• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Probleem Opstart probleem

Probleem
Status
Niet open voor verdere reacties.
De Crucials zijn ook best wel goed naast inderdaad Samsung.

Phoe... Ik heb tot nu toe alleen Samsung gebruikt, mijn vierde. Tevreden. Maar als ik niet beter weet ?

Het is overigens helemaal niet zeker of een nieuwe schijf in die oude PC wel gaat werken.
Daarom eerst voordat ik nieuwe schijf koop of het wel daaraan ligt

Dat is een herhaling van zetten, dit is nog steeds het probleem:
...het eerste plaatje van bericht #107 geeft als foutmelding als je Windows wil installeren:

"Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR partitietabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT schijven installeren".

Dat geeft toch naar mijn idee aan dat nog steeds het BIOS op UEFI (of EFI) staat ingesteld, terwijl er een MBR schijf inzit. Dat zagen we ook in de gegevens die we met diskpart opvroegen. Daarom kwam ik hier weer op terug:

UEFI > kan alleen een GPT ingedeelde schijf zijn
Legacy BIOS > alleen op een MBR ingedeelde schijf.
Je hebt ooit in de Legacy BIOS geïnstalleerd, anders deed je PC het al die tijd niet. Alleen nu wil het niet meer, en ik denk door dat lege batterijtje; een instelling weg.

Nee, ik zie niet hoe de videokaart hier mee te maken heeft, het beeld verschijnt als je de on-board grafische adapter gebruikt, en dan zou Windows moeten kunnen starten.
Maar dat daar problemen mee zijn kan aangeven dat het BIOS of moederbord een defect heeft.

Als je de data over hebt gezet en gecheckt of je alles kan vinden, zou je die schijf kunnen omzetten naar GPT waardoor hij geschikt wordt voor Windows installatie, en na installatie kan je zien of het daarna wel opstart. Dan heb je weer een kale Windows.

Je weet alles nu ook te vinden via je andere PC ?

Daarom eerst voordat ik nieuwe schijf koop of het wel daaraan ligt
Als je de data over hebt gezet en gecheckt of je alles kan vinden, zou je die schijf kunnen omzetten naar GPT waardoor hij geschikt wordt voor Windows installatie, en na installatie kan je zien of het daarna wel opstart. Dan heb je weer een kale Windows.
Laat ik je nog de info geven hoe die schijf naar GPT om te zetten. We doen dat weer via die prompt met de Herstelomgeving op de installatie USB stick. Er zijn denk ik andere manieren die je tijdens het installeren van Windows kan doen, maar geen ervaring daarmee.
Dit is wat ik weet:

Start weer op met de installatie stick en ga weer via PC Herstellen naar de opdrachtprompt.
Geef de volgende opdrachten:
Code:
diskpart
list  disk
(noteer welk disknummer er voor de bewuste disk staat, ik denk weer 0 )

Code:
select  disk  #
(in de plaats van # zet je weer het gevonden nummer van de disk)

Code:
clean
( ! deze ^ laatste korte opdracht veegt de hele schijf schoon van alle partities en data, dus kies juist )

Code:
convert  GPT
exit

Klaar. Nu zou Windows bij installatie geen protest meer moeten hebben tegen die schijf, of anders is er nog een ander probleem dan een niet te vinden BIOS instelling.
Je start nu de Windows installatie door de prompt af te sluiten (type nogmaals exit) en teruggekomen in het hoofdmenu voor installatie te kiezen. Zie je die optie niet zo snel dan start je simpel de PC nogmaals op.

Laatst bewerkt:
Kan weer de tour kijken, ik had eergisteren weer videokaart erin gezet en weer bij opgestarte 5 piepjes en weer opnieuw windows geïnstalleerd, durf nu geen andere kaart er meer in te doen

Bijlagen

• Screenshot_20240714_165013_Gallery.jpg
    Screenshot_20240714_165013_Gallery.jpg
    579,3 KB · Weergaven: 1
Je hebt wel de schijf kunnen/moeten omzetten naar GPT voordat je Windows voor het eerst installeerde ?

Dat je Windows na het plaatsen van de grafische kaart wéér hebt moeten installeren maakt het allemaal wel vaag. Kan er soms geen touw aan vastknopen 🤯

Wel leuk dat er op z'n minst weer iets mee te doen valt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan