• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

RAM modules op een moederbord-- Acer Aspire E5 573

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulus777

Nieuw lid
Lid geworden
2 apr 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Goedemorgen,

Ik ben op zich redelijk handig met computers, maar mbt RAM en wat combineert en bij elkaar op een moederbord, en wat niet combineert, daar heb ik geen zicht op.

Ik weet dat 2 geheugen banken beter is dan 1, en ik weet mij te herinneren dat het altijd gelijk moest zijn,
Dus tweemaal 4GB en niet 1 maal 2GB en op de andere bank 4GB.
Maar dat is jaren en jaren geleden dat ik dit vernomen heb.


De volgende situatie;
Ik heb verschillende RAM-modules, geheugen, uit drie verschillende laptops,

Één laptop gebruik ik en dat is een Acer Aspire E5 573
Daar zit 1 reep geheugen in een bank
4GB DDR3 SODIMM 1600 MHz

In deze Acer Aspire is één geheugen sleuf vrij.
Daar wil ik graag 4GB bij. Zodat er totaal 8 GB RAM in de laptop zit.
Wat ik er van weet
DDR 4 kan niet samen met een DDR3

Als je 2 maal compatibel RAM in de laptop hebt,
Één op 1333 MHz en één op 1600 MHz, dan gaat dat samen, echter het geheel draait dan op 1333 MHz

Ik heb de volgende geheugenrepen
Uit een Lenovo Flex-2-15
Model Name 20405
zie foto's, voor en achterkant
- Lenovo jpg
- Lenovo-2.jpg


zFprMKo.jpg






JqexUi9.jpg




het tweede apparaat
Acer Aspire E1 serie
Modelnummer: Q5WPH
Zie foto
- Acer-Aspire-E1.jpg


Ag6kc0S.jpg



En dan heb ik nog twee repen met elk 4 GB uit een voor mij onbekende laptop
Deze twee repen zaten in een moederbord, die ik in kast had liggen.
Zou ik deze twee in de Acer Aspire E5 kunnen doen, zodat het geheel op 8 GB draait?

Zie foto 4.jpg
ik heb geprobeerd het stickertje te verwijderen, dat over de andere was geplakt, maar daarmee trek ik beide stickers kapot.


X4liHEa.jpg



Een hoop vragen,
Mijn excuus als het wat verwarrend overkomt.

De ham vraag:
welke reep kan ik bij de Acer Aspire E5 plaatsen?

Kan je moederbord een fatale 'tik' krijgen bij het plaatsen van een verkeerde reep?
Ik denk dan aan verschillende voltages.

Misschien dat er ook andere combinaties mogelijk zijn.
De twee repen uit het losse moederbord? Die twee zijn compatibel, daar ze eerder samen in een laptop hebben gewerkt.

Ik heb getracht het probleem op te lossen, maar al lezende verzuip ik in de data die er door geploegd dient te worden.
Waarbij er verschillende verhalen bestaan dat je door de verschillende voltages wel of niet een moederbord zou kunnen vernielen.
Dat uiteindelijk, het eventuele vernielen van hardware, doet mij besluiten om hulp van anderen te vragen.

Bij voorbaat dank.
Paulus
 
Hallo Paulus

Beide geheugenmodules zijn niet geschikt voor jou laptop. Het Lenovo toestel maakt gebruik van PC3L/DDR3L wat een lager voltage is dan jou Acer laptop nodig heeft.

Het moederbord kan niet kapot gaan door correcte plaatsing van verkeerd geheugen. Het systeem zal hooguit niet meer opstarten en het beeldscherm zwart blijven. Wel zie ik verwarring ontstaan in dit punt op bijvoorbeeld het gebruik van een verkeerde lader. Laders van bijvoorbeeld MSI, Asus en Medion kunnen ook op jouw Acer worden aangesloten (hebben dezelfde aansluitpin) maar een ander voltage. Als je dat combineert, gaat je moederbord wel schade oplopen en uiteindelijk de geest geven.

Je kan verschillende snelheden op dezelfde voltage wel combineren. Het snellere geheugen zal in de meeste gevallen automatisch teruggeklokt worden naar de laagste snelheid indien mogelijk. De praktijk leert echter dat dit vaker voor onverwachte problemen kan zorgen. Geen fatale problemen, maar eerder als onverklaarbare foutmeldingen/bluescreens. RAM geheugen is meer dan alleen de snelheid en voltage. Er zijn ook nog de Cas Latancy waardes die niet elk moederbord voor zich ondersteund. Het beste kan je, van hetzelfde merk, twee exacte modules combineren.

Groetjes,

Dave
 
Dank voor je antwoorden Dave,

Hier kan ik wat mee !!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dave
Of alleen die Samsung proberen, die is al 8GB anders die Nanya.


Hou er rekening mee dat er niets sneller wordt met meer geheugen, alleen minder langzaam indien er nu niet meer hoeft te worden geswapt.

@Lange Pier,

dank voor je reply,
Dat had ik niet eens gezien, dat de Samsung ansich 8 GB ram is.
Die ga ik proberen, en als de machine deze accepteert, dan ga ik mij erin verdiepen of dat op de lange termijn geen nadelige gevolgen heeft.

Dank u, voor de opmerkzaamheid !
 
Het werkt of het werkt niet en als het werkt heeft het verder geen gevolgen hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan