• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Privacy op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thioma

Nieuw lid
Lid geworden
22 nov 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Ik vroeg mij af in het kader van de ‘privacy’ op internet...

In hoeverre kan de provider of bv google in je mail kijken?
 
@Thioma, jouw vraag is al vele malen gesteld.
Providers zullen echt niet jouw e-mail onderzoeken.

Wel moeten ze gehoor geven, indien er rechterlijke dwang is, om e-mails te overhandigen.

Google is een draak.
Als jij Google Chrome gebruikt is het met je privacy gedaan.
Zodra je deze browser start gaan er tot een bijna 900 verbindingen naar Google servers, Google wil alles van jou weten.

G-mail staat vanaf het allereerste begin er om bekend, dat Google via bots alle e-mails meeleest.
 
In hoeverre kan de provider of bv google in je mail kijken?
Er wordt geen antwoord gegeven op de vraag zie ik.

De vraag is in hoeverre een provider in je mail kan kijken.
Antwoord: volledig zolang de mail op de server aanwezig is.

Of ze het doen is een tweede, maar mail die op een server blijft staan, dus IMAP mail wordt gewoon standaard niet versleuteld opgeslagen.
Dat is ook een van de redenen dat ik nog altijd pop3 gebruik, ik doe de backup wel zelf. Nog niet opgehaalde pop3 mail staat ook gewoon onversleuteld in je postvak.

In hoeverre een provider of hoster (ja die kunnen dat ook) in je IMAP mail gaat kijken is een ander verhaal. Dat wordt normaliter niet gedaan.
Let op wie je FTP toegang geeft bij hosting pakketten, want met volledige FTP toegang kun je bij veel hosters (misschien wel de meesten) ook gewoon de mail bekijken. Dus evt. beperkte FTP toegang verlenen indien nodig.

Dat van die Google-bot is iets wat in het verleden gezegd werd. Google zegt daarmee gestopt te zijn, of dat inderdaad het geval is, dat is onbekend, je merkt dat zelf namelijk niet.
 
Google is een draak.
Als jij Google Chrome gebruikt is het met je privacy gedaan.
Zodra je deze browser start gaan er tot een bijna 900 verbindingen naar Google servers, Google wil alles van jou weten.

Ach ja, dit zeggen de mensen die geloven dat alleen Google dat doet. Microsoft doet het ook Amazon Cloud heeft ook bots waarmee de clouds worden onderzocht. Siri luistert ook naar de gesprekken om zogenaamd de diensten te verbeteren. icloud is ook inzichtelijk voor Apple.

Dus ja, Google weet veel maar anderen doen het ook. Voor zover wij weten gaat Firefox bijvoorbeeld iets netter om met privacy maar ook dan ga je naar Google. En zekerheden hebben we er niet van.
 
Instagram. Ja zo kunnen we nog wel even doorgaan. het is echt een illusie om te denken dat internet en privacy samen gaan. Met internet bedoel ik dan de verbinding en niet zo zeer het gebruik van de browser. Ofwel het breed omvattende!
 
En vergeet de diverse geheime diensten niet. Als je per ongeluk wat "verkeerde" trefwoorden in je mail hebt kunnen/zullen die mails ook gelezen worden. Mogelijk/waarschijnlijk zelfs ook als ze ge-encript zijn. Of Nederland ook een soort Echelon heeft weet ik niet:
ECHELON - Wikipedia. We kunnen straks echter wel in het "sleepnet" (Sleepnet in sleepwet nog niet gebruikt) van onze diensten terecht komen.
Voor de meeste gebruikers is dit echter "ver van mijn bed". Ik bekommer me er in elk geval niet om.
 
Als je per ongeluk wat "verkeerde" trefwoorden in je mail hebt kunnen/zullen die mails ook gelezen worden.
Dat is een ander verhaal. Met pop3 blijft je mail niet op de server staan. Bij verkeerde trefwoorden zal er dan ook gebruik worden gemaakt van de sleepnet wet zoals je zegt, dan wordt dus alles gelogd wat je doet inclusief je mail. Niet echt een privacy issue dus.
Dat is toch weer iets anders dan dat je imap mail gewoon te bekijken is op elke server door diegenen die daar toegang toe hebben.
 
ik gebruik fijn een vpn. is niet zaligmakend maar verder maak ik mijn geen zorgen. wil je veiliger neem een vpn server. kan je rust geven :)
 
PaulZ Weet je zeker dat je VPN aanbieder geen logs bij houd.
 
nee das geen zekerheid, maar niets is een zekerheid. maar geloof wel dat er een gradatie is waar ze zich aan houden. ik hou me niet bezig met pedofilie, terrorisme of weet ik wat veel, maar kijk wel es ongeoorloofd een film. vandaar vpn, en denk dat dat goed is
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan