• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC crasht als ik vsync uitzet bij een spel

Fiko0

Gewaardeerd
Lid geworden
2 feb 2010
Waarderingsscore
2
Hallo allemaal,

Na jaren gamingvrij mijn pc gebruikt te hebben, heb ik nu weer eens Battlefield 1 geïnstalleerd. Heb het spel nu een aantal dagen op hoge video settings zonder problemen gespeeld.

Echter wil ik input lag vermijden maar toen ik in het spel vsync uitzette sprong het scherm gelijk uit en begonnen de ventilatoren van de videokaart heel hard te draaien.

Heb al de nieuwste radeon drivers geïnstalleerd maar haalt niks uit.

Als ik de videokwaliteit settings in het spel lager zet dan wil hij nog wel aan blijven.

De videokaart, processor enal had ik ergens in 2018 allemaal al op verschillende manieren een stresstest onder laten gaan en dat ging goed. Msi afterburner verwijderd om conflicten te vermijden met radeon maar niet geholpen

Iemand een idee? Misschien drivers met de hand en daarna via config verwijderen? Zijn er programmas voor een clean install?

Systeem:
i5 7600K 3.8ghz
Radeon RX 480 4GB
16GB ddr4
Samsung 250GB SSD
Seasonic Focus Gold 750 watt
MSI Z270 Tomahawk moederbord.

Heb al de nieuwste radeon drivers geïnstalleerd maar haalt niks uit.
Zet eens 2 versies ouder er op en probeer dan eens.
Of specifiek via Google gaan zoeken naar dat probleem met die kaart.

Ik had een vaagheid met een nVidia kaart en moest ook 2 versies terug voordat het euvel pas in een weer nieuwe driver gefixed werd. Ooit eerder ook al eens gehad.
Alleen heb ik geen Radeon kaarten, ooit 1x gehad en daarna alleen nog maar Gforce.

Zet eens 2 versies ouder er op en probeer dan eens.
Of specifiek via Google gaan zoeken naar dat probleem met die kaart.

Ik had een vaagheid met een nVidia kaart en moest ook 2 versies terug voordat het euvel pas in een weer nieuwe driver gefixed werd. Ooit eerder ook al eens gehad.
Alleen heb ik geen Radeon kaarten, ooit 1x gehad en daarna alleen nog maar Gforce.

Ik denk het probleem te hebben gevonden. Ik ben allereerst op zoek gegaan naar een driver die vrij in de buurt komt van BF1's release date. Uiteindelijk driver 16.12.2 die in januari 2017 uitgebracht werd gedownload. Allereerst met DDU de huidige driver in veilige modes verwijderd en vervolgens 16.12.2 geïnstalleerd ZONDER Radeon software !! Heb MSI afterburner geïnstalleerd, spel direct opgestart en ja hoor geen crash of lag. Doet het goed zelfs goed op ULTRA settings.

PC uitgezet. Na uur weer opgestart om BF1 te spelen. En toen begon het weer, veel lag en crash.
Ik startte de PC opnieuw op en zag dat uit het niets Radeon software geïnstalleerd stond terwijl ik maatinstallatie had verricht en slechts voor de drivers koos. Ben daarna op zoektocht geweest en het schijnt dat Windows automatisch driver updates kan uitvoeren en dus ook software installeren die erbij hoort. Deze functie meteen uitgeschakeld, het geheel proces van DDU enal weer uitgevoerd en nu blijft mijn systeem vrij van Radeon software.

Dus ik durf niet precies te zeggen of het de drivers was of Radeon software maar denk combinatie van.

Dus ik durf niet precies te zeggen of het de drivers was of Radeon software maar denk combinatie van.
Je kunt dat eenvoudig testen. Gewoon de nieuwste drivers weer er op zetten maar dan zonder de Radeon software en kijken of het dan goed blijft gaan.
Ik heb geen flauw idee of die Radeon software iets automatisch overklokken doet. Ik heb soortgelijke vage ervaringen gehad met PhysX van nVidia, daarom dat ik die normaliter ook niet meer mee installeerde.
De laatste tijd wel weer en het lijkt goed te gaan.

In elk geval goed dat je het gevonden hebt en zelfs daardoor ook op Ultra settings kunt spelen, dat scheelt wel een bak. :)

Je kunt dat eenvoudig testen. Gewoon de nieuwste drivers weer er op zetten maar dan zonder de Radeon software en kijken of het dan goed blijft gaan.
Ik heb geen flauw idee of die Radeon software iets automatisch overklokken doet. Ik heb soortgelijke vage ervaringen gehad met PhysX van nVidia, daarom dat ik die normaliter ook niet meer mee installeerde.
De laatste tijd wel weer en het lijkt goed te gaan.

In elk geval goed dat je het gevonden hebt en zelfs daardoor ook op Ultra settings kunt spelen, dat scheelt wel een bak. :)

Ik ga het voor nu eventjes zo laten nu het goed is.

Ja dat begrijp ik ook niet maar waarschijnlijk zal er iets zijn dat met elkaar botst. Ik heb in afgelopen 3 jaar toen ik niet meer gamende ook wat tweaks uitgevoerd in Windows zelf misschien dat ik iets verkeerds uitgeschakeld heb staan. Beste is keer Windows geheel opnieuw installeren maar dat heeft voorlopig geen prio.

Kijken of mijn systeem straks ook Battlefield 6 dat in opkomst is aankan en anders wordt een upgrade wel essentieel.

Bedankt in ieder geval voor je tijd.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan