• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opstarten W 10 lukt alleen nog maar via Uefi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.188
Waarderingsscore
50
Mijn oorspronkelijke probleem was de ps met een (opstartbare) dvd op te starten door in Uefi aanpassingen te maken.. Het advies van het bedrijf waar de pc was samengesteld (30 km afstand) was de Uefi te "resetten". Dat was voor mij een IJsselbrug te ver en ik ben daar geweest ( 2 x 30 km). Inmiddels ben ik van de regen in de drup gekomen (of: eigenlijk andersom). Ook met een aantal mail-contacten met hen en aanvullend advies lukte het mij niet, en ik ben daar mee gestopt. Ben nu zo ver dat met F2 of met Delete tokkelen tijdens opstart ik een prachtig schermvullend beeld met allerlei fraaie toeters en bellen
(het lukte mij tot 3 x aan toe het plaatje hier te krijgen: er komt stds wat anders maar het is een kleurrijk scherm met data,temperaturen en dergelijke, en rechts de in te stellen boot-volgorde zie volgend plaatje)e

en als ik dan bootmanager naar boven schuif
3d3eg.jpg


(en bevestig met F10 had ik later begrepen) loopt het toch vast. Er wordt dan gevraagd een geschikt bootmedium te gebruiken.Of met Ctrl+Alt+Delete opnieuw te starten
Uiteindelijk kwam ik er achter dat met tokkelen van F11 ik een klein schermpje krijg waar die bootmanager wl boven aan staat
2l89do2.jpg


Daarna Enter en dan gaat het snel verder goed.
Dat blijft dus wat onhandig en omslachtig. Het betreft dus een merkloze pc waar ik verder best tevreden over ben.
Wat ik graag zou willen is een advies ho ik dat opstarten voor elkaar krijg. O ja: een cd met Ubuntu staat start wl op. Rara.
 
Voor Uefi staan de instellingen goed.

Instelling voor het veranderen van de bootvolgorde doe je via Boot.
 
Abraham,
kan je iets duidelijker zijn en precies aangeven wr ik wt moet doen (en bevestigen!) desnoods met een prentje? Ik ben er echt al vele uren mee bezig geweest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken de biosomgeving van het moederbord niet.


Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista en Windows 7: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
    [*]Bevestig dat eerste dus.
    [*]Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
In het bootmenu staat niets over uefi, wat je wel dient te zien bij een DVD/USB met een Windows installatie/herstelschijf in de drive, vermoedelijk is windows op een gpt en uefi genstalleerd en in de bios staat die nu op csm/legacy?
 
kostte wat moeite om alleen dat deel te pakken:
Moederbord
Fabrikant ASRock
Model B150M Pro4S/D3 (CPUSocket)
Chipsetfabrikant Intel
Chipsetmodel Skylake
Chipset-herziening 07
Southbridgefabrikant Intel
Southbridge-model Skylake PCH
Southbridge-herziening 31
Systeemtemperatuur 117 C
BIOS
Merk American Megatrends Inc.
Versie P1.60
Datum 3-11-2015
Spanning
+12V 1.152 V
+5V 5.060 V
+3.3V 3.296 V
3VSB 3.424 V
VCCIN 0.992 V
PCH 1.072 V
DRAM 2.040 V
PCI-gegevens
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slotgebruik In gebruik
Gegevensstroken x16
Slot benaming PCIE1
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 0
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slotgebruik In gebruik
Gegevensstroken x1
Slot benaming PCIE2
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 1
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slotgebruik In gebruik
Gegevensstroken x4
Slot benaming PCIE3
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 2
Slot PCI
Slottype PCI
Slotgebruik In gebruik
Busbreedte 32 bit
Slot benaming PCI1
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 3
*************
@Lange Pier: dat is me nu net weer iets te ingewikkeld of onduidelijk. Met name als je schrijft:
vermoedelijk is windows op een gpt en uefi genstalleerd en in de bios staat die nu op csm/legacy?
Die pc is door Azerty geinstalleerd, en ik zou absoluut niet weten hoe dat daar gegaan is. Wel moest ik dus een eenvoudige W 10 kopen (zonder dvd, maar dat is er nauwelijks meer tegenwoordig)
Ik wacht eerst even het bericht van Abraham maar af.
 
Waarom niet zoals gevraagd de link gepost - nu zijn de gegevens incoomplet.
 
Ik moet je teleurstellen: ik kan geen screens vinden het bios.
Het normale bios moet opstaraten indien je bij het booten meteen op de funktietoets F2 gaat tokkelen.
 
Dank je wel. Als ik op F2 (of Delete) tokkel kom ik in dat scherm dat mij dat mooie scherm (zie # 1) geeft. Als ik dan bootmanager naar boven schuif (dat was het advies van Azerty) en bevestig met F10 dan krijg ik dat zwarte scherm, waar ik met Ctrl Alt Del weer uit kan komen.
Misschien kan Lange Pier - als hij dit leest - mij in digitale Jip- en Janneketaal verder helpen? fjs
 
Hoe staat het in de bios/uefi, via F2, bij CSM (Compatibility Support Module)

En helemaal zeker ben ik niet van het probleem, er wordt niet meer naar windows geboot?
Of hetzelfde probleem als eerder dat er niet van een DVD/USB stick kan worden geboot met UEFI ondersteuning?

Via F11 kom je in het boot menu en daar staan geen opstartopties bij met uefi, wat je wel te zien krijgt als er gebruik wordt gemaakt van de uefi en niet van csm, wat eigenlijk de oude bios is.
Vreemd is wel dat de windows boot manager wordt getoond want die zou alleen te zien zijn indien uefi is ingeschakeld.
 
Bij mijn eerste post lukte met het als maar niet mijn scherm te laten zien bij tokkelen F2 (er kwam steeds een geheel vreemde prent...). Dan zie ik:
59n44.jpg
.
Helaas weet ik niets van C.S.M. (ook na Google nog niet).
En wat bedoel je precies met "booten met uefi ondersteuning"?
Ik zie je op afstand fronsen, maar ingewikkeld is het wel.
En als ik die bootmanager naar boven schuif en bevestig met F10 (of met het oude diskette-icoontje) dan komt er dus dat zwarte scherm met
n operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating system. Press Ctrl+Alt+Del to restart".
Dat heb ik ooit gedaan maar dat helpt niet.
Wl dus via F11 gelukkig.
(normaal is het beeldscherm wel rechthoekig zoals je begrijpt)
 
http://www.hetcomputermannetje.nl/verschil-bios-uefi-systemen/
http://www.ct.nl/artikelen/hoe-start-uefi-systeem-op-bios-modus/14699/
Wat leesvoer.

Je vertelt nog steeds niet wat nu eigenlijk het probleem precies is, als je de computer aanzet gaat hij niet verder naar windows? maar als je dan via F11 en het bootmenu sata 3_0 of windows boot manager start, dan wel?
Hoe staat het in de bios/uefi, via F2, bij CSM (Compatibility Support Module)
Dat betekend die CSM.

Blz. 65 van het manual bij 4.8 bootscreen staat die CSM.
http://www.asrock.com/MB/Intel/B150M Pro4SD3/index.asp?cat=Manual
 
Laatst bewerkt:
Als ik de computer opstart krijg ik de melding zoals ik # 11 meldde: "an operating system wasn't found etc etc)
En dan kan ik echt alleen maar "er uit"komen met Ctrl Alt Del, dan begint hij opnieuw (rechts onder dus even de 4 aanwijzingen " Press F2/F6/F11/tab"), maar alleen met F11 zie ik dan het schermpje zoals mijn tweede plaatje in vraag # 1. Bootmanager staat dan boven aan en als ik op Enter klik kom ik in Windows 10. Het enige onbelangrijke verschil is dan dat ik niet die rotsen en wat water zie maar een soort vage waterval, maar daarna snel mijn bureaublad.
Ik zal mijn best doen de pdf van ASRock te bestuderen, maar 60 bladzijden is niet direct aantrekkelijk.
Als e.e.a. mij heel erg gaat irriteren breng ik hem voor de zoveelste keer terug naar Azerty met de vraag het nu eindelijk in orde te brengen.
 
Ik zal mijn best doen de pdf van ASRock te bestuderen, maar 60 bladzijden is niet direct aantrekkelijk.
Gaf alleen aan om bij 4.8 te kijken en niet om alles te lezen.

Die eerste 2 links staan de verschillen tussen bios en uefi uitgelegd en wat CSM is, dat kan wel helpen.
 
4.8 zjn inderdaad maar 3 bladzijden. Als ik het afdruk blijkt dat de bladzijde-nummering niet overeen komt met de totale nummering. Helaas krijg ik dan dit plaatje op hun blz.nr.65 op geen enkele wijze op mijn pc te zien:
2mpbp6q.jpg

(hoop dat het nt duidelijk is als prtscrn van een uitgeprinte pdf-bladzijde)
want alln bij schermpje zoals in vraag # 1 "select boot device" en dan de bootmanager (zwart met turqoise zeg maar) kom ik verder met Enter; als ik op een andere klik komt er weer die zwarte bladzijde en kan ik alleen door met Ctr/Alt/Del/
Kan aan mij liggen en ik vraag mij serieus af of ik dan toch nog maar weer een keer met de kast naar de firma Az. ga. Ik hoor wel vaker dat meer ervaren mensen liever niet in die boot/uefi durven te duiken. Per slot wilde ik alln maar zo nodig kunnen opstarten vanaf een herstel-dvd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg verwonderlijk wat sommige toch allemaal voor elkaar kunnen krijgen zijn of haar pc of laptop.

Maar heb je al eens bij het afsluiten uefi al eens gekozen voor F9 (defaults).

En mocht je er nog steeds niet uitkomen bel dan gewoon naar asrock : Phone: 024-345-44-33
 
Ach, de goede man probeert het nog tenminste maar wordt niet beperkt door enige kennis van UEFI.:)

Per slot wilde ik alln maar zo nodig kunnen opstarten vanaf een herstel-dvd.
Dus dat is het probleem nog steeds, waar ik al vaker naar vroeg maar geen antwoord op zag.

En die onderste regel in de uefi over csm aanklikken, er zit nog wat achter wat verteld welke mode er wordt gebruikt.
 
@pdexie en Lange Pier,
Er wordt nu naar mijn idee aardig neerbuigend gedaan met deze reacties ( woorden zoals "erg verwonderlijk" of "goede man") . Ik heb jaren lang gedacht dat een forum er is om elkaar te helpen. Ik ken wel mr ervaren pc-bezitters ( en die zijn dan 50 of 65 jaar jonger) die van de Uefi weinig of niets afweten, maar die hoor je hier niet.Ik heb althans getracht mijn probleem hier duidelijk te maken, ook met plaatjes en daar ben ik in het verre verleden wel eens om gewaardeerd door anderen uiteraard. Geruststellend is wel dat ik momenteel twee weken niet achter de pc thuis zit (misschien wel zo verstandig, zodat het schaamrood wat zakken kan). tokkelen op F9 heb ik nog nooit geprobeerd, en het Asrock telefoonnummer: met email-adviezen met Azerty lukte het ook niet, dus daar wacht ik voorlopig even mee.
Dus - ter geruststelling - even digitale geluidsstilte. fjs
 
Vreemde reactie, toch veel oplossingen aangedragen aan je probleem en je bent dus geen goede man, vergissing van me, sterkte ermee.
 
@pdexie en Lange Pier,
Er wordt nu naar mijn idee aardig neerbuigend gedaan met deze reacties ( woorden zoals "erg verwonderlijk" of "goede man") . Ik heb jaren lang gedacht dat een forum er is om elkaar te helpen. Ik ken wel mr ervaren pc-bezitters ( en die zijn dan 50 of 65 jaar jonger) die van de Uefi weinig of niets afweten, maar die hoor je hier niet.Ik heb althans getracht mijn probleem hier duidelijk te maken, ook met plaatjes en daar ben ik in het verre verleden wel eens om gewaardeerd door anderen uiteraard. Geruststellend is wel dat ik momenteel twee weken niet achter de pc thuis zit (misschien wel zo verstandig, zodat het schaamrood wat zakken kan). tokkelen op F9 heb ik nog nooit geprobeerd, en het Asrock telefoonnummer: met email-adviezen met Azerty lukte het ook niet, dus daar wacht ik voorlopig even mee.
Dus - ter geruststelling - even digitale geluidsstilte. fjs

Mag ik vinden dat je nu wel een hele rare reactie geeft?? Het advies om naar asrock te bellen vind ik zelf een prima advies, als het daarmee nog niet lukt ga dan over op pen en papier , kom op zeg.

En op F9 tokkelen zoals je zelf benoemt is ook geen slecht advies want als je binnen je Uefi op F9 klikt ga je terug naar de standaard instellingen.

Maar als hulp niet gewaardeerd wordt zwijg dan aub zelf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan