• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opstartprobleem HP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

maaslander1

Junior lid
Lid geworden
3 dec 2006
Berichten
55
Waarderingsscore
0
Hallo allen,
Ik ben hier al jaren niet meer geweest, maar nu zit ik toch met een onoplosbaar probleem.
Wanneer ik mijn laptop opstart krijg ik het beginscherm met het logo van HP en bovenaan in het scherm een smalle gestreepte balk. Verder gebeurt er niets meer en na enkele minuten valt hij uit. Wel kan ik nog in het bios komen (om mijn opstartvolgorde te veranderen), ook heb ik geprobeerd met de installatieschijf van windows 10, daarna met een herstelschijf, maar niets helpt. Bij HP kom ik ook niet verder, geen ondersteuning meer wegens te oud (van 2011).
Er is duidelijk ook iets mis met de koeling, maar ik kan er niet bij. Ik heb al geprobeerd met stofzuiger en blazer, helpt niet. Een herstelling laten doen lijkt me ook niet meer rendabel. Kan ik eventueel de harde schijf eruit halen en als externe schijf gebruiken?
Is hier nog iets te redden? Bij voorbaat dank.
PS: Ik wou een foto van het beginscherm als bijlage uploaden, maar krijg steeds het volgende antwoord:
Het geüploade bestand heeft geen toegestane extensie.

foto beginscherm.png of .jpg

HP laptop, 64 bit, windows 10
 
Beste Abraham,
Als ik in het bios kijk, dan zie ik onder tabblad "diagnostics" een test staan voor de hd. Dat heb ik eens laten lopen en beëindigd zonder dat er een resultaat van goed of slecht vermeld wordt.
Bijgevoegd de link naar de foto van het beginscherm.
592c7e742a165-foto_beginscherm3.jpg
 
Ik ben bang dat het probleem de HD is.

Het beste kan je bijv. Linux Mint op DVD branden of via opstartbare USB-strick inrinrichten om daarmee jouw notebook mee op te starten.
Op di wijze kan je dan indien gewenst en de HD in de laptop wordt door Mint gemount - data redden.
Kopiëren enz. gaat in Linux op dezelfde wijze als in Windows.

https://www.linuxmint.com/
 
Ik heb de Linux DVD erin gedaan, maar er is na het starten geen verandering. Startvolgorde is juist. Nu, mijn data had ik toch al gered, dat was geen probleem (al mijn data in de cloud). Vraag is of deze laptop nog voor iets kan dienen, zoniet dan gaat hij de schroothoop op.
 
Na de DVD ingelegd te hebben, en opnieuw opgestart, komt hetzelfde beeld van beginscherm, zoals op de foto, terug en gebeurt er verder niets meer.
 
Wat geeft het bios aan hoeveel werkgeheugen (nog) aanwezig is.
Want het kan in plaats van een probleem met de HD een werkgeheugen probleem zijn.
Want Linux Mint zet bij opstarten alles in het werkgeheugen.
 
Beste Abraham,
Er staat in het bios alleen iets over "Total Memory", en dit is: 4096 MB
 
Wat als van de Linux DVD opstart - krijg je dan als eerst het groen Linux Mint embleem in beeld of gebeurd er niks?
Indien er niks gebeurt, is het bios soms een UEFI bios?
Indien ja - kan je dan bij Boot omstellen naar Legacy?
 
Moeilijk te zeggen of het UEFI is of Legacy. De notebook is van 2010. Ik vind wel een vermelding over de versie: "Bios Version F48".
 
deze kwam eerder met de Windows 7 nadien werd er geupgraded naar Windows 10 "bios versie F48" verwijst naar een gewone bios dus deze heeft zeker geen UEFI of Secure boot
 
je kunt in het bios geraken zeg je ....wel zet deze dan terug naar de standaard waardes ( default )
kijk daarna of het systeem dan wel op te starten valt .
 
Heb ik ook al gedaan, helpt niet.Ook als ik van de Linux dvd opstart komt onmiddellijk het bovenaan geposte beginscherm, dus niets van Linux.
 
vermeld dan eens de gegevens van deze HP
je zegt iets tegenstrijdigs ...je beweert op te starten vanaf een Linux dvd en je komt dan direct in het scherm van post 3 m.a.w. er word niet van de Linux gestart !

indien er gestart werd vanaf de Linux dvd dan zou je onderstaande scherm moeten zien ...
592db54c760ed-Ashampoo_Snap_2017.05.30_20h07m57s_001_.png
 
Sorry, misverstandje? Ik steek de dvd van LinixMint in de lade, maar hij start daar niet van op. Er gebeurt niets als juist het beginscherm.
Enkele gegevens:
HP G72 notebook 64 bit
prod.nr.: XFEAhekjeUUG
model: G72-b20EB
Serial nr.:4CZ0430QYT
System Board ID 143A
Total Memory: 4096 MB
Factory installed OS: Win 7,(vorig jaar over gegaan naar win 10)
 
plaats de dvd in de drive en herstart het systeem ....tijdens het opstarten en voor dat het eerste post scherm verschijnt dien je al op de F10 toets te klikken
je dient met de pijltjes toets het juiste menu aan te geven ...m.a.w. cd/dvd rom dient als eerste te komen te staan ..bevestigen met enter ...een herstart van je systeem is vereist nadat dus de instellingen betreffende het opstarten vanaf je cd/dvd rom is ingesteld en bewaard werd ! *onderste regel in de afbeelding !
dit komt uit je handleiding blz 100 van 140

592dbee56b929-Ashampoo_Snap_2017.05.30_20h49m35s_002_.png
 
Heb ik ook al geprobeerd. In de opstartvolgorde bovenaan gezet: "USB CD/DVD ROM Drive", maar DVD start niet op.
 
indien je in je bios de USB CD/DVD ROM Drive geselecteerd heb dan bedoeld men hier dus een externe usb drive en dit is dus een verkeerde keuze ...
 
ook met "internal CD/DVD ROM Drive" lukt het niet. Toch al bedankt voor uw snelle reacties. Ik ga nu afsluiten tot morgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan