• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Problemen met opstarten Windows 10 PC na deze 2 weken zonder stroom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat je scherm op zwart ging is ook raar.

En opstarten vanaf USB: wat jij in taakbeheer als schijf 5 ziet heeft meestal niet veel te maken met wat jij in het BIOS aan schijfnummers ziet. Ik zou nog eens goed kijken, of desnoods, als het een simpele connector is, even de kaartlezer losmaken.
Maar dan nog, er lijkt toch iets met het toewijzen van het geheugen aan de hand, en minder dat het geheugen zelf defect is.
Is de traagheid er nog ?
 
Die 8GB, wordt deze nou wel of niet weergegeven in het BIOS ? Je moet weten waar de fout begint.

Je kan ook nog proberen of je oude videokaart verschil geeft.
 
Wellicht ook een clue?

Mijn systeem is 64-bits maar alle processen die in taakbeheer openstaan met het aantal bits er tussen haakjes achter zijn (32-bits).
misschien heeft dat er mee te maken dat er wel 8 GB gezien wordt maar dat ik maar 4 GB geheugen kan gebruiken en meer dan 4 GB is gereserveerd voor hardware.
Dat laatste sluit in ieder geval aan bij de conclusie “Its interesting to note that Windows saw the memory, but it was rendered not usable and marked as "hardware reserved".” Uit de link van Erik.

Waar ik zelf moet kiezen kies ik altijd voor om 64 bits versies te downloaden van software maar zie nu dat er in de 64-bits map; map Program Files 57 items staan en in de 32-bits map; map Program Files (x86) 119 items staan.
 
En ik geloof dat je ook nog niet hebt geantwoord op de vraag of je 2x4 of 1x8GB hebt ?
Dat er minstens 4GB mist lijkt mij toch een 4GB module fout, óf de module, of het slot.

Ik lees nogal eens dat dit opgelost is door het geheugen te vervangen, maar ik zou toch ook eerst de latjes één voor één proberen, en misschien ook kijken of de andere twee sloten het beter doen.
Je kan misschien ook een Linux distro via USB of DVD proberen, maar memtest86 zou ook al een hoop kunnen vertellen natuurlijk. gewoon om te zien of alleen Windows dit zo ziet.
 
En ik geloof dat je ook nog niet hebt geantwoord op de vraag of je 2x4 of 1x8GB hebt ?
Hoe bedoel je? Ik heb 4x2 GB. 2 setjes, alle sloten bezet.

Latjes één voor één proberen is één erin, opstarten - uitzetten en herhaal met volgende latje en als hij niet opstart betekent dat ie niet goed is?
 
OK, 4 x 2GB, da's nieuw :confused:

Als alles in hetzelfde slot 1 geprobeerd wordt wel.... ALS hij niet opstart. Maar gewoon even werken in Windows, en kijken wat wordt weergegeven als geheugen ook doen natuurlijk.
 
OK, 4 x 2GB, da's nieuw :confused:
Tsja, GDDR2 Daarom dacht ik ook over een update... Moederbord heeft ook geen USB3 ga maar door.

Ik ben wel wat verder;
Alles in slot 1 geprobeerd, werkte allemaal.
(Kingston gebruikt overigens 10% minder geheugen dan Elixir.)
Met één latje alle sloten geprobeerd, werkte allemaal.
Er zijn 2 oranje en 2 gele sloten;
De 2 Kingston in de 2 oranje gestoken en resultaat was slechts 577 MB gereserveerd voor hardware.
Eén Elixir erbij in de 1 geel slot en resultaat was 2625 MB gereserveerd voor hardware.
De 2 Elixir in de 2 gele sloten en resultaat was 4673 MB gereserveerd voor hardware.
De 2 Kingston uit de oranje sloten verwijderd dus enkel nog de 2 Elixir in de gele sloten en het resultaat was weer slechts 577 MB gereserveerd voor hardware. 🙄
 
Als het BIOS inderdaad 8 GB ziet hoef je niet te twijfelen aan de kwaliteit van de latjes.

Een veel voorkomende oplossing om van het grote hardware reserved geheugen te worden verlost is het omwisselen van de latjes. Dus kun je proberen om de latjes steeds in een andere volgorde te plaatsen en daarna elke keer opstarten en checken wat de hardware reserved memory hoeveelheid is.

Nummer de latjes van te voren en begin dan met 1-2-3-4, daarna 1-2-4-3, dan 1-4-2-3, dan 4-1-2-3, dan 4-1-3-2, dan 4-3-1-2, dan 3-4-1-2, dan 3-4-2-1, dan 3-2-4-1, dan 2-3-4-1, dan 2-3-1-4, dan 2-1-3-4, dan 4-3-2-1, dan 4-2-3-1, dan 2-4-3-1, dan 2-4-1-3, dan 2-1-4-3, dan 3-1-2-4, dan 3-1-4-2, dan 3-4-1-2, dan 1-3-2-4, dan 1-3-4-2, dan 1-4-3-2, dan 3-2-1-4.

Met een beetje geluk hoef je niet al deze combinaties uit te proberen.
--

Edit:

O sorry, ik zie je hebt al een werkende configuratie ! Fantastisch
 
Tussendoor: check als je één latje opstart of die fouten zoals met de Verkenner er nog zijn.
 
Tussendoor: check als je één latje opstart of die fouten zoals met de Verkenner er nog zijn.
Ja naar gekeken, met één latje heeft de verkenner het helemaal zwaar..
 
Het lijkt er het meeste op dat hij gewoon niet meer dan 4 GB accepteert. Meer herkent ie wel maar zet ie dan maar weg als zijn 'gereserveerd'. Je zou haast zeggen dat hij denkt dat er een 32-bits versie geïnstalleerd is alhoewel er bij systeem info toch echt 64-bits besturingssysteem, x64 processor staat.
 
Je hebt nog niet geprobeerd met de 2 Kingston latjes in de 2 gele slots en de 2 Elixir latjes in de oranje slots geloof ik.
 
Heb je nog een oud schijfje liggen ? Dan zou ik snel W10 er op zetten en zien of dat wel goed gaat.

Wat we vergeten zijn is te kijken naar het geheugen toen je via msconfig in Veilige Modus startte. Toen werkte Windows goed.
 
Je hebt nog niet geprobeerd met de 2 Kingston latjes in de 2 gele slots en de 2 Elixir latjes in de oranje slots geloof ik.
Werkt ook niet...

Oud schijfje? Als in harde schijf waar ik Windows 10 op moet zetten?
 
Bijvoorbeeld :) Om te zien of het Windows is die dit toch doet.

Maar ook even checken in Veilige modus wat het geheugen daar doet. Zo kan je ook zien of die traagheid / Verkenner dit doet omdat het geheugenbeheer fouten heeft, omdat het in Veilige mode wel werkbaar was.
 
Wat we vergeten zijn is te kijken naar het geheugen toen je via msconfig in Veilige Modus startte. Toen werkte Windows goed.
Daar hebben we inderdaad niet op gelet en ik baseerde dat hij daar goed loopt op het percentage dat ik zag in taakbeheer en een eenvoudig programma als Word. het gebruikt geheugen is hier weliswaar maar 32% en ging niet boven de 50% uit maar ook hier blijkt nu ik in broncontrole kijk dat 4673 MB van het geheugen gereserveerd is voor hardware.

En al blijkt dat niet uit taakbeheer, als ik een programma als Thunderbird de eerste keer open moet hij toch even nadenken. Bij Word heb je dat minder maar in taakbeheer zie je de schijf niet dus daar ben ik aan voorbij gegaan, in broncontrole kan ik de schijf wel zien en zie ik dat die toch kort flink belast wordt bij openen van Word.

Overigens gaf openen van Word in de veilige modus een Wizard activering melding, ik moest de installatie opnieuw activeren omdat er wijzigingen zijn aangebracht in de hardware van de computer. Ik kon dit gewoon wegklikken maar heeft Windows 10 toevallig ook zoiets waardoor het van de leg af is?
Heb je nog een oud schijfje liggen ? Dan zou ik snel W10 er op zetten en zien of dat wel goed gaat.
Kan ik zomaar een andere C schijf erin zetten? of bedoel je Windows op een DVD branden?

Ik heb hier nog een PC staan waarvan het moederbord is overleden. Het ding is van mijn vriendin en alhoewel ze hoofdzakelijk haar laptop gebruikt wil ze toch dat hij het weer gaat doen. Voor mailen excel en word en omdat er veel foto's op staan. Dat heeft geen haast maar wellicht is dit een geschikt moment. Voor haar maakt snelheid niet uit maar ik draai grafische programma's e.d. dus dat is bij mij wel wat belangrijker. Is het niet gewoon een optie om dit moederbord/processor/geheugen in haar PC te zetten (is wel een downgrade) en er bij mij een upgrade set in te zetten? Bijv. deze van Alternate? https://www.alternate.nl/ALTERNATE/...B-socket-AM4-moederbord/html/product/1671764?
 
Kijk me nog eens in het BIOS of je daar de clock multiplier kunt vinden, en de waarde ervan. Want misschien is dit alleen een windows issue en ben je al gered met een frisse windows installatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan