• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opstarten pc

Anneken1960

Nieuw lid
Lid geworden
10 mrt 2024
Waarderingsscore
1
Hoe kan ik in een laptop als ik de code niet weet en de mensen van wie ik die kocht (tweedehands) niet meer te bereiken zijn opstarten om de code te verwijderen?
Het gaat om een HP-EliteBook met win 11 pro
Alvast bedankt

je bedoelt de pincode?
heb je er al iets op geinstalleerd van programma's?

Ja ik bedoel de pincode, er is niets op geïnstalleerd van mij

Uw computer opnieuw instellen als alle andere opties mislukken​

Als alle pogingen om uw wachtwoord te herstellen niet zijn geslaagd, hoeft u de computer echt niet weg te gooien. In plaats daarvan stelt u de pc helemaal opnieuw in en maakt u tijdens dit proces een nieuw wachtwoord aan.

Let op!:
Met Deze pc opnieuw instellen worden alle bestanden en lokale wachtwoorden gewist. Hiermee wordt de computer gereset naar de laatste bekende, goed werkende versie van Windows 10. Na de reset wordt een lijst met apps die niet meer beschikbaar zijn, opgeslagen op het bureaublad. U kunt apps en software opnieuw installeren vanuit de Microsoft Store of van installatieschijven.

1. Houd in het aanmeldingsscherm de Shift-toets ingedrukt, klik op het pictogram
    power-icon
    Aan/uit, selecteer Opnieuw opstarten en blijf op de shift-toets drukken tot het scherm Kies een optie wordt weergegeven.
  2. Klik op Problemen oplossen.

Op de knop Problemen oplossen klikken
  3. Klik op Deze pc opnieuw instellen en vervolgens op Alles verwijderen.

De opties Mijn bestanden behouden en Alles verwijderen
  4. Klik op Alleen de schijf waarop Windows is geïnstalleerd.

Alle bestanden verwijderen van het station waar Windows is geïnstalleerd of van alle stations
  5. Klik op Alleen mijn bestanden verwijderen en vervolgens op Opnieuw instellen.

Alleen mijn bestanden verwijderen

Het Windows-besturingssysteem wordt opnieuw geïnstalleerd. Wanneer u klaar bent, wordt het welkomstscherm van Windows weergegeven.

Alvast bedankt, telt dit ook voor Windows 11?

mogelijk zou dit niet kunnen en zal je met een opstartbare usb stick windows 11 terug moeten installeren.
Bootvolgorde wel in bios scherm veranderde dat er eerst van de usb wordt gelezen ipv harde schijf

Bootvolgorde wel in bios scherm veranderde dat er eerst van de usb wordt gelezen ipv harde schijf -
Dit begrijp ik niet?
Ik kan niet verder met bovenstaande, ze vragen: voer herstelsleutel in om door te gaan

dit is een herstelsleutel via bitlocker van microsoft :

Wanneer je pc de BitLocker melding geeft, moet je via een ander apparaat inloggen. Open een webbrowser en ga naar https://account.microsoft.com/devices/recoverykey . Log hier in met je persoonlijke account en de site stuurt je naar een pagina met de herstelsleutels per apparaat. Schrijf hier de 48 cijferige code op en vul deze in op het apparaat waarbij de melding is verschenen. Als het goed is, log je nu als normaal in.

dit zou moeten lukken

na invullen van de code zou alles terug moeten werken

Dit lukt ook niet, denk dat er geen Microsoft opstaat en ken ook de naam van de vorige eigenaar niet, goed gelost denk ik

dit is een herstelsleutel via bitlocker van microsoft :

Wanneer je pc de BitLocker melding geeft, moet je via een ander apparaat inloggen. Open een webbrowser en ga naar https://account.microsoft.com/devices/recoverykey . Log hier in met je persoonlijke account en de site stuurt je naar een pagina met de herstelsleutels per apparaat. Schrijf hier de 48 cijferige code op en vul deze in op het apparaat waarbij de melding is verschenen. Als het goed is, log je nu als normaal in.

dit zou moeten lukken

na invullen van de code zou alles terug moeten werken
Dit gaat toch niet werken aangezien de vorige eigenaar Bitlocker heeft aangezet?
Ts kan dit dan toch niet zelf aanvragen zonder inlog gegevens van de vorige eigenaar.
Anders heeft Bitlocker ook geen zin.

Dit lukt ook niet, denk dat er geen Microsoft opstaat en ken ook de naam van de vorige eigenaar niet, goed gelost denk ik
Als Bitlocker aanstaat heb jij helaas pech, want dit kun je niet omzeilen.
Wel vreemd dat jij een tweedehands laptop koopt die niet eerst gereset is, voordat hij verkocht werd.

Dan zit er waarschijnlijk niks anders meer op dan een volledig reinstall via usb met windows 11 image

dit zal je van een andere pc moeten doen waar je een windows 11 kan downloaden of kopieren op een opstartbare usb stick.

dit doe je zo :

dit is bv van Rufus,

dit verander je dan in je bios om eerst van de usb stick op te starten ipv harde schijf
In dit menu pas je basale pc-zaken aan. Denk bijvoorbeeld aan de systeemtijd of de opstartvolgorde (cd-rom, usb, schijf, et cetera). Per fabrikant verschilt hoe je in dit menu komt. Voordat Windows 11 of Windows 10 start moet je op een toets drukken, vaak is dat Del, F8 of F12.

Met behulp van o.a. de pijltjestoeten op uw toetsenbord beheert u de functies van de bios. Rechts onder op het scherm vindt u de uitgebreidere besturingsmogelijkheden van het BIOS.

1. Als eerste selecteert u met behulp van de pijltjestoetsen de Boot device tab van het BIOS en drukt u op de enter toets.

2. In het opstartscherm (boot) manoeuvreert u met behulp van de pijltjestoetsen naar “Boot Device Priority” om vervolgens weer op Enter te drukken.

3. Nu gaan we doen waarvoor we gekomen zijn en dat is het aanpassen van de opstartvolgorde van onze computer. In het options scherm wat nu geopend is selecteren we de hardware die als eerste moet opstarten, in ons geval is dat de CDROM, en drukken we vervolgens weer op de enter toets.

4. Het enige wat nog rest om de opstartvolgorde voor onze computer blijvend te veranderen is het accepteren van OK en het indrukken van de F10 toets op het toetsenbord. Door op de F10 toets te drukken worden de veranderingen opgeslagen en verlaat u de BIOS. De computer zal nu opstarten vanaf de CDROM of DVD speler.

hopend dat dit u lukt.

wat is raar vind is dat je een laptop koopt van iemand die je niet kan starten met de pincode van de gebruiker of dat de pc gereset werd naar fabrieksinstellingen.

heb je deze laptop wel zien werken?

Van waar ben je ergens? Lukt het niet, misschien dat er iemand in jouw omgeving (van hier op het forum) jou hier fysiek mee kan helpen want het kan zijn dat je via een USB-opstart Windows er ook niet in geraakt wegens bitlocker.

Ik ben van Pittem, West Vlaanderen en ja ik heb de laptop zien werken.

Oei da's voor mij een beetje te ver, maar mocht je eerstdaags in de buurt van Antwerpen moeten zijn, altijd welkom in Wuustwezel.

Ik heb al eens voor iemand een pc met bitlocker gecodeerde schijven weer kunnen bruikbaar maken door de partities eerst te wissen met een beheerdertool. Maar dat kan dan best alleen als er geen belangrijke data meer opstaan. Windows kon daarna zonder problemen opnieuw geinstalleerd worden.

Ik heb al eens voor iemand een pc met bitlocker gecodeerde schijven weer kunnen bruikbaar maken door de partities eerst te wissen met een beheerdertool. Maar dat kan dan best alleen als er geen belangrijke data meer opstaan. Windows kon daarna zonder problemen opnieuw geinstalleerd worden.
zou een reinstall van windows wel kunnen werken? ik woon niet veraf

Toen wel maar dat was met een volledige versie van EaseUS Parttition Master want de gratis versie werkte ook niet.

Ik gebruik daar ook een tool voor (Macrorit Partition of EaseUS Partition Manager). Meestal hal ik de ssd eruit en doe dit via een andere pc. Nadien verse installatie van Windows. Maar met opstart USB van die partition tool moet het ook lukken zonder de ssd eruit te halen.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan