• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC valt binnen 40 sec. uit, nieuwe voeding en SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolyr

Junior lid
Lid geworden
12 jul 2013
Berichten
57
Waarderingsscore
0
Beste computerliefhebbers,

Door mijn oude configuratie heb ik besloten om een SSD en een voeding toe te voegen, echter valt mijn PC nu uit na maximaal 40 seconden, bij direct weer aandoen valt hij na rond de 10 seconden weer uit en vervolgens na herhaaldelijk aandoen elke keer na rond de 2 seconden.

Mijn oude configuratie was:

Merk: Medion PC MT 7 type: MED MT 498G
Moederbord: MSI N1996 MS-7358 VER:1.1
Processor: Intel Core 2 quad Q6600 draaiend op 2,4 GHz
Grafische kaart: nvidia XFX GeForce 9600 GT 700M 512MB DDR3 Dual DVI TV PCI-E XXX
Geheugen: OCZ PC2 6400 cl 5 @1.8V Reaper Series OCZ2RPR8004GK (2x2)
Harde schijf: Western Digital Caviar SE WD5000AAJS, 500GB
Voeding: FSP300-60GTM van FSP Group inc. 300W


http://members.ziggo.nl/coolyr/kastleeg.jpg
http://members.ziggo.nl/coolyr/kastleeg2.jpg
http://members.ziggo.nl/coolyr/kastvol.jpg

Met deze oude configuratie heb ik de afgelopen jaren gedaan (origineel kwam de Medion kast met Samsung geheugen, 2 keer 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12-E3 en een Nvidia GeForce 8400GS, 256MB GDDR2 N1996).
Aangezien de voeding wat tekort kwam naar mijn mening heb ik die vervangen samen met een SSD waarna het systeem na maximaal 40 seconden uitviel.

Voeding: XFX ProSeries Core 550W
SSD: Kingston SSD 2.5”, 60GB, SATA600, SSDNow V300

Nadat ik de voeding heb vervangen en de SSD heb bijgeplaatst is het mij niet meer gelukt om de computer langer aan te houden dan 40 seconden. Echter, als ik de 4pins ATX 12V stekkertje op mijn moederbord NIET inplug dan blijft de computer langer dan 5 minuten en waarschijnlijk de hele dag draaien. Alleen dan heb ik geen input/beeld op mijn monitor, waardoor ik de computer dus niet kan gebruiken.

Er is naar mijn weten geen kortsluiting geweest en de hardware is verder allemaal intact.
Ik heb het een en ander geprobeerd om een oplossing te creren, maar tevergeefs:
- Ik heb netjes 1 x molex, 1 x 6-pin (GK), 1 x serial ata, 1 x 4-pin (moederbord), 1 x 20-pin (moederbord) vervangen door de nieuwe voeding met 1 x molex, 1 x 6-pin (GK), 2 x serial ata (ook SSD), 1 x 4-pin (moederbord), 1 x 24 pin (moederbord).
Hier is het verschil dus de 20 en 24-pin connector op het moederbord, ik heb bij de tweede voeding ook een x 20-pin gebruikt maar dit mocht niet helpen.

- Hierna heb ik geprobeerd om de oude voeding weer aan te sluiten op het systeem, maar nu krijg ik ook met deze voeding precies hetzelfde probleem dat de PC uitvalt.
- Het geheugen en de grafische kaart heb ik omgewisseld door het oude samsung geheugen en de 8400gs en ook dit heeft niet geholpen.
- De kast en alle fans heb ik schoongemaakt en voorzichtig gestofzuigd.
- Ook heb ik de “Hangen en Opstartproblemen troubleshooter” op diverse sites gevolgd, zo min mogelijk componenten gebruiken, enkele harde schijf/SSD, geen/wel CPU-fan, andere GK, ander geheugen, elke aansluiting andere kabel van voeding, geaarde/niet-geaarde voeding en de CMOS batterij eruit gehaald om de BIOS te resetten maar alles mocht niet helpen.
- Overigens heb ik ook gezocht naar lekkende condensatoren, die ik niet gevonden heb.
Al met al heeft dus niks geholpen en ik ben bang dat mijn moederbord het probleem is.

Voor de duidelijkheid bij mijn Mobo:
Mijn Moederbord MSI MS-7358 micro-ATX heeft een 24 pins aansluiting waar vanaf de aankoop een 20 pins voedingsconnector in zat.
Met de nieuwe voeding kan ik nu gebruikmaken van de volledige 24 pins aangezien de voeding een 24pins connector heeft (en de oude dus niet).
Daarnaast zit er op het moederbord naast de CPU een 4 pins ATX 12V aansluiting, indien ik deze niet verbindt met de voeding, blijft de PC gewoon aan zoals het hoort.

Dus MOBO ATX = 24 pins
naast CPU zit 4 pins ATX.
De ATX stekker van de oude voeding is 20 pins, van de nieuwe 24 pins. De 24 pins van de nieuwe voeding kun je loshalen zodat het een 20 pins wordt, ik heb dit al geprobeerd met diverse combinaties zonder succes.

Ook aansluiten met alleen Mobo, CPU en voeding heb ik gedaan en de PC valt nog steeds uit dus met Mobo, CPU + voeding valt hij al uit, bij zowel de oude als de nieuwe voeding.
Verder heb ik alle mogelijke combinaties met voeding en PC al gehad zonder effect. Ook met en zonder SSD.
Toch wil ik benadrukken dat ik het vreemd vind dat als ik de 4pins ATX 12V stekkertje op mijn moederbord NIET inplug dan blijft de computer wel aan, ook met alleen Mobo, CPU + voeding.
 
Zoals jij het omschrijft denk ik dat de 4pins aansluiting op je nieuwe voeding defect is. Heb je de oude voeding nog om te testen of hij dan wel werkt? Indien hij dan wel gewoon opstart en blijft draaien, kan je zeker zeggen dat hij defect is. Men spreekt dan over 'DOA' (Dead On Arrival).
 
De oude voeding heb ik ook getest. De PC blijft dan nog steeds uitvallen.
 
Heb je al eens geprobeerd om de computer te starten met alle componenten uit de kast. Dus de kast weglaten en vooral ook de powerknop niet aansluiten. Ik ben bekend met dit probleem, maar heb al veel verschillende oplossingen gekend. Niets is zo vervelend als dat je een nieuw moederbord koopt en hetzelfde probleem blijft bestaan. Best dus dat je alles eens probeert. Trek eens even de powerknop aansluiting op het moederbord uit en maak even kort verbinding door een geleidend materiaal te gebruiken tussen de twee pinnetjes, bijvoorbeeld een schroevendraaier. Of indien je die ter beschikking hebt, even de resetknop als powerknop aansluiten en gebruiken.
 
Alle componenten heb ik eruit gehaald en de computer heb ik proberen op te starten, hij valt dan nog steeds binnen een bepaalde tijd uit. (Ook zonder powerknop)
Verder heb ik stuk voor stuk alle componenten geprobeerd die ik heb. Verschillende ram geheugen, verschillende videokaarten enz. enz.. Dus ik heb ook zonder componenten geprobeerd en de PC valt nog steeds uit!
 
Dan zou ik idd in de eerst volgende stap een ander moederbord proberen.
 
Bedankt voor de hulp, dan ga ik een ander moederbord regelen:smile:
 
Ik heb weinig kunnen helpen, helaas. Ik vind dat je zelf een goede kijk hebt op je systeem en de werking ervan! De zaken die ik zou adviseren staan allemaal al in je startpost. Hopen dat het met een ander moederbord wel werkt.
 
Ook al eens nagekeken of je CPU cooler nog goed gemonteerd is? Zulke symptomen treden ook op wanneer je koeling zo goed als weg is.
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het (per ongeluk) verschuiven van de CPU cooler. Bijvoorbeeld bij het vervangen van de PS. Waardoor het thermal pad (of pasta) tussen je CPU en je cooler een slechte verbinding krijgt. De eerste keer gaat je PC opstarten totdat die CPU warm loopt (gaat zeer snel bij geen of zeer slechte koeling). Eens je CPU warm is gaat die inderdaad maar enkele seconden aanblijven. De 4 pins aansluiting dient voor extra voeding op de CPU, dus extra vermogen, dus extra warmte ontwikkeling. 4 pins weg = minder vermogen = minder warmte = temp threshold niet bereikt waardoor veiligheid van MB niet opspringt.

Moederbord kan helaas ook defect zijn.
 
Ik heb de CPU-koeler al een x gedemonteerd, nieuwe koelpasta erop en weer gemonteerd. Dit hielp ook niet.
Overigens lijkt het me persoonlijk sterk dat de processor het meer dan 6 jaar heeft gedaan met deze koeler en een soortgelijke set-up en het nu te warm wordt.
Dus ik heb dit ook gecheckt en het lijkt mij het moederbord helaas.
 
Ik heb vandaag een nieuw moederbord binnengekregen GA-G41M-COMBO en ik krijg precies hetzelfde probleem als hiervoor. Dus ik zie door de bomen het bos niet meer en bouw wel een nieuw systeempje :wall:.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!
 
Zoals ik al vermelde, CPU thermal probleem. Mogelijk is je koeling nu wel in orde maar is het al telaat. CPU gaat reeds voorheen beschadigd zijn...
 
Toch, voordat ik de voeding installeerde was er geen probleem met de CPU. En de koeling is altijd al in orde geweest.
 
Net een Pentium E2140 binnengekregen die het normaal zou moeten doen op het moederbord, echter start het systeem nu op en restart hij automatisch alsof hij in een loop zit. Dus het lijkt erop dat de Pentium niet compatible is met het MSI moederbord. Overigens staat in de manual Intel Core 2 Duo, Core 2 Quad in the LGA775 package dat het moederbord support dus het is mogelijk incompatible.
Morgen krijg ik een andere koeler binnen en dan probeer ik de andere processor en koeler bij beide moederborden.
 
Heb je je ram gecheckt.

Welke heb je?
 
zie de startpost OCZ PC2 6400 cl 5 @1.8V Reaper Series OCZ2RPR8004GK heb ik geprobeerd en Samsung geheugen, 2 keer 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12-E3

---------- Bericht toegevoegd op 10:02 ---------- Vorige bericht was op 15:26 ----------

Vanochtend heb ik de Pentium E2140 zonder koeler (want ik krijg de koeler pas vanmiddag en 1x snel kan geen kwaad) op mijn Gigabyte GA-G41M-COMBO uitgeprobeerd en die werkt zonder uitval van de computer.
Ik heb het geprobeerd met de oude Voeding: FSP300-60GTM van FSP Group inc. 300W (dus met 20-pin), Samsung geheugen 1 keer 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12-E3, mijn SSD en met de Grafische kaart: nvidia XFX GeForce 9600 GT 700M 512MB DDR3 Dual DVI TV PCI-E XXX. Dus hij werkt, nu nog een Core 2 Duo/Quad op mijn andere moederbord proberen of die het nog doet.

---------- Bericht toegevoegd op 18:50 ---------- Vorige bericht was op 10:02 ----------

Overigens heb ik de nieuwe XFX voeding teruggestuurd en deze bleek defect volgens leverancier (nu bij servicecentre XFX voor controle), dus de voeding heeft het een en ander ontregeld!

Mijn oude moederbord met mijn oude voeding doen het weer dankzij mijn nieuwe koeler (cooler master hyper 412s).

Dus de eindconclusie is inderdaad wat meerdere mensen al suggereerden dat het een warmte probleem was van mijn processor.
EINDCONCLUSIE: door de nieuwe voeding (die defect bleek te zijn) heb ik gedacht dat het aan wat anders in mijn systeem lag en heb ik alle mogelijke oplossingen geprobeerd, echter mijn oude koeler was nog de stock koeler van destijds die het niet al te goed deed (maar in mijn ogen wel voldoende was). Hierdoor heb ik het probleem genegeerd en was het uiteindelijk naast de voeding toch de warmte. Nu met mijn nieuwe koeler doet mijn systeem het helemaal weer. Nu hopen dat bij mijn volgende nieuwe voeding wel gewoon alles werkt als ik de 24-pins-aansluiting gebruik:).

Hartstikke bedankt iedereen voor alle suggesties en gelukkig is het probleem uiteindelijk opgelost!!!
 
Ben blij voor jou dat het opgelost is en bedankt voor de feedback. Het was een lastige klusje geweest om uit te vinden.

Ik neem aan dat je weet dat je Gigabyte moederbord met DDR2 of DDR3 ram geheugen werkt.
 
Ja, bedankt. Van het gigabyte COMBO moederbord ben ik op de hoogte dat je DDR2 of DDR3 kan gebruiken, thnx.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan