• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Problemen met LAN-verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

nm777

Nieuw lid
Lid geworden
7 jan 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
De titel zegt het zelf, problemen met LAN-verbinding. Om het even duidelijker te verwoorden...

Wij wonen in een appartement-achtig huis. De modem staat beneden in onze garage. Op de bovenste verdieping is een studio uitgebouwd, waar we destijds aan een bureau een lange internetkabel hebben getrokken, die helemaal van beneden in de garage tot op de studio loopt (weliswaar bedekt in de muren).

Nu was ik van plan om op deze studio een PlayStation te installeren, uiteraard aan de andere kant van de studio waar een TV staat (I know I know, Computer Forum, maar aangezien onze nieuwe TV nog niet toegekomen is kan ik niet anders dan het internet te testen met een computer, en daar loopt het dus mis). Slim genoeg hadden we van het bureau tot de televisie (weer mooi achter de muren verstopt) een extra kabel getrokken destijds (die ongebruikt bleef). Nu wilden we deze dus aansluiten op het netwerk, en hebben we dus een router geïnstalleerd aan het bureau. Het internet aan de bureau met LAN werkt zoals voordien prima, maar aan de televisie werkt het dus niet.

Nu ik moet toegeven dat er met de LAN-verbinding aan het bureau wel problemen waren, die ik inmiddels heb kunnen oplossen door enkele commands uit te voeren (netsh winsock reset, nets int ip reset, ...). Kortom bleef hij maar "Identificeren", bleef het een onbekend netwerk, en dat 80% van de tijd. Soms maakte hij sporadisch wel verbinding, heb ik dan mooi de tijd gebruikt om naar oplossingen te googlen en zoals eerder vermeld hebben de commands in opdrachtpomp dit mooi kunnen oplossen, nu verbindt hij meteen zonder problemen. Een ander probleem dan, enkele website's kreeg ik niet geopend en gaven de foutmelding "DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN". Dit kon ik dan ook weer oplossen door middel van enkele aanpassingen te maken in de instellingen van het netwerk.

Dat terzijde dacht ik misschien dat dit het probleem bij de internetkabel aan de televisie zou oplossen, aangezien bij beide kabels (voordat ik het aan het bureau opgelost kreeg) telkens dezelfde fout werd gegeven: Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie. Niet dus. Nu kreeg ik helemaal nieuwe foutcode's zoals "Deze computer is ingesteld voor een handmatige verbinding met *insert ons wifi netwerk hier, heel raar want daar hebben wij dus absoluut geen verbinding mee op het bovenste verdiep*" "; "Een netwerkkabel is niet op de juiste manier aangesloten of is mogelijk beschadigd" ; De standaardgateway is niet beschikbaar" (deze kreeg ik dan opeens allemaal tegelijk aan de televisie). Even later kreeg ik dan weer iets andere foutmeldingen... "Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie" en alsweer "Een netwerkkabel is niet op de juiste manier aangesloten of is mogelijk beschadigd"...

We hebben al zowat vanalles geprobeerd, modem opnieuw opgestart, kabels vervangen, alles uitgetrokken... Niets werkt. Ik vraag me ook momenteel af of het nu wel aan de computer ligt (zo bleek aan het bureau) of aan het netwerk, en dat er degelijk geen verbinding zou zijn... Ik kan het allesinds niet testen met een ander toestel dan een computer, totdat ik de televisie heb. Het hoeft voor mij niet eens te werken met een computer aangezien er toch een televisie komt, ik heb al gelijkaardige gevallen gelezen waarbij vermeld werd dat de Playstation geen netwerkproblemen had en de computer wel. Dus ja. Als het werkt op de computer dan ben ik allesinds zeker dat het op een tv/PlayStation ook werkt.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg, en kunnen we dit opgelost krijgen.
 
Zelf connectoren aan de kabels geknepen? Daarbij de correcte volgorde van de aders aangehouden?
1 - oranje/wit
2 - oranje
3 - groen/wit
4 - blauw
5 - blauw/wit
6 - groen
7 - bruin/wit
8 - bruin

De volgorde is, zeker bij hogere netwerksnelheden, belangrijk. Om storingen te voorkomen zijn de aders per paar getwist (in elkaar gedraaid), en als je de verkeerde volgorde aanhoudt kan dit er toe leiden dat er geen of een slechte, instabiele netwerkverbinding tot stand komt, zeker bij lange kabels. Dit is altijd mijn eerste aandachtspunt als ik ergens geconfronteerd wordt met netwerkproblemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan