• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC herkent goede werkende externe harde schijven niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
USB 3 is een voorwaarde voor de Seagate. Ik kan niet vinden wat zijn stroomgebruik is, daar zijn fabrikanten weer vaag over geworden.

Zelf heb ik een Asus P5B bordje (USB2), en ook een WD USB3 schijfje, maar dat draai ik niet zonder Y-kabel, want het gaat hier gegarandeerd fout. Dit oude bordje (2006) heeft daar altijd problemen mee gehad.
Als ik dat schijfje in een 'modern' bord steek zie ik 5V op die poort staan (er zit vandaag voor de gelegenheid even een metertje tussen gestoken), maar steek ik hem op dat oude bord dan is dat soms 4,72V, strikt gesproken te laag. Het stroomgebruik van de WD varieert tussen 0,4 en 0,5 A, en 0,5A is voor een USB2 poort de minimale norm. Is de spanning door b.v. ouderdom van je voeding wat laag geworden, dan tellen alle marges net verkeerd op.

Indien de schijf "raw" wordt weergeven dan wordt de schijf toch gewoon gezien maar is de partitietabel vernaggeld.
Dat kopt dan gewoon.....
Bij voedingsproblemen heb je kans op de raarste problemen, omdat de beschikbare spanning kan fluctueren rond het nog aanvaardbare. Wordt de boel uiteindelijk net wel herkend, b.v. omdat de temperatuur in huis wat hoger is, en daarmee de voedingsspanning, dan loop je de kans dat bij een flinke kopieer-actie na 20 GB de boel ineens mislukt en verbreekt, omdat er bij (langdurig) schrijven meer stroom gebruikt wordt dan bij alleen lezen, er zijn onderweg soms pieken waar te nemen.

Voorstel: Speccy eens bekijken (met je schijfje aangesloten). Daar staat onder het moederbord de spanning vermeld voor 5V.
Bij mij klopt Speccy (softwarematige meting) heel aardig met de fysieke meting, maar 12V wordt raar weergegeven. Meet ik hetzelfde met Speedfan dan krijg ik te hoge waarden t.o.v. de fysieke meting.
Al met al onbetrouwbaar dus, maar wat Speccy van de 5V zegt zou ik wel willen weten.
Ik moet wel zeggen, als de 5V al te laag aangeleverd wordt, dan helpt een Y-kabel misschien ook niet, dan heb je eerder een gepowerde hub nodig.
 
Laatst bewerkt:
Schijf wordt gewoon gezien dus in schijfbeheer en als "raw" weergegeven wat sowieso niet door een te lage stroom levering komt, het is immers de partitietabel, komt de schijf van een W7 machine waar hij wel goed wordt gezien en hij zit nu op een W10 machine dan gebeurt dat vaker, heb het hier ook gehad.

Op de vraag of de schijf een externe voeding hebt lees ik niets, kan er wel door de antwoorden er vanuit gaan en de volgende vraag is dan, welk type Seagate is het exact en die kan niet extern worden gevoed?

Spanningen meet je door HW monitor te gegeuiken, Speccy kan daar fouten in geven en is daarin niet betrouwbaar.
 
Schijfjes zijn denk ik 2,5 inch, en hebben alleen een USB aansluiting, geen externe voeding mogelijk. Met alleen 5V moeten ze het doen. 3,5 inch schijven hebben een extra 12V voor de (grotere) motor.

Heb nu HWMonitor ook geïnstalleerd, en de spanningen komen griezelig overeen met wat Speccy mij liet zien.
 
Het is een Seagate Backup plus Slim, staat op de verpakking en dat hij backwards compatible is met USB 2.0 dat geeft op een andere pc ook geen probleem.
Zowel de Seagate Backup Plus Slim als de WD Elements hebben geen externe voeding.

Ik heb hier uit een donkere hoek een oude LaCie (uit 2009) getoverd die wel extern gevoed word en die word gewoon gevonden en gelezen. We zitten dus met voeding in de goede richting denk ik.

Ik zal zo een nieuwe speccy draaien, schijfbeheer staat nu al een tijd vast op "Verbinding met VDS (Virtual disk Service) maken..." Denk dat ik daar even op moet wachten?
 
De LaCie vind hij wel gewoon en kan ik ook openen etc. maar het maakt niet uit in welke poort ik hem stop, hij blijft zeggen dat ie in (E: ) zit. Terwijl Schijfbeheer op Verbinden met VDS.. stond verscheen in verkenner verscheen ineens nog een schijf. Ik kreeg toen zo'n trage groene balk waar de naam van de locatie stond en toen ik verkenner wilde sluiten klapte mijn PC op zwart (behalve de openstaande programma's). Toen ik de WD Elements er weer uit haalde werd alles weer normaal.

WD Elements weer aangesloten en de schijf verscheen weer in verkenner, nu zonder lang laden.
Aparte is wel dat die schijf Lokale schijf (F: ) heet terwijl het natuurlijk geen lokale schijf is. ook staat er geen balk onder met beschikbare data. Als ik op de schijf klik verschijnt weer de groene balk en veranderd de muis in het 'laden wieltje'. (Verder behalve Chrome niks openstaan)

Ondertussen staat Schijfbeheer al de hele tijd op Schijfconfiguratiegegevens laden...
Hij blijft nu dus in verkenner en Schijfbeheer hangen.

Kijkend naar Prestaties Taakbeheer heeft Schijf 2 (F: ) dezelfde capaciteit als schijf 0 (C: G: ) behalve dat schijf 0 hier systeemschijf heet en op 0% actieve tijd zit en schijf 2 achter systeemschijf nee heeft staan op 100% actieve tijd zit.

En wat Speccy betreft, dat draait niet als ik de WD Elements achter in een USB poort heb zitten terwijl hij daar dus juist zichtbaar is in schijfbeheer. In deze run zit hij voor, wel zichtbaar in apparaatbeheer, hopelijk heb je daar wat aan?
 
Hoe lang heb jij de PC niet herstart ?
Doe dit eerst gezien de rare problemen: Windows afsluiten, PC uitschakelen dus, stekker er uit trekken, drie keer op de aan/uitschakelaar drukken, stekker er weer in en opstarten. Dat is even echt vers beginnen.

Het 5V voltage is hier OK, 5V = 5,136, prima 😳

Speccy_temps.jpg
Maar wat opvalt is Memory controller; daarbij heb ik op mijn mobo (ook DDR2) precies de dubbele spanning, 1,832 V, in Speccy en in HWMonitor, en volgens bronnen moet dat 1,8V zijn.
Nou weet ik daar niet genoeg van. En er is de mogelijkheid dat Speccy dat fout meet, dus meerdere programma's om te meten zou misschien gewenst zijn. Is er een programma van Asrock wat daar helderheid over kan geven ?
 
HWMonitor komt op hetzelfde zie text bijlage.

De PC gaat elke avond uit en volgende dag weer aan maar ik zal zoals omschreven opnieuw opstarten.
 

Bijlagen

  • HWMonitor.txt
    16 KB · Weergaven: 5
Dit tool zal jouw moederbord het best kennen:
( Socket 775, Intel P965 - P5B-DE )

Ik neem aan dat als die spanning echt zo laag is dat dat mobo niet eens opstart, want ik lees specs voor DDR2 van 1,8V ± 0,1V toegestaan.

Wel proberen om nogmaals die 5V te meten met ook een disk aangesloten, of zelfs twee ?
 
Laatst bewerkt:
Hierbij screens van OC Tuner, dit is met de WD disk aangesloten.

Mobo opstarten is geen probleem, in principe draait alles ook prima. Ik gebruik de PC veel grafisch, Photoshop, Illustrator en Indesign, renderen, video editing etc. geeft nooit echt problemen. Het is een samengesteld systeem en op z'n tijd vervang ik eens wat of voeg ik wat toe als het nodig is.
 

Bijlagen

  • OC Tuner.jpg
    OC Tuner.jpg
    474,5 KB · Weergaven: 9
Beter zo.
Alle waarden zien er eigenlijk prima uit :confused:

Raadsels . . . Ik neem aan dat het kabeltje ook wel eens gewisseld is ?
Het enige wat ik zelf nog zou doen is fysiek de USB spanning van 5V meten terwijl een schijf aangesloten is aan dezelfde interne hub.
 
Ik moet even een spanningsmeter regelen dan zal ik dat doen
 
Enig idee hoe ik dat met een gewone spanningsmeter test? Ik heb geen USB spanningtester / voltmeter.
Of is een afgeknipt USB kabeltje en het uiteinde meten een mogelijkheid? Ik heb er daarvan tig liggen.
 
Er zijn insteek USB metertjes die je tussen de connector en het apparaat steekt. Dat is ideaal. Maar nu lees ik dat je die niet hebt . . .

Inderdaad, afgeknipte USB kabel. Als het goed is rood en zwart zijn de 5V.
Indien andere kleuren, dan even met de weerstandsmeting (200 Ω bereik) meten welke twee draden aan de buitenkant van de stekker zitten, die zijn de plus en min.
Vergeet je meter niet terug te zetten naar je 20V bereik.
 
Gemeten met afgeknipte USB kom ik op alle poorten op 4,72
kabellengte is daarbij ca. 5 cm
 
Miss. eens stoppen met het concentreren op de voltages, er zit altijd een foutmeting in externe voltagemeters (eigen weerstand), het niet kunnen voldoen aan de stroomvraag zou nog het probleem kunnen zijn.
Wordt gewoon 5Volt geleverd en de USB 2.0 hub kan 500mA leveren, wordt er meer gevraagd doen de apparaten het niet.
Miss is dit dan een oplossing.
En de schijf wordt daar echt niet "RAW" van, die doet het wel of niet.

 
Ik had ook even gekeken op de andere PC, daar is de USB poort 5.05V en op het Macbook 5.
Die Charger doctor kwam ik ook tegen bij Bol.com die is nog redelijk betaalbaar.

USB hub met externe voeding had ik ook naar gekeken maar is het niet een beetje zonde/ zinloos om een 3.0 op een 2.0 poort aan te sluiten? Is het dan niet handiger om er eerst een USB 3.0 PCI Express kaart in te zetten, ik heb daarvoor nog beschikbare sleuven.
Kan natuurlijk ook eerst kijken of een hub met externe voeding werkt en er dan pas een PCI Express kaart in te zetten.
 
Gemeten met afgeknipte USB kom ik op alle poorten op 4,72
kabellengte is daarbij ca. 5 cm
Dat is terwijl er op diezelfde poort geen disk zit natuurlijk ? Dus een onbelaste poort, alleen de meter. . . ? Dat is te laag. 5V ± 5% is minimaal 4,75V, en daar zit je onder. Dan zal dat belast met 0,5A nog lager uitkomen.
Miss. eens stoppen met het concentreren op de voltages, er zit altijd een foutmeting in externe voltagemeters (eigen weerstand), het niet kunnen voldoen aan de stroomvraag zou nog het probleem kunnen zijn.
Een Voltmeter is hoogohmig ( > 1 MΩ), en dat belast niks op die 5V, en zorgt op zich niet voor afwijkingen. Maar er zijn natuurlijk inderdaad altijd afwijkingen in meters zelf, nauwkeurigheidverschillen.
Check de meter (op hetzelfde 20V bereik) ook even met een verse alkaline batterij, die zou ongeveer 1,56V moeten zijn.
Het feit dat je andere PC's wel dichter bij 5V meet zegt eigenlijk al dat je redelijk goed aan het meten bent.

Ben het wel met LangePier eens dat er nu alleen maar een oplossing geprobeerd kan worden, en ik zou, omdat het al begint met een te lage spanning, een hub kopen. Het werken met een Y-kabel om stroom uit twee poorten te halen zou de spanning nooit boven die 4,75 kunnen brengen, dus zou wel eens kunnen mislukken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat er in jouw PC wel iets aan het 'vergaan' is, omdat die 5V niet meer voldoet. Ik zou eens meten op de Molex pluggen of daar de 5V nog voldoet. Zo niet, dan is het daarom misschien slimmer een hub te kopen, om zeker van 5V te zijn, i.p.v. de interne USB3 kaart die zijn 5V tenslotte ook weer uit de PC haalt.
Als het je voeding al is die te weinig spanning levert.... dan moet toch die ook ooit vervangen worden.

. . . Wordt gewoon 5Volt geleverd en de USB 2.0 hub kan 500mA leveren, wordt er meer gevraagd doen de apparaten het niet.
Er is hier een ander probleem . . . een kabel heeft weerstand, en daardoor verlaagt de spanning aan het eind van de kabel naarmate je meer stroom gaat afnemen. Dus als de schijf 0,5A gebruikt zal die USB poort zelf daar geen last van hebben, die schakelt zichzelf echt niet uit, maar het apparaat aan het eind van de kabel ziet wel een veel te lage spanning, omdat er al vanuit de poort (vóór de kabel) met te weinig begonnen is, 4,72V.
 
Zo'n USB metertje heb ik ook. Maar die bezorgt juist wel een afwijking in de 5V, omdat er ook een stroommeter in zit, stroom en spanning worden tegelijkertijd uitgelezen. Een stroometer heeft in serie met het stroomcircuit een weerstand geplaatst, om daarover een spanningsval te meten (welke dan op het display vertaald wordt in een stroom-uitlezing). En die spanningsval verlaagt de uiteindelijke spanning waar je apparaat op werkt dus wel, en is in ons specifieke geval flink nadelig.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dan sowieso voor een HUB met externe voeding gaan, een kaart is dan een toevoeging om ook echt gebruik te kunnen maken van de snelheid van usb 3.0.

Aan de andere kant, het is al een tijd geleden dat ik het moederbord heb vervangen dus dat zal inderdaad vast wel wat aan het vergaan zijn. Is het dan geen wijsheid die en wat er dan bij komt kijken te vervangen, dan heb ik meteen ook USB 3.0 poorten. Kan ik bijv. ook de processor (en videokaart) een update geven.
Voorkomt weer verdere slijtage problemen. Of is dat dan weer een beetje overdreven?
 
Ja, allemaal niet kloppende aannames, slijtage, vergaan, hoe kom je er op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan