• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Probleem Opstart probleem

Probleem
Status
Niet open voor verdere reacties.
En ook:
het eerste plaatje van bericht #107 geeft als foutmelding als je Windows wil installeren:

"Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR partitietabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT schijven installeren".

Dat geeft toch naar mijn idee aan dat nog steeds het BIOS op UEFI (of EFI) staat ingesteld, terwijl er een MBR schijf inzit. Dat zagen we ook in de gegevens die we met diskpart opvroegen. Daarom kwam ik hier weer op terug:

* Ook geen antwoord op het vinden van wat in #116 en #118 staat. Ik weet nog niet eens of dat scherm bestaat.
UEFI > kan alleen een GPT ingedeelde schijf zijn
Legacy BIOS > alleen op een MBR ingedeelde schijf.

Schijf zie tie wel met programmas

Bijlagen

• Screenshot_20240626_184648_Gallery.jpg
    Screenshot_20240626_184648_Gallery.jpg
    684,4 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20240626_184634_Gallery.jpg
    Screenshot_20240626_184634_Gallery.jpg
    742,6 KB · Weergaven: 11
  • Screenshot_20240626_184611_Gallery.jpg
    Screenshot_20240626_184611_Gallery.jpg
    748,4 KB · Weergaven: 14
@erikdenhouter Heeft hij die partitie nog nodig? Want hij ziet hem wel maar het is een MBR partitie. Zou dus via een MBR opstart usb stick (bijv. met Rufus, daarmee kun je MBR kiezen) laten starten en dan evt. inhoud kopieren.
Anders zou hij in dat scherm die partities gewoon kunnen verwijderen als die data niet meer nodig is en dan kan er wel gewoon geinstalleerd worden.

Hij kiest in dat laatste plaatje wel de verkeerde partitie (die is maar 50MB), maar dat maakt niet uit, ze hebben allebei een MBR structuur, dus Windows wil niet.

Hij zou ook via de prompt kunnen kopiëren ? Hij is er in feite al in. Maar hij wil nu Windows installeren, en die 'vindt' blijkbaar een BIOS die in UEFI staat, en wil dus niet verder. En dat moet toch ook de kern van het hele probleem zijn.
Als het hem wel lukt om Windows te installeren is wel alle data pleite.

Iedereen die meeleest zal zich afvragen waarom je met een lege externe schijf van 2GB niet eerst zorgt dat je bestanden in de gebruikersmappen op die oude schijf veilig naar die externe schijf worden gekopieerd. 🧐 Daarna weer wissen kan je altijd nog 😄 Als je doorgaat en Windows geïnstalleerd krijgt zijn ze niet meer te redden.

Ik geef alvast een methode om de gebruikersbestanden via die opdrachtprompt naar een externe schijf te kopiëren, ik hoop dat deze manier nog werkt:

Zet de PC uit.
1) Je USB stick zit er zoals altijd nog in.
2) Verbind de externe schijf met een USB poort. Liefst een blauwe poort als je ook USB 3 poorten hebt, die zijn sneller.
3) Zet de PC aan en ga weer via het Herstelscherm naar de Opdrachtprompt.
4) Geef de drie opdrachten:
Code:
diskpart
list  vol
exit

5) Noteer de schijfletter van de oude Windows (bijna 1000MB) (in het volgende voorbeeld F: )
6) Noteer de schijfletter van de de externe schijf (Bijna 2000MB) (in het volgende voorbeeld E: )

( Omdat er een schijf bij gekomen is zullen de stationsletters die we ooit zagen veranderd zijn)
Als de (bron en doel) partities allebei te vinden zijn, en je weet welke letters ze hebben dan ga je verder.

7) type de volgende twee opdrachten:

Code:
MD  E:\oude_PC
(Vul hier bij E: de letter van de externe schijf in. Dit maakt een map 'oude_PC' op de externe schijf, duurt twee seconden)
Code:
XCOPY  /Y  /C  /E  /H  /K  "F:\users\*.*"   E:\oude_PC

( Bij "F:\Windows\users\*.*" vul je dus de letter van de Windows partitie in.
Bij E:\oude_PC vul je weer de letter van de externe schijf in)

De laatste opdracht duurt een aantal uren, afhankelijk van hoeveel de map van jou als gebruiker groot is.
Let op, er staan ook een paar aanhalingstekens in de laatste regel.

Zou je om de één of andere reden tijdens het kopiëren willen stoppen, dan druk je Ctrl+C, maar liever niet.

Laatst bewerkt:
ze hebben allebei een MBR structuur, dus Windows wil niet.
Daarom schrijf ik dus, gewoon die beide partities verwijderen, dan ben je van dat probleem af, niets eenvoudiger dan dat.
Tenminste... als je wilt installeren en geen data meer redden.

Als ie data wil proberen te redden dan zou het moeten kunnen als ie hem als externe schijf zou aansluiten of misschien via de door jou omschreven methode inderdaad.

Daarom schrijf ik dus, gewoon die beide partities verwijderen, dan ben je van dat probleem af, niets eenvoudiger dan dat.
Die optie is er, maar ik zag het als makkelijker om het BIOS goed te zetten zodat de PC weer normaal boot. Maar die communicatie stokt hier.

Als ik het zo zie missen er nog wel wat bestanden om goed te kunnen booten. Er is nog het commando om het bootgedeelte van een MBR repareren c.q. opnieuw er op te zetten.
In de gauwigheid zag ik wel dat je iets geprobeerd had, maar weet zo vlug niet meer of dat voor UEFI of MBR was.

Maar mede gezien de communicatie is het misschien beter/sneller om de data er op alternatieve wijze af te halen. Bijv. zoals je doet met dat xcopy.
Overigens complimenten v.w.b. het geduld van jou in deze thread. (y)

Ik ben ook erg blij dat jullie me willen helpen, ik kan best wel wat met computers maar zover wat jullie kunnen is van heel andere graad. Ik kan niet altijd de tijd ervoor nemen om er goed voor te gaan zitten . Om de data over te zetten op externe schijf moet ik tijd voor nemen zoals erik het beschreef

Gewoon beginnen, en vragen als het vraagtekens geeft. Ook ik ben niet 100% zeker of het lukt voordat het is geprobeerd.
Bij dat kopiëren wel zorgen dat je de tijd hebt omdat het een aantal uren duurt, maar je kan het ook 's nachts laten lopen natuurlijk.

@Black Tiger
Wat betreft geduld, ik weet te weinig van UEFI, dus een mooi leermoment.
Veel van de opdrachten die op Internet genoemd worden doen eigenlijk een beetje hetzelfde, de bootomgeving opnieuw samenstellen. Het zijn allemaal puur Microsoft programma's, alleen soms komt er een nieuwe uit. BCDBoot.exe gebruikte ik als laatste poging, en daarmee lukte het zonder foutmelding. Deze is voor Legacy BIOS en voor UEFI. Andere tools zijn soms alleen voor Legacy BIOS.

Verschil op de verborgen partitie:
Voor MBR (legacy BIOS) staat er een map 'Boot' op de verborgen partitie.
Voor UEFI is dat de map 'EFI/Microsoft/Boot'. Een UEFI verborgen partitie moet FAT32 zijn.

Op hoop en zegen .

Bijlagen

• Screenshot_20240630_111827_Gallery.jpg
    Screenshot_20240630_111827_Gallery.jpg
    855,8 KB · Weergaven: 12
Niet goed ingevuld denk ik

Bijlagen

• Screenshot_20240630_112340_Gallery.jpg
    Screenshot_20240630_112340_Gallery.jpg
    995,6 KB · Weergaven: 11
Je ziet in het eerste scherm één scherm vol met wel gekopieerde bestanden. Hoe lang heeft dat geduurd voordat dat klaar was en de foutmeldingen kwamen ?

Weet je de exacte naam nog van jouw account op die oude PC ? Gebruikersnaam dus.
Geef ook eens de opdracht
Code:
dir  D:\

Computer is druk bezig met gegevens

Laat maar lekker lopen....

Die foutmeldingen is geen probleem, zover ik zie zijn dat allemaal Windows dingen en hebben niks met jouw persoonlijke data te maken.

.

Bijlagen

• Screenshot_20240630_122700_Gallery.jpg
    Screenshot_20240630_122700_Gallery.jpg
    400,2 KB · Weergaven: 7
Ja dat wordt heel wat schermen vol. Zoals het nu gedaan is is een beetje vuil, er worden heel wat overbodige bestanden ook meegenomen. Maar dat kan je later uit gaan zoeken op een goed werkende PC waar je de externe schijf op aansluit. Ik wist namelijk je gebruikersnaam niet, en of er meerdere gebruikersnamen zijn, dus ik heb heel algemeen de hele zooi laten kopiëren. Dan komen er helaas ook grote systeemmappen mee zoals Appdata waar je uiteindelijk niet veel aan hebt. Maar nogmaals, je kan het later wat opschonen of alleen de bruikbare mappen op de externe schijf gaan verplaatsen naar een nieuwe locatie, en het afval wissen.

Beetje omslachtig wel. Als wij dit probleem tegenkomen is het een kwestie van de oude en nieuwe PC's open schroeven, de schijf uit de oude losschroeven en in de nieuwe aansluiten. Dan kan je met de Verkenner exact kopiëren wat je nodig hebt. Maar ik heb het idee dat jij daar nog niet aan wil.

Omdat het een schijf van 1TB is, kan je rekenen op het grootste deel van een dag.

Wat voor een ssd beveel je me aan ?

Phoe... Ik heb tot nu toe alleen Samsung gebruikt, mijn vierde. Tevreden. Maar als ik niet beter weet ?

Het is overigens helemaal niet zeker of een nieuwe schijf in die oude PC wel gaat werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan