• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opstartbare USB-stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leono

Enthousiast
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
2.492
Waarderingsscore
154
Omdat ik maar één internetapparaat bezit is een opstartbare USB-stick mijn enige noodoplossing als Windows niet meer wil starten.

Vandaag heb ik de nieuwste Windows 10 versie op mijn USB-stick gezet met behulp van het Media Creation Tool.

Daarbij heb ik ook nog de HP Netwerk drivers erbij gezet om vervolgens ook het internet op te kunnen.

Mijn vraag is: is dit nu genoeg?
 
Is het je bij wijze van test gelukt om daadwerkelijk de computer te starten van de gecreëerde USB stick? Omdat de stick door de Media creation tool wordt aangemaakt, wordt deze dan ook geformatteerd. Ik durf niet te zeggen of deze nog juist opstart, als je er bestanden bij zet. En belangrijker, of je die kunt zien als je ze nog zou hebben tijdens de installatie. En windows 10 staat er om bekend om tijdens de installatie de benodigde drivers zelfstandig te installeren. (b.v. voor de videokaart).
 
Waarom niet elke dag een encrementele back-up laten maken?, heb je altijd een up-to-date Windows achter de hand.

Ik gebruik er tegenwoordig DiskMaster voor, wel op een andere schijf uiteraard en een USB bootstick ervan.
 
Gebruik geen incrementeel, maar differentieel voor een backup.
Bij een incrementele backup worden alleen de wijzigingen sinds de laatste backup meegenomen. Voor het herstellen moet je alle incrementele backups hebben.
Bij een differentiële backup worden alle bestanden sinds de laatste volledige backup meegenomen. Bij restoren hoef je alleen de volledige backup en de laatste differentiële backup te hebben.
Maar het grootste voordeel is dat je meer mogelijkheden/kansen hebt tijdens herstellen van bestanden als de backup bestanden ook beschadigd zijn.
 
Incrementele backups zijn veel sneller bij terugzetten o.a., die andere gaf voor mij alleen maar ellende en mislukkingen dus zeker die niet gebruiken, vind het ook een een slecht advies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige externe opslagmedium dat ik heb is één USB-stick.

Mijn vraag is: kan ik Windows opnieuw installeren met hetgene dat ik in de vraag beschreef? Of is er nog iets nodig?
 
Is het je bij wijze van test gelukt om daadwerkelijk de computer te starten van de gecreëerde USB stick?
In het verleden had ik een opstartbare USB-stick (dezelfde overigens) met Windows 7 die door een computerwinkel was aangemaakt.

Later hebben zij het stuurprogramma van de netwerkadapter erbij gezet en dat ging allemaal goed toen ik Windows ooit opnieuw installeerde.

Ik zou inderdaad eens kunnen testen of de BIOS aanpassing bij mijn huidige computer goed functioneert.

Omdat ik vaak lees over Rufus en iso’s vroeg ik mij gewoon af of het Media Creation Tool op zichzelf genoeg is.

En, als dat zo is, waarom mensen dan altijd zo “moeilijk doen” over Rufus en iso’s.
 
Met die stick ga je perfect windows opnieuw kunnen installeren/herstellen. Let wel, het is geen ideale situatie want mocht je de bestaande windows niet kunnen herstellen na een fout en moet opnieuw installeren, dan ben je alles kwijt en moet je ook je aanverwante software opnieuw installeren. Waarom koop je geen externe schijf van 1Tb en maak je (zoals hierboven al gemeld) een image naar die schijf. Daar zit alles mee in (ook de updates die elke maand meekomen) en kan je later makkelijk herstellen. Je kan daarop tevens je persoonlijke bestanden naar backuppen. Niks dan voordelen en niet eens duur.
 
Omdat ik internet zie als een maatschappelijke dwang (voor mij hoeft het niet), geef ik er zo weinig mogelijk geld aan uit: uitsluitend gratis programma's en zo weinig mogelijk apparatuur.

Ik weet wat ik kwijt kan raken en wat niet.

Belangrijke bestanden staan in de cloud, weggeefprogramma's zijn (tijdelijk) weg.
 
Computers wegdoen want dit is toch wel het toppunt van geneuzel, wel Windows gebruiken maar er niets voor over hebben.
Ga breien of zoiets, pfff.
 
Niet zo agressief, Lange Pier: het siert u niet.

Ik kan overigens niet breien.

Windows gebruik ik omdat je zonder computer sociaal vrijwel niet meer kunt overleven. Dat noem ik dus maatschappelijke dwang. Mag het?
 
Met Windows 10 op een opstartbare USB-stick is het prima om Windows 10 te installeren.
Windows 10 vind de drivers zelf wel.
Daarnaast wel een geldige registratiecode of crackje natuurlijk.
 
Productsleutel heb ik opgezocht. En ook de toets om in de BIOS te komen.

Ooit heb ik ervaren dat de driver voor de netwerkadapter er in elk geval niet bij was. Ik kon toen even helemaal niet verder.
 
Productsleutel heb je niet meer nodig. Eens windows 10 is geïnstalleerd en geactiveerd op je pc, dan blijft de productsleutel in het bios onthouden en hoef je bij een (schone) installatie geen nr meer in te brengen. Na install en aansluiting op internet, activeert ie automatisch.
Na het maken van zo'n opstart-stick is zeker interessant (zoals je al vermeld) om op die stick ook de nodige drivers te zetten zodat je die kan installeren wanneer ie nog niet verbonden is met internet. Het plaatsen van extra mappen en/of bestanden op die USB-stick heeft geen invloed op een herinstallatie zolang je maar van de bestaande mappen en files afblijft op die stick.
 
Jazeker, dat de productsleutel niet nodig is, vermoedde ik al. Maar ik dacht: het kan geen kwaad om hem toch even op te zoeken en op te schrijven.

Omdat ik nog nooit een Windows installatie heb gedaan met een door mijzelf gefabriceerde opstartstick wilde ik mij even vergewissen dat er aan deze stick niets ontbreekt.
 
Heel goed, Roxmarie! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan