• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Posten op het Nationaal Computer Forum is Leuk!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maaikie

altijd in de wolkjes!
Lid geworden
29 jul 2005
Berichten
18.069
Waarderingsscore
589
[hand]

Stel je bent nieuw op dit forum en je bent ook niet echt bekend met een forum, dan zit je hier helemaal goed! Je leest natuurlijk eerst het reglement voordat je iets gaat posten..want dan weet je zeker dat je wat betreft regelgevingen etc alvast goed zit...het reglement kun je hier vinden:

klikbaar->REGLEMENT <-klikbaar

In dit handleidinkje ga ik je uitgebreid vertellen hoe je het beste op dit forum kunt posten. Hoe post je een bericht, welke knoppen moet je gebruiken, hoe kun je reageren op en post of in een topic. Waarom kan ik soms niet reageren op een topic, waarom kan ik niet posten in het handleidingen gedeelte, hoe plaats ik een plaatje op het forum, hoe zit het forum in elkaar.

Lijkt voor de vaste forumleden een eitje, maar voor jou zijn het nog een heleboel bomen waardoor je het bos niet kunt zien. Maar dat went en ik weet zeker dat je straks sneller post dan je lief is.

Ik zeg er vooraf even bij dat ik werk met de skin DarkX en de standaard skin is anders.
Daar kun je
klikbaar-> HIER <-klikbaar
meer over vinden

Veel plezier met deze handleiding en ook zeker heel veel plezier op dit geweldige forum! Hieronder zie je kort hoe ik mijn handleiding heb ingedeeld. Je kunt op de onderstaande titels klikken en dan krijg je de afzonderlijke post te zien. Maar je kunt natuurlijk ook een stukje scrollen

#2 Hoe maak ik een nieuw topic aan
#3 Hoe reageer ik op een topic
#4 Je post editten
#5 Een Quote plaatsen
#6 Multi-Quote
#7 Ik kan niet reageren in een topic!!!!
#8 Plaatjes posten op het forum
#9 Iconen binnen NCF
#12
Gebruikerspaneel van Softcity opties
#13 Gebruikerspaneel van Softcity Priv Berichten
# 14 Citaten gebruiken in je post, tekst dik drukken, schuin schrijven of onderstrepen
# 15 Zoekfunctie op het forum gebruiken
# 16 Nieuwe berichten
# 17 Een link plaatsen met een eigen naam
# 18 Een bijlage toevoegen
# 19 Ledenlijst
# 20 Kalender
# 21 Een enquete maken op Softcity


[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe maak ik een nieuw topic aan?

[hand]Hoe maak ik een nieuw topic aan?

Aangezien jij nieuw bent hier, vinden wij het leuk als je je even voorstelt. Hoe doe je dat? Goede manier om even te oefenen op het forum en ook meteen wat zinnigs neer te zetten.

Ga naar de inhoud van het forum, dat staat hier:
http://www.softcity.nl/index.php

Ga dan naar het deelforum Stel je voor dat zie je hier:
http://www.softcity.nl/forumdisplay.php?f=9

Maak een nieuw topic aan door op deze knop te drukken:

newthreadxq7.jpg


en je ziet dit verschijnen:

nieuwtopicveldec4.jpg


zet je tekst daarin:

plaatjemettekstvoorsteldw6.jpg


zoals je ziet is je tekst best saai...maar ook daar heeft Softcity iets op gevonden en wel smileys!!! Dus we gaan wat smileys erin zetten bijvoorbeeld het smiley :smile:

kiessmileybn7.jpg


Maar we hebben er nog veel meer.
Klik maar eens op MEER onder Smileys

meersmileysjh8.jpg


en je ziet dat we er meer hebben, dit veld opent zich klein in een nieuw venster..na verloop van tijd hoef je dit niet meer te doen, want dan ken je de codes wel uit je hoofd...

Wil je nou voor je dit bericht gaat posten even zien hoe het eruit ziet..dan kan dat klik op voorbeeld van bericht

voorbeeldvanberichtck4.jpg


en dan zie je je bericht verschijnen zoals het op het forum zal komen.

voorbeeldvanberichtopfojt5.jpg


Ben je nog niet tevreden over het bericht kun je onderin het berichtje nog aanpassen voordat je het post op het forum. Ben je klaar? Dan gaan we het op het forum zetten:

klik op de nieuw onderwerp versturen knop
nieuwonderwerpversturenbn6.jpg


en zie ...dit is het resultaat:

resultaatophetforumhv8.jpg


Je ziet het berichtje staan en ook in het overzicht zie je je bericht terug.

inoverzichthb0.jpg
[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe reageer je op een topic?

[hand]Hoe reageer ik op een topic?

Je ziet een post in het forum en wilt daar een reactie op kwijt. Hoe doe je dat? Nu gelukkig is dat ook niet zo moeilijk, maar je moet het wel even weten.
Het forum biedt de mogelijkheid om op twee manieren te reageren. De eerste manier is de snel reageren wijze. Je ziet onder aan het postje waarop je wilt reageren het volgende veld staan:

snelreageren1hl4.jpg


Hierin kun je je tekst zetten

snelreageren2rw1.jpg


en als je daarmee klaar bent kun je op de knop snel reageren klikken

snelreageren3xg1.jpg


en dan staat je reactie er.

snelreageren4gq9.jpg


Je kunt ook uitgebreid reageren en dat doe je zo:

klik linksonder op de knop New Reply

newreplyag3.jpg


en er opent zich een nieuwe pagina. Daar kun je je reactie inzetten

newreply2ft3.jpg


Als je daarmee klaar bent klik je op antwoord verwerken

newreply3ht7.jpg


en zie...het staat er weer

newreply4rj6.jpg


en zo reageer je op een topic![/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je post editten

[hand]Je post editten

Oh nee, je hebt een fout gemaakt of je komt erachter dat er nog iets bij moet in je post. Wat nu?
Geen man overboord, je gaat gewoon je post editten. Liever een edit dan een nieuwe post aanmaken. Want tig keer op jezelf reageren ziet er raar uit en wordt bij het Nationaal Computer Forum ook gezien als :spam: en dat hebben we liever niet dus.
Ik pak mijn eerder gemaakte post uit het Wist je dat topic erbij:

edit1zt0.jpg


en druk op de knop edit

edit2ci6.jpg


Je ziet je post verschijnen in een nieuw venster en er vallen een aantal dingen op.

edit3rp1.jpg


Allereerst kun je aangeven waarom je wilt editten. Dit hoef je natuurlijk niet in te vullen, maar ik doe het altijd wel, want dat staat leuk in je post later en alles om plezier te hebben toch?..:lol:
In dit geval zet ik in dat veldje dat ik een toevoeging had voor mijn handleiding en zet mijn toevoeging in mijn post.

edit4ot8.jpg


Dan scroll ik naar beneden en zie dat ik kan kiezen tussen Aanpassingen bewaren en Bekijk veranderingen

edit5kn1.jpg


Laat ik even kiezen voor het laatste, dan kun je alles nog eens rustig nalezen en kijken of je alles erin hebt staan nu of misschien ook wel of je nog foutjes hebt gemaakt, let wel! een foutje maken is geen probleem, we zijn een computerforum en geen controlegroep Nederlandse spelling...hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het wel leesbaar voor je medeforumleden moet zijn, dus zo correct mogelijk en geen Breezah taal, of msn taal, want dat snapt niet iedereen.

edit6fr8.jpg


Ik heb alles nagelezen en geloof dat ik het goed heb gedaan nu, dus ik kan het gaan posten. Scroll weer naar beneden en klik op Aanpassingen bewaren. En dan is dit het resultaat:

edit7ms1.jpg


JE ziet je veranderingen en ook onderin waarom je een edit hebt gemaakt.

Dat kun je nu ook!![/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Quote plaatsen

[hand]Een Quote plaatsen

Zoals je ziet gebruiken sommige mensen quotes. Sterker nog, in n van de topics die ik hier als voorbeeld heb gebruikt uit het 'Wist je dat' topic word ik zelf gequoted door Sebjuh. Hij wil graag als fotomodel fungeren...nouja...hij kan het krijgen zoals hij het hebben wil...:'D Bij deze is hij model...:lol:

Ik pak het bewuste topic er even bij. En om het leuk te maken gaan we Sebjuh quoten.

quote1ga1.jpg


Je gaat onderaan zijn post de knop Quote indrukken

quote2qn0.jpg


en je ziet in een nieuw venster de tekst die Sebjuh heeft gezet met de Quote tags ervoor en erachter.

quote3nv2.jpg


hier gaan we even op reageren

quote4uz1.jpg


en als je dat gedaan hebt kun je weer kiezen voor Antwoord verwerken of Voorbeeld van bericht.

quote5mg1.jpg


Omdat je een quote hebt gemaakt is het nu wel even leuk om eerst te zien hoe het eruit ziet, dus ik kies even voor Voorbeeld van bericht.

quote6dg9.jpg


Je ziet, de quote tags hebben plaats gemaakt voor een echt kadertje en je ziet Sebjuh zijn post en mijn reactie erop.
Dan kies je alsnog voor Antwoord verwerken en verschijnt je post mt quote.

quote7pm9.jpg


En nu is een quote maken ook al gelukt! Straks post je sneller dan je zelf zou willen...:)

[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Multi-Quote

[hand]Multi-Quote

Wat is nou weer een Multi-Quote?

Een Multi-Quote posten is dat je meerdere opmerkingen van mensen uit verschillende posten kun quoten. Dit kan leuk zijn omdat je dan een opsomming krijgt van een aantal opmerkingen van iemand om daarop te reageren. Ik kies daarvoor even een ander topic met wat minder tekst. Ik heb gekozen voor het topic Welke muziek luister je nu. Daarin kan ik even wat dingen posten en reageren op muziek van anderen.
Hier is het onderwerp:

mq1xc2.jpg


Je gaat in verschillende posten het knopje Multi-Quote indrukken en zult zien dat het knopje veranderd van Multi-Quote in rode aanhalingstekens.

mq2wq3.jpg


mq3bj3.jpg


Je kiest de posten waar je uit wilt quoten uit en drukt binnen deze posten de Multi-Quote knop in. De knoppen veranderen allemaal in Rode aanhalingstekens. Als je degenen die je wilt multiquoten hebt gekozen ga je kiezen voor New Reply. Je kunt hier niet kiezen voor Snel reageren omdat anders de Multi-Quote niet werkt.

Dus New Reply, als je dat hebt gedaan zie je in het volgende scherm de reacties die je hebt gekozen.

mq4mn1.jpg


nu kun je tussendoor reageren als je dat wilt..bijvoorbeeld zoals dit:

mq5yt2.jpg


Dan kijk je natuurlijk even in het Voorbeeld hoe het eruit ziet

mq6cm2.jpg


Als je gekeken hebt en op Antwoord verwerken klikt krijg je een andere melding dan je gewend bent, dit heeft te maken met de Multi-Quote knop, maar je wordt terug gebracht naar je post. Geen zorgen..het komt helemaal goed.

mq7lr9.jpg

mq8ex9.jpg


nu.......kun je ook al Multiekwooten...het moet natuurlijk niet veel gekker worden...:)[/hand]


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan niet reageren in een topic!!!!

[hand]Ik kan niet reageren in een topic!!!!

Soms maak je het mee dat je niet kunt reageren op een post. Dat komt meestal omdat het topic gesloten is. Als een topic gesloten is kun je dat aan een aantal dingen zien.

Allereerst zie je geen mogelijkheid om te reageren staan (geen reply knop of geen snel reageren veld), en je ziet ook onderaan het topic closed staan.

closedbl8.jpg


Als je toch op het woord closed klikt zie je deze melding:

closed2wv7.jpg


Deze melding zul je tegenkomen in het handleidingen en tutorials gedeelte. Als je een handleiding of een tip wilt toevoegen kan dat altijd, maar zul je het eerst in het Tijdelijke handleidingen en tutorialsdeelforum moeten neerzetten. Dan wordt het als het klaar is verplaatst door een administrator of een moderator. Waarom is dat? Dan houden we het forum schoon en kan er ook een beetje bekeken worden wat er gemaakt wordt door de leden want sommnige handleidingen zijn heel erg nuttig, maar soms kan het zijn dat er al een handleiding is van hetgeen jij wilt, maar dat je die even niet kunt vinden of is de handleiding niet erg nuttig...:lol:

Als je probeert toch een handleiding te zetten in het Handleidingen en Tutorials...zal dat niet lukken. Probeer maar.

Ga naar het deelforum Handleidingen en Tutorials en maak een New Thread aan. Dan krijg je deze melding:

closed3vm6.jpg


Jammer...maar helaas, het lukt echt niet. Wil je een handleiding of een tutorial maken heb geen vrees...we willen graag nieuwe tuts hebben, dus sla je slag in het topic Tijdelijk en na verloop van tijd is het verplaatst naar het vaste forum. Voordeel hiervan is ook dat als het in de handleidingen tags is gezet, niemand het kan en mag kopiren. Het is jouw werk en je hebt het gemaakt voor het Forum en dat mag niet ergens anders neergezet worden zonder toestemming van jou en het forum. De NCF disclaimer geeft dit al aan.
Soms komt het ook voor in de andere subfora dat je ineens niet meer kunt reageren. Dit kan zijn omdat een topic oud is en op slot is gegaan (maar meestal wordt er een duimpje gezet als het probleem opgelost is) of dat het topic vanwege andere redenen door een admin of mod op slot is gezet. [/hand]


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plaatjes posten op het forum

[hand]Plaatjes posten op het forum


Hoe leuk is dit plaatje??? Sjonnie stuurde me dit geniale plaatje en ik wilde het jullie graag laten zien:

siteverliefdnl9.gif


erg leuk natuurlijk...:p maarja...hoe krijg je het erin..hoe komt een plaatje op het forum...

Je wilt een leuk plaatje posten op het forum, maar hoe doe je dat? Ik schrijf hier een apart hoofdstukje voor ivm meerdere manieren van plaatjes posten. Je kunt foto's posten, plaatjes, linkjes, linkjes onder een andere naam, urls, avatars, handtekeningen etc. Dus ik ga dit helemaal apart maken en deze kun je terugvinden als je op het onderstaande linkje klikt:

AFBEELDINGEN, PLAATJES EN AVATARS POSTEN OP HET FORUM



Wel altijd rekening houden met de afmetingen van je plaatje op het forum, liever een klikbaar plaatje posten zodat je als lid door erop te klikken het plaatje in groter formaat te zien krijgt dan dat je binnen een post een enorme lap foto krijgt. Dat ziet er niet mooi uit, maar ook is prettiger voor je medeforumleden.


[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iconen binnen NCF

[hand]Iconen binnen NCF

Zoals je ziet zijn er verschillende icoontjes te zien binnen het forum. Hieronder zal ik kort uitleggen wat de icoontjes betekenen.

Als eerste zal je opvallen dat je onderaan de posten van jouzelf en medeforumleden iconen ziet staan.

Bijvoorbeeld deze:

offlinepz8.jpg


Als je ziet dat het linkerrondje donker is, wil dit zeggen dat degeen niet online is want als dat wel zo is is het rondje groen zoals hieronder:

online1fh5.jpg


Naast deze rondjes staan nog andere icoontjes.

Bijvoorbeeld deze:

reputatiepuntendf8.jpg


Door op dit icoontje te drukken kun je iemand reputatiepunten geven. Dit doe je als je van mening bent dat iemand je goed geholpen heeft, of gewoon om iemand eens een opsteker te geven. Je kunt ook bij het aanklikken van dit icoon een boodschap erbij zetten, zoals ik in dit geval ook doe. Ik geef MvdSteen reputatiepunten omdat we een aantal hele leuke discussies hebben gevoerd op het forum waarin respect naar elkaar hoog in het vaandel stonden en dat waardeer ik zeer.

reputatiepuntengevenri9.jpg


je verzend dan deze punten en krijgt de volgende zeer vriendelijke melding:

reputatiepuntengegevente2.jpg


Je kunt jezelf uiteraard geen reputatiepunten geven, dan krijg je dit te zien, wat ik persoonlijk nog vind meevallen...:lol: ik ken fora waar ze je het nummer van een hulpverlener geven om mee te gaan praten...:lol::

eigenreputatiepuntennk8.jpg


Je kunt terugzien in je gebruikerspaneel van wie en waarom je reputatiepunten hebt gekregen. Het gebruikerspaneel zit linksbovenin je pagina

gebruikerspaneelvy7.jpg


en daar zie je rechtsonder de door jou ontvangen punten

ontvangenreputatiepunteeq1.jpg


Ik voel me geroepen om te zeggen dat het aantal ontvangen punten niet staat voor hoe goed je iemand helpt, het is geen must, het is leuk om ze te krijgen en leuk om ze te geven, maar een dankjewel is vaak nog veel waardevoller. Je ziet onder iemands naam staan hoeveel reputatiepunten iemand heeft ontvangen.

reppunteninbeeldwk5.jpg


Je krijgt per aantal posten overigens ook reputatiekracht. Ook dit wil niets zeggen. Het aantal posts dat iemand maakt of het aantal reputatiepunten dat iemand heeft gehaald zegt niets over de kennis van iemand. Het gaat erom dat je samen leuk veel dingen wegpost en ook samen probeert oplossingen te zoeken voor problemen. Daar is het forum voor. Niet om puntjes te vergaren maar om elkaar te helpen.

Dan het laatste icoontje, het verkeersbordje:

rapporteerknopvs3.jpg


Dit is de rapporteer knop. Zie je iets op het forum waarvan jij vindt dat het niet door de beugel kan, heb je problemen met iemand of wil je het team van een bepaalde post op de hoogte brengen, kun je de rapporteerknop indrukken. Het team heeft liever dat je een rapport verstuurd dan dat je zelf op het forum dingen gaan uitvechten, dat komt de sfeer niet ten goede en vaak schiet je er ook niets mee op. Het team krijg een berichtje van jouw rapport en zal onderzoeken wat er aan de hand is, en als het nodig blijkt te zijn maatregelen nemen. Gebruik deze knop echt alleen als je niet weet hoe je verder moet, als je denkt, hier heb ik niets mee, lees dan gewoon over deze post heen en ga lekker verder op het forum dingen posten en lezen. Er zijn zat leuke posts om te lezen en te posten!

Als je toch echt ergens een probleem mee hebt, kun je toch de knop indrukken en dan krijg je dit te zien:

rapportversturenan2.jpg


vul je ongenoegen in en verstuur het rapport. Het komt bij het team binnen en is gelinkt aan het postje vanwaar jij het hebt verstuurd.[/hand]


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry dat ik stoor

er staat een fout in je tutorial

Dat we liever editten dan spammen.. dat klopt niet
want de meeste doen liever andersom :)
 
[hand] vooruit...deze inbreking sta ik dan maar toe...maar dat is omdat we het hier wel hebben over de spammer van het forum....:lol:maar het blijft wel staan..:fun:en misschien nav deze tut gaan mensen nu liever editten dan spammen...:lol: je weet het niet...misschien moet je het een paar keer goed lezen G-F kun je het ook nooit meer vergeten...:lol:[/hand]
 
Gebruikerspaneel van Softcity opties

[hand]Gebruikerspaneel van Softcity opties

Binnen het gebruikerspaneel van Softcity kun je een aantal opties veranderen of dingen instellen waarvan je wilt dat anderen dat weten.

Ga linksboven naar het gebruikerspaneel

als je dat aanklikt kom je in het controlepaneel. Dit is onderverdeeld in een aantal onderwerpen:

controlepaneel1vq0.jpg


ik ga ze stuk voor stuk even langs.

wijzighandtekeningkopnb0.jpg


in dit gedeelte kun je je handtekening aanpassen. Je kunt er een tekst inzetten, je kunt er zoals ik een plaatje inzetten. Wat je ook kunt doen is in het deelforum Grafisch / Design aan n van onze sigmasters (meesters die prachtige plaatjes kunnen maken) een verzoekje plaatsen. Ikzelf heb dat gedaan met een aantal van mijn grote liefdes. Namelijk mijn 2cv en mijn Maus. Wickedlife heeft hier een geweldige sig van gemaakt. Het topic Sigs Nodig? kun je hier vinden:

http://www.softcity.nl/showthread.php?t=5173

Als je tevreden bent met de door jou gemaakte handtekening (en deze ook even bekeken hebt) kies je voor bewaar veranderingen. Wel geef ik je de tip mee niet te hoge sigs te maken, niet te grote plaatjes, want dat leest op het forum niet fijn. Dan zie je meer handtekening dan teksten van anderen en dat is ook niet de bedoeling. Je sig staat onder je tekst. Je kunt natuurlijk ook kiezen er niets neer te zetten of zelfs de sigs van anderen uit te schakelen zodat je niets van anderen ziet en gewoon simpele tekst blijft zien.

emailwachtwoordkopbu9.jpg


hier kun je je e-mail en je wachtwoord veranderen als je dat wilt. Bijvoorbeeld als je een ander e-mailadres krijgt of een ander wachtwoord wilt instellen. Dat kun je allemaal binnen deze optie doen.

wijzigemailenwachtwoordtx5.jpg


Kies nadien voor Aanpassingen bewaren.

wijzigprofielkopnq4.jpg


Deze verdeel ik even in drie stukken. In het eerste gedeelte kun je je geboortedatum aanpassen...want stel je voor dat je er ineens achter komt dat je toch op een andere dag jarig bent...:lol: of dat je liever wilt dat je de rest van je leven 15 jaar wilt blijven...dat kan...:lol: Dat kun je hier aanpassen. Ook kun je hier je e-mail en wachtwoord aanpassen, maar dat kan dus ook in het aparte kopje wat we net hebben gehad.

wijzigprofiel1ou8.jpg


Binnen het tweede stuk kun wat persoonlijke informatie neerzetten. Als je hier dingen neerzet krijg je dat openbaar te zien. Dus bijvoorbeeld je Skype naam, je website, je msnadres, je emailadres en noem maar op.

wijzigprofiel2kv8.jpg


Bij het derde stuk kun je je wat over jezelf vertellen, dit kunnen mensen bekijken in je openbare profiel.
Als je dit allemaal hebt ingevuld kies je voor aanpassingen bewaren. Als je nu in deze post mijn avatar aanklikt kun je kiezen om mijn profiel te bekijken. Dan kun je zien wat ik daar heb ingevuld en dan kun je ook meteen zien wat een ander bij jou ziet.

wijzigprofiel5opforumopiv8.jpg


wijzigoptieskopqp9.jpg


In dit onderdeel kun je je opties wijzigen.
Ook dit gaat weer even in blokjes:

In het eerste blok kun je anderen toestaan je Vcard te downloaden. Ik heb zelf deze keuze niet gemaakt...waarom? Omdat ik geen idee heb wat een Vcard is en dat ook graag zo wil houden.
In het tweede blok kun je je instellingen voor het ontvangen van berichten en notificaties van het forum instellen. O.a. e-mails ontvangen van andere gebruikers etc.
Maar ook de directe emailnotificatie. Het kan zo zijn (zo heb ik het zelf ingesteld) dat als je ergens in een topic op hebt gereageerd dat je het fijn vindt om een mailtje in je inbox te ontvangen als iemand na jou reageert. Je kiest dan voor de directe emailnotificatie. Maar ook kun je voor andere mogelijkheden kiezen:

emailnotificatiesqq3.jpg


het volgende blok geef aan hoe je de weergave van het forum wilt instellen.

opitesvooronderwerpweergb2.jpg


in dit blokje kun je een aantal keuzes maken, oa hoeveel posts je per pagina wilt zien, of je oude berichten eerst wilt zien etc. Hier moet je ook gewoon een beetje mee spelen.
Dan de laatste twee blokjes zijn Datum en Tijd Opties (kies altijd voor de plaats waar je het dichtst bij woont, in ons geval dus Amsterdam), en wat voor jou het begin van de week is. Bij sommige mensen is maandag het begin van de week, voor anderen zondag. In mijn geval zondag.

Het laatste blok zijn de diverse opties. Hier kun je de taal voor het forum instellen en ook je skin in het forum. Ik heb gekozen voor DarkX, maar je kunt ook de default skin kiezen of een andere leuke nieuwe skin.


Dan de laatste mogelijkheid is je avatar veranderen. Je kunt kiezen voor een Softcity avatar of er n zoeken f..........bij dezelfde sigmakers of ze er ntje wil maken die bij de al door hun gemaakte sig past...:)

In het volgende postje ga ik iets dieper in op de priv berichten die ook in het controle paneel staan.[/hand]



 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruikerspaneel van Softcity Priv berichten

[hand]Gebruikerspaneel van Softcity Priv berichten

Softcity biedt de mogelijkheid om elkaar priv berichten te sturen. Buiten het feit dat dit uiteraard uiterst vriendelijk is...kunnen we hierdoor elkaar soms even wijzen op bijvoorbeeld een foutje in een post zonder dat het hele forum dat weet, en je dit kunt aanpassen. Maar ook kun je gewoon even iemand een berichtje versturen naar iemand zomaar voor de lol....voorbeeldjes:

Een priv bericht versturen kun je op meerdere manieren doen. Stel ik wil Frankw een vraagje stellen over de handleiding die ik nu aan het sturen ben. Dit kan ik doen door rechtsbovenin mijn priv berichten aan te klikken

dan kom je in je berichten box:

pb2xi7.jpg



klik links Nieuw bericht sturen aan:

pb3zr1.jpg


op het moment dat ik bij ontvanger de naam Frank intoets, zie ik al een hele lijst franks verschijnen...ik wil Frankw graag en die kan ik er niet tussen vinden zo snel dus ik typ Frankw in en de naam verschijnt

pb4hn8.jpg


Klik op het grijze vlak en de naam verschijnt in je schermpje en je kunt je berichtje maken:

pb5wx1.jpg


onderaan de pagina kun je weer kiezen voor een voorbeeld of het bericht versturen. Even een voorbeeld:

pb6gx9.jpg


versturen en het berichtje is verdwenen...........richting Frankw :D

pb7gn6.jpg


wil je het berichtje terug zien, ga je even naar verzonden berichten

pb8jx4.jpg


pb9bz5.jpg



Ook is er een andere manier om iemand een priv berichtje te sturen. Ga in een post van iemand op diens naam staan en je ziet dit:

pb10pv7.jpg


Op deze manier kun je iemand ook een pb sturen. Als je op iemand avatar gaat staan kom je automatisch terecht in het profiel van deze persoon.

Je priv berichten beheren. Je kunt 20 priv berichten opslaan (verzonden n ontvangen). Je kunt deze berichten als je box te vol zit, verwijderen of opslaan als tekst. Ikzelf doe dit laatste altijd. Dit doe je zo. Ga naar je priv berichten toe en selecteer de berichten die je wilt downloaden:

pb11py5.jpg


en klik op ga. Omdat ik in FF brows, krijg ik een veldje om op te slaan. Ik sla mijn berichten altijd op in een mapje PB's. Automatisch krijgt het bestand de naam ontvangen of verzonden priv berichten je naam en de huidige datum erachter:

pb13hv1.jpg


Daarna kun je de berichten uit je priv berichten verwijderen. Ga weer naar je berichten en klik nu ipv opslaan als tekst voor verwijderen en ga:

pb14sp2.jpg


en je priv berichtenbox is weer leeg:

pb15dw1.jpg



De bedoeling van priv berichten is NIET om vragen te stellen die eigenlijk op het forum thuishoren. Waarom niet? Om de doodeenvoudige reden dat door vragen p het forum te stellen je andere mensen weer kunt helpen. Wel kun je via een PB vragen of iemand even wil meekijken in een topic om dan vervolgens daar wel verder te posten. Ook kun je via PB aan iemand van het team laten weten dat je wordt lastig gevallen of dat iets je dwarszit. Dat is beter het via PB te doen ipv rottigheid uit te vechten op het forum. Ook kun je leuke dingen vertellen aan elkaar via PB uiteraard. Iemand even gelukwensen met iets, succes wensen of gewoon even laten weten dat je iets leuks hebt meegemaakt.

Je ziet dat je een PB hebt als je bovenin een cijfertje ziet staan..(je kunt ook de popup functie van het forum gebruiken, maar ikzelf heb daar geen behoefte aan, deze kun je in je opties in het gebruikerspaneel instellen). Zo ziet het eruit als je een PB hebt ontvangen:

pb16ny2.jpg



en laten we eerlijk zijn....het is ALTIJD leuk om post te ontvangen...

[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Citaten gebruiken in je post, tekst dik drukken, schuin schrijven of onderstrepen

[hand]Citaten gebruiken in je post, tekst dik drukken, schuin schrijven of onderstrepen

Eerder heb ik al uitgelegd hoe je de quote knop moet gebruiken, maar vergeet helemaal dat je ook nog uit een ander topic een tekst kunt selecteren en deze vervolgens ook binnen een ander topic kunt citeren. Dankzij Wickedlife zal ik dat nu nog even behandelen.

Bijvoorbeeld, ik wil een stuk tekst uit een post hier neerzetten, maar deze wel als citaat kenmerken. Dat doe je zo:

Ik neem als voorbeeld dit topic:
http://www.softcity.nl/showthread.php?t=22144

ik pak dan de eerste post eruit en een specifiek stuk tekst:

* Heb me helemaal gek gezocht op internet van oorlogen tot feestdagen....mijn lief riep meteen the red poppies....(klaproos) (heeft te maken met WO1) maar we konden onze frustraties niet kwijt op het internet van wikipedia tot google. co.uk en ga maar door...*

Als je het zo leest is het niet duidelijk dat het geciteerd is uit een ander topic...maar als je de tekst selecteert en vervolgens dit icoontje:

quoteen7.jpg


aanklikt krijg je het volgende:

Heb me helemaal gek gezocht op internet van oorlogen tot feestdagen....mijn lief riep meteen the red poppies....(klaproos) (heeft te maken met WO1) maar we konden onze frustraties niet kwijt op het internet van wikipedia tot google. co.uk en ga maar door...
Je kunt ook gebruik maken van de tags:

begin van de zin:
en eind van de zin [./quote](zonder puntje, maar moest ik even doen om niet weer een quote te krijgen)

Dit moet je ook doen als je bijvoorbeeld een bericht van een andere site haalt en kopieert naar het forum, dan moet je daar ook een citaat van maken. Als je bijvoorbeeld iets van nu.nl haalt, moet je daar echt een citaat van maken en ook de bronvermelding. Bijvoorbeeld:

Benzine 0,6 cent goedkoper
Uitgegeven: 25 november 2006 09:26

AMSTERDAM - Shell heeft zaterdag de adviesprijs voor benzine 0,6 cent verlaagd. Dat brengt de prijs van een liter loodvrij op 1,329 euro. Dat heeft de oliemaatschappij aan haar pomphouders laten weten.
De prijs van een liter diesel blijft hetzelfde op 1,025 euro. Benzinemaatschappijen baseren hun adviesprijzen op internationale productnoteringen. De prijs van ruwe olie speelt een belangrijke rol.
bron:nu.nl

Dit moet je doen omdat je gebruik maakt van een bron die copyright draagt en anders we straks beschuldigd worden van het gebruiken van andere sites. Dat mag niet. Dus bij twijfel altijd even tussen quotes zetten mt bronvermelding!

Hetzelfde geldt voor de andere opties, bold is de B of de tags of de dikke B in je menu aanklikken als je iets geselecteerd hebt, Schuingedrukt of onderstreept .

Ook kun je lettertypes kiezen, lettergroottes en letterkleuren....kortom...weer wat geleerd!

Het staat op een wat opmerkelijke plaats dit, maar misschien ga ik dat allemaal nog wel verplaatsen, maar weet nog niet of dat lukt....:)

[/hand]
 
Zoekfunctie op het forum gebruiken

[hand]Zoekfunctie op het forum gebruiken

Om zeker te zijn dat je probleem niet op het forum al staat en er zelfs misschien wel al een antwoord voor je te vinden is, gebruik je natuurlijk altijd eerst even de zoekfunctie van het forum....:)

Hoe doe je dit...?

Gelukkig is dit niet zo moeilijk. Bovenin je scherm zie je Zoeken staan.

zoeken1ax1.jpg


Dan zijn er 'twee' manieren om te zoeken.

De snel zoeken manier op onderwerpen en op berichten:

zoeken2qf5.jpg


zoekenjv1.jpg


de Geavanceerd zoeken manier:

zoeken2bmx4.jpg


dan krijg je dit scherm:

zoeken3um0.jpg



Ik zal een voorbeeld geven. Ik zoek naar een oplossing voor het veranderen van mijn taalinstellingen van Windows:
Ik zet taalinstellingen neer in het zoekveld en klik op Nu zoeken:

zoeken4ut2.jpg


Dan krijg ik het volgende scherm te zien:

zoeken5zb3.jpg


je ziet een hoop opties waar je uit kunt kiezen...je gaat scrollen naar iets dat het dichtst bij jouw probleem ligt...zoals je ziet heb ik alleen op Taalinstellingen gekeken en nog niet bij Taalinstellingen XP..dat ga ik zo doen. Ik klik nu de eerste post aan, want tenslotte maakt het forum een keuze...: Je scrollt door de tekst heen en ziet dat het woord dat jij hebt ingevuld in je zoekactie rood gedrukt wordt:

zoeken6eq5.jpg


Maar dit is niet wat we zoeken...we zoeken taalinstellingen XP dus, ga ik mijn zoekopdracht veranderen....Nu vul ik Taalinstellingen XP in n rechts ook nog een keer XP..dan heb ik hopelijk meer kans:

zoeken7lc5.jpg


en weer kies ik nu zoeken, de opties zijn in ieder geval verminderd:

zoeken8sm6.jpg


Ik heb nu een topic aangeklikt, maar mijn probleem toch niet helemaal gevonden...

Dus dan kun je een topic aanmaken. Stel je vraag zo duidelijk mogelijk en dan probeert iedereen hier je te helpen je te zoeken naar een oplossing :)[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwe berichten

[hand]Nieuwe berichten

Om snel te kunnen overzien of er nieuwe berichten zijn kun je een aantal dingen doen.

Je kunt bovenaan klikken op de nieuwe berichten button:

nieuweberichtenin7.jpg


dan krijg je de laatst geposte berichten te zien:

nieuweberichten2wb2.jpg


voor een wat ander overzicht kun je ook iets anders doen. Je kunt namelijk ook het overzicht van de afgelopen 24 uur zien...dat doe je zo:

Gaa naar de homepage van het forum en klik in dit venster Nieuwe posts laatste 24 uur aan:

nieuweberichten3ar6.jpg


en dan krijg je het overzicht van de afgelopen 24 uur...alles wat al langer staat maar ongelezen berichten bevat krijg je ook te zien in een melding zoals onderstaand:

nieuweberichten4vz3.jpg


Weer wat wijzer in de spannende wereld van Het Nationaal Computer Forum of Softcity....:)[/hand]
 
Een link plaatsen met een eigen naam

[hand]Een link plaatsen met een eigen naam

Wat bedoel ik hiermee?...

Je kunt een linkje maken naar een ander topic om mensen op een bepaald iets te wijzen. Deze link kun je plaatsen in een post. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Bijvoorbeeld een zoekactie in google kun je zo neerzetten:

http://images.google.nl/images?q=2cv6&ndsp=20&svnum=10&hl=nl&lr=&start=0&sa=N

maar ook:

KLIK HIER VOOR LEUKE EENDJES

Of

KLIKKERDEKLIK

Maar hoe doe je dit?

Je kopieert de link van google en zet de tekst neer die je graag wilt neerzetten:

KLIK HIER VOOR LEUKE EENDJES

Ikzelf maak dan de tekst eerst bold en onderstreep dit omdat het niet in iedere skin duidelijk is dat het een klikbaar woord is. Dus

KLIK HIER VOOR LEUKE EENDJES

Nu zijn ze alleen nog maar dik en onderstreept...maar nu nog het linkje erin.

Als je de tekst geselecteerd is druk je dit knopje in:
linkjeps1.jpg


Dan zie je dit verschijnen:

linkje2fh3.jpg


In dat veldje zet je de link die je wilt delen en druk op OK....:


linkje3ii8.jpg



en............................klik maar eens op het onderstaande linkje...:D...

:yahoo: Leuke eendjes!!!!

KLIK HIER VOOR LEUKE EENDJES

Uiteraard kun je dit ook met postjes of topics doen als je iemand even wilt wijzen op iets uit een ander topic of postje
[/hand]
 
Een bijlage toevoegen

[hand]Een bijlage toevoegen

Soms kan het zijn dat je in een logje of iets dergelijks een bijlage moet toevoegen. Hoe doe je dit. Ookal komt het niet vaak voor, wil ik het toch zeker melden.

Ik heb een klein text bestandje gemaakt dat ik hier wil bijvoegen.

Je kunt dit op twee manieren doen (ikzelf heb er maar twee ontdekt :))

en dat is op de volgende manier:

klik op het volgende icoontje
bijlagesl9.jpg


en het volgende scherm opent zich:

bijlage2nm6.jpg


via bladeren zoek je het bestandje dat je wilt uploaden:

bijlage3wt0.jpg



dubbelklik het bestandje dat je wilt toevoegen en het verschijnt in het volgende veld:

bijlage4er6.jpg


Klik Uploaden en het bestandje wordt geploaded:

bijlage5qp0.jpg

bijlage6dt3.jpg


klik onderaan het veldje Sluit dit Venster, want je bestand is gepload. Dit zul je ook zien als je dit postje leest. Er zit een bijlage bij. Graag even doorlezen...:lol:[/hand]

 

Bijlagen

  • NCF IEDEREEN LEZEN.txt
    9 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt door een moderator:
Ledenlijst

[hand]Ledenlijst

Bovenin je menu staat nog meer dan alleen je nieuwe berichten en de zoekfunctie. In dit postje ga ik in op de Ledenlijst. Hier staat iedereen die zich geregistreerd heeft op Softcity. Voor het gemak zoek ik mezelf wel eventjes op.

Ga bovenin het menu en klik op Ledenlijst.

ledenlijst1vt3.jpg


Dan krijg je onderstaand scherm te zien:

ledenlijst2el4.jpg


Dit is een opsomming van alle leden van dit geweldige forum. Maar het zijn er zoveel, dat we op n of andere manier een schifting moeten gaan maken. Je kunt in dit scherm al een verandering aanmaken. Nu is alles op naam geordend, maar dit kun je ook veranderen. Je kunt op het woord gebruikersnaam klikken als je het andersom wilt. Als jij op zoek bent naar Zandra, dan heeft het niet veel nut om 214 pagina's door te bladeren tot je bij de Z bent. Je kunt dus op gebruikersnaam klikken. Ook kun je op Geregistreerd klikken als je toevallig weet wanneer iemand lid is geworden.

ledenlijst3wx0.jpg


Maar je kunt ook gewoon de voorletter van iemands naam aanklikken om in ieder geval sneller daar te komen. Op zoek naar Maaikie klik je dus op de...ja...ja...de M

ledenlijst8ia5.jpg


Je krijgt dan alle hits met de M, en scrolt dan door naar Maaikie:

ledenlijst9vs4.jpg



Als je op mijn naam gaat staan met je muis kun je erop klikken en wordt de naam grijs:

Als je er daadwerkelijk op klikt kom je uit in mijn profiel:

ledenlijst15ny3.jpg
ledenlijst14bw9.jpg


In het profiel kun je zien of de persoon in kwestie online is (groene balletje) en ook waar deze op dat moment mee bezig is op het forum. Zoals je kunt zien kijk ik in een gebruikersprofiel (namelijk dat van mij om het screenshot te maken). Ook kun je zien wanneer iemand zich geregistreerd heeft, het aantal berichten, alle berichten die ik heb gemaakt, je kunt een email sturen of een priv-bericht versturen.
Ook zie je referenties staan. In mijn geval zijn dat er vier. Ik heb vier mensen aangedragen om dit forum te gebruiken. Deze kunnen dat aangeven bij hun registratie, wie hun referentie is.

Ook kun je op een andere manier personen opzoeken op het forum.

Door rechtsboven te klikken op Zoeken naar Leden:

Zet daar de naam in van de persoon die je zoekt:

ledenlijst11vn9.jpg


en de zoekfunctie brengt je naar het volgende scherm:

ledenlijst12hk9.jpg


Ook hier heb je al meteen de mogelijkheid om een email of een Priv-bericht te versturen.

Als je in het Zoeken naar leden de geavanceerd knop indrukt kom je uit op onderstaand scherm:

ledenlijst11ps6.jpg


ledenlijst13lr4.jpg


Hier kun je eea invullen als je wat meer over de persoon weet. Vul in wat je weet en klik op Nu zoeken:

ledenlijst7ic3.jpg


en weer kom je op mijn naam:

ledenlijst12mf2.jpg


Zo zoek je je medemembers terug op het forum[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kalender

[hand]Kalender

Het forum kent ook een kalender. Hier staan de verjaardagen of bijzondere gelegenheden in. Je kunt ook zelf een bijzondere gelegenheid toevoegen. Je verjaardag wordt automatisch opgeslagen als je je geboortedatum hebt opgegeven bij je registratie.

ledenlijst1qo0.jpg


Klik op Kalender en je krijgt dit te zien:

kalendervf0.jpg


ga naar de datum die je wilt, ik pak even vandaag om te kijken wie er jarig is:

kalender3xg7.jpg


Klik op 11 verjaardagen (het is vandaag 30 november) en je ziet wie er op 30 november jarig zijn:

kalender2oe0.jpg

Je kunt dan in het Lang Zal Tie Leven topic iemand van harte feliciteren..

Maar.........je kunt ook zelf een evenement toevoegen. Dat doe je zo:

kalender3ht1.jpg


Ik ga even op de kalender zetten wanneer het oudjaar is:

Klik op Gebeurtenis die n dag duurt en je krijgt dit scherm te zien:

kalender4vw4.jpg


vul de velden in en kies daarna voor evenement opslaan:

kalender5jv8.jpg


je krijgt dan een voorbeeld van het evenement te zien:

kalender6ih2.jpg


je kunt hier meteen vragen om een herinnering voor dit specifieke evenement te krijgen. Je ontvangt dan een emailtje op een door jouw gewenst moment.

kalender7oh8.jpg

kalender8mm2.jpg


Automatisch kom je weer uit op de herinnering, deze kun je natuurlijk wijzigen of het evenement of de herinnering weer verwijderen:

kalender10cc1.jpg


kalender11rd4.jpg




Kies voor aanpassingen bewaren en nu staat je evenement in de kalender:

kalender12kz5.jpg
[/hand]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan