• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Probleem met geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bizziebee

Bekend gezicht
Lid geworden
23 jun 2014
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Dag iedereen,
Ik heb een probleem met afspelen van geluid.
Het kan geen hardware probleem zijn, want in 50% van de gevallen krijg ik na veel proberen het geluid weer aan...
Het moet een instelling zijn.
- geluid op laptop staat open
- geluid van internet wordt niet afgespeeld
- geluid mediaspeler wordt niet afgespeeld; soms krijg ik een foutmelding op starten mediaplayer 'apparaat al in gebruik door andere toepassing', soms is de foutmelding meer algemeen
- met rechterklik muis op geluid-icoontje > afspeelapparaten, vaak zie ik zelfs het niveau van geluid bewegen, maar toch: geen geluid :)
- alle drivers zijn up to date
Wat ik doe om het werkend te krijgen en wat meestal, maar niet altijd werkt: via afspeelapparaten mijn Luidsprekers uitzetten ('dit apparaat niet gebruiken - uitschakelen'). Toepassen + OK. En daarna weer inschakelen...
Of ik ga naar Configureren en ik doorloop dat menu, zonder iets te veranderen. In dat menu zit optie 'Testen'. Die geeft vaak ook geen geluid. Als hij dat wl doet, krijg ik 'm meestal daarna aan de praat. Maar soms duurt ook dat even (weer apparaat aan/uitzetten etc.).
- ik heb ook de optie onder Exclusieve modus geprobeerd: 'Toepassingen kunnen dit apparaat exclusief beheren'.
Die heb ik net weer aangezet en nu krijg ik als ik Luidsprekers > Configureren > Testen doe de melding 'Het apparaat wordt door een andere toepassing gebruikt. Sluit apparaten die audio via dit apparaat afspelen en probeer het opnieuw'.
Die optie 'exclusief' dus toch maar weer uitgevinkt...

Onder afspeelapparaten heb ik staan:
- LG Televisie (sluit ik soms aan op mijn laptop), status Niet aangesloten
- Luidsprekers (groen vinkje, standaard apparaat)
- Realtek Digital Output ('gereed')

Misschien goed om te vermelden: het is een Medion laptop, met NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM) erop. Die heb ik al eens uitgezet. Dat leek even te helpen, maar helaas. Uitzetten is kennelijk niet de oplossing.

Kan er iemand kaas maken van bovenstaand verhaal? :smile:
Dat zou heel fijn zijn...
 
Type Medion?

Er zijn 2 audiostromen, die van de audio-codec chip en die op de nVidia graka voor naar de HDMI.
Je dient die laatste niet te gebruiken.
Kijk bij afspeelapparaten.

Kijk in de volumemixer of er niets gemute staat voor weergave van Youtube b.v.
 
Een Medion Erazer. In de volumemixer staat niets gemute...
"Er zijn 2 audiostromen, die van de audio-codec chip en die op de nVidia graka voor naar de HDMI.
Je dient die laatste niet te gebruiken."
Dit stukje snap ik niet. Kan je dat toelichten?
Onder Afspeelapparaten heb ik er 3 staan, zie eerste bericht.
Ik gebruik wel een HDMI-kabel om aan te sluiten op de LG-televisie overigens.
 
HDMI gebruikt de digitale audio stroom van de nVidia grafische kaart indien daar de driver voor zijn genstalleerd, die selecteren als je geluid via die HDMI wil.

Als je geluid wild uit de speakers of hoofdtelefoon dan dien je de Realtek te selecteren als uitgang maar niet de digitale uitgang ervan die is voor de s/p-dif.

Je hebt er ook een gui bij gekregen als je de Realtek driver installeerd, daar kun je de boel testen, de sound manager.
 
Sorry Lange Pier, maar kan je je bericht vertalen naar de digibeet?
Ik kan je niet volgen... en het klinkt wel alsof je er verstand van hebt, dus ik wil je graag volgen! :smile:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Open het configuratiescherm van Realtek en stel via die grafische user interface, die gui dus, de boel in.
 
Als ik naar Real tek ga, kan ik alleen Eigenschappen instellen (waar de driver genstalleerd kan worden etc. Die is er trouwens, alles is up to date).
Een user interface anders dan Eigenschapppen vind ik niet. Ter info: ik ben geen echte digibeet, alleen een audio-beet. Alle schermen zijn feitelijk voorzien van een user interface aangezien een UI feitelijk alleen een communicatiemiddel/scherm is tussen techniek en gebruiker.
Ik weet nu nog niet waar ik Real tek als uitgang kan selecteren voor mijn Luidsprekers omdat je me niet vertelt hoe ik in dat scherm kom...
 
Je dient naar het Configuratiescherm te gaan - daar vind je zowel Geluid als ook RealTek.
 
Okay, ik ben natuurlijk al 1000 keer in het Configuratiescherm geweest, maar keer iedere keer naar Geluid. Ik zie nu door het laatste bericht hier, dat er naast Geluid ook een optie voor Realtek is.
Dat ziet er bij mij zo uit:
realtek2.jpg

Waar stel ik Real tek in als uitgang voor mijn Luidsprekers?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan