• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies PC 24/7 laten draaien zonder problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stripfiguur

Gevestigd lid
Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
212
Waarderingsscore
0
Ik heb een PC met relatief goede specs in een serverbehuizing.
Deze draait een muziekserver en moet 24/7 blijven draaien.
Hij staat niet bij mij thuis dus ik bedien hem via Teamviewer.

Soms is het probleem dan is de server gestopt en kan ik de pc niet meer benaderen via teamviewer.
Ik moet dan bellen met diegene waar de pc staat om hem uit en aan te zetten, dan komt hij weer online en gaat verder met wat hij moet doen.

Weet iemand wat het kan zijn dat hij zomaar het internet verbreekt?
Ik kan er niet eenvoudig een beeldscherm aan koppelen dus het is lastig om op het moment zelf daar heen te rijden kijken wat hij aangeeft oid.
Automatische updates van Windows heb ik uitgeschakeld, zodat hij niet zelfstandig opnieuw wil gaan opstarten.
 
Je kan die toch vanop afstand laten booten via LAN .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Waarom Windows en geen Linux server ?
Omdat ik er niet zo heel veel verstand van heb en de programma's op windows draaien.
Is een geavanceerde muziekspeler die nonstop door blijft draaien.
Ik zie het daarom ook niet echt als een server maar als een PC die aan blijft staan.
Hij werkt verder ook wel prima, alleen na een week of 2 wil die er wel eens mee stoppen.
 
Blijft de vraag wat er dan gebeurt daar, alleen netwerk, programma of de hele PC die uitvalt?
Bij de laatste kun je instellen dat hij weer aan moet na een BSOD en het programma zelf laten starten kun je instellen.
 
Ik zie het daarom ook niet echt als een server maar als een PC die aan blijft staan.

Wat denk je wat een server is ? Dat is een PC die gewoon draait onder een ander besturingssysteem .Dit forum staat ook gehost op een server die 24 / 24 moet blijven aanstaan.
Als die PC 24 / 24 uur moet blijven aanstaan en werken word die ook voldoende gekoeld en stofvrije ruimte ?
Wat is een server ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Server
 
Weet iemand wat het kan zijn dat hij zomaar het internet verbreekt?

Stel dat ik die computer nu ook eens zou kunnen benaderen via teamviewer , en ik verbreek de internetverbinding ?
 
Doordat mijn laptop altijd ongevraagd start zodra er stroom in de buurt is, weet ik nu dat er een instelling in het BIOS is die dit veroorzaakt.

Deze instelling is juist ten bate van mensen die willen dat de computer na een stroomonderbreking onmiddellijk verder gaat.

Ik zeg het maar even. :)
 
Je weet toch dat bij een desktop als er een stroomonderbreking is dat die uitvalt . En een laptop ook als er geen batterij in zit .
En als een laptop te heet word dat die ook heropstart .
 
Je kunt inderdaad in het BIOS instellen wat er moet gebeuren na een stroomuitval op het moment dat de spanning terugkomt: uit blijven, aan gaan of terugkomen in de staat waarin hij was ten tijde van de uitval.
Voor TS: klein scriptje maken wat periodiek controleert of er verbinding met internet is. Als er geen verbinding is > pc herstarten.
 
Mensen voor dit soort taken hebben we toch de NAS uitgevonden!
 
Je kan ook een powerpack plaatsen tussen stopcontact en pc, dan wordt stroomuitval direct opgevangen door een batterij tot er terug stroom is.
 
Och, ook bij mij heeft er geruime tijd een PC gefungeerd als fileserver. NAS was nog boven budget, PC was reeds op overschot aanwezig. Nu inderdaad al weer een tijdje een NAS draaien.
 
Het gaat niet om een stroomuitval. De "server" draait nog gewoon alleen de verbinding is verbroken.
Ik zal eens proberen om d.m.v. taakbeheer de pc elke nacht om 02:00 opnieuw te laten opstarten. Wellicht heeft dit positief effect.

Bedankt voor de reacties.
 
Het gaat niet om een stroomuitval. De "server" draait nog gewoon alleen de verbinding is verbroken.

Dat is dan een Time-out probleem !
 
Kijk inderdaad eens naar je energie schema en de instellingen van je harde schijven daar?
 
Misschien staat de optie bij Energiebeheer dat de computer de netwerkadapter mag uitschakelen om energie te sparen ingeschakeld?
 
Misschien staat de optie bij Energiebeheer dat de computer de netwerkadapter mag uitschakelen om energie te sparen ingeschakeld?
Hoi, bedankt voor het mee denken.
Ik heb het gecheckt, alles staat op vol gas dus dat kan het probleem niet zijn.
Heb nu uit noodzaak een taak gepland om elke nacht opnieuw op te starten, het werkt wel maar zo hoort het niet natuurlijk.
 
Je kunt ook een taak aanmaken die elk uur een ping doet naar bijv. een server van Google of naar je router. Mogelijk houd je hiermee de verbinding 'wakker'. En als je het resultaat hiervan, inclusief datum en tijd, weg laat schrijven naar een bestandje kun je achteraf zien wanneer het fout gegaan is. Misschien wel elke dag/nacht op hetzelfde tijdstip, misschien kun je dan een relatie leggen met andere gebeurtenissen.
 
Je kan eens met GlassWire proberen. Daarmee kan je monitoren wanneer een apparaat je netwerk binnenkomt of verlaat. Zo kan je ook zien wanneer de verbinding wordt uitgeschakeld.
 
Wederom bedankt.
Nu hij elke nacht opnieuw opstart leek het te werken.
maar helaas, er is weer geen enkele interactie met de PC op afstand mogelijk.
Het lijkt er dus op dat hij vast loopt o.i.d. omdat blijkbaar de taakplanner ook niet werkt.

GlassWire wil ik wel eens proberen, andere tips blijven welkom!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan