• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Oude computers

Het geklooi in de config.sys en de autoexec.bat herken ik wel, daar heb ik ook van alles en nog wat in gefreubeld. Met de kennis van nu vraag ik mij af of het toen allemaal wel écht zin heeft gehad. 😎
Leuk of niet, je moest wel of je kwam geheugenruimte te kort. Zinvol dus. Misschien mag ik je plagend in herinnering brengen: EMM386 en HIMEM.SYS ? Ik denk dat je die wel gebruikt hebt, dat werd vanaf DOS 5 meegeleverd, en alleen bruikbaar bij een 80386 processor of hoger.

Met die twee kon je hogere geheugenruimte gebruiken bóven de maximale 640 KB die DOS als 'conventioneel' geheugen kon aanspreken. Er was tussen 640KB en 1MB door DOS ongebruikte geheugenruimte, en als jij al je drivers en extra geladen programma's (TSR programma's, Terminate and Stay Resident) niet in die 640KB wilde laden (want dat ging anders van je ruimte voor je hoofdprogramma af), dan moest je dus met die EMM386 en HIMEM.SYS het extra geheugen gaan inrichten, en drivers 'hoog' gaan laden.
HIMEM.SYS was ook nodig om eventueel geïnstalleerd geheugen bóven de 1 MB te kunnen gebruiken.

EMM386 en HIMEM.SYS ? Ik denk dat je die wel gebruikt hebt, dat werd vanaf DOS 5 meegeleverd,
Bijna. Emm386.exe werd al met Dos 4.0 geleverd. Himem.sys inderdaad vanaf 5.0.

Ik heb die ook nog gebruikt. En het multiconfig menu later. Heel leuk omdat memmaker je met configuratie van deze twee geheugenbeheerders kon helpen. Maar als je een multi-config gebruikte dan gooide memmaker je hele multi config door elkaar. :D

.... als je een multi-config gebruikte dan gooide memmaker je hele multi config door elkaar. :D
Hel ja... Heb ik nog een >enorm< batchfile voor geschreven welke verschillende configuraties (apart door memmaker geconfigureerd) naar verschillende bootbestanden schreef. Door een keuze menu had ik daardoor keuze tussen een aantal configuraties, zonder dat memmaker roet in het eten gooide. Het batchfile kopieerde gewoon pre-ingerichte config.sys en autoexec.bat naar de root, de oude overschrijvend. Hetzelfde batchfile gaf ook de mogelijkheid om de bootbestanden als eenheid te editen, dus een autoexec.bat met bijbehorende config.sys als één configuratie te houden.

Ik was er helaas veel te laat mee. Ik had geen geld om moderne systemen te kopen, dus terwijl ik nog in DOS zat was Windows XP al uit. Dan is schrijven aan programmaatjes voor DOS echt verloren energie.

Laatst bewerkt:
Linksom of rechtsom, toch was het ook voor tekstverwerkerking de mooiste tijd van mijn leven. Zo herinner ik mij nog WordPerfect 5 Als je een letter, woord of regel weg wilde hebben en je stond aan het eind van die regel dan drukte je op de BS toets en in 0,2 seconden was 'ie weg. Dat duurde toen en ook nu nog in Microsofts Word wel wat langer. Ook het zogenaamde onderwaterscherm van WP inregelen vond ik toch ook wel uiterst prettig om mee te werken.

Oh, wat heb ik het 'slecht' gehad toen ik min of meer gedwongen werd om met Microsofts Word te gaan werken. Een jaar lang heb ik eraan moeten wennen en ja, oké de Wysiwyg had ook wel zijn voordelen, maar even iets cursief maken of allerlei andere tekstopties middels het onderwaterscherm van WP had toch ook wel zijn charme.

Wat ik nog vergat : wat mij eigenlijk het meest stoorde aan Microsofts Word: ik maakte privé, alsmede voor het werk nogal eens gebruik van de samenvoegoptie.

Je maakte dan bijv. in Excel een naam / adressen bestandje en vervolgens maakte je in Word een standaardbrief waarin je dan 'velden' opnam om vervolgens later standaardbrieven aan de mensen uit dat Excelbestandje te sturen.

Tot zover helemaal niets mis mee, máár Microsoft heeft de afgelopen 25 jaren in zijn opeenvolgende versies van Office WinWord zeer regelmatig de protocollen (lees : muis / klik / volgorde / opties) veranderd en wel zo vaak en zodanig ingrijpend, dat ik het samenvoegen links heb laten liggen. Was je aan een versie gewend (qua protocollen) dan kwam er wel weer een nieuwe Office en kon je van voor af beginnen met het je eigen maken van de muisklikken / opties. Op enig moment had ik iets van "Laat maar even zitten.............".

.....Microsoft heeft de afgelopen 25 jaren in zijn opeenvolgende versies van Office WinWord zeer regelmatig de protocollen (lees : muis / klik / volgorde / opties) veranderd en wel zo vaak en zodanig ingrijpend, dat ik het samenvoegen links heb laten liggen. Was je aan een versie gewend (qua protocollen) dan kwam er wel weer een nieuwe Office en kon je van voor af beginnen met het je eigen maken van de muisklikken / opties. Op enig moment had ik iets van "Laat maar even zitten.............".
Dat is bij mij een rode draad door de ontwikkeling van de software, iets wat werkt wordt niet meer onderhouden en vervangen door iets nieuws, en te vaak iets minder bruikbaars. Hele mechanismes worden er uit gesloopt. Zulke veranderingen hebben ook bij mij héél veel 'Laat maar's veroorzaakt.

Ja ik begrijp ook dat software schrijvers ouder worden, overlijden, en de opvolgers er gewoon niet meer uit komen, en hun eigen 'Laat maar' momentje hebben. Maar ik denk niet dat dat de enige reden is.

Mijn voorbeeld in herinnering is de wijze waarop je Windows (2.1) naar je eigen zin kon aanpassen, zoals de kleuren van alles in de interface. Zelfs de kleur van knoppen, scrollbalken, teksten etc. kon je helemaal zelf invullen. Nou daar heb ik wel een flink paar daagjes over gedaan, heel tevreden met een héél persoonlijk resultaat... Maar de volgende versie werd iets kariger geleverd, en dan mocht ineens de tekstkleur niet meer aangepast worden. De rest wel, maar dat zag er dan niet meer uit omdat het geheel kapot was. Nou, kleuren van de knoppen dan maar iets wijzigen, en een compromis bereiken. Tot de volgende versie, daar mocht je de programmabalk kleur niet meer aanpassen..... Nou, vier versies later, en veel gekleur en gevloek was daar mijn 'Laat maar' momentje. Tegenwoordig ben ik blij als ik er aan denk een bureaubladafbeelding uit te zoeken.

Hel ja... Heb ik nog een >enorm< batchfile voor geschreven welke verschillende configuraties (apart door memmaker geconfigureerd) naar verschillende bootbestanden schreef.
Hahaha ja dat is ook een optie inderdaad.
Er was toen ook zo'n speciale software die dat allemaal voor je kon regelen, maar ik ben even de naam kwijt. Werd toen heel veel gebruikt.
Voordat memmaker kwam volgens mij.

Met memmaker heb het gewoon anders aangepakt. Gewoon gedraaid een keer met alles apart er in en dan steeds even een backup van gemaakt.
En die daarna in de multi-config gezet en daarna nooit memmaker meer gedraaid en dat werkte perfect.
Batchfiles maken was ook wel leuk. Voor het BBS was dat wel nodig, en dan bepalen wat er moest gebeuren als er een exit kwam met errorlevel zus of zo. Best leuk die tijd!
En dan had je nog 4dos voor sommige commando's flink te versnellen.

Als jij zo laat nog met DOS bezig was toen XP al kwam, dat was dan erg lang inderdaad.
Ik ben er nog mee bezig geweest toen Windows 95 uit kwam. Maar tegen de tijd dat Windows 95 OSR3 uit was (snelste en laatste '95 versie), was ik voor m'n BBS ondertussen overgestapt naar OS/2 2.1 wat rete stabiel draaide.

In die tijd was Wordperfect ook nog grotendeels de grootste. Met de komst van Windows 95 ging dat heel snel veranderen.

Goeie ouwe tijd.

Met memmaker heb het gewoon anders aangepakt. Gewoon gedraaid een keer met alles apart er in en dan steeds even een backup van gemaakt.
En die daarna in de multi-config gezet en daarna nooit memmaker meer gedraaid en dat werkte perfect.
Hm.... bij nader inzien... deed ik ook zoiets. Ik ben maar even gaan kijken want mijn geheugen heeft me beet genomen 😂 Tja, het jaar 2000.
Alle versies stonden ook bij mij in een multi-config, maar ik had het batchfile gemaakt om een volledig bootblok (een autoexec.bat en een config.sys) UIT de multi-config te halen, zodat ze als eenling in de editor en in de root terecht kwamen en memmaker er op los gelaten kon worden. Vervolgens, na bewerking en memmaker werden zo'n blok weer op de oude plaats in het multi-config terug geplaatst. Het werkte, echter maar een paar keer gebruikt voordat het overbodig werd, maar wel weer veel geleerd over batchbestanden. 29KB.

Tja, het jaar 2000.
Oei nee toen zaten wij inderdaad aan Windows 98SE (want ME heb ik bewust overgeslagen) en bijna XP want die kwam pas in augustus 2001 uit en heb ik er volgens mij pas eind 2002 eindelijk eens op gezet. :D
De tijd waar ik over spreek met DOS dan zit je zo rond eind 1991 en 1992 toen ik daar nog mee bezig was.
Best grappig, sommige games moest je emm386.exe en himem.sys hebben om ze te kunnen laten werken en bij anderen alleen himem.sys of alleen emm386.exe.

Moet wel een bak werk geweest zijn zeg om zo'n batchfile te maken om dat allemaal automatisch er uit te laten halen en terug te zetten. Hahaha... en dat in 2000. :D
Kon je inderdaad wel veel van leren. Ik heb er zelf toen ook het nodige van geleerd. En van de routing bestanden die gebruikt werden voor echomail. Dat was later wel weer handig om iets van de basis achter routing te weten met netwerken.

.... sommige games moest je emm386.exe en himem.sys hebben om ze te kunnen laten werken en bij anderen alleen himem.sys of alleen emm386.exe.
Vergeef me als ik het niet allemaal meer correct heb, maar dat verschil had te maken met een verschil tussen expanded memory (EMS) en extended memory (XMS, alle geheugen boven 1MB).
Expanded memory is het oudst. Het is fysiek geheugen op een aparte ISA insteekkaart. Sommige spellen en programma's waren ontworpen voor alleen expanded memory.
Later kwam het extended memory in geheugenmodules, en kon je voor die oudere programma's expanded geheugen emuleren in extended geheugen. EMM386 was de ExpandedMemoryManager die expanded memory emuleerde in extended memory. En EMM386 maakte ook mogelijk dat je het UMA gebied (Upper Memory Area of UMB's) kon gebruiken, het gebied tussen 640KB en 1MB. Daar zat het BIOS ROM en video e.d. (afhankelijk van het moederbord), maar daartussen zaten willekeurige ongebruikte blokken, die daarmee beschikbaar kwamen. Voor dat emuleren van Expanded geheugen was in dat UMA gebied namelijk ook een leeg aaneengesloten blok van 64KB nodig om als swap-pagina naar Extended geheugen te dienen. Waarom dat via een swap gebeurde heeft te maken met de processor die maar een beperkte adresseerbaarheid had, en hierom in 'protected' of 'real' mode moest werken.

Het hele plaatje is nog flink wat ingewikkelder, maar dat zit (gelukkig) niet in mijn hoofd 🤯

Vergat ik nog: HIMEM.SYS was de manager voor Extended memory, XMS dus, alles boven 1MB.

Raar eigenlijk dat ik in verleden tijd schrijf... Het werkt vandaag nog steeds zo als je een oude PC hebt :giggle:

Laatst bewerkt:
Het is fysiek geheugen op een aparte ISA insteekkaart.
Dat heb ik nooit gehad voor zover ik me kan herinneren. Ik had alleen RAM modules dacht ik. Misschien waren die insteekkaarten van voor mijn tijd. Ik ben begonnen met een AT 286-20mhz (10 MHz met turbo knop 20MHz dus die turbo stond altijd aan).
Een vriend van me had een XT, die had dacht ik wel nog een ISA kaart met geheugen er op, weet ik niet meer zeker eerlijk gezegd.

Ja dat EMS/XMS verhaal klopt volgens mij wel. Ik vond het soms heel vreemd dat ik zo "veel" geheugen had (want ik had 2 MB op een gegeven moment) en dat ik toch voor sommige games alleen die Himem.sys moest laden en die games niet wensten et werken als ik die Emm386 erbij gebruikte. En bij sommige anderen was het net omgekeerd. Hahaha. Grappige tijd eigenlijk. :)
De meeste moderne games moest je wel beiden voor actief hebben.
Ja dat had allemaal te maken met welk deel van het geheugen aangesproken werd.

Het werkt inderdaad nog steeds zou op oude pc's, je mag inmiddels wel zeggen antieke pc's.
Of moderne pc's met antiek OS. Of zou OS/2 Warp en DOS 6.x niet meer werken op de huidige bijv. Intel 13de generatie pc's?🤔

Met ISA geheugenkaarten heb ik ook niets gedaan. Daarom was het ook vaak zo vaag waar ik mee bezig was, want ze strooien in de doc's met termen die al obsolete zijn voordat je begint.
.... en dat ik toch voor sommige games alleen die Himem.sys moest laden en die games niet wensten et werken als ik die Emm386 erbij gebruikte. En bij sommige anderen was het net omgekeerd. Hahaha. Grappige tijd eigenlijk. :)
De meeste moderne games moest je wel beiden voor actief hebben.
Ja dat had allemaal te maken met welk deel van het geheugen aangesproken werd.
EMM386 heeft een switch (optie) die heet NOEMS, ofwel 'geen Expanded Memory'. Als die er bij gegeven wordt zal EMM386 zich alleen met UMB's bezighouden, die Upper Memory Blocks (UMA, 640K - 1M). Zo zal er dus geen EMS in XMS geëmuleerd worden. Die UMB blokken waren wél nodig voor het vrijmaken van het conventioneel geheugen voor DOS + program (0 - 640K), dus dat was de enige taak nog die EMM386 dan had. Als die switch NOEMS gebruikt wordt wordt ook de CPU in protected mode gezet, en sommige 'nieuwere' games hielden daar niet van.

Heel verwarrend allemaal, en dat komt omdat dat spul real time ontwikkeld wordt naar de stand van de huidige markt, en elke vorige versie omkapseld wordt door iets nieuws wat een beetje beter werkt, maar wel backwards compatible moet blijven. Als instapper struikel je daar snel.

Ik heb geen idee meer wat een moderne CPU kan met alle config van 20-30 jaar geleden. Er is ooit beloofd dat het als een Matroesjka pop zou worden (een Russische pop in een pop), altijd backwards compatible, maar Rusland is ineens niet meer zo populair.

EMM386 heeft een switch (optie) die heet NOEMS,
Jaaaaa.... nu je het zegt komt dat ook weer in mijn geheugen boven.
Die optie had je inderdaad ook nog. LoL. Waren ook weer voor sommige dingen nodig. Pffff... ja nu je het zegt komt het weer voorzichtig boven.
Waar we toen allemaal aan denken moesten om iets perfect te krijgen he. :)

En later kregen we nog de dos4gw extender voor games. Pfff.. LoL. We moesten toen echt nog we het nodige weten.

Nee Rusland is niet meer zo populair en backwards compatible is het ook niet. Dat zie je al heel makkelijk ook met Windows. Probeer maar eens een 16 bit applicatie op W7, 8 of W10 te draaien zonder extra's.
Maar vermoedelijk kun je wel nog DOS 6 er gewoon op draaien. Ik heb een PC staan voor mee te rotzooien, daar ga ik binnenkort weer eens virtualmachine op zetten en dan zien of ik er dos op kan draaien. Kan weer eens lachen worden.

Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan