• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Pc samenstellen voor piano geluiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cryptografiek

Nieuw lid
Lid geworden
17 aug 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
5
Mijn naam is Frans. Ik ben hier omdat ik een pc wil gaan bouwen met één specifieke eis: hij moet in real time pianogeluiden kunnen weergeven zoals in dit ongelofelijke filmpje. Dat is dus iets anders dan een muziekstudio-pc, waarin je gerust koffie kunt gaan zetten als er orketrale muziek wordt gerenderd of van effecten wordt voorzien. Het moet razendsnel (ultra-low latency), en in hoofdlijn single-thread.

Ik heb me wel al behoorlijk ingelezen, maar het gaat mijn eerste zelfbouw-pc worden, dus advies zou ik zeer op prijs stellen.

Ik heb al een boodschappenlijstje gemaakt, maar voordat ik daadwerkelijk ga shoppen zou ik willen horen of ik op de goede weg zit.

Moederbord: Asus Prime Z590-A
CPU: Intel i9 11900F
SDRAM: G.Skill Trident Z Royal F4-3600C16D-64GTRS geheugenmodule 64 GB 2 x 32 GB DDR4 3600 MHz
SSD 1: Samsung 970 EVO PLUS M.2 500GB
SSD 2: Samsung 970 EVO PLUS M.2 1TB
PSU: HKC-550W Silent
CPU Cooler: Be Quiet PureRock 2
Behuizing: BeQuiet PureBase 500 Black
Grafische kaart: MSI GT 710 2 GB
Windows 10
Ik denk voor zo'n € 1600 klaar te zijn - of zit ik er ver naast?
Voldoende koeling? Voldoende voeding? Stil genoeg? Dat zijn enkele vragen die bij me opkomen.
 
Titel verduidelijkt zodat het duidelijker is, waar over het gaat.
 
Ik snap het verband met de video niet helemaal. Daar wordt op een synthesizer gespeeld. Komt daar dan nog een PC bij te pas voor de bewerking, afgezien van het kale opnemen ? De synthesizer doet toch alle klankkleuring ?
 
Dat instrument wordt puur als MIDI-controller gebruikt. Via usb gaan de MIDI-instructies naar een pc, waar de pianogeluiden op staan.
 
Dat instrument wordt puur als MIDI-controller gebruikt. Via usb gaan de MIDI-instructies naar een pc, waar de pianogeluiden op staan.

Begrepen... MIDI.
(ik persoonlijk vind 64 GB nogal veel....)
 
het gaat dus om een digitale piano die jij verbonden wilt hebben met de pc ..
je dient dus ook de driver van de piano te installeren op de pc ..
aangezien de pc's geen midi poorten heeft dien je een adapter te gebruiken deze adapter heeft aan de ene kant een standaard MIDI-DIN- connector en aan de andere kant een usb poort ..
*de vraag echter is of het systeem dat je heb samengesteld ruimschoots voldoet om probleemloos te kunnen werken .. ja dus .
(mogelijk wist je dit alles al )
 
het gaat dus om een digitale piano die jij verbonden wilt hebben met de pc ..
je dient dus ook de driver van de piano te installeren op de pc ..
aangezien de pc's geen midi poorten heeft dien je een adapter te gebruiken deze adapter heeft aan de ene kant een standaard MIDI-DIN- connector en aan de andere kant een usb poort ..
*de vraag echter is of het systeem dat je heb samengesteld ruimschoots voldoet om probleemloos te kunnen werken .. ja dus .
(mogelijk wist je dit alles al )
De fantastische controller die ik in bestelling heb, de VPC-1 van Kawai, geeft zijn MIDI-signalen af via zijn eigen usb-poort.

Wat ik nog niet vermeld heb: ik heb al een geweldige geluidskaart gekocht die zeker een usb 3.2 gen 1-poort (het oude usb 3.0) gaat gebruiken. Het liefst laat ik die voeden door de pc.
 
Hallo Frans,

Ik zou de SSD's vervangen door de 980 Pro. Die zijn echt nog veel sneller dan de 970 Pro en werken via PCI Express 4.0. De doorvoersnelheid van veel data is daardoor een stuk vlotter.

Verder ben ik zelf niet overtuigd van het feit dat je zo'n overkill processor in casus i9 nodig hebt. Volgens mij kan het ook prima af met bijvoorbeeld een Intel Core i5. Voor real time verwerking van data is het hier vooral je opslag in combinatie met een snelle cpu. Maar daarvoor voldoet een i5 en zelfs ook een i3 prima voor. Natuurlijk als je er het geld voor hebt, spreek ik je niet tegen. Het is een beetje de ferrari met in twee seconden naar 300km/u aankopen om op de Nederlandse wegen te gaan rijden. Je kan dat doen, maarja... :)

Mogelijk is het wel nog een idee om voor de berekening van betere audioweergave te kijken voor een losse geluidskaart. Bijvoorbeeld Asus Xonar, die hebben een geïntegreerde cpu om geluid aan te sturen zowel wat binnen komt als wat buiten gaat om zo de systeemprocessor te ontlasten. Al kan je jezelf ook hier afvragen of dat in deze tijden nog echt meerwaarde heeft.

Groetjes,

Dave
 
Hallo Frans,

Ik zou de SSD's vervangen door de 980 Pro. Die zijn echt nog veel sneller dan de 970 Pro en werken via PCI Express 4.0. De doorvoersnelheid van veel data is daardoor een stuk vlotter.

Verder ben ik zelf niet overtuigd van het feit dat je zo'n overkill processor in casus i9 nodig hebt. Volgens mij kan het ook prima af met bijvoorbeeld een Intel Core i5. Voor real time verwerking van data is het hier vooral je opslag in combinatie met een snelle cpu. Maar daarvoor voldoet een i5 en zelfs ook een i3 prima voor. Natuurlijk als je er het geld voor hebt, spreek ik je niet tegen. Het is een beetje de ferrari met in twee seconden naar 300km/u aankopen om op de Nederlandse wegen te gaan rijden. Je kan dat doen, maarja... :)

Mogelijk is het wel nog een idee om voor de berekening van betere audioweergave te kijken voor een losse geluidskaart. Bijvoorbeeld Asus Xonar, die hebben een geïntegreerde cpu om geluid aan te sturen zowel wat binnen komt als wat buiten gaat om zo de systeemprocessor te ontlasten. Al kan je jezelf ook hier afvragen of dat in deze tijden nog echt meerwaarde heeft.

Groetjes,

Dave
Dankjewel, Dave!

Ik ga er mee aan de slag. Een externe geluidskaart heb ik al: De Zoom UAC-2.

Groetjes terug!
 
Het gaat om de samples van de Ivory II, die allemaal in het geheugen moeten worden geladen… En dat is nogal wat.


Minimum Hardware
2.0 GHz Quad-Core CPU
1.5 GB RAM
22 GB free hard drive space
Hard drive speed of at least 7200 RPM

Recommended Hardware
2.4 GHz Quad-Core CPU
2 GB RAM
77 GB free hard drive space
iLok key optional with Ivory 2.5

Wordt dit een PC alleen voor dat doel of staat het ook aan Internet met browser etc. voor dagelijks PC gebruik ?
64GB is zooooo veel. Als ik fora hierover lees dan gaat het meestal om 4 - 8 GB, en 32 GB nemen ze al niet in de mond.
Maar ja, misschien weet jij iets wat ik niet zie, of je hebt geld over om niet te willen twijfelen. Ik zelf vind € 450,- nogal veel als ik het niet echt zou gebruiken 🤔

Edit:
ik lees wel dat de totale sample size van de grootste piano 35 GB is. (Er zitten er drie in dat grootste pakket ?) Als jij zeker weet dat dat in zijn geheel in het geheugen geladen wordt heb ik niks gezegd, maar lezen doe ik dat tot nu toe niet.
 
Laatst bewerkt:
Wat de methode van het geheugengebruik is:
het eerste moment van de sample wordt in RAM gezet. Om hoeveel dat gaat weet ik niet, maar zeg een seconde. De rest wordt van schijf gelezen (mocht dat nodig zijn).
Belangrijk is het dan dat je de snelste SSD voor opslag van samples gebruikt. Als je een SSD voor uitsluitend samples gaat gebruiken, dan hoeft deze ook niet zo groot te zijn (250GB ?), en kan dus ook goedkoper. Voor de snelheid, verdiep je je in de snelste SSD, en niet het meeste RAM.
(Die Samsung scoort als één van de beste)
 
Laatst bewerkt:
Toch nog eens gekeken.
Je zou er qua snelheid beter aan doen om de Samsung 980 Pro te kopen:


In theorie:
Samsung 970 EVO PlusSamsung 980 PRO
VormfactorM.2M.2
InterfacePCIe 3.0 x4PCIe 4.0 x4
NVMe-protocol1.31.3c
leessnelheid3,500 MB / s7,000 MB / s
Schrijfsnelheid3,300 MB / s5,000 MB / s
heatsinkNietNiet
DuurzaamheidTot 1200 TBW (2 TB)Tot 1200 TBW (2 TB)
Garantie5 jaar5 jaar
PVPR€ 189.99 (1 TB)€ 260.99 (1 TB)

In praktijk:


Zoek anders zelf nog eens met de volgende termen:
samsung 980 pro versus samsung 970 evo plus
 
Hallo Frans,

Ik zou de SSD's vervangen door de 980 Pro. Die zijn echt nog veel sneller dan de 970 Pro en werken via PCI Express 4.0. De doorvoersnelheid van veel data is daardoor een stuk vlotter.

Dave
Sorry Dave, ik zie dat jij de snellere 980 Pro al had aanbevolen. Had ik niet gelezen, ik was te veel aan het zoeken.
Ik zie nu ook dat ik van jouw bericht geen e-mail kreeg 🤐
 
Laatst bewerkt:
Dank voor al jullie hulp! Vooral de tips voor de behuizing en980 pro ssd's hebben me goed gecorrigeerd. Alles is in huis, aanstaande zondag komt mijn zoon me helpen met het in elkaar zetten.
 
Fijn dat je een keus hebt gemaakt en kun je lekker genieten van de piano muziek :)
 
Leuk. Laat het resultaat nog even weten.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan