• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Optische kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo eens meegelezen, en denk dat het door Enigma147 in bericht #5 en nogmaals door nlreiniernl in #39 het simpelst gezegd is: je hebt een digitale uitgang op je PC nodig d.m.v. een geluidskaart. Ik heb hier nog niet eerder over nagedacht, maar dacht dat er misschien een gerichte PCIe oplossing zou kunnen bestaan (dus i.p.v een PCIe geluidskaart), maar ik kon zoiets niet vinden.

Is het misschien mogelijk een goede kwaliteit tweede hands geluidskaart te kopen ? Ik neem aan dat een kaart van een paar jaartjes oud ook prima voldoet mits die optische uitgang er op zit. Moet wel nog geschikt zijn voor Windows 10 natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn zeer hoogwaardige, maar voor de rest héél klassieke speakers, boekenplankspeakers.
Absoluut niet iets waar je de extra investering moet doen om het ganse transport tussen PC en versterker optisch of coaxiaal te laten verlopen. De versterker zal daar nog wel weg mee weten zonder al te veel kwaliteitsverlies, maar elke winst die je daar mee zou doen kan je niet doorsturen naar je luidsprekers. Die zijn volledig analoog (bananenstekker of luidsprekerdraad). Digitale boxen hebben een digitale ingang (meestal optisch) en een ingebouwde eindversterker per box.
Dit lijkt mij echt niet waar.... het verschil tussen 'klassieke' boxen en digitale boxen is dat bij digitale boxen de versterker IN de box gebouwd zit, terwijl bij klassieke boxen die versterker er naast staat. Het verschil is alleen dat bij klassieke boxen er een kabel loopt tussen versterker en boxen. Maar die zorgt (mits goed uitgevoerd) niet voor kwaliteitsverlies; de clue is die aanvoer van digitaal signaal naar de versterker, daar zit je winst, en die is bij beide systemen gelijk, het zijn beide digitale versterkers.

Klassieke boxen op digitale versterker, of digitale boxen, ze bevatten beiden aan het eind een analoge speakerset.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat verkeerd gemeten. Dit zit er in:
Luidsprekers: lage tonen AD12100/MFB4 diameter 30cm, midden tonen dome AD0211/SQ8. Hoge tonen dome AD0162/T8.
Dit is de originele box, maar ik heb dus alleen de speakers (die kon ik goedkoop bij mijn werkgever kopen. Ik heb ook de lege kasten gehad maar die heb ik na een verhuizing weggedaan en de woofer in een aparte kast gedaan. doel was wat flexibeler te zijn in mijn opstelling):

614061c383afe-Luidsprekers_1.jpg


61406210127ee-Luidsprekers_2.jpg


 
@erikdenhouter:
"Maar die zorgt (mits goed uitgevoerd) niet voor kwaliteitsverlies;"
Klopt, maar je gebruikt het woordje "mits". Audiofilen gaan daar heel ver in. Zinvol of niet, voor zover ik weet speelt vooral de dempingsfactor (i.v.m. de resonantiepiek) een rol (uitgangssimpedantie versterker in serie met de kabelweerstand versus speakerimpedantie).
Of gaan we nu te ver. Zelf ben ik overigens geen audiofiel;)
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk vooral de kabelweerstand. Maar dat zorgt denk ik meer voor algemeen vermogensverlies, iets wat meestal voldoende voorhanden is.
Ik ben ook niet voldoende audiofiel om te weten hoe dat uitpakt voor een dempingsfactor en/of resonantiepiek. In 'mijn tijd' werd daar niet over bericht, en ik zou er nu ook niet over inzitten. Het lijkt mij iets van een heel beperkt spectrum in de lage tonen, terwijl het kwaliteitsprobleem van goed signaal via optisch- of analoog uit veel breder is.
 
Als je goede speakers hebt en een strakke bas wilt ("wham" en niet van "WHAMMMMMMMMM") wil je ook de resonantiepiek van de woofers dempen. Dat doe je door de som van uitgangsimpedantie en kabel impedantie beduidend lager te houden dan die van de woofer.
In deze video wordt uitgelegd hoe dit ook voor koptelefoons belangrijk is. Een puntje waar ik zelf ook niet bij stil had gestaan:


De versterker in de boxen plaatsen lost het probleem van de kabelweerstand daarmee volledig op. Voor koptelefoons geldt dit minder omdat die maar weinig vermogen aangereikt krijgen en dat dat tot andere uitgangsconfiguraties leidt.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik de man in de video hoor zeggen gaat er bij mij niet in. Hij suggereert dat de impedantie van de hoofdtelefoon een factor 8 hoger moet zijn dan de uitgangsimpedantie van de versterker.
Uit- en ingangsimpedantie moeten naar mijn weten gelijk zijn. Op juist dat moment is de vermogensoverdracht het meest efficiënt, en ik neem automatisch aan dat de frequentierespons op dat punt het meest recht is voor alle frequenties.

Ik heb naar wat meer info gezocht, en kom meer van dit soort verklaringen als in de video tegen, maar nogal ingewikkeld. Punt is, bij elke wisselspanning is het zaak om de ingangsimpedantie gelijk te maken aan de uitgangsimpedantie. Daarbij is het bij audio van belang dat impedantie ook afhankelijk is van frequentie, en die is niet constant (20 - 24.000 Hz bijvoorbeeld, meestal wordt hij gemeten bij 1000 Hz). Maar wat ik ook lees is dat veel fabrikanten moeilijk doen over het vermelden van de uitgangsimpedantie van hun versterkers. En daar wringt het wat mij betreft, want hoe kan je testen als simpele consument of een bepaalde impedantie hoofdtelefoon beter klinkt als je niet weet waar je hem op aansluit.

Ik blijf er vooralsnog van uitgaan dat de beste oplossing is een hoofdtelefoon impedantie gelijk aan de uitgangsimpedantie van de hoofdtelefoonversterker uitgang. En dan maar hopen dat beide fabrikanten zich aan de normen houden.
 
"Op juist dat moment is de vermogensoverdracht het meest efficiënt," Dit stukje is waar. Maar we hebben het hier niet over maximale vermogensoverdracht.
Die factor 8 is, denk ik een vuistregel.
Mijn theoretische kennis reikt ook niet zo ver maar ik ga er van uit dat je voor een optimale frequentiekarakteristiek een uitgangsimpedantie van "0" wilt en een ingangsimpedantie van oneindig. dan is de invloed van de ingang van de versterker op de uitgang minimaal.
 
Ingangsimpedantie van oneindig is niet mogelijk. Zelfs bij 600 Ohm heb je al tientallen Volts nodig om het vermogen over te brengen. Nog hoger en je gaat werken met 'gevaarlijke' spanningen.
Maar je manier van kijken snap ik wel, een ideale spanningsbron die bijna niet belast wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik las aanbevelingen voor iemand met dezelfde vraag. Een paar keer werd deze goedkope oplossing gegeven:


Hij is rond of onder de € 50,00 te koop.
 
"Ingangsimpedantie van oneindig is niet mogelijk. Zelfs bij 600 Ohm heb je al tientallen Volts nodig om het vermogen over te brengen."
Klopt. Ik ben even in verwarring geraakt met de oorspronkelijke vraag van TS.
 
@Frank1968:
De tuner/versterker gebruikt ik af en toe voor de tuner en heel soms voor de TV.
Als tuner kan ik wel stoppen want Ziggo stopt met doorgifte analoog signaal. Maar hij is zo lekker plat en biedt precies de schakelmogelijkheden die ik wil.
Ik ga hem eens aanzetten om de elco's wat beter te formeren want die worden na lange tijd niet gebruik slechter als ze geen spanning krijgen. Tot nu toe werkt hij echter nog perfect.

613f97918b414-613f96ddaacee-Philips_22AH606.jpg


Kringloopwinkels bieden echter ook vaak van dit soort vintage apparaten aan.
Antennedraadje eraan hangen en via de ether luisteren. Is dat geen optie? Dat hebben wij ook gedaan met onze receiver en het geluid is goed (we hebben soms wel eens het idee dat het geluid zelfs beter is geworden).
 
Nog niet bij stil gestaan. In principe moet dat mogelijk zijn. Heel vroeger, thuis, had ik daarvoor een 6 elements FM antenne die ik ook nog eens kon draaien. Of mijn tuner gevoelig genoeg is voor een draadje moet ik uitproberen, maar "nee" heb ik. (In feite moet je voor FM dan een "spriet" van 75 cm gebruiken, maar er zal wel meer mogelijk zijn. Mijn autoantenne is ook geen 75 cm..
Het bereik zal wel kleiner zijn want FM straling gaat vooral in een rechte lijn en volgt niet de kromming van de aarde. Je wilt dus eigenlijk een "zicht" verbinding tussen zender en ontvanger.
Maar ik ga het wel eens proberen. (Dan kan ik ook weer een splitter uit mijn coax verwijderen.)
 
Heel vroeger, thuis, had ik daarvoor een 6 elements FM antenne die ik ook nog eens kon draaien. Of mijn tuner gevoelig genoeg is voor een draadje moet ik uitproberen, maar "nee" heb ik.
Draaibare gesloten dipool met reflectors dus, prima, als je het geld en een dak hebt.
Een simpel draadje kan, maar is afhankelijk van de afstand tot de zenders en of je weggemoffeld woont.
Ik heb voor hetzelfde probleem (ziggo met analoge radio gestopt) maar een DAB+ met Internet radio gekocht, maar dat is toch wel wat kwaliteit inleveren. Vooral de dynamiek van anoloog FM vind ik netter dan DAB. En Internet radio is nog een stapje minder. Overschakelen tussen DAB+ en Internet radio is ook nog eens een flink verschil waardoor ik mijn equalizer steeds in twee verschillende standen wil zetten. Maar dat is niet te doen, telkens 5 kanalen omregelen als je overschakelt tussen die twee.
Of het beter had geweest met een duurdere set.... Ik heb nu een € 175 uitgegeven.
 
Laatst bewerkt:
Er zullen bij mij wel enkele zenders doorkomen maar veel zal het niet zijn verwacht ik.
Nu luister ik weinig naar de radio en kan mijn pc met een bluetooth link met mijn versterker verbinden dus als de nood hoog is kan ik internetradio op de versterker krijgen.
Het stoort me alleen dat ik een tuner heb die ik nauwelijks zal kunnen gebruiken, Zal dat los moet laten of in therapie gaan :joy:
 
Snel verkopen kan ook nog, er zijn plaatsen in de wereld waar FM nog een must is.
Ik heb er ook nog twee, een Akai AT 2200 en een Marantz 2226, beiden eind jaren '70. Hopeloos overbodig mooi.
 
Internet radio verschilt flink per station, maar dat doet DAB ook een beetje. Het klassieke NPO4 krijgt om de één of andere reden nog steeds de hoogste bitrate van 128 mbps, terwijl NPO soul&jazz het om net zulke onverklaarbare redenen met 88 mbps moet doen. Op FM had het een duidelijke reden om klassiek wat meer bandbreedte te geven: het bevat veel lange stille passages, en de ruis gaat dan opvallen. Maar dat zou bij DAB+ toch over zijn ?

Heel veel moderne ontvangers zijn hybride, DAB+ en Internet en FM in één. Als ze willen dat mensen daar echt iets aan hebben dan zal je volgens mij in elke ontvanger standaard een (minstens) 5 kanaals equalizer moeten meegeven die per station ingesteld kan worden. Dat is mogelijk omdat het allemaal digitale afstemmingen zijn, stations worden 100% geïdentificeerd, iets wat met analoge radio nog niet goed was.
 
Dit lijkt mij echt niet waar....
Klassieke boxen op digitale versterker, of digitale boxen, ze bevatten beiden aan het eind een analoge speakerset.
Niet waar, maar kan je niet weten ... Een 15-tal jaren geleden heeft Philips in de vestiging van Dendermonde (België - nu DSM sound) digitale speakers ontwikkeld die 'aan het eind' ook nog altijd digitaal waren, géén conussen maar grids.
Die waren top ! maar zo duur dat het de markt niet heeft veroverd, maar de technologie bestaat.
 
Kun je een link geven over die technologie. Die is nieuw voor mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan