• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Overstappen van 8.1 naar Windows 10: raadzaam en hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Omdat Adobe Creative Cloud steeds meer programma's uitbrengt die enkel onder Windows 10 draaien overweeg ik om misschien toch de gok te wagen/stap te nemen om over te stappen op Windows 10.
De gratis upgrade is niet meer mogelijk, dus de vraag is nu: hoe pak ik dit aan?
En is bijvoobeeld StartIsBack (Startknop in Windows 8.1) compatibel of nog nodig?
Graag advies!
 
Hoi Berend, ik kan je vertellen dat ik lang Windows 8,1 heb gebruikt en eigenlijk niks meer met Windows 10 te maken wou hebben.

En toen kwam de eerste Redstone oktober 2018 versie 1809 uit.
Nadat ik bij iemand een Thinkpad R61 van Windows 7 heb geupgraded naar vermelde versie (zonder verlies van documenten overigens), bemerkte ik hoe dat oude notebook zoveel spontaner was geworden dankzij Windows 10, besloot ik zelf de gok te wagen en mijn Dell Precison M6400 uit 2009 ook met die versie uit te rusten.

Ik kon gewoon een schone installatie doen, want het notebook had allang een digitale Windows 10 licentie.

En ik heb er geen spijt van gehad, wat een fijne versie is die 1809.
Mijn Dell is daarmee gewoon aan zijn derde jeugd begonnen.

Windows Defender draait in mijn Windows 10 in de Enterprise versie en in een zandbak; bovendien is bescherming tegen ransomware geactiveerd.
 
Was niet interessant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Abraham, ik heb niet zoveel zin in een schone installatie, want Windows 8.1 loopt als een tierelier.
Dus alleen een upgrade is nodig. Ik ben anders nóg meer tijd kwijt met het herinstalleren van diverse programma's en bestanden.
Je raad me dus aan om de gok te wagen..?
 
Jij zal een upgrade moeten doen.

En nee, het wordt geen gok.
Waarschijnlijk zelfs, dat jij je afvraagt waarom het niet eerder te hebben gedaan.

Ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 en klik op de blauwe knop Hulpprogramma nu downloaden.

Daarmee download jij het Media Creation Tool 1809.

Dat dien je op te starten en na een kleine voorbereidingstijd kies je dan voor het downloaden van de ISO voor een andere computer.

Heb jij een USB-stick van 8 GB of groter, redt dan eerst de bestanden daarop en kopieer die naar een lokatie in jouw computer.

Download Rufus: https://www.gratissoftware.nu/downloaden/rufus.php en gebruik Rufus om de ISO naar de USB-stick uit te pakken.

Is dat gebeurd: open vervolgens de USB-stick en klik met rechts op setup.exe en kies dan Als adminstrator uitvoeren.

In één van de allereerste venstertjes zal dan jouw versie van Windows 8.1 met een groen vinkje erachter getoond worden.

Dat betekent niks anders dan dat jij een legitieme upgrade kan doen.
Klik op volgende en kies niet voor het downloaden van updates en ga dan uiteindelijk voor een installatie met behoud van bestanden.

Die installatie kan eventjes duren - zeker op een gewone HD.
Succes ermee.
 
Ik ga binnenkort aan de slag, Abraham. De installatie zal op een ssd komen, dus duurt (iets) minder lang, hoop ik.
 
Vanuit het Media Creation Tool kan je (ipv het ISO bestand te downloaden) ook rechtstreeks een installatie USB aanmaken, dan kan je de stap met Rufus gewoon overslaan en heb je gelijk de USB-opstart stick. Daarna gewoon de stappen volgen van Abraham vanaf "Is dat gebeurd: open …."
 
Rufus en Media Creation Tool zijn gedownload.
Ik hoop in de loop van volgende week de upgrade te doen. Het betreft de werk-pc van de zaak van mjn vrouw, dus ze wil geen dag zonder pc.
 
@artstudiog - Ik denk dat de Rufus meethode allengs wel sneller is.
Hoelang doe je er dan over met Rufus en Media Creation Tool? Ik heb gisteren een nieuwe bootstick (w10) gemaakt en dit was op een kwartiertje volledig afgewerkt.
Zou dit met Rufus dan nog sneller werken
 
Ik had hier hetzelfde, stick rechtstreeks vanuit Medi Creation Tool op nog geen kwartiertje. Ik denk met Rufus quasi hetzelfde alleen een extra handeling erbij :p
 
Alles draait er natuurlijk ook om hoe hoog de schrijfsnelheid van de USB-stick is.
In ieder geval doet Rufus er bij mij ongeveer 5 minuten over.
 
Nog sneller? Ik heb er feitelijk nog niet opgelet. Ga uit nieuwsgierigheid volgende keer eens op letten. Mijn pc heeft een Intel i7-6900K, Nvidia 1080 gr.k., en 64 gb RAM. Zou toch ook snel moeten zijn. Mijn usb sticks zijn bijna alle USB 3. Ik gebruik deze meestal alleen voor bootsticks, geen data. Welke configuratie heeft jullie pc's? Gewoon nieuswgierig.
 
Het lijkt mij een leuk idee, om een mogelijkheid te schapen, waar geïnteresseerden de configuratiegegevens van hun computer kunnen vermelden.
 
Er is op de desktop nog 22 GB beschikbaar op de ssd. Is dat genoeg om de update, inclusief tijdelijke bestanden, uit te voeren?
 
Hoe groot is die SSD dan - heb je er ook jouw peroonlijke mappen in staan?
 
Grootte is 120 GB. En van de effectieve 111 is 89 GB in gebruik.
Veel Adobe programma's.
 
Dat wordt lastig denk ik.
Want Windows 8.1 zal in de map Windows.old geschoven gaan worden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan