• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Oude schijf beveiligd met Windows-wachtwoord benaderen op andere computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

RinzeR

Nieuw lid
Lid geworden
7 aug 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Een harde schijf uit een defecte laptop probeer ik te benaderen door hem in mijn pc te hangen en zo de documenten die erop staan te kopiëren (de laptop is van iemand die mij om hulp heeft gevraagd). Zowel de laptop als mijn pc zijn van Windows 10 voorzien. Het probleem is dat mijn pc de schijf wel ziet maar het grootste deel van de inhoud niet. Ik vermoed dat dit komt door het Windows wachtwoord waarmee de schijf beveiligd is. Zowel de Windows-installatie als de documenten-mappen zijn onzichtbaar, ook als ik de schijf met Linux vanaf USB benader.

De betreffende laptop is overleden nadat deze mensen een defecte oplader wilden vervangen en bij de Media Markt een verkeerd type oplader meekregen die ook nog eens op 5 volt stond ingesteld terwijl de laptop een 19 volt adapter nodig heeft. Hoewel de laptop niet meer op wil starten met de door mij bestelde correcte oplader ga ik ervan uit dat de harde schijf nog gewoon intact is. Ik kan er alleen niet bij.

Iemand hier ervaring mee? Bvd.
 
Een harde schijf uit een defecte laptop probeer ik te benaderen door hem in mijn pc te hangen en zo de documenten die erop staan te kopiëren (de laptop is van iemand die mij om hulp heeft gevraagd). Zowel de laptop als mijn pc zijn van Windows 10 voorzien. Het probleem is dat mijn pc de schijf wel ziet maar het grootste deel van de inhoud niet. Ik vermoed dat dit komt door het Windows wachtwoord waarmee de schijf beveiligd is. Zowel de Windows-installatie als de documenten-mappen zijn onzichtbaar, ook als ik de schijf met Linux vanaf USB benader.
Zelf helaas weinig ervaring met dit probleem, maar het eerste waar ik aan denk, is dat het
misschien alleen een rechten probleem is en dat jij jou dus meer rechten moet geven.

Vind het wel vreemd dat het met een Linux usb niet werkt, want dat zou normaal geen probleem moeten zijn.
 
Via de verkenner met rechtermuis klikken op de schijf klikken ... "eigenschappen" ... tabje "beveiliging" en daar ga je de rechten kunnen aanpassen/overnemen. Soms moet je daar wat experimenteren tot het lukt.
 
Als de harde schijf nog intact is moet je die met een Linux Live USB stick kunnen benaderen en de inhoud bekijken .
Het probleem is dat mijn pc de schijf wel ziet maar het grootste deel van de inhoud niet. Ik vermoed dat dit komt door het Windows wachtwoord waarmee de schijf beveiligd is.
De mogelijkheid bestaat ook dat de HD beveiligd was met een TPM chip op het moederbord .Zul je bij de eigenaar moeten naar informeren .
 
Mijn parade paardje (lijkt het hier wel): maar als cmos makkelijk te benaderen is van de laptop, dan die 5 minuten (of een nacht anders event.) er uit, kijken of laptop daarna weer doet. Lijkt mij raar dat van onder volt een laptop naar zijn mallemoer zou gaan. Van ampère verschil kan hoogstens de lader doorbranden (of moet me al raar vergissen).
 
Als de harde schijf nog intact is moet je die met een Linux Live USB stick kunnen benaderen en de inhoud bekijken .

De mogelijkheid bestaat ook dat de HD beveiligd was met een TPM chip op het moederbord .Zul je bij de eigenaar moeten naar informeren .
De eigenaren zijn praktisch digibeet dus zullen mij hooguit vol onbegrip aanstaren.. Het is een Medion Akoya uit de lagere middenklasse, lijkt mij niet dat die zo'n chip heeft.
Mijn parade paardje (lijkt het hier wel): maar als cmos makkelijk te benaderen is van de laptop, dan die 5 minuten (of een nacht anders event.) er uit, kijken of laptop daarna weer doet. Lijkt mij raar dat van onder volt een laptop naar zijn mallemoer zou gaan. Van ampère verschil kan hoogstens de lader doorbranden (of moet me al raar vergissen).
Hmm, heb het kreng net weer dichtgeschroefd (25 schroeven, Deels verstopt, Medion wil echt neit dat je het ding open maakt) : unamused:
 
Ja, mij raadsel waarom zo lastig gefabriceerd is bij veel laptops, met pc vaak nodig, even helemaal alle stroom er af.
 
Zowel de Windows-installatie als de documenten-mappen zijn onzichtbaar, ook als ik de schijf met Linux vanaf USB benader.
Als de windows map en gebruikersmappen onzichtbaar zijn is er sprake van versleuteling . Een windows gebruikerswachtwoord heeft als bedoeling om je aan te melden met je gebruikersaccount op de laptop .Als die schijf niet versleuteld is moet je die windows installatie en gebruikersmappen met linux live kunnen benaderen en lezen , ook al is er sprake van een gebruikers wachtwoord .

Misschien vreemde vraag van mij .
Waarom heb je de schijf in jouw PC gehangen en die niet in een case gestopt die je dan in een USB poort plugt ?
 
Maak een hirens boot usb aan, booten vanaf usb stick, staan programma´s op waarmee je windows paswoorden gewoon mee verwijderd van de betreffende Pc of laptop.
 
Maak een hirens boot usb aan, booten vanaf usb stick, staan programma´s op waarmee je windows paswoorden gewoon mee verwijderd van de betreffende Pc of laptop.
Je moet dan de betreffende laptop hiermee wel kunnen booten, wat hier niet zal lukken omdat hij defect is .
 
Zowel de Windows-installatie als de documenten-mappen zijn onzichtbaar,
Zie de reactie van ArtstudioG. Je kunt gewoon in een andere installatie alles benaderen.
Ga op de schijfletter staan, bijv. de E als hij nu E heet.
Dan rechter muisknop zoals gezegd naar de beveiliging gaan en daar bewerken.
Daar ga je jouw account volledige toegang geven.
Evt. kun je via de geavanceerde opties ook nog eigenaar worden.
Het kan zijn dat je voor bepaalde delen bij "beeld" in de verkenner de verborgen bestanden en mappen weergeven actief moet zetten.
Voor deze tips moet je uiteraard wel als administrator zijn ingelogd.

Het kan een probleem geven als de drive of delen daarvan versleuteld zijn. Maar dat lijkt me bij een digibeet niet het geval.
 
Je moet dan de betreffende laptop hiermee wel kunnen booten, wat hier niet zal lukken omdat hij defect is .
Als de HDD in de pc hangt van TS is de kans groot dat hirens boot die herkent en wie weet.... dat tooltje kan echt veel!
 
Hoewel de laptop niet meer op wil starten met de door mij bestelde correcte oplader ga ik ervan uit dat de harde schijf nog gewoon intact is. Ik kan er alleen niet bij.
Zit de batterij nog in de laptop of niet ? Meeste digibeten weten niet als de stroomadaptar aangesloten is en in het stopcontact zit de laptop ook werkt zonder batterij .
De stroomadaptar dient ook om de batterij op te laden als die niet gebruikt word . Een volledig opgeladen batterij haal je dan uit de laptop als die gevoed word langs het stopcontact en plaatst men terug als men de laptop gebruikt waar die niet op netstroom kan aangesloten worden . Als de batterij constant in de laptop blijft zitten en de strromadaptar in het stopcontact zit , zal dit de levensduur van de batterij verkorten en sneller moeten vervangen worden of als je pech hebt , de batterij stuk zal gaan .
 
Hirens kun je dus ook gebruiken in een perfect werkende pc, als de HD niet te benaderen valt via de werkende pc kun ja alsnog deze te benaderen via de Hirens boot usb of cd. Als je opstart met de Hirens krijg je een soort win 10 uiterlijk waarbij er allerlei hulpprogramma´s beschikbaar zijn.
Doet die betreffende laptop nog iets, boot scherm of zo, zou me verwonderen dat deze defect gaat door een te lage spanning, misschien batterij stuk maar de laptop stuk door te lage spanning heb ik nog nooit gehoord.
 
Het probleem is dat mijn pc de schijf wel ziet maar het grootste deel van de inhoud niet.
Ik vermoed dat dit komt door het Windows wachtwoord waarmee de schijf beveiligd is. Zowel de Windows-installatie als de documenten-mappen zijn onzichtbaar, ook als ik de schijf met Linux vanaf USB benader.
Ik vermoed dus dat het onzichtbare gedeelte versleutelt is met Bitlocker als het windows 10 pro is . Als leek zet je Bitlocker aan zonder zich verder af te vragen wat Bitlocker juist uitvoert . En zijn mappen en bestanden met bitlocker versleutelt kun je die ook niet zien met een Linux live USB stick .
 
Even een paar dingen rechtzetten.

Als het puur een rechten probleem zou zijn, wat sommigen hierboven beweren, dan zouden de hoofdmappen (C:\windows\, c:\program files, en C:\Users\) gewoon zichtbaar moeten zijn, alleen kan je ze dan niet openen. Maar hier ontbreken de mappen totaal, zelfs de Windows map ontbreekt. De Windows map zou altijd zichtbaar moeten zijn.

Als het een bitlocker versleutelde schijf was zou je een vraag om de sleutel krijgen als je hem probeert te openen, dus dat is het ook niet.

De pc 5 minuten uit laten staan heeft(ook in dit geval) hier totaal geen nut, als de schijf hetzelfde gedrag vertoond in een andere computer.

Wat ik eerder vermoed is dat er kortsluiting is geweest in de laptop, ook omdat hij nu niet meer opstart met de juiste adapter. Waarschijnlijk is dus ook de harddisk gefrituurd, of is de inhoudstabel van de harddisk beschadigd/verloren gegaan.

Paar vragen:
1. Staan er nog wel mappen of bestanden op de harddisk, en zo ja, kan je die openen?
2. Geeft de harddisk in verkenner wel de juiste grootte aan en heeft hij een indicatie van hoeveel ruimte gebruikt/vrij is?
3. Hoe wordt de schijf weergegeven in schijfbeheer? (een printscreen posten is ook goed)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan