• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

opstarten computer W 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.188
Waarderingsscore
50
Sinds een paar dagen wil de desktop alleen maar opstarten met tokkelen op F11 --> bootmenu en dan uiteraard de juiste schijf kiezen en Enter. Merkwaardig is dat het met Uefi (bij mij m.h.v. Delete of F2 tokkelen) niet gaat:: de SSD met Windows staat dan steeds weer op de tweede plaats, en als ik die naar boven schuif en F10 en ja klik lukt het weer niet. Iemand een suggestie?
 
als de instelling niet behouden blijft van deze ssd dan dien je welligt de sata's om te wisselen .
*aangezien je neerschrijft "de juiste schijf te kiezen " heeft deze dus meerdere schijven waarmee men kan opstarten staat de bootloader betreffende de ssd wel als het op te starten systeem ingesteld via msconfig .. en dit dan op al de schijven die een besturingssysteem hebben !
 
Laatst bewerkt:
om precies te zijn: behalve de SSD met Windows heb ik nog een ingebouwde HD van 1 TB die als eerste opslag dient. Voorts nog twee USB-schijven en ook nog een (ingebouwde) DVD-speler. Ik zal die DVD en de C-schijf kabel eens wisselen, en meld mij dan weer
 
Is het wel een UEFI systeem waarbij de bootschijf een GPT indeling heeft?

Want met een UEFI systeem wordt er altijd opgestart via de Windows Boot Manager die als eerste staat in de UEFI m van op te starten en volgorde is daar wel aan te passen maar er wordt gewoon met die Boot Manager opgestart
 
@ Emi: de satakabels (met enige moeite, die hele handel is altijd zwart) gewisseld, maar dat hielp niks.
@ Lange Pier: in schijfbeheer zie ik dat mijn C-schijf een NTFS heeft staan. Is dat verkeerd?
 

Bijlagen

  • No.003.jpg
    No.003.jpg
    15,5 KB · Weergaven: 25
het zou te maken kunnen hebben met het feit dat er 2 kleinere partities voor je C partitie staan .. deze zouden eerder na de C moeten staan ..
de herstel partitie G zou in feite ook géén letter toegewezen moeten hebben ..
 
Heeft er niets mee van doen, een UEFI bootschijf heeft een GPT indeling maar zo te zien is dat het niet.
Kijk nog eens met Minitool of Easeus o.i.d.

Zou ook de G: schijfletter verwijderen want die partitie heeft geen schijfletter nodig.

Is er een tweede Windows geïnstalleerd op een tweede schijf met de bootschijf er nog in?

En maak een screenshot waar alle schijven op staan.
 
de letter G is verwijderd (met MTPW). Vreemd nu en vervelend is dat de DVD speler niet herkend wordt: na opnieuw inpluggen kabeltjes kennelijk. Nog eens goed na geduwd. beschreveb CD er in en als ik die wil uitlezen floept het laatje open. Maar dat is van later zorg (en ik heb ook nog een USB-dvd spelertje). Hier een printscreen zoals het er nu uitziet:
 

Bijlagen

  • No.001.jpg
    No.001.jpg
    165,6 KB · Weergaven: 24
Ook schijfletter "J" mag weg en draai schijf 1 en 2 eens om via de sata kabels (in Windows zijn dat 0 en 1 ), en een nieuwe op de DVD drive plaatsen, die zonder borging geven vaak problemen.

En werkt de boel dan wel zonder het bootmenu?
 
In die tussentijd een enorm gedoe (netjes uitgedrukt) de met de desbetreffende Samsunbg SSD kan er helemaal niet meer opgestart worden. Ik dacht slim zijn en met een kopie-schijf van dezelfde desktop op te starten. Dat lukt wel, maar daar wil Outlook niet opstarten: herkent of vind het ost.bestand niet. Een tussentijdse zoekactie naar die foutmelding levert ook niets op (met de aanwijzingen van Microsoft zelf).
Vreemde tussentijdse oplossing: ik heb een (andere) kopieschijf van een (andere) desktop met mijn gegevens nu even gebruikt. Dat werkte sneller dan die hele desktop in te pluggen etc.
Samenvattend: ik blijf even doormodderen, eventueel nieuwe Office installeren en dan weer kijken wat wel en wat niet lukt. Ik ben dit soort gedoe wel enigszins gewend, maar ik báál wel.
p.s. inmiddels doet de dvd-speler het wel weer.
Ik hoop me snel te kunnen melden hier.
 
Werk nu vanaf mijn "vakantie"laptop, want zoals ik al meldde wil de desktop helemaal niet meer opstarten, en op de kopie-schijf werkt Outlook niet meer, dus dat schiet ook niet op. Ook een herinstall van W10 werkte niet. Voorlopig blijf ik met deze laptop (heb ook nog een HPCompaq als rserve). En daar zijn geen opstartproblemen mee. Wat betreft je vraag # 11: volgens mij zit er geen tweede windows op een andere bootschijf (#3: 1 ingebouwde HD en 2 USB-schijven (en dvd). Daar staat geen Windows op.
 
Ik zou eens kijken naar disk#4, de WD Elements. Dat is de enige met ook nog een actieve partitie (naast de schijf met Windows er op, zie status). Heb je die wel eens afgekoppeld ? Of allebei de USB schijven ?
Ik zou dan wel eerst in Windows het Snel Starten even voor de testtijd uitschakelen, of in ieder geval op Afsluiten klikken met de Shift knop ingedrukt zodat Windows echt afgesloten wordt. Baadt het niet dan schaadt het niet.
 
Ik ben de computer opnieuw aan het inrichten: de oorspronkelijke SSD was op geen enkele wijze te benaderen, en met een kopie-ssd deed Outlook het niet (Word etc. wel). Ik beraad mij over de-install van die Outlook (ost/pst wordt niet herkend) en een nieuwe install. Maar ik zal ook eens kijken wat er in die WD Elements-opslag zit. Maar: opstarten zonder de drie schijven lukte ook niet. Wordt vervolgd, en alvast dank. (vanaflaptopje)
 
Dan lijkt het er nu sterker op dat je SSD het probleem is.
 
Met alleen die SSD erin booten met de installatie USB stick, heb je een scala aan repair opties om de schijf werkend te krijgen.

Tevens vraag ik mij af waarom er installatie partities op die WD staan en waarom al die schijven een GPT indeling hebben, buiten de bootschijf, die wel GPT dient te zijn in een UEFI systeem, kunnen de andere schijven een MBR indeling hebben indien die kleiner zijn dan 2TB, kan geen kwaad maar toch.
 
. . . Tevens vraag ik mij af waarom er installatie partities op die WD staan. . .
Daar staat ook die actieve partitie. Blijkbaar ooit opstartbaar geweest, of nog steeds.
 
Dat maakt op zich niet uit, op alle schijven mag 1 partitie actief zijn.
 
Ik heb geprobeerd op te starten met een USB (al een paar maanden oud), de reparatie-opties wilden voor geen meter. Nogmaals: ik heb nu een normaal opstartende pc, nog zonder Outlook. Als alles goed is kijk ik nog eens naar die indeling van de opslag-schijven. Ik dacht dat het van een USB-schijf niet veel uitmaakt hoe die ingedeeld is : wel heeft de schijf die ik "bovenop" heb genoemd een wat merkwaardige indeling.
 

Bijlagen

  • No.002.jpg
    No.002.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 10
Inmiddels is Outlook met een reparatie-opdracht weer in orde, maar wilde de pc alleen met bootmenu (F11 hier) verder starten. De - mogelijk wat onconventionele - oplossing: laten opstarten met de SSD van een andere desktop (nota bene met 32bits Windows!) en die startte na wat reparatiewerk spontaan op. Daarna deed patiënt het óók zonder bootmenu in te stellen. Tot nu toe ook bij afsluiten en herstart. Vreemd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan