• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Optische kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb nieuwe B&W 607 S2 boxen.

Het lijkt me het handigste om mijn PC via een USB kabel te verbinden met mijn versterker (zonder usb ingang). Hoe doe ik dat in mijn situatie concreet?
 
Dat zijn zeer hoogwaardige, maar voor de rest héél klassieke speakers, boekenplankspeakers.
Absoluut niet iets waar je de extra investering moet doen om het ganse transport tussen PC en versterker optisch of coaxiaal te laten verlopen. De versterker zal daar nog wel weg mee weten zonder al te veel kwaliteitsverlies, maar elke winst die je daar mee zou doen kan je niet doorsturen naar je luidsprekers. Die zijn volledig analoog (bananenstekker of luidsprekerdraad). Digitale boxen hebben een digitale ingang (meestal optisch) en een ingebouwde eindversterker per box.

De suggesties hierboven zijn dus OK - ga voor een converter van USB (of PC-uitgangen) naar de ingangen beschikbaar op je versterker.
 
@DigiCafé: Helemaal mee eens.
Daaraan toegevoegd: ook de versterker, hoewel lang niet slecht, is een klasse D versterker (Harmonische vervorming 0.07%, intermodulatievervorming geeft men liever niet op omdat die altijd een stuk hoger ligt, zeker van de luidsprekers).
D.w.z. dat er pulsbreedte wordt toegepast. Ik lees dat je heel dure moet hebben om de nadelen van klasse D op te heffen. Voordeel is de zeer lage dissipatie, dus weinig koelingsproblemen en daardoor kleinere behuizingen. Nadeel is echter dat je het pulsbreedte gemoduleerde signaal zwaar moet filteren om het originele signaal weer terug te krijgen. Bedenk dat er in een snelle digitale puls immers heel veel hogere harmonische zitten, die moeten allemaal worden tegengehouden (duur laagdoorlaatfilter want het hele vermogen moet er doorheen).
Mijn conclusie is dat een gewone analoge audioverbinding voldoende kwaliteit biedt (tenzij TS een echte audiofiel is)
 
Laatst bewerkt:
" Een op moederbord gemonteerde geluidschip heeft nooit een coaxiale of optische uitgang."
Klopt niet helemaal. Mijn moederbord heeft een geluidschip met een optische aansluiting waar ik een soundbar (ipv speakers) heb op aangesloten.
 
" Een op moederbord gemonteerde geluidschip heeft nooit een coaxiale of optische uitgang."
Klopt niet helemaal. Mijn moederbord heeft een geluidschip met een optische aansluiting waar ik een soundbar (ipv speakers) heb op aangesloten.
Een off-the-shelf moederbord, zoals de foto laat zien, bedoel ik dan hé ... jouw MB zal géén standaardje zijn hé ..
 
@DigiCafé: Helemaal mee eens.
Mijn conclusie is dat een gewone analoge audioverbinding voldoende kwaliteit biedt (tenzij TS een echte audiofiel is)
Dan zou hij op die PC wel héél hoge kwaliteit lossless audio bestanden moeten hanteren én beter andere luidsprekers moeten gebruiken... (centjes !!!)
Ik denk dat het een gedreven muziekliefhebber betreft die gewoon het beste wil eruithalen wat er in zit ... (spreek me tegen als dat niet zo is, TS).
 
Door deze draad zou ik bijna weer zin in audio krijgen:)
Ik gebruik mijn installatie maar weinig. Is allemaal vintage:
Op zolder een Lenco L75 platenspeler (plateau van 4 kg!) met een GP422 (Quadrofonie element met speciale naald), en in de huiskamer een Philips hifi tuner/versterker (Philips 22AH606) van rond 1980! en zelfbouw boxen met de speakers uit de grootste motional feedbackbox die Philips maakte (MFB 544 meen ik).
Volgens een internettest hoor ik nog maar tot 13 kHz dus het sprankelende van dat pu-element hoor ik nu toch niet meer maar vroeger hoorde ik triangels welke ik met een GP400 element niet hoorde!.
Op Youtube zijn genoeg testfragmenten te vinden om je installatie aan de tand te voelen. Ik was verbaasd te horen hoe men muziekstukken kan uitzoeken welke de verschillende zwakheden van je installatie feilloos kunnen blootleggen.
Bv. voor het testen van de Sennheiser HD558/HD430 Comparison. Ik heb ze beide. Die laatste nog nieuw in doos.
 
Op zolder een Lenco L75 platenspeler (plateau van 4 kg!) met een GP422 (Quadrofonie element met speciale naald), en in de huiskamer een Philips hifi tuner/versterker (Philips 22AH606) van rond 1980!
Dat is inderdaad vintage. Het enige vintage wat ik hier heb staan zijn mijn oude Yamaha NS-166, welke nog naar tevredenheid werken. Verder heb ik in de loods ook nog een paar Bose 601 boxen (uit 1978) waarbij ik de woofers nog eens van nieuwe foamranden wil voorzien.
 
Bedankt voor alle reacties. Dat heeft me veel nieuwe kennis opgeleverd.
Als ik alle reacties lees kom ik tot de conclusie, dat ik in mijn situatie de PC via een jack naar tulpkabel met mijn versterker kan verbinden.
Heb ik dat juist?
 
Ik vind van wel ja.
 
@Frank1968:
De tuner/versterker gebruikt ik af en toe voor de tuner en heel soms voor de TV.
Als tuner kan ik wel stoppen want Ziggo stopt met doorgifte analoog signaal. Maar hij is zo lekker plat en biedt precies de schakelmogelijkheden die ik wil.
Ik ga hem eens aanzetten om de elco's wat beter te formeren want die worden na lange tijd niet gebruik slechter als ze geen spanning krijgen. Tot nu toe werkt hij echter nog perfect.

613f97918b414-613f96ddaacee-Philips_22AH606.jpg


Kringloopwinkels bieden echter ook vaak van dit soort vintage apparaten aan.
 
@gouwepeer:
Ik had nog een andere, mooie. veel tuimelschakelaars en alu front. Het was een joekel van een kast en stond me in de weg. Nu een beetje spijt van dat ik hem heb weggedaan.
Hij leek op deze (was het mss ook wel):
613fa8700bea2-Philips_versterker.jpg
 
Als student aan de filmschool kocht ik ooit 2 prima luidsprekers.
Handmade ! Jean-Marie Reynaud ...
Een eigenzinnige vorm, eigenzinnig materiaal voor de woofers, duidelijk met de hand ingevezen tweeters en een gewicht amper te tillen. Toen aangedreven via een hoogwaardige, maar toen al beetje aftandse Dual installatie.

We zijn nu dik 40 jaar verder !!! en ze staan nog altijd in mijn living.
Nu hangt er een dijk van een ONKYO installatie aan én ... ze klinken nog altijd even goed...
 
Volgens mij "slijten" speakers nauwelijk. Je moet ze alleen niet overbelasten.
Ik had ooit twee forse Wharfedale kasten. Wel weer zelfbouw. Niet zo veel hoog maar een prachtig warm geluid. Ik had het standpunt dat wie met mij trouwt, trouwt ook met mijn boxen maar ik heb genade voor recht laten gelden:joy:, vandaar de Philips boxen. Nog steeds met forse woofers (32 cm)
 
Analoog/digitaal blijft altijd een interessante.
Ik heb een installatie uit het A-segment. Volledig Audio Research met een NAD DA converter.

Toch blijft de input het belangrijkste. Als je aan zo'n installatie een Spotify met aux-kabel hangt ben je niet helemaal goed bij je hoofd :p.

Dus als je spullen van een vrij hoog segment heb, verkloot het dan niet met goedkope oplossingen om de input te verzorgen.
Investeer voor dat laatste stuk ook zoals je voor de rest hebt gedaan. Als je digitaal muziek wil afspelen is FLAC de enige acceptable optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan