• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC wordt wat traag af en toe

Jan222

Junior lid
Lid geworden
7 mei 2021
Waarderingsscore
6
Beste,

De laatste paar weken merk ik dat mijn PC iets langzamer wordt.
Het lijkt soms net of ie vast gaat lopen, ik kan dan bijvoorbeeld niet op een tabblad klikken om m te openen, dit duurt dan een seconde of 2, en dan kan ik m wel openen. Dus hij loopt uiteindelijk niet vast.
Dit was eerder nooit het geval.

De PC is van 2020, misschien gewoon een beetje ouderdom ? Of kan ik het ergens testen/optimaliseren?

Alvast bedankt !

Groetjes

Begin met schijfopruiming (van alle schijven)
Open een Dosprompt met adm. rechten en typ in sfc /scannow
Denk aan de spatie na sfc !!!
Resultaat?

Voer daarna dit tooltje uit : gratis tooltje
Doe daarna een volledige systeemscan met je virusscanner.

We horen wel of het iets geholpen heeft?

Hi Quandor, dank voor je reactie.
Mijn pc is ingesteld op Engels, waar kan ik de schijfopruiming vinden ? Is dat ''storage sense'' ? Ik kan verder niets vinden m.b.t. storage.

Zoek naar "disk cleanup".

Of typ "disk cleanup" in het zoekvak naast het Windows logo.

ahh ik zocht naar '' disc''
De SFC heb ik gedaan, hij had wat corrupte files gevonden maar dat is gefixt.
Malwarebytes en windowsbeveiliging zijn nu bezig

Ik zie trouwens dat mijn C schijf maar 20.6gb vrije ruimte heeft en 97.3gb used. Is dit te weinig ? Geen idee het komt trouwens, heb geen gigantische programma's of games naar mijn weten

Veelal wordt als vuistregel gehanteerd dat Windows zich het prettigst voelt als er 10 tot 20% (van de totale grootte van de Windows partitie) onbenutte schijfruimte is.

Na de schijjfopruiming zal het aantal vrije bytes wel fors gestegen zijn als je deze actie nog nooit eerder hebt gedaan,

Excellent zegt Malware ondanks dat ie 5 bestanden gedecteerd heeft en nu in quarantaine gezet. Ook de virusscanner geeft geen problemen aan.
Zal het even aankijken vandaag en morgen of het geholpen heeft.

Thanks voor de sneller reacties !

Bestudeer die bestanden even, niet altijd hoeft het ellende te zijn. Twijfel je, maak een screendumpje van de files en plaats dat hier.

Voor nu even tot slot :

er zijn nog 3 dingen die aanzienlijke schijfruimte (kunnen) vreten :

De standaard map "Downloads". Alles wat jij vanaf het WWW download wordt theoretisch in die map opgeslagen. Check die map eens op hoeveelheid en grootte van de bestanden en wellicht heb je een heleboel niet (meer) nodig.

Als jij een scanner hebt en je scant regelmatig dan worden theoretisch alle scans opgeslagen in de map c:\gebruikers\jouw naam\documenten\mijn scans. Vraag is of je al die oude scans wel wil bewaren?

Doe nog eens een keer "disk cleanup" maar kies dit keer voor het opruimen van systeembestanden. Wanneer er een kleinere of een grotere Windows update gedownload en geïnstalleerd is, dan blijft er vaak een leuk aantal Gb'tjes achter. Met de normale schijfopruiming worden die oude Windowsfiles niet verwijderd.
Deze opruiming alleen maar uitvoeren als Windows verder prima werkt, want zonder deze bestanden kun je niet meer 'terugschakelen' naar een oudere versie (zonder de laatste updates).

Ik vergat nog een vierde dingetje : maak ook de cache van je webbrowser eens leeg.

Onlangs een pc van een vriend bekeken: er zaten daar ook erg veel bestanden in de map "downloads", te vinden in C > "gebruikers" en map met (begin van )je eigen naam. Meestal weet eigenaar van niks en kan de hele meuk weg. Hij had trouwens ook nog 800 mailtjes in Outlook. Brrr.

Had je al vermeld welke windows versie je gebruikt, 10 of 11?

Veelal wordt als vuistregel gehanteerd dat Windows zich het prettigst voelt als er 10 tot 20% (van de totale grootte van de Windows partitie) onbenutte schijfruimte is.
Ik zelf vind dat de bovengrens, ik hanteer dat ik bij zo'n 30% vrije ruimte naar een nieuwe disk uitkijk.
Windows voelt zich het prettigst als er zoveel mogelijk vrije ruimte is. Bij 10% kan het nog werken, maar is echt af te raden.

Vrije ruimte wordt keer op keer (de hele dag door) overschreven door een 'levend' besturingssysteem, en des te kleiner die ruimte, des te sneller kom je aan de maximale schrijfacties die een schijf (SSD neem ik aan) kan hebben, dus het slijt sneller.

Kijk met Treesize waar de ruimte verbruikt wordt.

Overigens de vraag of dat het probleem veroorzaakt, maar dat zien we later.

Laatst bewerkt:
Over slijtage van de SSD's gesproken. In mijn huidige machine zitten nog twee oude SSD's die afkomstig zijn van mijn in 2019 afgeschreven laptop die ik in 2014 kocht. Ik vermoed dat de slijtage op deze 2 'jongens' wel meevalt, ze geven middels Crystaldiskinfo respectievelijk een gezondheidspercentage van 92 en 98%.

Ja zeker, ik zie ook zulke resultaten. Maar dat komt ook door goede behandeling en tijdige vervanging. Alle beetjes helpen, en dat is voor data goed bruikbaar.

Gebruik eens deze Privazer en deze Shellbag Analyzer & Cleaner
Let bij Privazer goed op, deze wist alles van je internet browser je kan zelf instellen of je cookies en formulier gegevens gewist moet worden en ruimt ook achter gebleven bestanden van je harddisk of SSD geheel op en is daarna ook niet meer te herstellen.
Ook haal lege mappen weg (Remove Empty Directories) is een handig hulp middel om lege mappen te verwijderen.

En controleren van je harddisk of SSD? Cristal disk info hier mee zie je hoe de toestand van je Harddisk of ssd is.
Geeft deze een gele dan wel een rode waarschuwing aan? dan is het hoogtijd om een nieuwe aan te schaften.

Waarschuwing : koop NOOIT een SSD op Aliexpress deze zijn 100% onbetrouwbaar zeker als het een 4 Terabyte voor €50 betreft kan je er van uitgaan dat na het over zetten van je bestanden deze verloren gaan maar ook kleinere ssd`s zijn gewoon niet te vertrouwen en over het algemeen net zo duur als bij gewone winkels.
Toch budget? kijk dan maar eens op Tweakers.net prijs vergelijker
De prijzen van 512 GB en 1 TB verschillen net zo veel meer soms zelfs maar enkele euro`s.

Bij een moederboard uit 2020 is het mogelijk een M2 SSD en dan is het goed om te weten welke type ssd er ingaat.
Een Sata of een Nvme bij de laatste is een PCI 4 ssd de beste al kan het zijn dat je moederboard PCI 3 nog ondersteund maar de ssd zal dan toch werken.

Nog een laatste tip, maak de ventilators van je cpu, videokaart (even er uithalen) en voeding eens schoon, dat kan met een blik perslucht (Action) en een stofzuiger en /of een kwast.
Na het gebruiken van de perslucht de computer minimaal een halfuur niet aanzetten, perslucht is zeer koud en daardoor kan er vocht ontstaan.
Ook een bril en een mondkapje is aan te raden en als je veel stof ziet dan de computer even in de tuin of balkon zetten.

Dag heren,

Excuus voor de late reactie en hartelijk dank voor de vele reacties.
Sorry was wat druk maar ben er even mee bezig nu;

Cookiesen cache van browser verwijderd
SFCscannow; did not find any integrity violations
ADW;excellent (100p)
Usedspace 92.1/ free space 25.8 gb momenteel
Mapdownloads 2.3 GB, ook veel verwijderd inmiddels
Geenscans gevonden bij c:\gebruikers\jouw naam\documenten\mijn scans.
Outlook gebruik ik niet
Ik gebruik windows 11
Ik heb treesize gedownload maar weet niet zo goed waar ik naar moetkijken ? @erikdenhouter

Zojuist Privazer gedaan, hij oogt direct een stuk sneller, ik kijk het even aan voor ik eventueel de andere tips hierboven nog bij langs ga. Ook heb is er inmiddels 38gb free space.

Overig;

Ik zie 9x microsoft visual C++2008/2013/2015 etc Redistrubatble staan bij Control panel. Wat is dit? Kan dit weg?

Thanks allemaal!

Ik zie 9x microsoft visual C++2008/2013/2015 etc Redistrubatble staan bij Control panel. Wat is dit? Kan dit weg?
Ben jaloers, ik heb er maar 15.
Gewoon laten staan, is allemaal onder de motorkap spul.

Ik heb treesize gedownload maar weet niet zo goed waar ik naar moetkijken ? @erikdenhouter
Niet echt meer nodig want je hebt genoeg vrije ruimte, dit is om snel te zien wat er in een map zit en in die map de grote gebruikers te kunnen volgen. Je rechtsklikt op een map en start Treesize, en het venster toont je de submappen en hun groottes, zo loop je snel achter de grote mappen aan de diepte in. Windows Verkenner kan dat niet.

Het lijkt mij dat het geen schijfruimteprobleem is.

Dank weer, laat ik dat staan.
Ik merk toch dat ie toch wat minder snel is dan voorheen. Zelfs na de genomen stappen.

Ik merk het eigenlijk alleen bij het openen van meerdere tabbladen ( openen in nieuw tablad gebruik ik vaak).
Als ik er 20 open heb, had ie al wel wat moeite maar nu begint ie bij 5 of 6 al een beetje te haperen en duurt het een stukje langer. Heb Chrome ge-update nu en ook Windows updates gedaan. Cache etc verwijderd maar alsnog is ie niet zo snel als een maand of wat geleden.

Iemand nog tips?

Thanks weer!

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan