• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Programeertaal C++ of C# leren, welke voorkennis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Numlock

Nieuw lid
Lid geworden
10 sep 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt zou ik graag willen weten wat voor voorkennis ik nodig heb voor het leren van één van deze talen( mijn voorkeur gaat uit naar C++). Het gaat mij om dingen zoals opleiding, cursussen, zelfkennis etc. Op internet lees ik veel over de cursussen zelf, daarbij staat vaak dat hier geen voorkennis voor nodig is, ik vraag me af of dat echt zo is. Misschien kan iemand me hierbij helpen? Het is voor mij geen probleem om veel tijd te moeten besteden aan het vergaren van kennis voordat ik hieraan begin. Indien er geen voorkennis nodig is welke cursus word dan sterk aanbevolen? Indien er wel voorkennis etc. nodig is welke weg moet ik dan volgen?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen

Groetjes, Jory
 
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt zou ik graag willen weten wat voor voorkennis ik nodig heb voor het leren van één van deze talen( mijn voorkeur gaat uit naar C++). Het gaat mij om dingen zoals opleiding, cursussen, zelfkennis etc. Op internet lees ik veel over de cursussen zelf, daarbij staat vaak dat hier geen voorkennis voor nodig is, ik vraag me af of dat echt zo is. Misschien kan iemand me hierbij helpen?

Het ligt eraan wat je wilt programmeren. Bijvoorbeeld, voor het programmeren van natuurkundige simulaties moet je iets van natuurkunde weten. Grafische programma's zoals game engines maken juist weer veel gebruik van wiskunde. Wat je sowieso nodig hebt is logica, probleemoplossend denken en geduld. Een programmeertaal leren kost tijd, maar is vergelijkbaar met het leren van een communicatietaal (Engels, Nederlands, etc.). Een programmeertaal bestaat net als een communicatietaal uit woordenschat, spelling en grammatica*. Eenmaal dat je de taal kent heb je de rest nodig, zoals dat probleemoplossend denken.

Voor programmeren zelf heb je geen voorkennis nodig. Maar je moet dus wel problemen oplossen denken, dit is vaak waarom mensen zeggen dat je wiskunde nodig hebt. Dit komt omdat wiskunde B je vaak een bepaalde manier van probleemoplossen aanleert (een groot probleem opdelen in meerdere stappen en deze afzonderlijk oplossen). In werkelijkheid heb je wiskunde niet nodig om te programmeren (afhankelijk van je doel, denk aan de voorbeelden in de eerste alinea). Mocht je moeite hebben met problemen oplossen, geef dan niet op. Dit komt als je eenmaal bezig bent vanzelf.

Het komt erop neer dat jij degene bent die de computer moet uitleggen wat 'ie moet doen. In wezen ben jij de vertaler van de communicatietaal, naar de programmeertaal. Je legt je eigen oplossing uit aan de computer in die programmeertaal. Het belangrijkste is dat je het probleem dat je wilt oplossen goed begrijpt. Hierna los je het probleem op en leg je deze oplossing aan de computer uit.

* =
Als je je al ingelezen hebt op C++ denk bijvoorbeeld aan de 'keywords' (woordenschat): int, char, void, etc.

...En hoe je een variabele aanmaakt (grammatica): int x = 10; (i.e. keyword variabele_naam = waarde;)

...Of hoe je een functie schrijft (grammatica): int main(void) { ... }

Het is voor mij geen probleem om veel tijd te moeten besteden aan het vergaren van kennis voordat ik hieraan begin. Indien er geen voorkennis nodig is welke cursus word dan sterk aanbevolen? Indien er wel voorkennis etc. nodig is welke weg moet ik dan volgen?

Er is niet één cursus die de beste is. Wat vind je een fijne manier van leren? Is lezen meer je ding, of video's? Er zijn boeken die je kan gebruiken zoals deze. Daarnaast zijn er veel websites, bijvoorbeeld Tutorialspoint. Qua video's vind ik thenewboston (voorheen heette zijn kanaal 'Bucky') wel goed. Hier zijn playlist over C++. Alle gegeven bronnen zijn Engelstalig.

Hopelijk heb ik je vragen enigszins kunnen beantwoorden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, waardeer het enorm! Je reactie heeft me al een hoop duidelijk gemaakt. Maar als ik het dus goed begrijp kan ik dus een cursus/lessen volgende zonder dat ik de woordenschat en/of grammatica hiervan weet? Is het dan zo dat ze dat tijdens de lessen ervan uitgaan dat ik deze al weet? Of leren ze dit tijdens een cursus/lessen ook?

Er is niet één cursus die de beste is. Wat vind je een fijne manier van leren? Is lezen meer je ding, of video's? Er zijn boeken die je kan gebruiken zoals deze. Daarnaast zijn er veel websites, bijvoorbeeld Tutorialspoint. Qua video's vind ik thenewboston (voorheen heette zijn kanaal 'Bucky') wel goed. Hier zijn playlist over C++. Alle gegeven bronnen zijn Engelstalig.

Hier ga ik zeker naar kijken en gebruik van maken bedankt voor de tips. Voor mij werken beide manieren goed. Zo als ik er nu over denk, denk ik dat ik mij inschrijf in een online les programma via het LOI bijvoorbeeld. In de tussentijd kan ik de informatie die je me hebt gegeven gebruiken om alvast in te leren voordat het begint.

Zijn er misschien nog dingen waar ik rekening mee kan of moet houden?

Groetjes!
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie, waardeer het enorm! Je reactie heeft me al een hoop duidelijk gemaakt. Maar als ik het dus goed begrijp kan ik dus een cursus/lessen volgende zonder dat ik de woordenschat en/of grammatica hiervan weet? Is het dan zo dat ze dat tijdens de lessen ervan uitgaan dat ik deze al weet? Of leren ze dit tijdens een cursus/lessen ook?

Dit leren ze je tijdens de cursussen en lessen ook. Per programmeertaal kan dit namelijk iets verschillen. Vaak leren cursussen je de woordenschat en grammatica gaandeweg wanneer ze bepaalde concepten uitleggen.

Zijn er misschien nog dingen waar ik rekening mee kan of moet houden?

Veel oefenen.
 
Leren programmeren is meer als het alleen leren van een programmeertaal.

De taal zelf zijn slechts bouwstenen, of je er een Taj Mahal mee maakt of een krakkemikkig schuurtje is aan jou.

Het is ook leren hoe je in kleine stapjes het probleem aanpakt.

Hoe voer je de gegevens in, wat zijn de bewerkingen die je er op moet los laten, hoe laat je e gebruiker ermee werken, hoe laat je de resultaten zien en hoe sla je die weer op?

Dit soort beslissingen zijn grotendeels onafhankelijk van de programmeertaal, maar heeft meer met logisch denken en redeneren te maken.

een bekend voorbeeld is het maken van een of meer bekers koffie met een koffiezet apparaat of met de hand. Dat in logische stappen opschrijven is ook leren programmeren.

Hoe goed is je engels? Bij veel programmeertalen is de voertaal op internet vaak Engels. Dus uitleg en het vinden van voorbeeldcode wat je kan aanpassen in plaats van het wiel opnieuw uitvinden zal bijna altijd in het engels zijn.

Beginnerscursussen gaan inderdaad uit van geen voorkennis. Daarvoor zijn het ook beginnerscursussen.
 
Mijn ervaring is, ik moest ooit een warmte simulatie programma leren, dat het van vitaal belang is om een weg naar hulp te hebben.
Stel je hebt een oefening geprogrammeerd maar die werkt niet. Soms wordt je dan horendol dat je de oorzaak in een ogenschijnlijk programmaatje niet kunt vinden.
Met C++ zit je denk ik met forums wel goed.

Zelf heb ik recentelijk een klein cursusje C# gedaan. In die kursus wordt je werkelijk stap voor stap aan de hand meegenomen. Dat werkte goed, al ben ik een jaar later wel weer veel vergeten. (Volgens mij kan ik echter weer inloggen in de cursus.)
"17 Beginner C# Walkthrough Projects" step by step van Online Courses - Learn Anything, On Your Schedule | Udemy

Niet gratis, ik had een goedkope aanbieding voor € 11. Dat had ik er nog wel voor over. Ik wilde het gebruik Microsoft Visual Studio voor mijn website beter begrijpen.
Ze doen ook C++ voor € 12.95! Je zou het eens kunnen proberen
 
Dit is ook wel een goede:

 
Als het je serieus is heb ik de volgende tip: alle programmeer talen evolueren snel. Er komen steeds nieuwe systemen en mogelijkheden, en soms fundamentele fouten uit vorige jaren worden ook rechtgezet. Hierdoor is het risicovol om je te concentreren op al te oude boeken en sites. Blijf zoveel mogelijk in de frontlinie zou ik willen zeggen.

Mijn eigen ervaring is namelijk dat tegen de tijd dat ik een programma goed werkend had er een nieuw besturingssysteem uitkwam waaronder het programma met fouten of beperkingen draaide. Ik bleef dus teveel achter de feiten aanlopen, en dat frustreert.
 
Hallo allen!

Door mijn thuis situatie was ik even bezig waardoor ik hier niet op reageren. Allereerst ontzettend bedankt voor de reacties. Het geeft mij namelijk een goed gevoel dat ik de juiste keuze maak deze weg in te slaan.

Het stukje dat ik bepaalde kennis nodig nou moeten hebben om de taal daadwerkelijk te begrijpen, was eigenlijk het grootste "probleem" die ik voor ogen had. Nu ik dit weet zal ik dan ook een keuze moeten maken in de taal waarmee ik ga/wil beginnen. Hierin ben ik nu gaan twijfelen of ik wel voor C++ zou willen gaan.. nu neigt mijn gevoel meer naar Python.

Mijn engels is geen probleem en ik ben enorm gedreven in het oplossen van problemen hoe klein of groot die ook is heb daar echt enorm veel geduld voor en kan mezelf uren bezig houden ermee. Al is dat maar voor een kleine stap. Wil er dan alles aan doen het te laten slagen, door mezelf erin te verdiepen en te begrijpen hoe iets werkt. Vroeger begin 2008 was ikzelf 14/15 jaar oud en had een goed draaiende site opgezet volledig in het engels en nederlands. Was toen zelf een begin aan het maken in visual basic en C++ en beheerde mijn forum waarin ook dingen gebeurden die me echt tijd veel hebben gekost. Maar goed toen kwam er een ander leven en heb ik deze dingen laten varen waar ik achteraf veel spijt van heb gehad. Sinds ik hier weer over nadacht had ik een beeld in mijn hoofd die mede dankzij jullie verdwenen is! Nu ik wat verstandiger en volwassener ben geworden weet ik dat dit mijn weg is die ik moet volgen en dat ik dit oprecht leuk vind.

Sorry voor mijn uitgebreide reactie maar het doet me goed dat er mensen zijn die zo vriendelijk zijn om te reageren op iets wat voor mij een best belangrijk item is in mijn leven!

Na dit sentimentele tekst kom ik toch nog even terug op de keuze kwa taal, is Python de beste die er is?
 
Volgens mijn bescheiden kennis hierover (echt) is C++ de meest kernachtige programmeertaal boven assembler, welke net boven machinetaal ligt en eigenlijk niet meer puur gebruikt wordt door 'gewone' programmeurs behalve in kleine subroutines misschien wanneer een hogere taal (b.v. C++) zelf de routine niet aan boord heeft. Met C++ is je programma denk ik het meest naar je hand te zetten, maar zal het langst duren om te leren.

Edit:
Hier heb je een vergelijk:
Bij nader lezen, C++ is eigenlijk een verlengstuk van C, en wat ik de eerste zin schreef over C++ is eigenlijk bedoeld voor C, welke nu veel minder voor applicaties gebruikt wordt, en meer voor drivers en allerlei gebeuren onder het oppervlak. Mijn kennis is duidelijk beperkt 😏
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn bescheiden kennis hierover (echt) is C++ de meest kernachtige programmeertaal boven assembler, welke net boven machinetaal ligt en eigenlijk niet meer puur gebruikt wordt door 'gewone' programmeurs behalve in kleine subroutines misschien wanneer een hogere taal (b.v. C++) zelf de routine niet aan boord heeft. Met C++ is je programma denk ik het meest naar je hand te zetten, maar zal het langst duren om te leren.

Edit:
Hier heb je een vergelijk:
Bij nader lezen, C++ is eigenlijk een verlengstuk van C, en wat ik de eerste zin schreef over C++ is eigenlijk bedoeld voor C, welke nu veel minder voor applicaties gebruikt wordt, en meer voor drivers en allerlei gebeuren onder het oppervlak. Mijn kennis is duidelijk beperkt 😏
Dat denk ik ook. C++ is een grote taal. Volgens een US index is het de 4e meest gebruikte taal. Het rijtje is; Pyhon, Java, JavaScript en dan C/C++.
Windows is zoals iedereen weet het grootste OS en geschreven oorspronkelijk in C. Nu is het een mix van C, C++ en C# (hele kleine delen nogin Assembly).

@Numlock ik zou starten met Python. Waarom? Omdat het makkelijk is om de code uit te voeren. Python runt gewoon in de IDE. Met C++ bijvoorbeeld 'build' je de code waarna je pas de code kan uitvoeren in de command prompt.
In het begin schrijf je 2 regels code en voer je het uit, schrijf je weer een regel code en voer je het weer uit. Dit gaat veel sneller en makkelijker. Fouten los je sneller op, en kan je weer door.

EDIT: dit is trouwens in Java ook zo. Die kan je eventueel ook nog kunnen overwegen maar dan nog is een scipting language zoals Python makkelijker dan een object georienteerde taal.
 
Als het je serieus is heb ik de volgende tip: alle programmeer talen evolueren snel. Er komen steeds nieuwe systemen en mogelijkheden, en soms fundamentele fouten uit vorige jaren worden ook rechtgezet. Hierdoor is het risicovol om je te concentreren op al te oude boeken en sites. Blijf zoveel mogelijk in de frontlinie zou ik willen zeggen.

Mijn eigen ervaring is namelijk dat tegen de tijd dat ik een programma goed werkend had er een nieuw besturingssysteem uitkwam waaronder het programma met fouten of beperkingen draaide. Ik bleef dus teveel achter de feiten aanlopen, en dat frustreert.

En waar haal je die, sorry dat ik het zeg, onzin vandaan? Pak Python even voor het gemak;

VersionRelease Date
Python 3.6December 2016
Python 3.6.5March 2018
Python 3.7.0May 2018
Python 3.8October 2019

Ik heb Python geleerd in versie 3.6. Ja er zijn minimale verschillen met nu maar dan nog kan je gewoon programmacode schrijven op versie 3.6. Er zitten helemaal niet zulke schokkende verschillen tussen.
Niemand die je verplicht om te programmeren op de laatste runtime.
 
.... Volgens een US index is het de 4e meest gebruikte taal. Het rijtje is; Pyhon, Java, JavaScript en dan C/C++.
Windows is zoals iedereen weet het grootste OS en geschreven oorspronkelijk in C. Nu is het een mix van C, C++ en C# (hele kleine delen nogin Assembly).
Dat is eigenlijk het controversiële. Als je het met brede blik bekijkt is Windows zélf eigenlijk de hoogste "taal", de meest gebruikte "taal", want in het OS Windows kan je makkelijk via hele simpele routines je computer instrueren. Maar dat betekent gelijk dat je het OS als de meest starre taal kan zien, want je bent heel beperkt in het flexibel instrueren van je computer, de laagste taal, machinetaal, is daar het meest geschikt voor. Daarmee kan je alle kanten op.
En dat laat dan zien dat de vierde taal (C++) minder gebruikt wordt dan de eerste (Python), maar je daarmee wel de meeste gereedschappen in handen hebt om een programma naar je zin te maken. Het is telkens een trade off.
 
En waar haal je die, sorry dat ik het zeg, onzin vandaan? Pak Python even voor het gemak;
Jij hebt het over een paar jaar, en verschil tussen versie 3.6 en 3.8. Ik zat met 'oude lessen' van 10-15 jaar, en oude computers, en dat gaf later echt problemen op nieuwere systemen waardoor er nu niks meer werkt (geen Python overigens). B.v. een executable geschreven in 16bit geeft vandaag nou eenmaal problemen waar geen gemiddelde gebruiker meer iets mee kan.
Simpel gezegd: ik was echt gemotiveerd, en pakte het eerste wat mijn budget toeliet, en dat werd een ramp.
 
Dat is eigenlijk het controversiële. Als je het met brede blik bekijkt is Windows zélf eigenlijk de hoogste "taal", de meest gebruikte "taal", want in het OS Windows kan je makkelijk via hele simpele routines je computer instrueren. Maar dat betekent gelijk dat je het OS als de meest starre taal kan zien, want je bent heel beperkt in het flexibel instrueren van je computer, de laagste taal, machinetaal, is daar het meest geschikt voor. Daarmee kan je alle kanten op.
En dat laat dan zien dat de vierde taal (C++) minder gebruikt wordt dan de eerste (Python), maar je daarmee wel de meeste gereedschappen in handen hebt om een programma naar je zin te maken. Het is telkens een trade off.
Jij hebt gelijk en ik heb gelijk :p.
Ben het helemaal eens met wat je zegt. Het is qua aantallen wel een beetje lastig om er echt iets over te zeggen. Windows is geen taal, Windows is een OS welke geschreven is in 3 programmeertalen.
Machinetaal kan bijvoorbeeld Assembly zijn maar dit is vrij statisch.
 
...Windows is geen taal, Windows is een OS welke geschreven is in 3 programmeertalen.
Daarom vroeg ik om een brede blik. Ook de hogere programmeertalen zijn in feite geschreven in het lagere assembly.
 
Daarom vroeg ik om een brede blik. Ook de hogere programmeertalen zijn in feite geschreven in het lagere assembly.
Ja, het is maar net hoe je het bekijkt/renedeerd. Een transistor staat uit (0) of aan (1). Meer is een computer niet. Anyway ik denk dat @Numlock wel even genoeg heeft om te lezen en te bekijken op het internet.
 
Hier kan ik zeker wat mee denk dat ik ga beginnen met Python. Bedankt voor jullie reacties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan