• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies PC upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tycho

Gevestigd lid
Lid geworden
17 dec 2014
Berichten
205
Waarderingsscore
2
Een post weer sinds een tijdje!

Met Battlefield V op de horizon komende maand ben ik van plan mijn PC weer te upgraden, dit om in ieder geval de beste FPS te kunnen krijgen op in ieder geval gemiddelde settings (het liefst eigenlijk hoogste).

Mijn specs zijn momenteel als volgt:
CPU
Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MEDIONPC MS-7728
Graphics
3071MB NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB (NVIDIA)

De specs voor Battlefield V zijn:
  • BATTLEFIELD V RECOMMENDED SYSTEM REQUIREMENTS
  • OS: 64-bit Windows 10 or later
  • Processor (AMD): AMD Ryzen 3 1300X
  • Processor (Intel): Intel Core i7 4790 or equivalent
  • Memory: 12GB RAM
  • Graphics card (NVIDIA): NVIDIA GeForce® GTX 1060 6GB
  • Graphics card (AMD): AMD Radeon™ RX 580 8GB
  • DirectX: 11.1 Compatible video card or equivalent
  • Online Connection Requirements: 512 KBPS or faster Internet connection
  • Available Disk Space: 50GB

Dit zijn de recommended specs en deze wil ik dus ook het liefste nastreven. Minimum heb ik uitgezocht en schijnt te werken maar wel maar rond de 30 fps. Op het moment ben ik dus wel redelijk in de buurt en zit ik tussen minimum en recommended in.

Maargoed, ik wil dus upgraden en dit geleidelijk aan, aangezien ik helaas niet het geld heb om alle componenten in één keer te kopen.

Dit is mij "to-do" lijstje:
Ik wil dus sowieso van 8gb ram DDR3 naar 16gb ram DDR4
Videokaart van 1060 3gb naar 1070 ti of 1080 ti. (side note: Ik speel op 1920x1080 en veel op reddit etc zeggen dat een 1070 dan genoeg moet zijn voor de meeste games)
Moederbord van huidige naar eentje met DDR4 support
En van de i7 2600 naar de i7 7700 of hoger serie.

Mijn vraag eigenlijk is, is dit allemaal slim om te doen?
En ten tweede: Waar zou ik eventueel het goedkoopste de onderdelen vandaan kunnen halen? Ik heb opzich niks tegen tweedehands op het moederbord en de videokaart na (dus mocht iemand iets hebben liggen thuis)


Voor vragen sta ik altijd open!


Groeten,
Tycho
 
Zou, gelet op welke onderdelen je wil gaan vervangen (zeg maar, hart, longen, hersens en een stukje van de darmen), het voor je portemonnee niet het beste zijn als je je huidige machine verkoopt en vervolgens een complete nieuwe machine terugkoopt? Je hebt niet de minste onderdelen in je machine en wellicht dat je dan nog een redelijk bedrag ontvangt, wat je vervolgens aan iets geheel nieuws kunt gaan uitgeven?
 
Zou, gelet op welke onderdelen je wil gaan vervangen (zeg maar, hart, longen, hersens en een stukje van de darmen), het voor je portemonnee niet het beste zijn als je je huidige machine verkoopt en vervolgens een complete nieuwe machine terugkoopt? Je hebt niet de minste onderdelen in je machine en wellicht dat je dan nog een redelijk bedrag ontvangt, wat je vervolgens aan iets geheel nieuws kunt gaan uitgeven?

Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Ik zit alleen met het probleem dat ik onlangs een SSD heb gekocht en deze er nu in zit. Graag zou ik mijn HDD en SSD niet kwijt willen. SSD kan ik eventueel houden, HDD zou ik dan een nieuwe voor mezelf (nieuwe PC) kunnen kopen of de oude behouden en een nieuwe kopen (tweede hands misschien voor leuk prijsje) en die erin zetten.

Ik ben ook bang dat ik voor de PC niet meer dan 600 euro kan krijgen. En ik dan vooralsnog 600 euro bijna bij kan leggen om de nieuwe PC te kopen. Uiteraard haalt het dat er allemaal weer uit. Lastig dit..

EDIT:
Sorry vergat het te vermelden, maar ik was sowieso wel van plan om de oude onderdelen die ik vervang weer te verkopen.
 
Dat was ook de reden voor mijn advies (een totaal plaatje) Ik vermoed dat je de machine in zijn geheel eerder kwijt bent, dan alle losse onderdelen apart. Zo heb je meer Eurootjes voor een nieuwe. Wat die SSD en HDD betreft. Die SSD zet je toch idd. simpelweg in je nieuwe machine en voor een relatieve habbekrats koop je een nieuwe (of 2e handse) 7200 RPM HDD van een Terrabyte of zo.
 
Even een update waar ik graag jullie mening over zou willen hebben.

Ik kan misschien voor rond de 400 euro een gebruikte PC kopen met deze specs:
Processor: Intel Core i7 6700 3.4 - 4.0 GHz
Geheugen: 16GB DDR4
Harde schijf: 2TB
RAID module: Raidon iR2022 interne raid module (zonder schijven)

Ik heb hierbij 4 vragen:
1: Is het het geld waard?
2: Wat is een Raid module en werkt deze goed?
3: Zou het goed samen gaan met mijn 1060 3gb videokaart nu of eventueel in de toekomst een 1070 of 1080 videokaart?
4: Is het verstandig tweede hands onderdelen/PC's te kopen?

Even terugkomend op quandor zijn laatste post:
Met de boven benoemde PC die ik eventueel kan overkopen zou ik bijna een geheel nieuwe PC kunnen bouwen en een ander verkopen om dat geld te besteden aan een videokaart.
 
De processor in die machine stamt uit kwartaal 3 van 2015. "Marktwaarde" op dit moment iets van € 100,--. Zonder de volledige specs van de machine te weten is het ietwat koffiedik kijken of die € 400,-- een fatsoenlijke vraagprijs is. Een 2e hands case : € 30,-- (?), 2e hands geheugen € 40 (?), 2e hands voeding € 25,-- (?), 2e hands Raidmodule € ??, 2e hands moederbord € 25,-- (?)

Zit er een videokaart in die machine en zo ja welke ?

Als "we" even aannemen dat ik met die 2e hands prijzen een beetje 'goed' zit, dan zou de machine dus minder dan € 300,-- op moeten opbrengen (dan heb ik Raid module ook op een aantal tientjes ingeschat). Echter, dat bedrag (-) € 300 is dus nog zónder videokaart.

Zit er dus een beetje fatsoenlijke videokaart in, dan denk ik dat de machine voor € 375,-- van eigenaar kan wisselen. Zit er geen fatsoenlijke videokaart in dan is het bedrag van € 400,-- wat aan de hoge kant.

Die 2TB hdd, dat zal vast geen SSD zijn? Wanneer deze aanname juist is, dan drukt de afwezigheid van een SSD de prijs ook wel naar beneden. Anno (bijna) 2019 wil je geen machine meer hebben die voor de opstart een SSD ontbeert.

Maar v.w.b. het totaalplaatje voor die 2e handsmachine is het redelijk lastig in te schatten. Zo zijn er nieuwe moederborden van ongeveer €40,-- te koop, maar ook moederborden die tot ver over de € 100,-- moeten kosten. Eenzelfde verhaal geldt voor de voeding en de geheugenreepjes. Zonder dus de exacte specificaties van die machine te kennen blijft het dus moeilijk om die prijs van € 400,-- op de juiste waarde in te kunnen schatten.

Hier kun je de rangorde van de processor nog even bekijken: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-6700+@+3.40GHz&id=2598
 
Laatst bewerkt:
De processor in die machine stamt uit kwartaal 3 van 2015. "Marktwaarde" op dit moment iets van € 100,--. Zonder de volledige specs van de machine te weten is het ietwat koffiedik kijken of die € 400,-- een fatsoenlijke vraagprijs is. Een 2e hands case : € 30,-- (?), 2e hands geheugen € 40 (?), 2e hands voeding € 25,-- (?), 2e hands Raidmodule € ??, 2e hands moederbord € 25,-- (?)

Zit er een videokaart in die machine en zo ja welke ?

Als "we" even aannemen dat ik met die 2e hands prijzen een beetje 'goed' zit, dan zou de machine dus minder dan € 300,-- op moeten opbrengen (dan heb ik Raid module ook op een aantal tientjes ingeschat). Echter, dat bedrag (-) € 300 is dus nog zónder videokaart.

Zit er dus een beetje fatsoenlijke videokaart in, dan denk ik dat de machine voor € 375,-- van eigenaar kan wisselen. Zit er geen fatsoenlijke videokaart in dan is het bedrag van € 400,-- wat aan de hoge kant.

Die 2TB hdd, dat zal vast geen SSD zijn? Wanneer deze aanname juist is, dan drukt de afwezigheid van een SSD de prijs ook wel naar beneden. Anno (bijna) 2019 wil je geen machine meer hebben die voor de opstart een SSD ontbeert.

Maar v.w.b. het totaalplaatje voor die 2e handsmachine is het redelijk lastig in te schatten. Zo zijn er nieuwe moederborden van ongeveer €40,-- te koop, maar ook moederborden die tot ver over de € 100,-- moeten kosten. Eenzelfde verhaal geldt voor de voeding en de geheugenreepjes. Zonder dus de exacte specificaties van die machine te kennen blijft het dus moeilijk om die prijs van € 400,-- op de juiste waarde in te kunnen schatten.

Hier kun je de rangorde van de processor nog even bekijken: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-6700+@+3.40GHz&id=2598


Hmm oké, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik waardeer het zeer. Aangezien ik nog studeer en leef van het geld van een bijbaantje ben ik altijd erg bang om een miskoop te doen, vooral als het om zulke bedragen gaat. Daarom probeer ik ook zo goedkoop mogelijk overal aan te komen.

Daarom wil ik ook vragen of het oké is dat ik af en toe PC's/onderdelen post en vraag of het de juiste keuze is of niet.
Na weer wat zoeken op marktplaats heb ik deze gevonden: https://www.marktplaats.nl/a/comput...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Uiteraard gaat het mij niet om de kast en eventueel wat andere onderdelen. Ik wil bepaalde onderdelen eruit halen en de overgebleven onderdelen gebruiken om een 2e pc te bouwen en die te verkopen voor een nieuwe videokaart.
 
Leuke SSD en leuk Mobo.

Kon helaas de datum van dit artikeltje niet vinden, maar ze zijn lovend over het dingetje :

https://www.tweakpc.de/hardware/tests/ssd/samsung_sm951_m2/s01.php

En misschien nog een 'procedurele' tip : als je direct reageert op een bericht van mij, dan is het aan te bevelen niet te quoten. Dit maakt een topic onnodig langer. Quoten is pas zinvol als je op iemands bericht reageert, wat bijv. 5 berichten daarvoor is geplaatst. Samengevat : een directe reactie van jou op een laatste bericht : beter niet quoten.
 
Oke excuus voor het quoten haha. En bedankt nogmaals voor de reactie.

Is het dus een aanrader een bod te doen?
 
Denk het wel, maar :

dan nu één voor de Amoebe's onder ons : jij schrijft dat je nog studeert etc .etc.
Als je even 3x diep adem haalt en achterover gaat leunen, vind jij dan een uitgave van enkele honderden Euroo's om een spelletje op een bepaald kwaliteitsniveau te kunnen spelen een rationele beslissing?

Als jij nu antwoordt : "Waar bemoei je je mee?", dan schrijf ik nu vast mijn reactie op dat bericht : Je hebt gelijk. :cool:
 
Haha nou gamen is wel echt mijn hobby en ik speel al jarenlang games en heb diep in de buidel moeten tasten om een game PC te kunnen kopen een aantal jaar terug. Verder geef ik mijn geld niet aan veel andere dingen uit dan games en mn auto. Ik verdien ongeveer 400 euro per maand en krijg 500 euro van Ome DUO. Maar dat gaat uiteraard ook naar schoolgeld, verzekering en bepaalde dingen die ik per maand moet afbetalen oh en mijn reisjes af en toe naar China om mijn vriendin te zien. Dus er blijft niet altijd veel van over :p vandaar dat ik vaak met grote bedragen toch bang ben een verkeerde koop te doen. Opzich moet ik me niet aanstellen want ik geef het zoals ik eerder al zei aan niet veel anders uit dan games of hardware en omdat het mijn hobby is.

Ik ga een bod op die PC doen van 225 euro met daarbij dat ik em eventueel morgen kan ophalen. Hopelijk is het het dan waard als het allemaal door gaat.
 
€ 225,-- bieden op een vraagprijs van €600,--?
Ik acht de kans op succes, dat je vanavond € 100.000 met de Staatsloterij wint, groter...……… :sob:

Gelukkig is ieder mens verschillend. Ik persoonlijk zou de prioriteit van dingen ietwat omdraaien (de drie Euro's verslindende items die je noemt....)

Jij :
1. computer(games)
2. auto
3. vriendin

Ik :
1. vriendin
2. auto
3. computer

:):heart:
 
Laatst bewerkt:
Haha ja maar hij heeft bieden vanaf 200 staan en meestal als je zegt dat je hem bijna direct kan ophalen overwegen ze het sneller. En anders ga ik tot de 300 haha.

Tja ieder zn prioriteiten :p

Mn vriendin is in principe prioriteit nummer 1 als ik bij haar ben :p ik schuif het soms een beetje op allemaal haha.
 
Ik denk dat ik maar eens een bod van€ 226,-- ga doen. Eenmaal hebben kan ik 'm dan wel weer slijten voor € 300,--. :cool:
 
Videokaart van 1060 3gb naar 1070 ti of 1080 ti.
https://tweakers.net/categorie/49/v...KlayqlYyMQGRZYo6SVbSSoZGxoamSjpKlhaWhUmxtbS0A
Realistisch?
Wat is je budget want dat zal dan boven de €1000,= moeten zijn met een 1080 die overigens al door de 2080 wordt vervangen incl. de aanschaf van een 2e handse PC.
Schaf eerst de gewenste videokaart aan en kijk of dat al veel verbetering geeft.
CPU's schelen niet echt veel, de ram controller erin is wat sneller, DDR4 op zich niet echt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan