• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Problemen met opstarten Windows 10 PC na deze 2 weken zonder stroom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Avast is zeker een betaalde versie?
Want Avast zorgt met regelmaat voor problemen in Windows.
Het is op dit fourm in ieder geval vaker voor gekomen.
Dus mocht het een gratis versie zijn, kun je het beter verwijderen en Windows Defender gebruiken.
 
Ik heb al jaren een betaalde versie, geen problemen wat vertraging betreft maar ik snap wel hoe het mis kan gaan. En met uitzondering van passwords vertragen al hun andere producten je computer aanzienlijk ja.

ik heb natuurlijk gekeken of Avast uitzetten veel uitmaakte maar dat was niet het geval.

mijn schijf en geheugen worden wel zwaar belast door svchost.exe. Maar dat kan ik niet zomaar uitzetten lijkt me?
 
Nee die is echt nodig. Maar die kan wel door malware vaker worden gebruikt.

Als je geen programma's hebt lopen, ook geen browser, hoeveel is dan na een paar minuten het CPU gebruik ? Normaal is dat tussen 0 en 4%, met flinke uitschieter eens in de 10-30 seconden.
 
Als hij echt slechter draait dan eerst zou je natuurlijk die backup kunnen terug zetten van net voor je vakantie.
 
Ik meende alle windows updates al geïnstalleerd te hebben maar gisteren begon hij met een nieuwe windows onderdelen update. Was kennelijk een flinke update want die heeft de hele nacht en ochtend nodig gehad.
ik had gehoopt dat dat e.e.a. Zou oplossen maar wat geheugen betreft maakt het niets uit.

CPU gebruik schommelt na een paar minuten met alleen taakbeheer open zo rond de 2 tot 4% maar dat wisselt af, het is dan weer zomaar 12 tot 14%.

De % van de CPU gaan hoofdzakelijk naar:
- Indexeerfunctie van Microsoft Windows Search,
- Microsoft Windows Search filter host,
- Microsoft Windows Search Protocol Host.

Geheugen is 71% en schijf 4%.
Het probleem met de schijf lijkt daarmee opgelost maar alles gaat in ieder geval nog steeds erg traag.

De gemaakte backup is helaas niet van het systeem maar enkel de bestanden. Zou teruggaan naar een systeemherstelpunt werken?
 
Hij is duidelijk nog aan het indexeren. Dat kan even duren, al heb ik er zelf nooit last van gehad.
Ik zou zeker even blijven checken op updates tot je zeker weet dat er niks meer is.

In dat geheugenscherm van taakbeheer zit links onder een link naar broncontrole. Daar onder de tab 'geheugen' kan je met meer rust zien hoeveel de programma's gebruiken.

Datie traag is is wel raar als de CPU zich normaal gedraagt ? Misschien toch een dagje afwachten tot dat indexeren en updaten stopt.
Wat is precies traag ?
En wat bedoel je met 'schijf 4%' ? Als dat activiteit is kan dat ook het indexeren zijn.
 
In dat geheugenscherm van taakbeheer zit links onder een link naar broncontrole. Daar onder de tab 'geheugen' kan je met meer rust zien hoeveel de programma's gebruiken.
Daar haalde ik ook het aantal MB in gebruik en gereserveerd voor hardware vandaan.
Nu staan naast taakbeheer en broncontrole alleen Chrome (1 tabblad) en thunderbird (ingeklapt) open. Geheugengebruik is nu 91%

Wat is precies traag ?
Bijvoorbeeld:
- Openen verkenner, dan laad er in de balk met naam locatie eerst een groene balk.
- Openen mail; Thunderbird, doorsturen mail (met bijlage) tijdelijk melding Thunderbird reageert niet
- Browser; Chrome, pagina's laden traag vooral afbeelding (zelfs mijn eigen Avatar hiernaast).
Nooit echt problemen mee gehad.

En wat bedoel je met 'schijf 4%' ? Als dat activiteit is kan dat ook het indexeren zijn.
4% bij actieve tijd.
Hij zit nu op 0 - 3% en maakt ook een stuk minder herrie dus dat was wellicht indexeren.

Maar het geheugengebruik blijft dus hoog...
 
Dit lijkt een beetje op een schijfprobleem. Die groene balk is de voortgangsbalk voor zoeken op een schijf. En het laden van zo'n simpel plaatje gaat vaak ook van schijf. Heb je de schijfcontrole vanuit Windows nog gedaan ?

Kan je een systeembackup maken ? Dan zou ik dat nu doen, en dan een herstelpunt proberen, tenminste, als die van voor je vakantie is natuurlijk. Zal lang duren na die updates.
Je kan trouwens ook nog wel terug NA een herstelpunt terug plaatsen, maar een systeembackup is wel meer zekerheid.
 
Heb je de schijfcontrole vanuit Windows nog gedaan ?
Ja had ik gedaan, nog een keer gekeken maar hij geeft bij voorbaat al aan dat schijfcontrole niet nodig is. Een scan geeft dan ook 0 fouten.

Opvallend is wel dat mijn schijf percentage amper beïnvloed word (zo'n 6% actieve tijd) door het openen van verkenner terwijl op dat moment wel de voortgangsbalk loopt. CPU schiet wel omhoog, die tikt even de 39% aan.
 
System File Check:
in een opdrachtprompt SFC /scannow

Via msconfig in veilige modus proberen, al ben ik er van overtuigd dat het dan wel goed zal gaan. Maar dan kan je door uitsluiting van services en opstartitems er achter zien te komen in welke richting te denken. Ik zou dan als eerste items je AV software/services mee uitschakelen.

Heb je dat herstelpunt naar vóór je vakantie ?
 
System File Check:
in een opdrachtprompt SFC /scannow
Systeem File Check had ik gedaan, daar kwam niks uit:
"Windows Resource Protection did not find any integrity violations"
Via msconfig in veilige modus proberen, al ben ik er van overtuigd dat het dan wel goed zal gaan.
In dat geval draait hij ook prima, CPU 0% en Geheugen 43%.

In normale mode met 2 tabbladen open, deze en nu .nl wordt dat na een aantal minuten CPU 75% en Geheugen 89% Schijf 3%.
Ik zou dan als eerste items je AV software/services mee uitschakelen.
Als ik Avast uitzet blijven de processen in taakbeheer gewoon draaien. als ik ze in taakbeheer beëindig gebeurt er niks, er draaien meerdere processen van Avast en bij sommige word bij beëindigen ook de toegang geweigerd.

Ik heb ook nog via de opdrachtprompt een read-only CHKDSK schijfcheck gedaan maar daar kwamen ook 0 fouten uit.

Via de prestatiemeter, Rapport van Systeem Diagnostics heb ik bij waarschuwingen wel een 5-tal fouten gevonden en een vlag dat de VolumeDirty is ingesteld op de schijf, bij basissysteemcontroles is schijfcontroles, Controle van systeem-service en controles van apparaten en stuurprogramma's mislukt. En bij overzicht van bronnen Processor bezet, gebruik 100% Hoge processor belasting.
Hier heb ik ook screenshots van die ik eventueel kan uploaden als er een manier om dat als afbeelding te doen.
Heb je dat herstelpunt naar vóór je vakantie ?
Nee helaas alleen bestanden, ik heb nu wel een 'image' gemaakt met de disk Wizzard van Seagate.
Ik kan wel teruggaan naar een herstelpunt van Windows zelf, er was ooit een tijd dat die je liet kiezen, nu moet je stappen doorlopen, kun je daarna alsnog zelf een punt kiezen, en heeft dit wel zin?

Ik heb via privacy ook een aantal achtergrond apps uitgezet, o.a.; jouw telefoon, kaarten, geldzaken etc.
 
Wat ik me afvraag; is het niet gewoon het handigste om een upgrade kit aan te schaffen?
Dat zou de problemen met CPU en RAM en dus ook snelheid in één keer oplossen. Ten minste, daar zit nu de hoge belasting.
Kost natuurlijk meer dan me lief is maar dat staat sowieso bovenaan de lijst met volgende te vervangen onderdelen en dan kan ik er wel weer een tijdje tegenaan.
 
Ik kan wel teruggaan naar een herstelpunt van Windows zelf, er was ooit een tijd dat die je liet kiezen, nu moet je stappen doorlopen, kun je daarna alsnog zelf een punt kiezen, en heeft dit wel zin?
Ik snap het onderscheid niet ? Je ziet een herstelpunt als je het venster opent, en nog de optie 'Meer herstelpunten weergeven'. Wat is daar Chinees aan geworden ? 🤓
(Ik heb niet de laatste Windows build, dus misschien is het inderdaad Chinees geworden :sob: )

Upgrade kit. Dat is geen oplossing voor Windows fouten. Hij draait OK in Veilige modus, dus ik denk dat door de diverse herstelpogingen er schade aan de hele installatie is.
Een Windows herstelpunt lijkt mij een goede optie als volgende stap.

Alleen wel opletten dat na een herstelpunt na zo'n tijd er wat hickups kunnen zijn in het updaten van Avast, omdat er veel update stappen missen. Als het herstelpunt geslaagd is eerst je even daarop concentreren.
 
Ik snap het onderscheid niet ? Je ziet een herstelpunt als je het venster opent, en nog de optie 'Meer herstelpunten weergeven'. Wat is daar Chinees aan geworden ?
Sorry ik zat verkeerd, ik zat bij instellingen > systeemherstel en daar kan je terug naar een eerdere versie van windows 10, geen Chinees, ik zat niet op te letten.🤓
Een Windows herstelpunt lijkt mij een goede optie als volgende stap.
Ik nu via systeemherstel terug naar een herstelpunt krijg ik de melding dat er geen herstelpunten zijn gemaakt en kom ik er achter dat in Windows 10 systeemherstel niet standaard aan staat?! 😲
Waarom, het heeft heel wat computergebruikers heeft gered en uitgerekend dit zetten ze niet meer standaard aan? 😟 Je moet het maar weten en ik zie m'n moeder of anderen in de groep waarvoor dit juist een zegen is dit niet zomaar zelf activeren..
 
Shit, al jaren een veel gehoorde klacht, systeemherstel standaard uitgeschakeld. Het is zo'n beetje het eerste te checken na een installatie.

De enige weg die ik zie is via het uitschakelen van individuele services en opstartitems (via msconfig).
Eerst alle opstartitems uitschakelen. Booten. Werkt de PC goed, dan zit er daar eentje bij en kan je services aan laten. Werkt de PC nog steeds slecht dan alle opstartitems weer aanzetten, en de helft van de services uitzetten. Booten, en zien of je daar iets mee opschiet. Zo weet je in welke helft het zit, etc..
Veel werk, maar het levert meestal iets op. Tip: noteer GOED wat je doet, anders raak je de weg kwijt, en kan je opnieuw beginnen.
 
msconfig c.q. systeemconfiguratie stuurt me om opstartitems te beheren door naar Opstarten in Taakbeheer. Ik neem aan dat dat correct is en zal die dus via daar uitschakelen.
 
Klopt. Dat is sinds W10 ongeveer, maar ik had geen zin het gecompliceerder te maken.
 
Ik heb eerst alles in opstarten uitgeschakeld, het enige dat daar niet uitgeschakeld kon worden was Avast AvLaunch component.
Alles hier uitschakelen maakte geen verschil.

In systeemconfiguratie heb ik de andere services uitgezet om te kijken wat dat opleverde. In eerste instantie gekozen voor alles uitschakelen en opnieuw opstarten. Vooral ook omdat niet alles uitgeschakeld kon worden. 19 services van Microsoft en 4 services van Avast kunnen niet uitgeschakeld worden. Dit helpt ook niet dus per helft heeft weinig zin lijkt me?
Toch iets met Avast dan? als ik alle schilden in de interface zelf sluit blijven de taken ook gewoon draaien in taakbeheer. Dus dat kan ik niet testen..

Overigens verschijnt na opstarten ook af en toe een Radeon instellingen knop. Die doet overigens niks, om dat te openen moet ik eerst naar de verborgen pictogrammen.
 
Tja of dat Avast is ? Je kan alleen maar proberen door die te verwijderen. En dan maar hopen dat dan ook alles van Avast verwijderd wordt, gezien er juist misschien een fout in zit. Probeer het daarom met het verwijder tool van Avast:

(Lees de opmerking daar)

Maak een herstelpunt, voordat je het doet, en na succesvol verwijderen.
 
Als dat niks uithaalt lijkt mij een herinstallatie de enige oplossing. Er zal dan toch in Windows zelf iets beschadigd zijn, want die Windows services is dan toch het enige wat je niet hebt kunnen uitschakelen ?

Nog vergeten: je kan nog in msconfig bij 'Opstarten' proberen in basis video. Maar daar lijkt mij niet het probleem. Gewoon een idee omdat je ook melding ziet van Radeon.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan