• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Problemen met opstarten Windows 10 PC na deze 2 weken zonder stroom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Globe

Bekend gezicht
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
136
Waarderingsscore
3
Hallo,

Ik ben 15 dagen op vakantie geweest en heb voor die periode de stroom van mijn computer gehaald. Nu ben ik weer terug en heeft mijn PC met windows 10 problemen met opstarten. Ofwel, krijg ik hem niet meer op gang.

Hij herstart zichzelf in meerdere willekeurige stadiums, kort na het aanzetten, bij het windows logo, bij het inlog scherm of nadat hij opgestart is op het bureaublad en/of mijn mail open heb en bijv. met een mapje sleep.

Erg willekeurig dus. Zo heb ik bij het opstarten onder het windows logo ook de teksten 'Automatisch herstel voorbereiden' en ' problemen vaststellen op de computer' voorbij zien komen. Meerdere keren een (blauw) scherm met ' automatisch herstellen' met de opties (buttons); Opnieuw opstarten en Geavanceerde opties gekregen.

Omdat er ergens bij het opstarten in de hoek op het bureaublad ook een keer de melding Default Radeon WattMan settings has been restored due to unexpected system failure voorbij heb zien komen dacht ik dat het ook een hardwareprobleem kan zijn, bijv. de grafische kaart of de voeding.

Dingetje daarbij is echter dat ik geen problemen had voor mijn vakantie, mijn grafische kaart recent probleemloos door een nieuw exemplaar vervangen heb en ook mijn voeding doorgemeten heb. Die was prima.

Het is dus eigenlijk wel duidelijk dat het probleem samenhangt met het feit dat de stroom er 16 dagen vanaf geweest is. Ondertussen kom ik niet verder meer dan het inloggen scherm, iemand die hier meer over weet en hoe dit op te lossen?

Helaas heb ik geen recente speccie omdat ik het systeem niet kan opstarten, deze is van 10 januari 2020; http://speccy.piriform.com/results/zyYKZt5WKrPvtFseH7AKQmH
De enige verandering is de grafische kaart. Er zit inmiddels al een tijdje een Radeon RX560 4GB in.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Biosbatterijtje vervangen, miss. is dat het probleem, wel erna weer juist instellen.
 
Meestal alleen de tijd, rest staat op default.
 
Helaas, het vervangen van het batterijtje lost het probleem niet op...
 
moeilijk te zeggen.
soms help stofvrij maken en opnieuw in elkaar steken tegen dergelijke problemen
 
Een gemaakte back-up zou nu pas pas zijn gekomen.

Maar, start met de installatie USB op, heb je diverse repair opties of het wordt een verse installatie.
Te maken met de media creation tool.
 
Ik heb voordat ik op vakantie ging en dus nagenoeg letterlijk voordat ik hem van het stroom af haalde een back-up gemaakt. Je weet ten slotte maar nooit...:relieved:
Ik zal ff kijken waar ik een windows installatie USB kan maken, ik heb naast de PC alleen een Macbook dus dan moet ik eerst een stick formatteren.
 
In het laatste bericht van Lange Pier staat de link om een usb stick te maken :)
 
Vraag het aan iemand met een Windows PC om die stick te maken.
 
Het is wel nogal een drastische oplossing lijkt me.
Is er enige grote zekerheid dat dit het probleem verhelpt?
Want dit resulteert misschien in aardig wat werk wat betreft programma’s terugzetten.
Ik niet of de laatste backup ook een systeem backup is anders heb ik wel een probleem. Het is niet alleen office wat er op draait maar o.a. ook grafische pakketten en een verzameling aan andere programma’s dus dat kost me wel even om alles terug te zetten.

En/of kan ik een eerdere systeembackup installeren en daarna een latere met bestanden?
 
spontaan opnieuw starten is bijna altijd hardware.
Maar als het een aantal keren achter elkaar gebeurt helpt het ook nogal eens
je Windowsinstallatie om zeep.
 
Mee eens.

Kan je het BIOS binnenkomen ? Doe dat dan eens, en blijf daar een uur of meer staan zodat de PC door en door warm wordt. Dan exit en boot. Verwacht niet dat het gelijk goed opstart (door de herstelpogingen kan Windows beschadigd zijn) maar misschien is de PC dan wel stabiel om reparaties te kunnen gaan proberen.
Heb je een tweede voeding ? Proberen dan.
 
De BIOS kan ik binnenkomen maar hij sloeg dan toch weer af.
Ik heb daarom vandaag eerst de voeding geprobeerd. Alles los, groen met zwart verbonden en aangezet. Draait prima. Meten; zwart- geel 12,75 en zwart-rood 5,08.
Daarna de voeding weer aangesloten en opeens sloeg hij niet meer af maar helaas, net toen ik hem wilde terugzetten sloeg hij toch weer af.
voeding doet het dus. Daarna (alleen) de monitor, toetsenbord en muis aangesloten en weer opgestart. Toen kreeg ik bij opstarten in eerste instantie een ASRock ( mijn moederbord) melding met mogelijke sneltoetsen naar verschillende menu's:
image0 — Postimages
Daarna het zwarte AMIBIOS opstartscherm met de melding 'CMOS Settings Wrong':
image1 — Postimages
en via F2 in de BIOS image2 — Postimages waar ik geen CMOS Settings kon vinden sloeg hij vrij snel weer af.
Hetzelfde traject maar dan met een beetje bladeren door de BIOS en dan naar EXIT laadde hij uiteindelijk door naar het bureaublad waar hij na een tijdje toch weer afsloeg.
Opnieuw opstarten sprong hij via het eerste ASRock scherm meteen door naar de laadpagina met windows logo -> inloggen -> bureaublad. Helaas ook nu blijft hij na een tijdje weer af slaan.

Wel e.e.a. uit kunnen sluiten en mogelijke clues richting het probleem hoop ik?

(omdat ik geen jpegs kan laden heb ik postimage links gebruik)
 
Overigens blijft het scherm na de windows laden pagina wel behoorlijk lang zwart voordat hij bij de inlogpagina is. Hij staat ook aardig te rammelen maar ik weet niet of dat hiervoor ook al was. Meestal zet ik hem aan en ga dan eerst wat anders doen.
 
Nog een ander dingetje, ik ben voordat hij afsloeg naar taakbeheer gegaan (ivm rammelen) en moet zeggen dat er bij opstarten in het begin prestaties blanco is met 15% Processor en 63% geheugen maar dan overspringt naar wel heel veel processen: 92 achtergrond en 44 windows (vooral Servicehost) bij prestaties is schijfgebruik 100% (schijf 0 (C: G: )) en geheugen 2,7/3,4 GB (79%).
Dit terwijl bij opstarten nog steeds het merendeel uitgeschakeld is.
 
Windows zou ik even vergeten. Als hij al in het BIOS afslaat is het hardware.
Hoe oud is die voeding ?

Kijk vooral je hele moederbord af voor condensatoren die aan de boven (of soms onderkant) bruine drap lekken, of duidelijk bol staan aan hun dakje.

Dat je voeding wel goed meet is >geen< garantie dat deze goed presteert onder de hogere belasting die het systeem vraagt. Je zou nog net iets meer zekerheid kunnen krijgen door te meten terwijl de boel draait, maar dat wordt natuurlijk moeilijk met dat afslaan.
Dat meten is vrij simpel omdat je meetpennen goed in de grote moederbord connector gestoken kunnen worden zonder de kans op sluiting. Min op de massa (kast of zwarte draad)
 
Je zou nog net iets meer zekerheid kunnen krijgen door te meten terwijl de boel draait, maar dat wordt natuurlijk moeilijk met dat afslaan
Ik heb de meting ook gedaan terwijl de boel draaide, daar komen ook de waarden vandaan.
De fan sloeg toen ondanks de paperclip pas aan toen ik de pc zelf opstartte maar ik neem aan dat dat normaal is?

De voeding is wel al oud, toch al snel een jaartje of 12. Het is zo'n beetje het enige wat nooit vervangen is aan het systeem.
 
Nog een ander dingetje, ik ben voordat hij afsloeg naar taakbeheer gegaan (ivm rammelen) en moet zeggen dat er bij opstarten in het begin prestaties blanco is met 15% Processor en 63% geheugen maar dan overspringt naar wel heel veel processen: 92 achtergrond en 44 windows (vooral Servicehost) bij prestaties is schijfgebruik 100% (schijf 0 (C: G: )) en geheugen 2,7/3,4 GB (79%).
Dit terwijl bij opstarten nog steeds het merendeel uitgeschakeld is.
Ik zou via msconfig instellen dat hij in Veilige modus blijft opstarten zolang je bezig bent met dit probeem. Of koppel de hdd af, en start op via CD/DVD, zodat je toch kan testen. Op die manier kan Windows niet verder beschadigd raken door b.v. af te slaan tijdens herstel of updates.

Voeding van 12 jaar is snel verdacht. Misschien ergens iets te lenen voor een uurtje ?
Het gedrag van die fan kan ik niet beoordelen.
 
klinkt inderdaad als een niet stabiele voeding.
zou ik eens een ander proberen.ik heb dat zelf ook eens bij de hand gehad een systeem die willekeurig uitviel soms naar 10 minuten soms na een paar uur
met een andere voeding was dat over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan