• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

RAM + opslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gavrilo

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jul 2014
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Beste leden


Ik zou graag het RAM vermogen van 8 GB naar 16 GB brengen.
En ook graag een extra harde schijf laten steken om wat meer geheugen te hebben dan nu, nl. 240 GB

Aangezien ik er weinig van ken kan ik het moeilijk zelf doen en vroeg ik me ook af of dit gevolgen zou hebben voor de werking van de pc. Wat kunnen jullie mij aanraden?

Kan ik zoiets bij Mediamarkt laten doen of beter bij een echte expert?
Wat zijn de goeie merken qua prijs/kwaliteit?
 
Laatst bewerkt:
Opgave van merk en type pc of notebook kan helpen.

En waarom naar 16 GB?
Er wordt niets sneller met meer geheugen.
Een extra schijf voor meer geheugen? wordt gewoon opslag capaciteit genoemd.
 
Ik had gelezen dat 16 GB de norm is en 8 GB eigenlijk wat weinig.
Heeft dit dan nergens invloed op? Waarom upgraden mensen die dan?

Wel ja meer opslagcapaciteit dus...

Intel i5 7400
8GB DDR4
SSD240GB
MSI GTX 1050
 
Opgave van merk en type pc of notebook kan helpen.
Is dat echt geheim?
Opgave wat nu opgeeft heeft niemand wat aan.

Zet de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig.

Als er nu niet wordt geswapt heeft meer geheugen geen zin, bij renderen of een grote database kan het nodig zijn.
 
Is dat echt geheim?
Opgave wat nu opgeeft heeft niemand wat aan.

Zet de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig.

Als er nu niet wordt geswapt heeft meer geheugen geen zin, bij renderen of een grote database kan het nodig zijn.
Met alle respect maar ik begrijp bitter weinig van wat u hier nu vertelt..
Is de informatie die ik gegeven heb niet toereikend?
 
Wat men hier bedoelt: is het een desktop, laptop? Welk merk/type? Als je er zelf een leek in bent zou ik toch naar een computerwinkel (geen MediaMarkt of iets dergelijks) stappen. Of hulp inroepen van iemand hier op het forum in jouw buurt, van waar ben je?
 
Met alle respect maar ik begrijp bitter weinig van wat u hier nu vertelt..
Is de informatie die ik gegeven heb niet toereikend?

Nee, helaas niet.
Zonder dat wij weten welk merk en type pc/laptop je hebt, kunnen wij niet zeggen of deze uit te breiden is en of dat een lastige klus gaat worden.
Wat Lange Pier bedoelt is, dat je een weblink hier moet plaatsen van Speccy
De eerste link is het programma, de tweede is uitleg hoe je een weblink maakt.
Speccy - Free Download
https://www.piriform.com/docs/speccy/using-speccy/publishing-a-speccy-profile-to-the-web
Overigens, als je een normale thuisgebruiker bent en geen zware games of videobewerking doet, heb je aan 8Gb intern geheugen ruimschoots voldoende.
 
Hang er een 1 TB SSD in en of kloon de huidige ernaar of installeer een verse W10 via de media tool van Microsoft via de te maken USB stick.
W10 is al digitaal geactiveerd dus die werkt gewoon.

Doe je aan renderen of werk je met databases? nee? dan is die 8GB voldoende.
 
In jouw geval zou ik toch met het toestel naar een pc-winkel gaan: laat er 8Gb ram bij steken (zit nu één latje in van 8Gb) en een extra SSD van 1Tb. Nadien kan je al je data (documenten, foto's, enz) verplaatsen naar die tweede SSD zodat er enkel nog programma's op je eerste schijf blijven staan (daar he je met die 240Gb ruim genoeg mee). Wat LP hierboven zegt over een nieuwe propere installatie is ook geen slecht idee maar geen must.
Wat betreft het RAM-geheugen heb je nu een Crucial ( klik hier ) zitten, dus heb je een gelijkaardig latje nodig, 8GB Single DDR4 2133 MT/s (PC4-17000), hoeft niet van hetzelfde merk te zijn.
Qua extra SSD, klik hier voor een voorbeeldje. Je hebt daarbij ook een SATA-kabeltje nodig om aan te sluiten op het moederbord (wordt niet standaard meegeleverd).
 
Indien de TS geen software gebruikt die veel ram vraagt is 8GB meer dan genoeg, gebruik hier zelf ook 8GB en nooit gezien dat er wordt geswapt.

En indien toch willen hebben, dan een setje van 16GB aanschaffen, heb je dual-channel wat je niet hebt met een latje van 8GB erbij.

Mensen denken vaak dat je met meer geheugen de boel sneller wordt wat niet het geval is, eerder langzamer, theoretisch, er moeten immers meer geheugenadressen worden toegewezen.
 
Met meer RAM ga je inderdaad niet sneller werken maar je kan wel meer dingen tegelijk doen zonder snelheidsverlies, andere nuance.
 
8 GB is wat mij betreft voor normaal gebruik genoeg. Ik heb van 2007 tot 2020 met 3 GB gewerkt, en daar heb ik geen problemen mee gehad. Ik had met regelmaat 30+ tabs in de browser open, en was tegelijk 8 foto's aan het bewerken.

Wel merk ik dat sommige nieuwer versies programma's nu (véél) langzamer werken dan hun oudere versies, zoals Photoshop Elements, en Canon Digital Photo Professional. Maar dat is toch echt met véél meer RAM, dus daar kan het al zo niet aan liggen. En hun oudere versies draaien de vertrouwde snelheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan