• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Program files en program files x86

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lid geworden
23 jan 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Goedendag,

Ik heb naar ik hoor iets stoms gedaan op de computer en nu weet ik niet hoe ik het moet herstellen...

Ik heb de map program files en program files x86 bij elkaar gevoegd.. Ik wist toen nog niet dat het helemaal niet dubbel was, maar noodzakelijk.
Terugzetten is in de mappen die zijn samengevoegd niet aan te klikken, dus vermoed ik dat systeemherstel niet zal werken.
Nou is het zo dat ik de bestaande 86 map niet heb verwijderd na het samenvoegen, en mijn computer tot dusver ook geen problemen ervan heeft ondervonden, maar ik heb nu wel de hele 86 map dubbel en dat maakt mijn c schijf extra vol.

Wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor reacties. 😂
 
Ik begrijp dat je de map 'Program files (x86)' OVER de map 'Program Files' hebt gekopieerd ?

1) als de oude mappen er allemaal nog zijn zou dat eigenlijk niet een probleem hoeven zijn, want elke benodigde map is nog steeds beschikbaar op de plaats waar ze verwacht worden.

2) als je een systeemherstelpunt hebt wordt dat daarmee (in theorie) rechtgezet.

3) omdat de mappen eigenlijk alleen submappen bevatten, en geen bestanden (behalve het niet belangrijke desktop.ini) zou je de mappen die er bij zijn gekomen ook met de hand kunnen verwijderen, maar dat moet secuur gebeuren natuurlijk.

Wat je inmiddels waarschijnlijk wel weet:
Program Files is voor 64bit programma's
Program Files (x86) is voor 32bit programma's

Systeemherstel is wat mij betreft je eerste poging waard, als dat er is en als dat punt niet te oud is.
 
Laatst bewerkt:
Je back-up terug zetten maar vermoed dat je die niet maakt.
Enne, als het nu werkt, afblijven, een systeemherstel lost dat niet op.
En te weinig ruimte? grotere harde schijf aanschaffen.
Die map zal een 2 tot 3 GB in beslag nemen.

Waarom mensen dit soort handelingen uitvoeren ontgaat mij.
 
Je back-up terug zetten maar vermoed dat je die niet maakt.
Enne, als het nu werkt, afblijven, een systeemherstel lost dat niet op.
En te weinig ruimte? grotere harde schijf aanschaffen.
Die map zal een 2 tot 3 GB in beslag nemen.

Waarom mensen dit soort handelingen uitvoeren ontgaat mij.

Haha, ja nou de map is 11 gb groot, als je er als onwetend persoon vanuit gaat dat het dubbele mappen zijn en je bent op zoek naar waarom je c schijf zo vol is, dan lijkt het voor diezelfde onwetende persoon best logisch om 11 gb dubbele mappen te willen opschonen. Achteraf gezien heb ik te snel gehandeld en had ik even moeten opzoeken waar de x86 map voor diende.... Maar jah achteraf is dat zo makkelijk gezegd...
Hoe dan ook bedankt voor de reacties.
 
Ga naar een systeemherstelpunt van voor de datum dat je die domme handeling hebt uitgevoerd.
 
Bij nader inzien had ik je beter ook kunnen adviseren om, ongeacht wat je doet, eerst een backup van je hele systeemschijf te maken, zodat een actie teruggedraaid kan worden. Het is nogal wat, een systeemherstel met 11 GB verandering.
Backup kan je eventueel met Windows zelf maken, maar je hebt dan wel schijfruimte los van je systeemschijf nodig.

Als je achter schijfruimte aan wil gaan, Treesize is daar een goede in. Rechtsklik op C:, en kies in je context menu voor Treesize, en het zal je direct laten zien waar de bulk zit. Met het resultaat kan je dan eventueel vragen stellen.

Mocht je met de hand gaan verwijderen, check dan elke map vooraf op grootte, want mocht er een map zijn die in beide Program Files voor kwam (kans is klein maar zeker mogelijk), dan wordt de totale map in Program Files stukken groter, en kan je ze onmogelijk nog uit elkaar halen. Laat die dan staan.
 
Laatst bewerkt:
Als de PC nu wekt kopieer dan eerst je belangrijke spullen als foto's en documenten! Dan heb je die in ieder geval veilig. Het zou mij namelijk niet vreemd voortkomen als dit met systeemherstel niet op te lossen is.

En voor het vervolg weet je niet waar een map voor dient? Eerst even hier vragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan