• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Over naar windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

catmen

learning senior
Lid geworden
17 jun 2011
Berichten
807
Waarderingsscore
31
Hallo,
Ik draai nog met Windows 7 pro en dat gaat goed, ik overweeg echter een upgrade naar Windows 10 een clean installatie blijkt te prefereren als ik op diverse fora zie, ik ben niet zo’n pc nerd vandaar mijn vraag kan ik ook over naar win 10 terwijl win 7 aanwezig is, ik merkte wel dat door de vele updates van Windows 7 ( en dat waren er al heeeel veeeeeel) mijn SSD van 500gb over de helft vol zit ( ik update regelmatig de andere aanwezige programma’s maar dat zijn er niet zo heel veel) zal een installatie van win 10 mijn pc wat opkuisen en dan heb ik het over alles (ook de updates ) van Windows 7?
Thx
Catmen
 
Het schoon installeren van Win 10 zal de ssd zeer zeker opkuisen want alles wordt verwijderd. Ik weet niet of je daar wel trek in hebt? (al je progjes opnieuw installeren na de schone installatie van Windows kost, afhankelijk van de hoeveelheid progjes, toch al gauw een avondje of twee)

Doe je een upgrade dan zal de schijf eerder wat voller raken.
 
Wil je nog gratis overschakelen naar windows 10 dan kan je best eerst je bestaande windows 7 updaten (vanuit windows via het Media Creation Tool, deze computer updaten). Nadat dit gebeurd is (je hoeft geen updates te installeren), kan je via datzelfde Media Creation Tool een USB-stick aanmaken voor een cleane installatie. Eens je windows 10 een keer hebt geïnstalleerd gaat ie je gegevens bewaren in het bios en kan je nadien gratis een clean install doen (wordt automatisch geactiveerd). Misschien ook voordat je begint een image maken van je bestaande windows 7, je weet maar nooit.
 
Het schoon installeren van Win 10 zal de ssd zeer zeker opkuisen want alles wordt verwijderd. Ik weet niet of je daar wel trek in hebt? (al je progjes opnieuw installeren na de schone installatie van Windows kost, afhankelijk van de hoeveelheid progjes, toch al gauw een avondje of twee)

Doe je een upgrade dan zal de schijf eerder wat voller raken.
Ja een schone installatie zal wel het beste zijn maar juist daar zie ik tegen op, niet zozeer tegen die twee avondjes want ik heb de tijd maar wel tegen de problemen die je kan tegenkomen zoals programma’s die niet goed meer werken en ook moeten ge-upgrade worden, terug ingeven van serie nummers die ik moet zoeken, zo werkte bij overgang van Xp naar 7 mijn scanner niet meer, geen drivers e.a en moest een nieuwe aanschaffen, enz.
Ik dacht dat een Windows 10 installatie alle voorgaande Windows installaties zou verwijderen dat is misschien wat veel gevraagd van Microsoft.
Thx
Catmen
 
indien jij de huidige Windows 7pro ga upgraden naar de Windows 10dan verkrijg je de Windows 10 pro ..
nadat de upgrade voltooid is zie je op de C een Windows.old map staan deze kun je verwijderen via de schijfopruiming "systeembestanden opschonen "...
de Windows.old map laat je toe om binnen de 10 dagen terug te gaan naar de Windows 7 pro maar aangezien de ondersteuning voor de W7 stopt de 14/01/2020 zou dit niet aan te bevelen zijn !
m.a.w. na 10 dagen word de Windows.old automatisch verwijderd..
je spreekt dus niet meer over xp of de W7 van het moment je de Windows 10 draaien heb zijn deze verleden tijd .
 
Als je een update doet van win 7 naar win 10 maakt Windows een Map aan met de naam Windows old.
(ingeval je de installatie wilt terugdraaien naar de vorige versie)
Na acht of 10 dagen verwijderd Windows die map automatisch. (althans bij mij) Je kan zelf de map verwijderen, dat moet echter op een bepaalde manier gebeuren. Als het zover is kan je hierover een nieuwe topic starten.
Link W10
 
Ok bedankt voor deze info, ik ga me nog even beraden, mijn huidige pc dateerd van 2011 hij krijgt dus al wat ouderdom ik heb nu naar mijn “vaste” pc verkoper een mail verstuurd voor een prijsaanvraag voor een nieuwe pc die ik hier en daar wat zou laten aanpassen, daarop installeerd die de laatste Windows versie die bij aankoop inbegrepen is dan zit ik ineens met een clean systeem met alle up to date drivers en dan blijft alleen het herinstalleren van programs, ik wacht zijn prijsopgave even af. En dan nog wat sparen als het die richting uitgaat natuurlijk.....
Catmen
 
@catmen, je hebt nog wat tijd maar hou ermee rekening dat Microsoft stopt met de ondersteuning van Windows 7 op 14 januari 2020 (beveiligingsrisico's)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan