• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Outlook kopjes verwijderen/verbergen bij mail ophalen

zonder naar de afzonderlijke accounts te hoeven.
Dat is het bekende nadeel van imap accounts. Thunderbird heeft daar ook geen optie voor.
Een mogelijkheid daar is om een postvak in te maken en daar mails van andere accounts naar toe te kopiëren. Bij Outlook zou dat vermoedelijk wel met regels te doen kunnen zijn lijkt me.

Met pop3 bestaat dat verschil niet omdat bij pop3 standaard al van 1 inbox gebruik wordt gemaakt. Tenzij je voor elke pop3 account een apart gegevensbestand maakt.
Vroeger kon dat niet. Dus van oudsher werken al mijn pop3 accounts met 1 gegevens bestand.
Nadeel is dat dit dan wel groter wordt, maar wel standaard 1 postvak in.

Ik heb eigenlijk nooit gekeken of geprobeerd of je imap ook op eenzelfde gegevens bestand kunt laten werken en of dat wel verstandig is als het zou kunnen.

heb eigenlijk nooit gekeken of geprobeerd of je imap ook op eenzelfde gegevens bestand kunt laten werken en of dat wel verstandig is als het zou kunnen.
Simpel, kan niet, omdat het lokaal slechts een kopie is van wat op de server in de mailbox staat.

Dus meerdere imap account samenvoegen kan niet, ieder geval niet op die manier.

Je kan wel automatisch alle mails uit een mailbox naar een andere mailbox verplaatsen, met regels of zelfs serverside regelen.

Je zou op de server kunnen instellen dat alle binnenkomende mail van account x@x naar account y@y wordt gekopieerd. Y@y wordt dan een verzameling van alle mail.

Simpel, kan niet, omdat het lokaal slechts een kopie is van wat op de server in de mailbox staat.
Nou ik denk niet zozeer om die reden, want dat is feitelijk met pop3 ook zo als je dat in stelt c.q. staat standaard volgens mij zelfs op 14 dagen op server bewaren in Outlook.

Ik denk eerder dat het niet kan omdat je met imap niet alleen je mail maar alle postvakken in je gegevensbestand krijgt. En dat kun je dus niet zomaar delen, mail wel.

De kopieer mogelijkheid noemde ik al in m'n eerste alinea.
Als je heel wat imap accounts hebt is het anders ook behoorlijks scrollen. :)

Het ligt wat anders. Stel je hebt 5 mailboxen en het lukt je aan één OST bestand te koppelen. Wat gaat er dan gebeuren, alle mail wordt dan verzameld in dat OST bestand en gaat dan naar alle mailboxen terug op de server, dus krijg je 5 identieke mailboxen met alle mail van die mailboxen.

Tweede probleem. Je kan niet een OST bestand koppelen aan meerdere accounts. Dus niet een standaard.ost bestand voor mailbox a, b en mailbox c.
OST file is a highly encrypted file bound with the secrete key with the Outlook account. To access the OST file with the Outlook account, it must match both secrete keys. In case of a mismatch, the OST file does not respond to the Outlook account.
Ook meerdere emailadressen aan dezelfde OST bestand koppelen is vanwege de beveiliging niet mogelijk. (bron: Microsoft technet)

Ik denk eerder dat het niet kan omdat je met imap niet alleen je mail maar alle postvakken in je gegevensbestand krijgt. En dat kun je dus niet zomaar delen, mail wel.
Imap synchroniseert alleen mailboxen, geen agenda's of andere dingen. Daarvoor heb je het Exchange protocol of andere protocollen. Of bedoel je wat anders?

Het ligt wat anders.
Nee zoveel anders is dat niet hoor, want het postvak in gedeelte is (op een hosting server in elk geval) exact hetzelfde als bij pst bestanden en je koppelt ook meerdere pop3 accounts aan 1 .pst bestand. Lokaal uiteraard.
Dus dat gedeelte is gewoon identiek, mail=mail.
Het ligt echt er aan dat imap meerdere mappen zijn zoals ik zei en niet alleen 1 inbox.
Mail gaat niet terug naar alle mailboxen op de server want de mail blijft op de server staan.

Je krijgt alleen mail terug op de server als je ze van de server wist en dan lokaal weer terug gaat zetten en dan synchroniseren. Maar dat heeft met die meerdere mappen te maken.

Ik zien het aan de server kant. Er is gewoon 1 postvak in en of jij nu pop3 of imap gebruikt maakt op de server 0 uit v.w.b. de inbox. Daarom zijn er ook meerdere pop3 accounts te koppelen aan 1 pst bestand ook al laat je de mail op de server staan zoals met imap.

Bij imap (dus .ost) kan dat niet omdat je bij imap alle mappen koppelt. En dan heb je dus inderdaad ook twee-weg communicatie nodig o.a. voor de verzonden items map en de deleted items map. Omdat je meer op de server afhandelt dan lokaal.

Een .pst file kan trouwens ook encrypted zijn.
Ook meerdere emailadressen aan dezelfde OST bestand koppelen is vanwege de beveiliging niet mogelijk. (bron: Microsoft technet)
Nee die bron is niet MS Technet maar learn.microsoft.com waar je naar verwijst en het betreft een reactie van iemand. En daar gaat het over een outlook account, niet een gewoon imap account.
Die zijn gewoon hetzelfde encrypted zoals .pst files ook.
Maar dat doet feitelijk verder niet ter zake, want op de server is 0 encrypted, totaal niets. Behalve misschien bij exchange maar daar hebben we het niet over.

Of bedoel je wat anders?
Ja ik bedoel gewoon alle mail mappen. Pop3 doet alleen de inbox.
Imap deelt alle mappen, dus verwijderde items, spam, verzonden items en daarom is daarbij tweewegverkeer noodzakelijk en daarom kun je die .ost niet delen.

Ik begrijp de discussie niet helemaal want we zijn het immers eens dat je een .ost niet kunt delen.

Ik begrijp de discussie niet helemaal want we zijn het immers eens dat je een .ost niet kunt delen.
we zijn het eens, alleen niet om de reden waarom het niet kan. 🤪

/me krijgt een dejavu. Volgens mij hebben we dat al eens gehad :)

me krijgt een dejavu. Volgens mij hebben we dat al eens gehad :)
Zo'n soort discussie waarbij we het eens zijn alleen niet over de methode? Zou zomaar kunnen, staat me ook vaag zoiets van bij. :D

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan