• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Raid 1 instellen op MSI Z170A-G43 plus

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Berichten
2.981
Waarderingsscore
38
In mijn desktop van 10 jaar oud die ik nu gebruik zitten 2 4Tb in raid 1 opgesteld.
Heb ondertussen een andere desktop staan met volgend moederbord, zie titel, en wil daar eveneens dezelfde raidopstelling 1 met de 4 Tb schijven.
In deze desktop zit momenteel een SSD schijf van 120 GB met daarop win 10 Pro en heb er om te proberen 2 schijven in geplaatst van 500 Gb om de raidopstelling te kunnen proberen.
In de bios heb ik volgende gewijzigd van AHCI naar RAID, en herstart, daarna krijg ik het bootscherm om mijn raid in te stellen, dus mijn 2 dezelfde schijven in raid geplaatst, opgeslagen en terug opgestart, dat was de bedoeling, maar start niet op wat heb ik vergeten te doen, is een UEFI moet dus opstarten met de Windows bootmanager zeker, ik hoor het hier graag.
 
Die heb je?

Je hebt een array aangemaakt, geboot met de installatie USB UEFI installatie stick, Windows geïnstalleerd en weer gereboot?

Met F11 kom je in het bootmenu en heb je niets te maken met de Windows Boot Manager.
 
Heb eerst gewoon win 10 geïnstalleerd op de SSD schijf, een tijdje geleden al, gebruikte die eigenlijk niet en gisteren die 2 test schijven erin en raid instelling ingesteld.
 
Je kunt alleen opstarten met de raid want dat staat zo in de uefi.
Wil je naast de SSD als bootschijf een raid 1 met 2 schijven dan dien je dat in Windows te maken, in de uefi weer de AHCI aanzetten.
Maar eigenlijk snap ik niet echt wat je aan het doen bent.
 
Wil inderdaad mijn bootschijf SSD met daarop mijn win 10 en daarnaast een raidopstelling voor mijn documenten.
Bij mijn huidige computer lukte dit wel als ik me goed herinner, zie hiervb van mijn schijfbeheer, schijf 0 is mijn raid 1, 2 schijven van 4 TB.
Zo wil ik dit ook in de desktop met bovenvermeld moederbord.
In mijn huidige desktop heeft windows daar niks mee te maken zeker?
1582538780716.png
 
Als je in de bios/uefi een raid 1 array aanmaakt en je zet de controller op raid dan wil hij daar ook van opstarten maar je hebt een SSD in AHCI mode nodig.

Zet die terug op AHCI en kijk of de boot wel wil en in Windows kijken of de raid 1 er nog is.

Of gebruik in Windows de Intel software om een raid 1 te maken.
 
Begrijp het heb al even rond gezocht op het net en moet dus een raid aanmaken in Windows zelf, raid via opstart is dus eigenlijk om je systeemschijf in raid te plaatsen.
Bij computer dat ik nu gebruik was het toch anders, is al een tijdje geleden, hoe komt dit? in bijlage een foto wat ik te zien krijg tijdens het opstarten op mijn huidige desktop.
 

Bijlagen

  • antec2.jpg
    antec2.jpg
    888,3 KB · Weergaven: 8
  • antec1.jpg
    antec1.jpg
    893,9 KB · Weergaven: 11
Zet die terug op AHCI en kijk of de boot wel wil en in Windows kijken of de raid 1 er nog is.
Zou ook op deze PC kunnen.

1e plaatje gaat over een raid 0, overigens, was de bedoeling toch niet?
 
Eerste plaatje was van de desktop toen ik hem gekocht had, was van een drukkerij, en stond inderdaad in RAID 0 nu staat die in raid 1.
Zal het eens uittesten, maar wat is beter, Raid opstellen in Windows 10 of zoals het op mijn huidige desktop is.
In bijlage plaatje van pc.
 

Bijlagen

  • antec3.JPG
    antec3.JPG
    1 MB · Weergaven: 14
Maakt niet uit waar je de raid maakt, het gaat meestal toch via de Intel Rapid Storage in de UEFI/RAID of in Windows, tis altijd een software raid.

Maare, de raid weer omgezet in AHCI mode in de UEFI en geboot?

En wat moet die foto antec3 duidelijk maken?
 
Foto was om aan te tonen over welke pc het was.
Na aanmaken raid terug naar AHCI en geboot, krijg ik dit in schijfbeheer dit te zien.
 

Bijlagen

  • raid.jpg
    raid.jpg
    269,1 KB · Weergaven: 11
Mooi, kun je die Intel Rapid Storage gebruiken om met die 2 schijven een RAID 1 te freubelen.
Niet intialiseren.
Array in de UEFI is niet meer te zien?
 
In de UEFI zie ik alle schijven afzonderlijk staan.
Proberen te installeren, werkt niet voor dit platform, krijg ik als melding.
 
Kun je in de UEFI geen RAID 1 array aanmaken?

Al die software van Intel is specifiek geworden voor die onderstaande ssd's, niet alles gelezen, sorry.
Zal even verder zoeken, Matrix heette het vrougah.
 
Nee, kan enkel van AHCI naar raid, na opnieuw opstarten krijg ik Intel Rapid of zoiets daar kan ik de raid maken, wijzigen of annuleren dat is alles.
 
Lastig, hoe had je dat op de andere PC gedaan?
Alle software van de Intel Rapid Storage Manager willen hier ook niet, zelfde melding.
En de Matrix software is niet geschikt voor W10.
Optie in schijfbeheer om een mirror te maken heb je niet?
In de UEFI zie ik alle schijven afzonderlijk staan.
Proberen te installeren, werkt niet voor dit platform, krijg ik als melding.
Vermoedelijk wil die alleen installeren indien in de UEFI de controller op RAID staat, heb er diverse geprobeerd met allemaal dezelfde melding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zal eerst beide HD's uit Raid moeten halen om zo weer normale hd's terug te krijgen!
 
Heb ze in schijfbeheer kunnen wijzigen.
1582565873200.png
 
Dom.
Ze zijn nog wel te gebruiken als data schijf, maar of je er nog een softwarematige raid van kan maken betwijfel ik.

Want inwendig is de instelling nog steeds raid.
En raid eruit halen gaat niet meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan