• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Processor van nieuwe PC gesmolten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Migats21

Junior lid
Lid geworden
27 nov 2019
Berichten
65
Waarderingsscore
10
Ik heb vandaag een bouwpakket van een nieuwe PC ontvangen en dacht dat ik die in elkaar kon zetten. Na uren eraan gewerkt te hebben was hij eindelijk af. Toen ik hem aanzette leek alles perfect te werken, maar al snel begon er rook uit te komen. Het bleek dat de processor gesmolten was.

De AMD processor heeft gelukkig 3 jaar garantie. Maar ik weet alleen niet hoe dit gebeurt is en hoe ik het de volgende keer kan voorkomen. Ik had de meegeleverde cooler gebruikt en daar zat al koelpasta op.
 
nog nooit gehoord of meegemaakt .. als zij waar jij deze heb aangekocht van goede wil zijn krijg je een nieuwe maar eerlijk gezegd twijfel ik hier sterk aan tenzij jij kunt aantonen dat er wel degelijk iets mis was met deze processor... ik denk eerder dat zij gaan zeggen dat dit door je onkunde gebeurt is ..
 
de opmerking van uzelf "na uren eraan gewerkt te hebben " komt bij mij zo over dat dit de eerste keer is dat jezelf een desktop in elkaar heb gezet ..want iemand die wat onderlegt is doe dit op een half uurtje .. indien deze watergekoeld zou geweest zijn ga er eerder een 2 tot 3 uurtjes voorbij ..
*aangezien het "de eerste keer was " is de kans groot dat je er zelf verantwoordelijk voor bent dat deze processor "gesmolten "is .. ik wil je geen verwijten geven maar reëel aantonen dat de kans op garantie zeer klein is .
 
Als de boel wel gewerkt heeft, kan het zijn dat het koelblok niet goed heeft aangesloten op die CPU. Maar gesmolten ? Heb je een foto ? Een CPU kan in principe niet smelten, maar misschien was het een gebruikte krachtterm.
 
Je mag echt van geluk spreken als je een nieuwe processor ontvangt. De verkopende partij kan dit namelijk ook zien als nalatig of ondeskundig handelen. Hetgeen mij niet zou verbazen.
 
Laten we er achter zien te komen wat er fout ging zodat een nieuwe processor het overleeft.

1) Lukte het goed om het koelblok te monteren ? Alles recht ? "Er zat al koelpasta op..." bedoel je een pad, en heb je daar e.o.a. schutvelletje vanaf gehaald ? Zo niet kan dat de rook verklaren. Maar ik heb nooit zo'n koelblok gezien met al aangebrachte koelpasta.
2) Is de processor echt kapot ? Normaal schakelt die zichzelf uit bij te hoge temperatuur.
3) Bij het aanzetten van een PC moet altijd de fan gaan draaien, gebeurde dat ook ?
4) Check of er in het BIOS misschien een temperatuur overzicht is, dan kan je eerst eens observeren hoe hoog die wordt als je daar bent.
 
"Ik had de meegeleverde cooler gebruikt en daar zat al koelpasta op." Daar zal het schutblad op gezeten hebben.
Of dat bij 100 °C echter al begint te roken?
 
Maar ik heb nooit zo'n koelblok gezien met al aangebrachte koelpasta.
Hú? dat hebben ze allemaal en wat @Veng zegt, je dient wel dat stukje folie te verwijderen.

Zou wel een foto van die processor willen zien, die dingen schakelen zichzelf uit bij een bepaalde temperatuur.
 
"Maar ik heb nooit zo'n koelblok gezien met al aangebrachte koelpasta. "
Ik heb nog zo'n koeler liggen met pasta. Ik ga even kijken of er een beschermlaagje op zit.
(Arctic cooler Freezer 64 Pro)

605dce33753ac-Arctic_cooler_Freezer_64_Pro.jpg

Zoals te zien is bij deze géén beschermfolie, alleen een plastic kapje.

"Zou wel een foto van die processor willen zien, die dingen schakelen zichzelf uit bij een bepaalde temperatuur"
Vraag is dan ook of het idd de cpu is die defect is of dat het iets anders is. Voeding bv.
(Ik weet overigens niet of de cpu een verkeerde spanning aangeboden kan krijgen.)
 
Laatst bewerkt:
Als het moederbord defect is kan een te hoge spanning op de CPU staan, maar Migats21 schrijft dat het systeem prima werkte. Dat maakt een probleem met de koelblok aansluiting het meest voor de hand liggend.

Hú? dat hebben ze allemaal ...
Ik heb nog nooit een nieuwe cooler geplaatst, mijn wereld loopt altijd een paar jaar achter in (over het algemeen) 'tweede hands land'.
 
Ik heb de computer weggebracht naar het bedrijf waar ik de onderdelen vandaan heb. Zij hebben al snel ontdekt dat de processor NIET gesmolten was. Datgene wat mij deed denken dat hij gesmolten was is een gelast randje van de fabrikant. Waar die rook dus vandaan kwam, kan eerder de voeding zijn of het moederbord. Wat het ook is, zij kunnen het fiksen.
 
ik vond het al zo raar.
zelfs als je helemaal geen koelblok aansluit hoort de computer af te sluiten als de processor temperatuur te hoog wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan