart' 2e 5G signaal uitzend naast die van de TP. (zo had ik eerlijk gezegd gedacht dat het zou gaan.) En dat de apparaten die verbonden zijn dan schakelen tussen die 2 apparaten. Ik zie maar 1x het 5G signaal.
Dus hoop dat het werkt, maar dat hoor ik in de loop van de ochtend wel van mijn zoon. (Denk het eigenlijk wel, zie nu dat er 5 apparaten verbonden zijn met het 5G. Gisteren alleen de mobiel van mijn zoon)

Daarnaast nooit gedacht dat de Netgear een signaal zou geven als de kabel in de LAN zat. Dacht echt altijd dat een binnenkomend signaal in de WAN moest en uitgaande in de LAN (tenzij je inlogt in een router)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik bedoelde met 3 signalen is, de Netgear geeft aan dat hij 3 draadloze signalen uit kan zenden.
Oh op die manier. Bedankt voor die afbeeldingen want dan begrijp ik beter wat er bedoeld wordt.
Interessant dat dit dan weer apart te sturen is op die manier.

Je kunt dus wel het 5Ghz signaal van de TP klonen op de Netgear, waarop ik me dan weer afvraag of ie zelf geen 5 Ghz wifi signaal kan uitzenden. Maar klonen is ook goed, als het maar werkt, daar gaat het om. Echter wel opletten dat je zo geen wifi bridge bouwt wat alleen via wifi werkt want dat kan nogal eens vertraging teweeg brengen.
 
Je kunt dus wel het 5Ghz signaal van de TP klonen op de Netgear, waarop ik me dan weer afvraag of ie zelf geen 5 Ghz wifi signaal kan uitzenden
De Netgear zendorigineel een 2.4 en 5G signaal uit. Als ik de beschrijving goed had begrepen toen ik hem kocht is het een gecombineerd signaal(?).
Van dat bridge verhaal gaat mijn pet te boven.
Voor nu is er signaal op zolder. Alleen geeft mijn zoon aan dat hij wel iets wisselt in snelheid.
Maar goed.
Als ik Wifi sweetspot erop loslaat op zolder is het signaal vrij stabiel en ook ongeveer zelfde snelheid als in de huiskamer (naast de tp-link)
Hij moet het er maar mee doen voor nu.


Gekke is wel dat de jongste nu met zijn ps4 steeds geen verbinding heeft na het opstarten.
Deze nu op het originele netgear signaal gezet.

Anders maar proberen door de kabel toch van de LAN naar de WAN te zetten en dat testen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de beschrijving goed had begrepen toen ik hem kocht is het een gecombineerd signaal(?).
Dat zou ik dan eens in de handleiding moeten gaan lezen hoe ze dat bedoelen want het zijn twee verschillende frequenties.
V.w.b. die bridge bedoelde ik dat beide routers niet via Wifi met elkaar zouden verbinden i.p.v. via de LAN kabel. Maar het lijkt me sterk dat dit gebeurt zou zijn gezien je zegt dat de snelheid zo goed is.

De boel is verandert nu. Wat de jongste evt. kan proberen is het hele wifi verhaal uit zijn ps4 verwijderen (netwerk vergeten). PS4 herstarten en dan opnieuw instellen, dan maakt is er kans dat hij dan wel weer verbinding heeft bij het starten.
 
Zal van de week kijken of ik kan zien hoe je een netwerk uit de ps gooit.
Wat ik in elk geval wel begreep is, dat hij vandaag gewoon heeft kunnen gamen (geen idee op welk netwerk, want was zelf op mijn werk)

Maar goed... als ik van de week tijd heb ga ik me daar eens in verdiepen.
 
Ligt er ook aan welke PS4 het is, niet alle PS4 toestellen ondersteunen 5 Ghz wifi, de slim wel.

Ik heb al even voor je gekeken. Kan dus niet met de PS4.
Echt netwerk resetten kan alleen maar via de opties "standaardinstellingen herstellen" of "initialiseren".
In beide gevallen gaan een aantal instellingen verloren.
Met standaard instellingen herstellen blijven de savegames bewaard en spellen, maar login, thema's en een doos andere zaken niet. Wordt wel aangegeven dus kun je altijd nog afbreken.

Een kabel naar de PS4 zou natuurlijk het beste zijn indien mogelijk.
 
Een kabel leggen heb ik ook aan zitten denken.
Zal alleen eerst een logfische route moeten bedenken waar ik doorheen moet boren.
Stekkers aan een utp is me laatst ook gelukt, dus dat zal het probleem niet zijn. (dus gaten hoeven niet te groot te worden :lol: )

Gaat goed komen.

Op het netgear is de verbinding van de jongste zijn ps wel stabiel. en die pakt nu ook automatisch dat (laatst gebruikte) netwerk.

Ga me er volgend jaar maar eens in verdiepen.

Bedankt voor je info en je moeite.

Fijne jaarwisseling alvast 👍💥
 
Zal alleen eerst een logfische route moeten bedenken waar ik doorheen moet boren.
Ik ken je huis niet, maar misschien is het wel mogelijk om ze langs de cv pijpen naar boven te doen?

V.w.b. de info en moeite graag gedaan, jij ook fijne jaarwisseling! 👍 🍾
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan