• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Portable HDD met encryptie

• Onderwerp starter Onderwerp starter De Hulk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

De Hulk

Gast
Back-up met Ghost terugzetten vanaf een externe HDD is geen probleem. Symantec Recovery Disk (SRD) in drive en alles gaat vanzelf.

Maar nu vraag ik mij af als de pc defect is en de drive niet meer bereikbaar is? Wat dan?

Wat als de pc helemaal niet meer opstart en de HDD helemaal kapot is en je een nieuwe pc koopt?

Ik vraag dit mede omdat ik een portable schijf krijg met encryptie (Iomega eGo encryptie). Daar zal ik natuurlijk tests mee doen, maar je moet er vanuit gaan dat de pc verloren gaat door brand. Wat dan?

Kan ik een paar proefmappen aanmaken en dat bijvoorbeeld op de portable zetten en dan bij iemand anders op de pc zetten. Heeft dat zin als test of gaat het om hele partities/stations?

Ik kan het niet zeggen voor Symantec/Ghost, omdat ik dat programma niet heb, en het dus niet zelf kan bekijken om het met zekerheid te weten. Maar ik denk dat dit wel goed zou moeten gaan als je bv. in dezelfde computer een nieuwe harde schijf inbouwt en dan de image terug overzet. Maar 'k vrees dat het bij een andere/nieuwe computer problemen zal geven, omdat daar ook heel andere drivers voor nodig zullen moeten zijn bv. En dat dus voor problemen kan zorgen om de (volledige) image/backup goed te kunnen gebruiken. :(
Tenzij je selectief kan backuppen? Dus bv. Documenten en afbeeldingen, instellingen van bepaalde programma's, favorieten, mailadresboek, enz... maar de drivers bv. niet?

Als je image op DVD (of memorystick) zou passen, is dat ook wel handig. Ik had bv. zelf eens voor dat de externe HD zo geformatteerd was dat je er geen afzonderlijke bestanden die groter waren dan 2Gb op kon wegschrijven of zo iets in die aard. Op die harde schijf stonden nog vanalle andere zaken, dus de externe harde schijf formatteren was nu niet echt een optie.

Zelf hou 'k ook altijd rekening met brand, diefstal, stukgaan van externe HD, onleesbare DVD's na een paar jaar, enz... en zet belangrijke foto's en documenten ook nog online (uploaden naar een foto-album account, je eigen server, plaats die je bij de provider hebt, ...). Idem met bv. een backup van mailprogramma, favorieten, config-bestandje met instellingen van de router, ...
Voor een (volledige) image is dat natuurlijk al lastiger.

Maar hopelijk weet iemand een concreter antwoord op je vragen, en met meer zekerheid.

Een image gemaakt met Symantec Ghost bevat o.a. de HAL van de machine waar de image van gemaakt is. Terugzetten op een andere machine gaat zeer waarschijnlijk problemen opleveren.
Als je Ghost gebruikt als backup-oplossing, ben je denk ik niet op de goede weg.
Maar in Ghost zit volgens mij ook een Ghost Explorer; en die kun je gebruiken om door je gho-bestand te bladeren en eventueel selectief bestanden terug te zetten.

Als je je data apart houdt en apart backupt, is dit een non-probleem.

Okay, bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Normaal heb ik op externe HDD geen problemen met Ghost. Je kunt een heel station terugzetten en ook selectief mappen en bestanden herstellen al is dit in Ghost 14.0 is lastiger. Ik heb de stations geback-upt op de Iomega en er waren geen problemen.

Ik heb ook via SyncBack geback-upt en dan zijn de mappen en bestanden direct voorhanden.

Ik zie en merk niets van de encryptie die toegepast wordt. Alleen op het station dubbelklikken > Wachtwoord ingeven > Unlock > Klaar. Nu zou ik volgende week dit eigenlijk moeten proberen op een andere pc. De Iomega Portable past in je broek-en jaszak. Alleen het snoer is lastig. Aan de ene kant zit geen normale USB-aansluiting maar een klein stekkertje. Is dat universeel? Het apparaat maakt geen geluid.
Bedankt voor de antwoorden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan