• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PHP loop uitleg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huubert

Nieuw lid
Lid geworden
19 feb 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Ik leer sinds kort PHP en ben dit tegengekomen.

"for ($k = 0 ; $k < $columns; $k++){ echo '<td></td>'; }"

Mijn site werkt, maar ik snap deze lijn niet echt. Ik begrijp dat als $columns bijvoorbeeld "5" bevat, de loop 5 keer zal draaien. Alleen snap ik niet van waar dit "($k = 0 ; $k < $columns; $k++)" komt.
Zou iemand dit kunnen verduidelijken?

Alvast bedankt!
 
($k = 0 ; $k < $columns; $k++)

Simpel gezegd: blijf dit uitvoeren, en als het klaar is met uitvoeren maak $k + 1 en begin opnieuw, zolang $k kleiner is dan $columns.

$k = 0, geeft $k de waarde van 0. Dit is het start punt. Vanaf die waarde gaat de for-loop tellen.

$k < $columns, is de conditie waar de for-loop zich aan moet houden. Eigenlijk zeg je met die specifieke lijn 'voer dit uit zolang $columns een grotere waarde heeft dan $k'. Dus als je voor $columns 5 invult, wordt dat wat in de for-loop staat tussen de '{ }' uitgevoerd zolang k > 5 (groter is dan 5).

$k++, geeft aan dat na de uitvoering van wat tussen de curly brackets ('{ }') staat, k 1 groter wordt. $k++ is een verkorte weergave van $k = $k + 1.

In PHP heb je een aantal 'logical operators' zoals ze genoemd worden. Dat zijn dingen zoals '<' en '>='. Mocht je ze niet kennen, hier is een web pagina (Engels) die ze uitlegt.

Stel ik zou een for-loop maken die er als volgt uit ziet:

PHP:
for($k = 5; $k > 0; k--)
{

    echo 'Hello!';

}

Zeg ik eigenlijk hetzelfde: voer het vijf keer uit. We beginnen met $k = 5, en zolang $k niet gelijk of minder is dan 0 wordt "echo 'Hello!'" uitgevoerd. Bij elke uitvoering wordt $k dan 1 minder.

Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag. Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.
 
maarten70, goede uitleg, alleen nog een kleine toevoeging:

Dus als je voor $columns 5 invult, wordt dat wat in de for-loop staat tussen de '{ }' uitgevoerd zolang k > 5 (groter is dan 5).
Het gaat erom dat het uitgevoerd wordt zolang K kleiner is dan 5:
De code die hem uitvoert geeft het kleiner dan (<) teken weer. Als je groter dan (>) doet dan wordt er niets uitgevoerd, aangezien K begint bij 0 en dan nooit groter wordt dan 5 omdat hij de eerste keer al stopt met uitvoeren.
PHP:
for ($k = 0 ; $k < $columns; $k++){ echo '<td></td>'; }

Verder klopt het wat je allemaal hebt geschreven.
 
Oh, foutje lol. Dat klopt inderdaad niet wat ik schreef. Geen idee wat daar fout ging bij het schrijven.

Bedankt voor het verbeteren! :)
 
Oh, foutje lol. Dat klopt inderdaad niet wat ik schreef. Geen idee wat daar fout ging bij het schrijven.

Bedankt voor het verbeteren! :)
Had vast met de tijd van schrijven te maken :) Kan iedereen overkomen natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan