• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Random crashes naar desktop bij het gamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

theyoszh

Nieuw lid
Lid geworden
11 mei 2021
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Hallo,

Heb 2 jaar geleden een PC gebouwd en heb hier in het begin zonder problemen diverse games mee gespeeld. Nu heb ik voor het eerst een crash ondervonden tijdens het spelen van Cyberpunk 2077. Dacht eerst dat het met de game zelf te maken had en dat dit opgelost zou worden met een update. Laatste maanden komen de crashes toch echt vaker voor, ook met spellen zoals Rocket League, Sea of Thieves bijv. in sommige gevallen geeft ie een error message aan dat mijn drivers niet up to date zijn. Dit lijkt me niet het geval aangezien ik deze via Geforce Experience goed up to date hou. Heb op internet zitten kijken naar mogelijke oorzaken maar is voor mij ook niet duidelijk welk stappenplan ik precies kan volgen om dit probleem op te lossen. FYI - heb windows al een keer opnieuw geinstalleerd, dus drivers lijkt me niet de boosdoener. Wellicht PSU.. deze is 750w en net 2 jaar uit, dus lijkt me ook niet het geval..

Specs;

Gigabyte X470 AORUS ULTRA GAMING
AMD Ryzen 5 2600X
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15 (2x dus 32GB)
Gigabyte GP-G750H 750W PSU / PC voeding
EVGA GeForce RTX 2070 XC Ultra Videokaart
 
update:

zojuist een benchmark run gedaan van Unigen Heaven - geen problemen, geen crashes (ook op ultra instellingen).

Ook een benchmark test gedaan via 3dMark software, ook hier. geen problemen, geen crashes (zie resultaten in bijlage)

Had gehoopt hier een crash te zien zodat er wellicht te achterhalen is waar het probleem vandaan komt... iemand een idee?
 

Bijlagen

  • 3dmark benchmark results 1.JPG
    3dmark benchmark results 1.JPG
    218,8 KB · Weergaven: 6
  • 3dmark benchmark results 2.JPG
    3dmark benchmark results 2.JPG
    147,2 KB · Weergaven: 5
Dumpfile logging aanzetten en dan kijken met Whocrashed indien er wat wordt weergegeven,
kan best zijn van niet omdat niet Windows niet crashed maar de game.

Logboeken napluizen dan.
Of/en.
 
dank Lange Pier,

voor de korte snelle optie gegaan. Ook denk ik dat dumpfile niet relevant is omdat ik bijna zeker weet dat het mijn windows niet is. Krijg nooit blauwe schermen en mijn PC is door een crash nooit opnieuw opgestart.

zag bij betrouwbaarheidsgeschiedenis het volgende

1620836421938.png

Mag ik er dan direct vanuit gaan dat mijn GPU defect is?

Het vreemde vind ik dat deze crashes heel random zijn. De ene keer kan ik een avond gamen zonder probleem. De andere keer is het 3x achter elkaar. Wat ik ook nog steeds vreemd is dat ik een uur lang benchmarks / stresstests heb lopen draaien zonder enige problemen. Als de GPU echt defect is moet hier toch ook al het eea misgaan/crashen?

Welke stappen kan ik ondernemen om te checken of het echt de GPU is?
 
niet gezien. maar wel 2 GPU test runs gedaan zoals beschreven in mn 2e post. Het gekke is dat ik in die half uur benchmarks / stresstests geen problemen heb ondervonden. maar na de tests Sea of Thieves opgestart, 5 min in het spel.. crashed de game. tijdje later toch maar eens Cyberpunk opgestart en express de settings op hoogst gezet, om zo een crash te kunnen forceren. 15min zonder problemen gespeeld. zoals ik aangaf zijn de crashes echt super random en is er geen peil op te trekken. beetje ten einde raad op deze manier ☹️
 
Wat versta jij onder een crash loopt alleen je spel vast?
zit je hele systeem vast?
valt je computer uit ?
Ik begrijp dat hij niet opnieuw opstart.
 
hoeveel geheugen heb je in je systeem? is er nog genoeg ruimte op je hdd?
 
@Lange Pier -
zojuist de Memtest86+ gedaan ( 1 pass, duurde 2 uur) en zijn geen errors gevonden. RAM lijkt me dus in orde.

@boertje 125 -
Zoals de titel van deze topic aangeeft crash ik uit mijn game terug naar mijn desktop. Windows loopt dus niet vast, enkel mijn game sluit af/crashed.

Heb meer dan genoeg vrije ruimte op mijn ssd waar mijn games op geinstalleerd zijn.
 
Windows blijft dus lopen.
Dan is het geen hardware probleem.

Mischien een een verse installatie van Windows doen als het bij meerdere programma's optreedt
 
Mischien een een verse installatie van Windows doen als het bij meerdere programma's optreedt
Dat heeft Ts al geprobeerd -> heb windows al een keer opnieuw geinstalleerd
 
Hier iemand met de zelfde kaart en het zelfde probleem.
Bij hem lag het aan de ventilator die niet van zelf aan ging, misschien iets om na te kijken.
 
vanmiddag een neefje van mijn vrouw langs geweest met de nodige IT ervaring. Heeft een kijkje genomen in de logboeken en foutcode opgezocht op internet. Kwam een gevalletje tegen dat het de anti virus zou kunnen zijn. Heb AVG erop staan maar begrijp dat windows defender meer dan genoeg is, zeker aangezien ik deze PC enkel voor gamen gebruik. Hebben nu windows opnieuw geinstalleerd, en geen anti virus geinstalleerd. Hoop dat het op deze manier is opgelost. Ga wat games installeren en hopelijk zonder crashes deze games spelen. Hou jullie op de hoogte!
 
Hier iemand met de zelfde kaart en het zelfde probleem.
Bij hem lag het aan de ventilator die niet van zelf aan ging, misschien iets om na te kijken.
ventilators in de gaten gehouden om de tijd, maar deze blijven draaien. Ook gaf HWinfo geen direct data over verhoogde temps / net zoals de benchmarks die ik heb gerunt.
 
Dan kun je dat weer uitsluiten.
Maar hopelijk blijft het na een nieuwe installatie en zonder AVG wel werken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan