• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Raid 1 instellen op MSI Z170A-G43 plus

Status
Niet open voor verdere reacties.
De rode balk bij beide harddisks spreekt volgens mij boekdelen.
 
Gespiegeld volume betekend dat en lees de startpost nog eens aandachtig.
 
De raid heb ik gemaakt in schijfbeheer zelf, heb dit ook nog nooit gezien, is de eerste maal dat ik dit doe.
Ga morgen eens zien of ik deze schijven nog kan wijzigen. (zijn 2 oude schijven waarvan CristalDiskInfo ze in het geel zet, waarschuwing)
Zo ziet mijn schijfbeheer eruit in de desktop waar ik nu mee werk, schijf 0 zijn 2 schijven in raid 1, dat zie je dus niet in schijfbeheer.
1582570377940.png
 
Die was in de raid bios aangemaakt?, en waarom lukte het dat daarmee wel?
 
De desktop waar ik nu mee werk is 10 jaar oud, dus geen UEFI bios.
Bij opstarten pc zie ik eerst de raid passeren en daarna Marvell Adapter die mijn SSD toont en dan start mijn Windows op.
Misschien moet ik eerst de raid aanmaken in de UEFI bios en daarna booten van installatie usb stick en Windows installeren.
Ga eens proberen de schijven als niet toegewezen te zetten, raid aanmaken en dan Windows 10 installeren op de SSD schijf, eens zien wat dit geeft, wat denken jullie.
Is voor mij een beetje experimenteren.
 
Had al zo'n vermoeden dat er iets aan de Marvell controller hangt, heb je 2 instellingen in de bios wat je niet hebt met het MSI bordje.

Werkt niet omdat de sata controller op raid dient te staan om de Intel raid controller te laten verschijnen.
En die situatie had je al een keer, op raid start de SSD niet.

Een raid kaartje kan wel, is het ook onafhankelijk van de sata controller instelling.

Maar goed, uitproberen kan altijd.
 
Zou dit werken 2xSSD in raid 0 met windows en 2 harde schijven in raid 1 voor data?
 
Zou kunnen alleen wat overdreven, 2 x SSD in striping.
 
Kom eens terug op dit onderwerp, heb nog steeds mijn oude pc in gebruik, nog niet overgestapt naar nieuwere, en wou wel eens weten of hier leden zijn die de raid 1 gebruiken in hun desktop.
 
Niet meer "vrougah" wel maar nu met een SSD en een goede back-up manager niet echt meer van toepassing.
 
Eigenlijk komt het op hetzelfde neer, 2 schijven nodig, wat voor voordeel bied een back-up manager tov raid? en zijn daarvoor gratis versies? en wanneer uit te voeren? voor afsluiten pc?
 
Enige voordeel is een schijf over voor data.
En voor mij is elke dag op een bepaalde tijd een incrementele backup via de scheduler laten maken het handigst, altijd een up-to-date backup achter de hand.

Paar gratis back-up programma's, gebruik nu nog Aomei maar die geeft tegenwoordig soms problemen met taakbeheer ervan, zal eens die van Easeus uitproberen.
Je dient wel een bootable medium ermee te maken indien problemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan