• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost poort 21 blijft dicht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke ik zal het even uitleggen.

FTP server thuis.
Allereerst moet je jouw externe ip adres weten, dus zeg maar van het Ziggo modem.
Deze kun je vinden in je Ziggo modem onder Home-> Beheer -> Informatie.
Kijk bij ipv4, dat is al punt 1.

Kijk daarna even welk -merk- Connectbox je hebt. Afhankelijk van het merk ondersteund deze wel of niet nat_loopback, dus kun je wel of niet van buitenaf verbinden.
Als dat niet kan, moet je bijv. middels grc.com controleren of je poort open is.

Dan wat netwerk kennis. Aan alleen een forward van poort 21 heb je niks. Je zit namelijk achter een router met je pc, dus zullen binnenkomende verbindingen gebruik moeten maken van PASV FTP.
Hiervoor moet je op je FTP server een poort-range openen en deze ook forwarden in je modem.

Stel je neemt poort 30000-32000 (meer dan genoeg voor thuis) moet je ook poort 30000-32000 forwarden in je modem.

Let op een eventuele firewall die op de pc draait waar je de ftp server op hebt. Met name linux gebruikers gaan hier nog wel eens de mist mee in als ze uitgaand verkeer gewoon dicht zetten.
Uitgaand verkeer op deze poorten moet dus ook mogelijk zijn.
NB! FTP servers zetten zelf de datapoort (poort 20 tcp) open naar buiten toe. Deze poort hoeft niet geforward te worden, maar zorg wel dat geen firewall of beveiliging het open zetten van deze poort naar buiten toe tegen houdt anders krijg je alleen verbinding met fouten en kun je geen directory listen of bestanden overzetten.

P.s. uPnP is gemakkelijk, maar onveilig. Als je dit aan hebt staan zou ik het uit zetten.
Alle forwards moeten natuurlijk wel naar de pc met het juiste interne ip adres verwijzen.

FTP server bij hoster.
Voor de hoster zou je normaliter genoeg moeten hebben aan gebruik van poort 21, geen enkele forward nodig. Maar soms moet je ook bij hosters pasv aan hebben. Even testen dus.

Filezilla heeft ook regelmatig kuren. Zet in Filezilla eens PASV aan, misschien werkt het dan wel weer bij je hoster. Anders een andere gratis FTP client proberen.
 
De FTP server van je hosting werkt gewoon hoor.
Code:
 ftp ftp.pa3cvi.nl
Trying 91.217.57.17...
Connected to ftp.pa3cvi.nl (91.217.57.17).
220---------- Welcome to Pure-FTPd [privsep] [TLS] ----------
220-You are user number 1 of 50 allowed.
220-Local time is now 02:58. Server port: 21.
220-This is a private system - No anonymous login
220-IPv6 connections are also welcome on this server.
220 You will be disconnected after 15 minutes of inactivity.
Name (ftp.pa3cvi.nl:root): quit
331 User quit OK. Password required
Uiteraard user quit want ik had geen usernaam en pass, is ook niet nodig, hieraan zie je dat het werkt.
 
De FTP server van je hosting werkt gewoon hoor.
Code:
 ftp ftp.pa3cvi.nl
Trying 91.217.57.17...
Connected to ftp.pa3cvi.nl (91.217.57.17).
220---------- Welcome to Pure-FTPd [privsep] [TLS] ----------
220-You are user number 1 of 50 allowed.
220-Local time is now 02:58. Server port: 21.
220-This is a private system - No anonymous login
220-IPv6 connections are also welcome on this server.
220 You will be disconnected after 15 minutes of inactivity.
Name (ftp.pa3cvi.nl:root): quit
331 User quit OK. Password required
Uiteraard user quit want ik had geen usernaam en pass, is ook niet nodig, hieraan zie je dat het werkt.
Omdat ik te weinig kennis heb in dit netwerk fenomeen, zie ik nu dat mijn vraag en mijn reacties jullie op het verkeerde spoor hebben gezet.
Black Tiger en alle anderen die mij geholpen hebben, dank voor jullie reacties. Dat wil nog niet zeggen dat ik er uit ben, maar al wel een heel eind op weg.
Ik denk dat ik er nu toch wel uit moet komen en laat van mij horen als ik nog een vraag heb.
NB Nationaal Computer Forum is een uitstekende vraagbaak voor leken zoals ik.
groet, Cees
 
ftpserver.jpg

Dit zijn toch de gegevens ? Je moet als host gebruiken ftp.pa3cvi.nl en als inloggegevens de doorgehaalde FTP gebruikersnaam en wachtwoord. Dit kun je gewoon in FileZilla invullen.
 
De FTP server van je hosting werkt gewoon hoor.
Code:
 ftp ftp.pa3cvi.nl
Trying 91.217.57.17...
Connected to ftp.pa3cvi.nl (91.217.57.17).
220---------- Welcome to Pure-FTPd [privsep] [TLS] ----------
220-You are user number 1 of 50 allowed.
220-Local time is now 02:58. Server port: 21.
220-This is a private system - No anonymous login
220-IPv6 connections are also welcome on this server.
220 You will be disconnected after 15 minutes of inactivity.
Name (ftp.pa3cvi.nl:root): quit
331 User quit OK. Password required
Uiteraard user quit want ik had geen usernaam en pass, is ook niet nodig, hieraan zie je dat het werkt.
Voor ik verder zoek, ben benieuwd waarom de FTP server van mijn hosting bij jou wel werkt.
Wil je nog eens kijken naar mijn printscreen, wat doe ik daar dan niet goed? Verkeerde commando invoer?
 
Ik heb geen printscreen van jouw Filezilla gezien. Alleen van je Ziggo modem maar daar heb je in principe niets mee te maken, want daar hoef je niets in te veranderen.

Als ftp server moet je 1 naam invullen bij servernaam, dus oftwel dat "web109.hostingdiscounter.nl" zonder ftp ervoor, oftewel "ftp.pa3cvi.nl" en dan dus echt zoals het hier staat. Zonder aanhalingstekens uiteraard.

Als het niet via poort 21 direct werkt, moet je in de Filezilla instellingen PASV aan zetten ook wel "passive mode". Active mode is poort 21, passive mode is via andere poorten, alleen stel je dan toch gewoon poort 21 in je ftp client (in dit geval Filezilla) in.

Soms helpt het om eens een andere FTP client (ftp programma) te gebruiken, kijk eens of het daar wel mee lukt. Dit is een goed voorbeeld:
Cyberduck is een ander voorbeeld.

Maar misschien lukt het al als je de passive mode in Filezilla activeert.

P.s. feitelijk is dit support die je hoster zou moeten geven, maar de meesten doen dat niet helaas.
 
Black Tiger zou je even bij de reply van Maulum willen kijken daar staat een screen dump van de ftp commando's zie je mijn niet gelukte pogingen om ftp.pa3cvi.nl te connecten.
 
@marconist Ik heb gekeken. Ik gebruik normaliter rechtstreekse commando's.
Dus bijv. ftp ftp.pa3cvi.nl en druk dan op enter. Maar op die manier zou het ook moeten gaan.
Heb dit net even van thuis uit geprobeerd (provider Ziggo), mijn vorige test was vanaf de server.

Ook hier geen enkel probleem.

Het ziet er naar uit dat poort 21 uitgaand bij jou totaal niet naar buiten komt.
Dat kan verschillende oorzaken hebben
1.) Je werkt met ipv6 en de routing bij of naar de provider gaat niet goed
2.) Je werkt met ipv4 en firewall software blokkeert uitgaand verkeerd via poort 21
3.) De hosting server heeft jouw ip volledig, of voor gebruik van FTP verkeer geblokkeerd.

Meest voor de hand liggend acht ik punt 3 of anders punt 2.

Welke beveiligingssoftware gebruik je?
Kun je wel gewoon bij je website komen en het controlepaneel?
 
Ik heb geprobeerd in te loggen op de server van client, m.b.v. FileZilla. FileZilla geeft echter aan, niet met de opgegeven server - ftp.pa3cvi.nl - te kunnen verbinden via TLS. (TLS is de standaard instelling van FileZilla.) Je kunt deze instelling handmatig wijzigen zolang je via Sitebeheer (menu Bestand->Sitebeheer...) werkt. Ik heb de instelling gewijzigd naar Platte FTP (onveilig) omdat de server van HostingDiscounter volgens FileZilla een onveilige status heeft, FileZilla vertoont namelijk bij gebruik van FTP via TLS de volgende melding:

Status: Onveilige server, die geen FTP over TLS ondersteunt.

Dit kun je dus wijzigen in Platte FTP (onveilig), nogmaals binnen Bestand->Sitebeheer, met een simpele dropdown. (zie afbeelding)

Misschien voor Cees een hint om eens uit te testen of het dan wel werkt.
 
Misschien voor Cees een hint om eens uit te testen of het dan wel werkt.
Proberen kost natuurlijk niks.
Maar lijkt me niet dat dit gaat helpen. Want commandline ftp gaat niet via TLS en zelfs dan komt ie niet naar buiten toe.
 
@marconist Ik heb gekeken. Ik gebruik normaliter rechtstreekse commando's.
Dus bijv. ftp ftp.pa3cvi.nl en druk dan op enter. Maar op die manier zou het ook moeten gaan.
Heb dit net even van thuis uit geprobeerd (provider Ziggo), mijn vorige test was vanaf de server.

Ook hier geen enkel probleem.

Het ziet er naar uit dat poort 21 uitgaand bij jou totaal niet naar buiten komt.
Dat kan verschillende oorzaken hebben
1.) Je werkt met ipv6 en de routing bij of naar de provider gaat niet goed
2.) Je werkt met ipv4 en firewall software blokkeert uitgaand verkeerd via poort 21
3.) De hosting server heeft jouw ip volledig, of voor gebruik van FTP verkeer geblokkeerd.

Meest voor de hand liggend acht ik punt 3 of anders punt 2.

Welke beveiligingssoftware gebruik je?
Kun je wel gewoon bij je website komen en het controlepaneel?
 
McAfee, betaald, Windows Defender Fire Wall. Behalve op www.pa3cvi.nl kan ik mijn site op geen enkele manier aanspreken.
 
Als het alleen McAfee virusscanner is en geen security suite (dus zonder firewall) is het vreemd te noemen.
Wacht ik stuur je dadelijk even een prive berichtje dan gaan we iets anders proberen, dan kunnen we uitsluiten of het om een ip blokkade gaat of niet.
 
Prive bericht is verzonden.
 
Volgens de logfile is er wel verbinding geweest met mijn server. Maar ik wacht rustig even de reactie af.
 
Volgens de logfile is er wel verbinding geweest met mijn server. Maar ik wacht rustig even de reactie af.
Geen probleem, alles verliep vlekkeloos. Jouw .txt bericht gelezen. Ben benieuwd wat er nu aan de hand is.
 
We kunnen nu concluderen dat alleen de verbinding naar jouw hoster een timeout geeft en dat je dus wel gewoon verbinding kunt maken met mijn server.
Daaruit kan men tevens concluderen dat je dus wel degelijk een verbinding naar buiten toe kunt opbouwen via FTP en het probleem niet aan jouw kant ligt.

Als ik jou was zou ik de support van de hoster aangeven dat je problemen hebt en bij hun een timeout op ftp krijgt, zowel via FTP client alsook via command line, terwijl je bij anderen wel kunt verbinden. Vragen of er misschien sprake is van een blokkade of dat ze anders uitzoeken waarom je alleen met hun server geen verbinding kunt maken.
 
Begrijp de discussie hier niet helemaal. In mijn optiek zit alleen @Black Tiger op het goede spoor.

Daarnaast bij een gemiddelde hosting provider krijg je de foto gegevens gewoon in de mail die stop je in Filezilla en je kan beginnen.
 
Klopt, alleen moet er nu sprake zijn van een blokkade want zowel in Filezilla alsook via commandline krijgt hij een timeout op de verbinding naar zijn provider.
Terwijl die op een testaccount wat hij via pm van mij had gekregen gewoon werkt. En ik kan bij zijn provider ook met de geleverde gegevens gewoon verbinding krijgen.
Lijkt dus op een ip blokkade voor FTP bij zijn provider met zijn ip.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan